Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Bedankt Klaas, ik had er dan dan toch iets van onthouden. Mooie foto trouwens.

Ik had al op enkele foto's gezien dat die blokjes op mijn straalbuizen, niet overeen komen met wat op de SR zit. Die zitten aan de zijkant, niet in het midden.
En omdat beide straalbuizen hetzelfde zijn, moet je aan een kant de bevestiging naar het midden, afzagen en schuren, zodat je zo'n blokje overhoud.
Het is mss makkelijker alles egaal te schuren, en er zelf blokjes op te kleven, zoals jij doet.

Dat schuren doet me aan iets denken.
Mijn (namaak)dremel heeft jaren ongebruikt in zijn doos gezeten, en zit nu onder de olie of vet.
Enig idee hoe dit kan, en als ik die mss kan schoonmaken? Ik heb geprobeert met natte doekjes van de Aldi, want die lossen meestal alles op, maar dit dus niet.

100_0040.JPG

100_0042.JPG

Laatst bewerkt:
Spuit die "Dremel" eens in met WD40 en poets hem dan schoon. Gr. Klaas.

Mijn (namaak)dremel heeft jaren ongebruikt in zijn doos gezeten, en zit nu onder de olie of vet.
Enig idee hoe dit kan, en als ik die mss kan schoonmaken? Ik heb geprobeert met natte doekjes van de Aldi, want die lossen meestal alles op, maar dit dus niet.

Datzelfde had ik ook bij een gekregen "Dremel" van hetzelfde merk als dat jij hebt. De historie van wat er in mijn geval precies mee gebeurd is is niet bekend. De substantie kleefde en lijkt afkomstig uit het kunststof van de behuizing. Ik heb het apparaat uit elkaar geschroefd en de behuizing gereinigd met een oude tandenborstel en Dasty ontvetter spray maar dan viel het er niet spontaan vanaf en kostte het aardig wat moeite. Daarna met water afgespoeld, laten drogen en weer in elkaar gezet. Dit is ondertussen een paar maanden geleden en in de tussentijd heb ik het apparaat niet meer gebruikt maar vooralsnog is deze nog proper.

...en Dasty ontvetter spray maar dan viel het er niet spontaan vanaf...
Bedankt voor de tip :thumbsup: Het is inderdaad wat werk, zelfs met Dasty, maar hij is nu wel terug bruikbaar.
We kunnen dat spul beter ver van etenswaren houden, want als je de rotzooi ziet dat dat kan verwijderen, kan het niet gezond zijn.

Ik weet niet hoe jullie de spanten afschuinen, maar ik vind het zo wel makkelijk, makkelijker dan vijlen.
De scalpelhouder tegen/op het spant ernaast houden, en het mesje bijna vlak tegen de spant dat je wil afschuinen met een hand. Met je andere hand hou je je werkstuk op z'n plaats, achter het mes.
En zo het spant met dunne schilfers afschuinen, tot de achterzijde van het spant ook afgeschuind is.
Voor mij werkt het prima, en de afschuining is zo ook meteen goed (genoeg).
Maar ik was kok van beroep, dus het is voor mij mss makkelijker om met messen te werken. Dus voorzichtig voor je vingers.

Even een scalpel vastgezet om te tonen wat ik bedoel.

100_0043.JPG

Voor het lijmen, duid ik ook aan waar een plankje moet komen. Zo moet ik weinig/geen overtollige lijm verwijderen.
Op een dubbele spant, zoals op het einde van dit plankje, kleef ik een strookje schilderstape. Zit er lijm op het verkeerde deel, haal je het meeste er makkelijk af met de tape.
Dan nog even langs het plankje met een papieren zakdoek met een tandenstoker in, en dat restje lijm is ook weg. Nul werk nadien. Ik had al gezegd dat ik makkelijke oplossingen zoek :)

Dat is stukken makkelijker dan opgedroogde lijm verwijderen. Geleerd van de andere kant, toen ik een druppel lijm moest wegkrijgen, omdat het plankje dat er tegen kwam, niet op z'n plaats wilde blijven zitten bij het droog passen.

Voor de meesten hier wss vanzelfsprekend, maar dit is mijn slechts tweede schip, en de eerste was geen succes door een gebrek aan geduld, dus ik deel mijn ervaringen zodat newbies zoals mezelf er mss iets aan hebben.

100_0044.JPG

100_0045.JPG

Ik begin ook nu al te schuren. Niet veel, maar bv. de overgang tussen deze twee plankjes.
Ik schuur niet van links naar rechts, maar van boven naar onder/onder naar boven. Zo heb je een zachte overgang.
Schuur je enkel het verschil weg, door van links naar rechts te schuren, zit je met een duidelijke overgang, schuur je van boven naar onder/onder naar boven heb je dat niet.
En door nu al te beginnen schuren, terwijl de lijm van andere plankjes droogt, vermijd je later uren aan een stuk te moeten schuren.

100_0047.JPG

Terwijl ik bezig was met schuren, dit ook even geschuurd. Voor de duidelijkheid, het deel waar de gebogen zijden aansluiten.
De plankjes sluiten beter aan dan ik verwacht had. De lijnen van het aftekenen vertekenden het zicht blijkbaar wat.
Onder deze foto's staan er nog, en ook een vraag.

100_0048.JPG

100_0049.JPG

Ik heb ook een foto van de binnenzijde genomen, en jullie zijn de experten.
Wel even naast het licht kijken, het is niet makkelijk dit goed op foto te krijgen.

Wat vinden jullie van de spleten tussen de plankjes/kielbalk, en tussen de gebogen delen?
Ik wilde hier een poll zetten, maar vind die optie niet. Mss ben ik blind, of heb ik niet genoeg posts?
Zeer goed, goed, aanvaardbaar, dikke *ut.

100_0051.JPG

100_0052.JPG

Ik heb nu een latje afgeschuind met mijn mini schaafje, nat gemaakt, en op z'n plaats geklemd. Dan kan ik dat morgen lijmen.
Ik heb nog geen idee hoe ik de volgende latje ga doen, want ik geen klemmen die daar nog tussen of over passen.
Misschien enkel klemmen door de gaten in het plankje. Of met enkele grote klemmen, maar die zijn zo zwaar, dat ze alles scheef kunnen trekken, dus we zien wel.
Morgen een nieuwe aflevering van "En wat nu? Met Jumo" hahaha

100_0053.JPG

Wat vinden jullie van de spleten tussen de plankjes/kielbalk, en tussen de gebogen delen?
Ik denk best aanvaardbaar. :)
Voor die latjes (mijn Smit Rotterdam was op de platen aan de zijkant na helemaal uit dergelijke latten opgebouwd) gebruik ik fijne nageltjes, ongeveer 0,4 mm dik, die ik er gedeeltelijk in duw, en na drogen er terug uit trek.
Het gaatje wordt later dicht geplamuurd of met glasvezeldoek/epoxyhars overtrokken.

Ik denk best aanvaardbaar. :)
Bedankt :) het kan altijd beter, maar al doende leert men.
Goed idee, ipv zo'n dunne nageltjes, kan ik mss de naalden van m'n vriendin in beslag nemen hiervoor. Die hebben ongeveer dezelfde dikte, en een bolletje op het einde.

Ik ben de straalbuizen aan het droog plaatsen.
De straalbuis zit nu haaks op de kiel, en op dezelfde hoogte als de kiel.
In de plankjes zitten gaten hiervoor. Het is eigenlijk wel handig vind ik.
Op deze manier moet je de straalbuizen niet passend maken op de onderkant van het schip.
Ze steken door de opening. Ik moet enkel wat daar teveel is afschuren, de opening opvullen (houtpasta?), en een plankje aan de binnenzijde lijmen.
Dan nog een gaatje boren, een vijs erin en klaar.

In de kiel heb ik een spacer van 2mm gestoken, zodat er voor de andere straalbuis ook 2mm over blijft.

100_0054.JPG

100_0055.JPG

100_0056.JPG

Ik heb nu het tweede plankje van de achterkant gezien, aan de andere zijde bijgesneden/geschuurd.
Ik gebruik zoals reeds gezegd veel messen/scalpels, ipv schuren/vijlen. Ik vind het makkelijk, en messen doen niets wat jij niet vraagt.
Enkel zorgen dat ze scherp zijn. Botte messen kunnen plots toch eens snijden, en dan snij je in je vingers. Met scherpe messen kan je gecontroleerd snijden, met botte messen niet.

Er moet aan het tweede plankje niet veel aan gebogen worden, dus nadat het op z'n plaats zit, maak ik het nat met een penseel en koud water. Dat is makkelijker dan het los maken, en opnieuw te moeten plaatsen, en het plooit net zo makkelijk in model.

100_0057.JPG

Laatst bewerkt:
Ik had het eerste latje gelijmd, daar was niet zoveel werk aan, enkel wat schuren. Het tweede latje droog geplaatst, en daar moest een stuk af.
Dus het tweede latje zo goed als gaat opgespannen, om aan de onderzijde af te tekenen wat er af moest. Noppes. De kielbalk zit in de weg om af te tekenen, of je moet een potlood van 2cm hebben.
Opnieuw, maar nu aan de bovenkant, en het eerste latje aanpassen.
Latje opnieuw op zijn plaats spannen, aftekenen, een metalen meetlatje opspannen langs de lijn, en het overschot met een scalpel afsnijden langs het metalen meetlatje.
Dus nu past het tweede latje ook, maar zoals je ziet niet perfect. Het zwart aan de linkse kant is trouwens geen opening, maar de rest van stift van af te tekenen.
Ik had er niet op gerekend latjes die ik al gelijmd had, te moeten snijden.
Als ik mezelf punten mag geven: 7,5/10.

Wat doen jullie trouwens om de romp egaal te maken?
Ik heb het wat overdreven getekend, maar jullie begrijpen zo wel wat ik bedoel, want ik vind het anders moeilijk uit te leggen.
Schuren jullie die latjes tot ze egaal en rond zijn, of gebruiken jullie houtpasta, om het verschil op te vullen tot aan de rode lijn?

100_0058.JPG

100_0059.JPG

Om holle vlakke te schuren gebruik ik een schuursponsje (schuurpad). Als je de romp bekleedt met epoxy/keperweefsel heeft dichtsmeren met houtpasta geen zin. Je begint pas met plamuren als de epoxy er op zit. Gr. Klaas

Laatst bewerkt:
Ik weet nog niet als ik de romp ga bekleden.

Wat een kut om op te spannen. Ik heb niets dat past, dus heb ik het maar zo gedaan.
Ik had gehoopt meerdere latjes samen te kunnen doen, maar niet dus.

WP_20250414_001.jpg

Laatst bewerkt:
Om bovenstaande te klemmen heb je eigenlijk zoiets nodig, maar enkel de stukken met een pijtje bij, zonder de rest of het achterste deel.
Dan aan beide kanten een blokje naast de pijltjes, één arm vast, één arm scharnierend, en een gat voor een vleugelmoer een paar centimeter voor de pijltjes.

Iemand een idee waar je zoiets zou kunnen kopen, zonder een nieuwe hypotheek te moeten nemen?
Zelf maken kan ook, moeilijk is het niet, het vraagt enkel wat tijd.

Of mss kijken om te laten lasersnijden. Dat is nog een idee. Ik laat er een hoop lasersnijden, verkoop ze aan een vriendenprijsje van €50/st haha.
Maar mss is het wel stukken goedkoper om te laten lasersnijden, als anderen deze ook kunnen gebruiken, als er niet al zoiets bestaat.
Ik vind het alleszins niet online, omdat ik geen idee heb waarnaar ik moet zoeken.

upload_2025-4-14_23-39-27.png

Ik had een smal latje opgespannen, en hoorde iets kraken.
Het plankje waar de as door gaat, is losgekomen aan de kopse kant. GVD.
Ik lijm nochtans alles over de volledige lengte en op de spanten.
Dus morgen proberen de rest los te maken, zonder het volledige plankje los te maken, de opgedroogde lijm verwijderen, en opnieuw te lijmen.

Zo blijf je aardig bezig Jumo. Een jaar of tien geleden bouwde ik de mal voor mijn coastertje, met balsahout op spanten. Om iets ronds in te spannen, zoals delen in de kim gebruikte ik "postbode"-elastieken. een paar schroefhaken in de bouwplank om ze aan vast te maken. Of van koperdraad een paar S-haken om achter de spanten te haken. Minder duur en het zit minder in de weg. Gr. Klaas.

Klopt, maar alles wat ik nu zoek, koop, probeer, enz. komt een volgende keer ook van pas.
En ik amuseer me, toch met oplossingen zoeken, hoe leuk ik de rest zal vinden zal nog moeten blijken.
En bedankt voor de tip.

Terwijl dingen drogen, bezig met een straalbuis deftig te plaatsen.
Een van de "zinkanodes" zat in de weg, dus deze afgesneden (in schilfers), en het restje weggeschuurd. Als je het ook zo wil doen, zorg dan dat je een vingerhoed of zo hebt om je duim te beschermen.
Hij zit al haaks op de kielbalk, en makkelijk in dezelfde positie terug te plaatsen. Het is een begin, nu de straal nog evenwijdig met de kielbalk krijgen.

100_0426.JPG

100_0427.JPG

100_0428.JPG

100_0431.JPG

• Like
Reactions: k-k
Back