Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Jumo, Een latje zal die lijn niet kunnen volgen.
Dat bedoel ik net.
Als iets gesneden is zoals die plankjes, verwacht je dat dat het verder makkelijker maakt om latjes te plaatsen, dus wat is hier de bedoeling van?
Ze hadden dat beter recht kunnen maken, dat zou een stuk makkelijker zijn, en latjes volgen de spanten makkelijker.
 
Vermoedelijk zit bij het echte schip op die plek ook een soort knikje in de romp om de stroming van het water te leiden.
Maar daar ga je foto's voor moeten raadplegen. Of iemand vinden die het antwoord vroeger al eens heeft gevonden.
Persoonlijk kan ik je niet verder helpen met deze specifieke vraag over dit schip.
 
Omdat ik maar blijf klooien aan de achterkant, ik ben niet 100% tevreden, heb ik nieuwe latjes (2x5x1000mm) besteld.

Dus om bezig te blijven, ben ik gestart met de boegschroef.
Misschien lukt dit wel goed. Een beetje ruimtelijk inzicht en wat meten, als dit niet vlot gaat, hou ik er beter mee op.

De boegschroef past niet in de breedte, op de plaats waar hij zou moeten komen. Dus tussen eerste en tweede spant.
Dat stukje op de bulbsteven reken ik niet als spant.
Ik heb een buisje van sedergine afgezaagd van 18mm lang, de buitendiameter van de dop is 28mm (hetzelfde als de buisjes van de boegschroef), dat ik gebruikt heb als "boegschroef".
Twee maal 18mm plus 4mm dikte van de kielbalk, is de minimum inbouwbreedte van de boegschroef, en ik zou enkele mm extra moeten hebben aan beide zijden, als ik juist gerekend heb.

100_0506.JPG


Dus de tweede spant moet eraan geloven, zodat de boegschroef verder naar achter kan.
Best spannend, want dit is mijn eerste schip, de mississippi raderboot van 20 jaar geleden die geen succes was, niet meegerekend.

Ik heb op de spant getekend waar de boegschroef moet komen, en op de kielbalk waar het spant zit.
Dan heb ik enkele vuren plankjes gemaakt, het center aangeduid, en met een gewone houtboor (10mm) een gaatje (pilot hole) gemaakt om de platte houtboor op z'n plaats te houden. Duw de houtboor niet te diep, tot je zeker bent van de positie.

Het voordeel om het zo te doen, is als je eerste gaatje niet perfect zit, je de punt van je boor uit het hout kan halen, de boor schuin houden, en de punt in het gaatje duwen, naar de kant waarnaar het gaatje moet opschuiven.
Terwijl je druk houd, duw je de boor recht. Zo kan je het gaatje opschuiven tot het perfect zit. Als het goed zit duw je de punt er volledig in, en draai je de boor een paar keer rond.
Je kan op dezelfde manier een gaatje verplaatsen in metaal, met een center pons, zo heb ik het geleerd, en het werkt dus ook in hout.
En nu boren met de platte boutboor van 26mm. Hopelijk vliegt het hout me niet rond de oren.

100_0508.JPG


De gaten van 26mm zijn geboord, en ik ben best tevreden. Nog wat schuren en klaar.
Je kan mooi zien als je de platte houtboor haaks houd. Wanneer hij begint te snijden moet je meteen een cirkel zien, zie je een halve cirkel, moet de boormachine iets naar waar er geen cirkel is.

1745621145418.jpeg


Maar zoals je kan zien, is goed aftekenen geen garantie dat je perfecte plankjes krijgt.
Ik ga het verschil afschaven, zodat ik de plankjes kan gebruiken als maat, om de beplanking aan beide zijden gelijk te krijgen.

100_0511.JPG


Morgen verder met de plankjes met 28mm gaten, en dan de spant in stukken zagen.

Nog even verder gedaan, en de plankjes geschaafd en geschuurd.

1745623476509.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Niet het bijltje erbij neer gooien, hoor.
Want je bent goed bezig.
Die set backs die je af en toe hebt, en zult houden, horen erbij.
En je zult merken dat je er steeds handiger in wordt om iets te verzinnen, zoals je dat nu ook met de boegschroef doet.

En op een gegeven moment kom je op het punt dat je het niet meer als set backs ziet maar als een uitdaging om een list te verzinnen en ga je het zelfs wel leuk vinden.

En houd altijd voor ogen: eenmaal af heb je een geweldig model om mee te varen.
 
Jumo, Heb nog even in de beschrijving van BillingBoats gekeken. Daarin zie je dat met het beplanken een plank op beide einden spievormig is aangesneden om "het langwerpige gat" te dichten. Ook zie je dat de boegschroef tussen het tweede en derde spant zit. Geen garantie natuurlijk dat de maten van BB en Lekturama identiek zijn. Kijk maar of je er iets aan hebt. Succes verder met het beplanken en het inbouwen van de boegschroef. Gr. Klaas.
 
Het voordeel om het zo te doen, is als je eerste gaatje niet perfect zit, je de punt van je boor uit het hout kan halen, de boor schuin houden, en de punt in het gaatje duwen, naar de kant waarnaar het gaatje moet opschuiven.
Dit probleem ken ik, je probeert zo goed mogelijk het juiste punt te vinden om te boren, gaatje klaar en dan toch niet precies op het punt waar je het wilt hebben.
Ik snap de uitleg niet helemaal, want als ik een gat moet boren van 26 mm en ik boor dit voor met 10 mm, hoe krijg ik dan de 26 mm boor gecentreerd in een gat van 10 mm.
Ik moet veel gaatjes boren van < 1mm welke veel gedaan meten worden met een handboortje, pons het gaatje voor, en dan loopt het boortje toch weg ondanks dat je het met de hand ronddraait. Ik zou dus graag begrijpen wat ik met de boor moet doen om het gaatje op te schuiven als hij fout dreigt te gaan.

Enne, wat betreft het fout doen: ik heb mijn dek volkomen verzaagd in het begin, en net wat Bootjebouwer zegt op een gegeven moment wordt het niet terug kijken wat je fout doet, maar hoe je het kunt oplossen. Ik ben inmiddels stukken handiger en oplossings gericht geworden sinds het begin.
 
Ik snap de uitleg niet helemaal,
Je boort geen gat van 10mm, je gebruikt enkel de punt van een houtboor van 10mm. Ik gebruik de punt als center pons, omdat dat scherper is dan een center pons, en 10mm omdat kleinere boortjes onhandig zijn. Ik heb dat ook gebruikt om de gaatjes in de straalbuizen te maken, en dan met de hand te boren.
Ik had deze foto al eens gepost, maar ik vind hem niet terug.

100_0450.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de plankjes afgewerkt met de 26mm gaten, dus een opening voor de ashouder gemaakt en gaatjes voorgeboord van 2mm voor vijsjes van 2.5mm, en het gat in de kielbalk geboord.
Het ene gat zit lager dan de andere, omdat die zo iets verder van de rand van de kielbalk zit.

100_0548.JPG


100_0549.JPG


100_0552.JPG


Het boren van de 28mm gaten was niet zo'n succes, zoals je ziet. Ze zijn moeilijk op te spannen, omdat ze maar 6cm lang zijn.
Ik heb al nieuwe plankjes gezaagd, en probeer morgen opnieuw.

100_0551.JPG
 
Dit ziet er wat eigenaardig uit, maar wat ik aan het doen ben is het deel van de kielbalk met het smalle latje erop en met touw eraan, oplijnen met het plankje links; dat ik wil gebruiken om het spant te ondersteunen; zodat dat plankje op dezelfde hoogte zit.
Dat is nergens voor nodig, maar voor mijn hersenen moet dat dus wel, ik vind het zelf een hoop gedoe, maar je hersenen beslissen nu eenmaal.
Mijn hersenen en mijn vriendin zijn goede maatjes, zij beslissen en ik heb niets te zeggen :rofl:

Het hout dat voor het gat in de kielbalk zit, is het spant dat ik gebruik als spacer.
Het potloodlijntje links van het touwtje, is wat ik nog moet uitzagen om plaats te maken voor de ashouder van de boegschroef, dus voor hetzelfde als de opening in de plankjes in de post hierboven.
Dus als ik dat stukje weg zaag, hoop ik dat ik geen fouten gemaakt heb.

100_0559.JPG
 
Plankjes voor de boegschroef gelijmd en gevezen.
Nu nog wat schaven, en hopen dat het voorste vijsje onderaan niet in de weg zit, maar zonder die is het ook goed.

De boegschroef zit goed.
Je ziet dat de buis mat en glanzend is, dat is tot waar de verlengbuisjes komen, dus de plankjes zijn juist gepast.
Er is ook net genoeg plaats naast het smallere deel van de ashouder, om een gedeelte van het spant terug te plaatsen.

Nu de plankjes met de 28mm gaten voor de verlengbuisjes, en de plankjes die het spant op z'n plaats moet houden.

100_0568.JPG


100_0571.JPG


100_0576.JPG


100_0580.JPG
 
dat soort gaten maak ik altijd met een gewone figuurzaag
Ik vrees dat ik dan een ei heb, ipv een rond gat.

Edit: Mijn (namaak)dremel is terug beginnen "zweten", die krijgt een plaatsje op het elektrisch kerkhof, en ik bestel zo meteen een nieuwe Dremel.
Spijtig na die te hebben gekuist, want er was anders niets mis mee.

Edit 2: heeft iemand ervaring met de Dremel Lite? Het lijkt me wel interessant omdat deze een batterij heeft, en dus geen kabel die in de weg zit, en je dit geen uren aan een stuk gebruikt, dus de batterijduur zal wel volstaan.
Op het eerste zicht lijkt de flexibel die ik heb van de (namaak)dremel te passen, en een case heb ik van mijn (namaak)dremel, dus het maakt niet uit dat die er niet bij is.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk ga je van die Dremel Lite ook spijt krijgen.
Die batterij gaat een keer kapot.
En dat is eerder dan je denkt.
Koop er gewoon eentje met een snoer.
Mijn Dremel is al zeker 20 jaar oud en de enige reden waarom ik een andere zou willen is dat ze er nu mooier uitzien.

En laten we eerlijk zijn.
Hoe vaak zit dat snoer nu in de weg?
Zelden toch?
 
Ik ga helemaal met @Bootjebouwer 2 mee.
Ik heb een Dremel met zo'n krulsnoer. Normaal hangt die boven mijn werkbank aan een haak.
Daar is ook het snoer vastgemaakt.
Nooit geen gedonder dat het snoer in de weg zit; en bij 'horizontale werkzaamheden' haal ik het snoer van de haak en ligt dat links van me op de werkbank.
Accu lijkt mooi (en dat is het in het begin ook wel) maar op een gegeven moment is óf de accu overleden óf je komt kracht tekort.
En voor werkzaamheden waarbij een langzaam toerental maar wat meer kracht nodig is gebruik ik mijn 'normale' accuboormachine. Werkt ook prima.
 
Ik ga helemaal met @Bootjebouwer 2 mee.
Ik begrijp wat jullie zeggen, maar voor mij is het gewoon handig.
Ik werk voor mijn keyboard, met een tafel rechts waar de SR, en alle rommel die ik nodig heb op ligt, en een stopcontact links.
Ik kan de staaf met haak om een dremel aan te hangen, en met de flexibel te werken ook niet laten staan op mijn tafel, want de TV staat links, en dan staat dat ding in de weg. Dus een draad is onhandig, omdat ik rechtshandig ben, of mss onhandig.

Maar ik heb de Lite niet besteld, wel de 8240-5.
Verkopen ze ooit de vervangbatterij niet meer, is dat geen probleem. De batterij case openen, en zelf een nieuwe batterij insolderen.
Vroeger dacht ik dat die batterijen op maat waren, maar jaren geleden heb ik zo'n pack open gedaan van een accuboormachine, en daar zitten gewoon een pak ronde oplaadbare batterijen in, zoals C batterijen maar langer, die samen gesoldeerd zijn.

Maar ik wilde weten als iemand ervaring had met die Dremels op batterijen, maar blijkbaar (nog) niet.
Ik laat jullie weten hoe de 8240-5 werkt.
 
Verder met het "mishandelen" van de Smit Rotterdam.

Ik heb plankjes gezaagd, om het spant op zijn plaats te houden, en het spant in stukken gezaagd.

100_0596.JPG


100_0586.JPG


Als de plankjes klaar waren, alles droog gepast, en hopen dat ik nergens iets verkeerd meten heb.

100_0599.JPG


100_0588.JPG


100_0597.JPG


100_0593.JPG


100_0590.JPG


Ik heb ook een latje op het spant geplaatst, en op het eerste zicht zou alles binnen de romp moeten passen.

100_0591.JPG


Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik ben 100% tevreden met het resultaat.
Enkel nog hier en daar wat bijvijlen, zodat de buisjes passen op de boegschroef, dan alles lijmen en de kieren dichtsmeren met putty.

Ik ga nog een plankje schuin monteren op de schuine kant vooraan, voor de boegschroefmotor.
Dan zit de motor in het gedeelte met de schuine latjes, dat ik aangepast had voor het dek. Het latje tussen de schuine latjes zit er nu enkel om alles op te lijnen, maar tussen de schuine latjes komt er dus niets.
Ik had verwacht de boegschroef verder naar voor te kunnen plaatsen, maar met een losse koppeling (een koppeling in twee delen, die je op de as en motor schroeft, en die in elkaar schuiven (geen idee hoe zo'n ding heet), kan de motor er toch makkelijk uit.

Jaja ik hoor jullie al komen: "Doe geen moeite met putty, niemand zal dat ooit zien.".
Wel, ik zie het nu, en die kieren hoe klein ook, storen me omdat het niet afgewerkt is zoals zou moeten.

Dan nog iets totaal anders, als jullie het gemist hebben: https://www.modelbouwforum.nl/threads/lego-project.292536/
Geen idee als die zal blijven staan, of als ik hulp zal krijgen, maar het is het proberen waard.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien een nette oplossing, Jumo. Als je de boegschroefunit én de verlengbuisjes goed stevig met de romp verbindt, heb je op dat punt méér stevigheid dan alleen met een spantje.
En inderdaad: de motor van de boegschroef, inclusief koppeling moet makkelijk uitneembaar zijn.
Hou daar ook rekening mee bovendeks; waarschijnlijk moet je de motor verticaal uitnemen.

Jumo zei:
...Enkel nog hier en daar wat bijvijlen...
Leer mij dat eens...
Als ik een vijl ter hand neem, gaat er alleen maar materiaal af. Er komt niks bij...
 
Sorry voor het laattijdig reageren maar hier mijn ervaring met draadloze dremel ik heb al 18 jaar een batterij dremel in gebruik word regelmatig maar niet overdreven veel gebruikt nog altijd met de originele batterij . Ondertussen ook een 12v parkside meer als 10 jaar in gebruik en deze gebruik ik liever aangezien het starttoerental veel lager is dan dremel beide voorzien van snelspankop van dremel . Met draad heb ik ook nog een proxxon deze is van veel betere kwaltijd dan dremel en kan heel traag draaien. Maar word nog zelden gebruikt.
Voor degenen dat zeggen dat met draad beter is, gebruiken jullie nog veel een gewone boormachine met draad?
 
Leer mij dat eens...
Grapjas :)

Nog eens alles goed bekeken, en ik denk dat het misschien makkelijker is, om de verlengbuisjes niet te gebruiken.
In de plaats zou ik een blokje gebruiken, daar een gat van 24mm in maken als straalbuis, met aan een kant 5mm diep een gat van 26mm, zodat het over de boegschroef zit (zoals de buisjes ook zitten).
Op deze manier moet ik niet zitten prutsen, om de boeg mooi aangesloten te krijgen op de straalbuizen. De latjes van de romp liggen dan tegen het blokje.
Nadeel is dan wel veel schaven en schuren, om het blokje de vorm van de romp te geven.
Balsa zou waarschijnlijk het makkelijkst zijn, en dan verharden, of toch iets harder hout gebruiken zoals vuren of iets dergelijks?

Even online gekeken wat anderen gebruiken om hout te verharden, en dat is dit https://www.minwax.com/en/products/maintenance-repair-tools/high-performance-wood-hardener
Iemand ervaring mee?
 
Back
Top