Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Binnendiameters zijn 54 en 60mm, diepte 25mm.
Als ik juist gemeten heb, is de diameter 58mm, 4mm in de buis. Daar zit de top van de schroef, met de schroef tegen de schroefashouder.
De schroeven van Raboesch zijn 50 of 60mm. Dus een schroef van 60mm en 3mm laten aftoppen?
Of beter een gewone schroef van 65mm en die later aftoppen? zoals deze https://www.modelbouwshopnederland....raaiend-65mm-draad-m4-rab-146-23/#description

Kennen jullie deze? Aftoppen van schroef €15 https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-204927/straalbuizen/
 
Die zijn bruikbaar, maar dog drives duwen de schroef 5-6mm dieper in straalbuis. 55mm kan dan nog net, ik meet ±58mm.
Geen idee als het veel uitmaakt, dat de schroef dan iets dieper in de straalbuis zit?
Dan moet ik nog opzoek naar bullets
De assen zijn trouwens 4mm.

Wat vind je van deze twee? Ik zie foto's op het forum met metalen schroeven ipv messing.

https://nl.aliexpress.com/item/1005...9636873.1005008482289979&gatewayAdapt=glo2nld

https://nl.aliexpress.com/item/1005...=scene:pcDetailTopMoreOtherSeller|query_from:
 
Mss een domme vraag, maar kan je elke schroef aftoppen, of koop je ze beter zo gemaakt?
Domme vragen bestaan niet. Stomme antwoorden wél...;)
De Happy Hunter van Robbe had hetzelfde probleem. Op zich een prachtig schip, maar de schroeven, schroefaskokers en schroefassen die Robbe in de 'aandrijfset' leverde, waren redelijk goedkoop.
(Terwijl de prijs van de aandrijfset dat niet was... Raar hé?)

De schroefaskokers, schroefassen en schroeven vervangen door Raboesch.
De schroeven: messing 4-blads in plaats van de kunststof 3-blads en qua maat te groot voor de tunnels:
het breedste deel van de schroefbladen was hetzelfde als de diameter van de tunnels. Dus: aftoppen.
Eerst de bladen afgetekend met een kraspen. Nauwkeurig werkje trouwens.
Diep adem gehaald en met een slijpschrijf in de Dremel het teveel van alle schroefbladen geslepen.
Dan hou je een nogal ruwe schroef over.
Toen de schroef vastgezet op een stukje draadeind M4 en dat in de accoboormachine gestoken en die gefixeerd in de bankschroef.
De handel rustig laten draaien en controleren of alle goed vast blijft zitten. Zo ja:
de powerfile van Proxxon aanzetten en die héél voorzichtig een héél klein beetje tegen de draaiende schroef drukken. Vooral geen kracht zetten; het aantal omwentelingen moet het doen, niet de kracht.
En steeds erop letten dat je niet teveel er af slijpt, dus de markeringen van de kraspen moeten wel goed duidelijk zijn. En heel vaak passen in de tunnel. (die ook nog niet onder het model zat)
Een half uur verder was één schroef klaar.
Koffie.
Weer diep ademhalen en de hele procedure herhalen voor schroef nummer twee.
Uiteindelijk beide schroeven nabewerken; ze zijn na deze behandeling nogal scherp.

Dus het antwoord op je vraag is: ja, het kan wel, zelfs met relatief simpel gereedschap, maar geduld is in deze een vereiste. Zet je teveel kracht tijdens het slijpen, kunnen de schroefbladen om je oren vliegen.
Als je iemand kent die een draaibank heeft én er goed mee om kan gaan, gaat het allemaal een stuk sneller.
 
Ik heb nul ervaring met Ali. Wat ik wél weet is dat de kwaliteit niet datgene is wat je zou willen.
Teveel verhalen gehoord in de richting van: "Ja, soms is het rotzooi. Maar voor de zekerheid koop ik er dan vier, terwijl ik er maar twee nodig heb. Voor de prijs hoef je het niet te laten..."
Op zich zit daar wat in; Stalin zei niet voor niets: "Kwantiteit heeft z'n eigen kwaliteit."
Maar het is nogal sneu als een schroefblad het begeeft terwijl jij net vol gas vaart.
Kláp, in de tunnel en oh shit, er zaten nog drie andere bladen aan die schroefnaaf... En die komen er ook nog aan. Kortom: ellende.

Wél heb ik ervaring met Raboesch. Ja, prijzig. Maar daar is de kwaliteit ook naar.
Ik kan bij niemand op de bankrekening kijken, maar waarom zou je bezuinigen op het belangrijkste onderdeel van je voorstuwing: je schroeven?
 
Domme vragen bestaan niet. Stomme antwoorden wél...;)
Interessant om te lezen, en ook al heb ik meer geduld dan vroeger, denk ik niet dat dat goed komt.
Ik heb ook geen powerfile van Proxxon, maar ik had wel meteen een idee om die te vervangen.
Wat ik wel heb, is een slijpsteen voor mijn messen.
Zoiets als op de foto dus.
Als je je boormachine in een Workmate vastzet, kan je een slijpsteen op de tafel zetten om de schroeven te vijlen.
Het is mss een idee voor anderen.
upload_2025-4-9_23-48-57.png

En Ali, eigenlijk ook liever niet, maar als je deze ziet.
Ik heb op het forum gelezen dat er in een latere fase 4-blad schroeven geplaatst zijn, en gezien Klaas afgetopte schroeven aanraadde, zijn deze exact wat ik nodig heb.

Klaas had ook een link voor de dog drives, het enige wat ik dan nog mis zijn de bullets. Geen idee hoe dat in het Nederlands heet, maar in het Engels blijkbaar bullet nut.
Ik heb er enkele gevonden, maar die zijn 19mm lang. Op de meegeleverde plastiek schroef, is die slechts 8mm lang.

upload_2025-4-9_23-54-33.png


schroef4.png


M'n schaafje kwam trouwens ook van Ali, en is zeer degelijk.
De kwaliteit is zoals wat hier gemaakt werd, en dat is een probleem als ze dezelfde kwaliteit kunnen leveren voor een fractie van de prijs.


En nog een vraag.
Mijn pa had vroeger een 7-meter bootje om op garnalen te vissen.
Er waren problemen met de schroef, iets met de "spoed" die niet goed was.
Is daar ook sprake van bij modelbouw, of enkel bij 1:1 boten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen ook een opvulstukje gemaakt zodat de schroefas iets hoger zit, maar nog niet perfect zoals je ziet. Dus nog een stukje maken, en dan wat bijschuren.
Omdat het nogal precies moet zijn, ga ik met dat deel stoppen, tot ik de juiste schroeven heb.
De schroefassteun heb ik met plakband moeten plakken. Ik had die met UHU geplakt, maar na x-aantal keren (de)monteren zijn de twee delen toch losgekomen.

100_0030.JPG
 
En nog een vraag.
Mijn pa had vroeger een 7-meter bootje om op garnalen te vissen.
Er waren problemen met de schroef, iets met de "spoed" die niet goed was.
Is daar ook sprake van bij modelbouw, of enkel bij 1:1 boten?

De 'spoed' van een schroef is de hoek die de schroefbladen maken ten opzichte van de schroefas.
Een link met wat achtergrond: Heeft mijn boot de juiste schroef? | Informatie voor de watersporter
(Scheelt mij veel typwerk;))

Kort omschreven:
Snelle schepen hebben een relatief kleine schroef met hoge spoed. De Schnellboote van de Duitsers in de oorlog hadden bijna een spoed van 45 graden. Bedoeld voor motoren met hoge toerentallen die een smalle boot heel snel moesten laten varen. Die dingen voeren dan ook bijna 40 knopen.
Een voorbeeldje van een vierbladsschroef met hoge spoed: (Geprint, dus hij moet nog bewerkt worden)
hoge spoed.jpg


Grotere schepen hebben langzaam lopende machines die een grote schroef met weinig spoed aandrijven.
Het bladoppervlak van die schroeven is ook groot. Zie hier onder:
messing-power-scheepsschroef-4-blads-m4-45mm-r-draaiend.jpg


Schroeven voor kleine scheepjes, zoals jachtjes of het viskottertje uit jouw voorbeeld hoeven niet zoveel massa te verplaatsen, dus is een kleine spoed en weinig bladoppervlak prima.
weinig spoed.jpg


En dan heb je nog de 'buitencategorie';): schroeven voor oorlogsschepen en onderzeeërs: (en sommige bulkcarriers)
Schroeven waarbij het niet alleen gaat om efficiëntie, maar ook het voorkomen van geluid en, indien nodig, het schip voortstuwen met hoge snelheid zonder dat er cavitatie (vacuümvorming vorming rond de schroefbladen, maakt gigantisch veel lawaai en beschadigt de schroef) optreedt.
Vaak zie je dan 5 tot 7-blads schroeven, waarbij de bladen sikkelvormig zijn. Onderzeeërs, maar ook fregatten zijn hiermee uitgerust. Geluid is hun grootste vijand.
image.jpg


@brutus weet daar, als fullscale 'Vetputspecialist' natuurlijk veel meer van dan een simpele walhanger als ik...

Kortom: elk soort schip behoeft zijn eigen soort schroef.
Als je een te grote schroef of een schroef met een te hoge spoed onder je modelschip hangt, zijn er een paar mogelijkheden:
De elektromotor moet kei- en keihard werken om de schroef fatsoenlijk rond te krijgen omdat de schroef gewoon te groot is voor dat motortje.
Resultaat: je motor 'vreet' ampere's, wordt heet en gaat roken.
En je regelaar gaat 't ook niet leuk vinden: ook die wordt heet en gaat roken.
En, zoals een wijs man ooit zei: "Elektronica werkt op rook. Is de rook er uit, dan is de elektronica kapot.

Een te klein schroefje met weinig spoed is natuurlijk ook niet goed: de motor krijgt de schroef lachend rond, maar het model maakt geen snelheid en is alleen maar bezig zuurstof in het water te kloppen...
Leuk voor de visjes, maar als modelschipper sta je voor l*l...
 
Jumo, Dat gat in de schijf is te groot. Die moet precies op de as passen, anders zit je schroef straks niet midden in de straalbuis en kun je niet optimaal gebruik maken van een afgetopte schroef. Aan de achterkant heb ik op mijn schroeven met dogdrive een borgmoer.
Raad je aan om eerst de boel pas en draaiend te krijgen en dan pas een keuze te maken m.b.t. de schroeven. Nog even wat uitleg m.b.t. de spoed van een schroef. Wat Roel stelt klopt deels. De bladen staan onder een hoek op de naaf, maar als je goed kijkt dan zie je dat aan de naaf die hoek groter is dan aan de toppen van de bladen. Dat komt omdat de schroef, in horizontale richting, bij de naaf dezelfde afstand af moet leggen dan aan de toppen. De spoed wordt meestal aangeduid met een getal dat aangeeft hoeveel afstand de schroef met een omwenteling aflegt in een vaste stof. Ook wordt wel de spoed aangeduid in een verhouding tot de diameter. Bij de Raboesch schroeven is doorgaand de spoed iets groter dan de diameter. Maar om het wat ingewikkelder te maken; In het water ontstaat er in tegenstelling tot een vaste stof slip. Deze slip is o.a. afhankelijk van de weerstand van het schip in het water.
Achter mijn Smit Finland had ik in het begin eigen gemaakte 4 blads messing 60 mm schroeven. Op zich draaide dat goed, maar de trekkracht viel me tegen. Bij Ali een paar kunststof schroeven met mooi profiel gekocht. Ook die draaiden aardig, maar de trekkracht bleef met 0,9 kg gelijk. Later kwam ik bij Ali een paar plastic afgetopte schroeven tegen. Die hadden een grotere spoed en daarmee werd de trekkracht 1,5 kg. Het eerste stel schroeven van Ali had 4 mm gaten, waarin ik M5 draad heb getapt. Die kon ik met een borgmoer aan de voorkant borgen. Het tweede stel had 5 mm gaten en moest daarbij dogdrives gebruiken.
Hoop dat je iets aan deze info hebt. Welke maat assen heb je? Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Afgetopte schroeven met de perfecte maat voor de straalbuizen staan prachtig op de kast, maar in het water zie je er niets van.
Voor de trekkracht moet je het ook niet doen.
Ik kocht 2 4-blads schroeven van Raboesch met diameter 55 mm, en met 2 Speed 500 motoren op 6V heb ik volgas een "speedsleper", die uit het water springt als de karper net onder het wateroppervlak ligt te zonnen in de vijver van de koude keuken.

Ik wil hiermee zeker geen afbreuk doen aan de uiteenzettingen en aanbevelingen van Roel en Klaas, maar vraag je eens af of het de moeite waard is, in functie van wat je met het model wil doen.
En ik geef toe dat mijn model oneindig meer op het droge staat dan rondvaart, maar op een rek in de bergruimte zal je ook niet veel bewondering afdwingen met je perfecte schroeven.
 
Speed 500 motoren zijn nou ook niet de meest geschikte motoren voor een sleper, Herby.
Heel veel toeren, (12.000 RPM op 7,2Volt, 6,8 Ampere bij vollast), maar weinig torque.
Goede motoren voor een sleper zijn bijv de 1:2,2 vertraagde Decaperms (helaas niet meer te koop, behalve bij iemand die nog wat in een doos heeft liggen) of deze jongens:
Bühler 6-24 VDC Motor 12V-2000 toeren 0,9A , ZONV-17 - Pakket
(2.000 RPM op 12V, 1,7A bij vollast)
En als je modernere (brushless) motoren wil:
Krick 42436 - MAX Marine P366 2-3S 790KV - Pakket
(7.500 RPM op 12V, 2,1A bij vollast)
Beiden dus een heel pak zuiniger dan de Speed 500.

Met zowel de HH als met mijn Smit Salland heb ik geëxperimenteerd met de 'standaard schroeven' (kunststof, niet afgetopt en veel te veel speling tussen de bladtips en de tunnel) als met afgetopte messing schroeven: er was een duidelijk verschil in trekkracht te meten. De afgetopte vierbladsschroeven van Raboesch gaven zeker 1/3 méér trekkracht op de unster.
En dáár gaat het bij een sleper om.
Niet om 'speed'; een RC sleepbootschipper, noch zijn dekknecht hebben als hobby waterskieën.
En bij beide situaties had ik de Bühler motoren er in liggen.
 
Laatst bewerkt:
Het "probleem" is dat eenieder zijn eigen voorstelling m.b.t. het eindresultaat heeft. Wil je een boot om te bouwen, om naar te kijken of om mee te varen?
Die voorstelling is afhankelijk van de binding met het model of waar dat dienst deed. De één probeert de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen en de ander wil een boot die goed vaart. Helemaal niks mis mee natuurlijk. In ieder bericht bespeur ik de opzet om Jumo te helpen, maar Herby63, Roel en ik kijken allemaal ook weer door een andere bril. En dragen vanuit die hoek de beste adviezen aan. En soms staan die een (beetje) haaks op elkaar. Met mijn nautische achtergrond streef ik naar een boot die goed oogt en goed vaart. Soms gaat dat ten koste van details, maar alla, daaraan moet een ieder dan maar zijn draai aan geven. Herby63, Roel en ik kunnen, met onze ervaring, makkelijk praten (of in dit geval schrijven), maar kan me voorstellen dat één en andere als een bui regen over Jumo heen valt. Misschien zijn we voor hem een aantal stappen te ver en moeten we ons meer focussen op de huidige staat van het bouwproces. Aan de andere kant is het belangrijk dat straalbuizen, schroefassen en roeren op de goede manier hun plaats vinden. Dus Jumo probeer aan te geven waar het qua info aan schort of wat bouwkundig een (te) grote uitdaging voor je is. Schaam je niet als je iets niet (direct) snapt. Ga er dan maar vanuit dat het dan onze uitleg ligt. En dan resteert nog het punt of je wel of niet bij Ali wilt kopen. Als ik bij Ali 2 brushless motoren + regelaars kan kopen voor pakweg 30 Euro, dan vind ik het jammer om hier ergens anders het 3-voudige te betalen. Waarmee ik niets ten nadele van andermans principes wil zeggen of schrijven. Verder stel ik voor om even een stap terug te nemen en te kijken hoe je attributen als straalbuizen, roeren en schroefassen een beetje vierkant onder de kont van het schip krijgt. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
peed 500 motoren zijn nou ook niet de meest geschikte motoren voor een sleper, Herby.
Volkomen terechte bemerking, het was dan ook mijn allereerste varende model. ik zou het nu zeker niet aanbevelen.

Ik wou alleen maar illustreren dat de Smit Rotterdam ook met iets minder dan ideale schroeven best goed vooruit te stuwen is, tenzij Jumo van plan is megabulkcarriers, boorplatformen of droogdokken naar de andere kant van de oceaan te slepen, maar dat horen we dan wel. :)
 
Ja, in een heel gedetailleerd Baubericht zag ik een sleepboot met een schroef van een speedboot. Op zo'n moment trekken even mijn tenen krom. En ook het advies van de makers van de bouwdozen zet ik af en toe vraagtekens. Maar goed we zijn nu met Jumo zijn S-R bezig. Gr. Klaas.
 
Volkomen terechte bemerking, het was dan ook mijn allereerste varende model. ik zou het nu zeker niet aanbevelen.

Ik wou alleen maar illustreren dat de Smit Rotterdam ook met iets minder dan ideale schroeven best goed vooruit te stuwen is, tenzij Jumo van plan is megabulkcarriers, boorplatformen of droogdokken naar de andere kant van de oceaan te slepen, maar dat horen we dan wel. :)
Oké, dan zijn we het daar over eens... :beer:
 
Ik lees alles, en haal er uit wat het meest logische klinkt.
Zoals de afgetopte schroeven, als je het verschil ziet met wat er meegeleverd werd, is het een no-brainer.
En als ze later 4-bladschroeven gekregen hebben omdat ze efficiënter zijn, waarom zou je dan nog 3-blad gebruiken?
Want deze hieronder is toch dezelfde? Of er toch een van. Niet met afgetopte schroeven zo te zien, omdat de kromming terug loopt naar de top. En deze? https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-nederland-billing-boats.282005/page-7

Geen idee als ik ermee ga varen, het maakt mij ook niets uit. De MK modellen die ik gebouwd heb zijn ook allemaal met motoren, ook al staan ze op schappen. Je kan ze ook krijgen zonder motoren, en dus iets goedkoper.
Of je bouwt het goed, of zo goed mogelijk, of je bouwt het niet. Ik was eerst niet tevreden, daarom had ik het geraamte terug uiteen gehaald, en ben ik herbegonnen.

En ik had al besloten eerst de straalbuizen, schroeven, etc op z'n plaats te krijgen voor ik iets anders doe. Nu weegt het niets en is het makkelijk hanteerbaar
Als het nodig moest zijn, kan ik de plankjes waar die opzitten "makkelijk" afbreken en nieuw maken om opnieuw te beginnen.
Ik heb al enkele zelf nagemaakt, omdat ik er naar de knoppen geholpen had.

Trouwens, het gat in de schijf is net goed van maat voor de schroefashouder, dus als die centraal zit, zit de schroefas ook op z'n plek, toch?
Anders moet ik nog zelf een schijf maken. Nu kon ik een gatenboor gebruiken, en de boor die daar in zit, is nu eenmaal 6mm.

En twee dingen die ik gebruik, en anderen mss niet.
De ene is een snoeischaar, om plankjes ruw bij te trimmen, dat gaat stukken vlugger dan zagen.
En om te vijlen gebruik ik ook nagelvijltjes. Zo'n kartonnen gevallen, dat is soms handiger dan schuurpapier of vijltjes.

vijltjes.png

upload_2025-4-10_21-43-47.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Global Change is de voormalige Smit Londen, volle zuster van de Smit Rotterdam.
Bij mijn weten hebben deze schepen altijd vierbladschroeven gehad.
Afgetopte schroeven betekent niet dat de uiteinden niet naar binnen kunnen buigen.
Hierbij een foto van de Smit Rotterdam
upload_2025-4-10_22-36-8.jpeg


Hier nog een iets duidelijkere foto van de halfzus ( 7.5 meter kortere) Smit Houston / Waker
upload_2025-4-10_22-38-26.jpeg
 
Bij afgetopte schroeven is de buitendiameter zo aangepast dat ze precies in de straalbuizen passen. Bij de drie zusters ging het om schroeven met verstelbare spoed. Je ziet dat aan de cirkelachtige vorm waar het blad met bouten aan het verstelmechanisme in de naaf zit. Gr. Klaas.
 
Bedankt :) weer iets bijgeleerd.

Als je zegt dat de SR altijd 4-bladschroeven gehad heeft, zal dat wel zo zijn, maar waarom leveren ze de bouwpakketten dan met 3-bladschroeven?
Voor de prijs moeten ze het niet doen, want de bijgeleverde zijn plastic.
Daarom ging ik er ook van uit dat ze origineel zo gemaakt werden.

Terwijl ik wacht op de schroeven, even verder gedaan. Het kan nog iets beter, maar imo vooral veel slechter, dus ik ben best tevreden.
Wat een pita om te plaatsen haha

Edit: die blokjes op de straalbuizen ?lood?, ik heb daar ooit iets over gelezen, maar dan niet op straalbuizen. Iets met erosie of zo?
Mss zit ik er compleet naast, want het zit ergens heel diep in mijn grijze massa.

100_0037.JPG



100_0038.JPG
 
Laatst bewerkt:
De blokjes op de straalbuizen zijn zinkanodes. Omdat er staal en brons bij elkaar in zout water zitten wil dat met elkaar reageren. Dat gaat ten koste van het minst edele metaal. Aangezien zink nog minder edel is wordt dat "opgeofferd" i.p.v. het staal. Ik knip die anodes van dunne alu plaat, rond de hoekjes af en bevestig ze met CA-lijm. Zie 2e link. Gr. Klaas.
https://www.google.com/search?q=wer...msung-nf-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

https://www.modelbouwforum.nl/threads/happy-hunter-kit.292389/#post-4399759
 
Laatst bewerkt:
Back
Top