Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Ik denk dat je voor touw bij de modelbouw winkel moet zijn, maar gevlochten touw???
En ik zie nu dat je want er nog niet op zit, daar kun je ook nog mee corrigeren.

Maarten, je onderste deel van de stag is nu enkel uitgevoerd, dit hoort dubbel te zijn en dan volgt de bevestiging zoals op mijn eerder geplaatste foto, dus aan beide zijden naast de mast, hier hoort dan ter bescherming een stukje leer te zitten voor het schavielen, deze dubbele uitvoering zie je zo ook terug in de laatste afbeelding van Peter.
Ik vertrouw er niet op dat ik dan genoeg gevlochten touw heb en haal dan liever een nieuwe rol. Wat voor soort/ waar is dit te halen
Informeer eens bij *Hans* deze heeft bruin touw in diverse maten in zijn dozen zitten.

@Jaques In de beschrijving staat er maar 1. Ik twijfel er niet aan dat er 2 horen. Dat zag ik ook in de uitleg die jullie postten over de stagen.
Ik moet dan ook blokken bij bestellen want meer zitten er niet bij.

Laatst bewerkt:
Heb @*Hans* een mailtje gestuurd voor touw en blokken.

Het wikkelen doe ik met de hand. Het dikke touw tegelijk draaien met 2 handen. Het wikkeldraad hangt op spanning met een een klemmetje. Heb daar nu meer handigheid in om.het netjes te doen.

Dit is het touw:
20191229_130925.jpg
20191229_130913.jpg

Dank, dat zal ik morgen even halen. De stagen wil ik wel opnieuw maken omdat ik ze niet mooi vind door het experimenteren met lak en pluisjes verbranden.
Ik vertrouw er niet op dat ik dan genoeg gevlochten touw heb en haal dan liever een nieuwe rol. Wat voor soort/ waar is dit te halen?
Takelwagen van Amati in alle soorten en maten is wel te verkrijgen online . Verder zou ik toch nu eerst de hoofdtouwen van het want maken voor je onderste gedeelte. Daarboven de stagen los houden. Door je hoofdtouwen te zetten hou je de boel ook wel wat meer op de juiste positie. Maar ook de grote stag zetten zoals Koos Hier boven liet zien.

Het barst hier al van de goed bedoelde adviezen zie ik, maar in principe heb je de grootstag wel goed bevestigd, evenals de overige stagen, op dit soort kleine schepen liep de stag gewoon aan één kant van de mast naar de boegspriet. Voor de 17e eeuw werd dit vaker zo uitgevoerd, zoals ik het bekijk op je laatste foto is er niets mis mee:) (behalve dat je de mast krom trekt dan natuurlijk, niet te strak aanspannen je kan ook tijdelijk een hulplijn zetten naar achteren om dit te compenseren tot het overige staand want is aangebracht waarna je de extra lijn weer weghaalt.)

Op het Engelse fregat de hms Fly uit 1776 die ik een paar jaar geleden heb gebouwd en waarvan de originele plannen nog bestaan loopt de grootstag ook maar aan één kant langs de fokkemast, dus ik geloof niet dat het een wet is dat dit aan beide kanten moet, alhoewel dit wel vaker voorkomt. Het heeft ook vaak te maken door wie, wanneer en waar het schip is gebouwd, je hebt Hollandse, Engelse, Franse en natuurlijk ook Spaanse systemen....
(in de boeken word wel vermeld dat de stag normaal gezien aan stuurboord langs de mast liep, waarom dit is word verder niet vermeld, terwijl ik zie dat jij het nou net aan bakboord hebt gedaan, maar daar zou ik als ik jou was niet zo'n punt van maken)

Laatst bewerkt:
Bij de Endeavour liep hij ook aan 1 kant volgens anatomy of....

Bij trokken de masten ook krom. (Waren van balsahout :rolleyes: ) omdat ik de stag toch ging wikkelen van de fokkemast naar de boegspriet. Heb ik die van dun ijzerdraad gemaakt dat ik omwikkeld heb met garen. Hiermee leek het of hij strak gespannen was.

Dank allemaal voor de hulp en tips. Nu kan ik weer verder werken. Heb de bovenste stag los geknipt en zal eerst aan de wanten beginnen :)

Heb de bovenste stag opnieuw gemaakt en zit nu vast met een mastworp. Op aanraden van piet een touw (oude stag) gespannen naar de bezaansmast om kromtrekken even tegen te gaan. De nieuwe bovenste stag zit minder strak en heb wat meer speling in het resttouw gelaten voordat ik weer een nieuwe moet maken.

Inmiddels een tooltje gemaakt om de jufferbloken voor de wanten op gelijke afstand te houden.
Even uitzoeken hoe de boel aan de mast geknoopt moet worden aangezien er 10 touwen op hetzelfde punt uitkomen.

20191229_164956.jpg

Laatst bewerkt:
Op het bijgeleverde filmpje van Artesania wordt er niet geknoopt maar gelijmd. Dat lijkt me niet stevig en al helemaal niet mooi met 10 touwen bij de mars lijmen.
Een halve knoop borgen met houtlijm lijkt me mooier of zijn er betere ideeën ?

0102.jpg

Ik denk dat het niet anders kan zo het nu is gemaakt. Het lijkt nu net een lus namelijk.
Probeer de touwen wel naast elkaar naar beneden te laten komen langs de zaling. Dit heeft straks zijn voordeel als je de weeflijnen gaat knopen.
Als je in het verslag van Koos kijkt dan zie je dat enkel eerst de ondermasten werden geplaatst zonder de ezelshoofden. Hierna werden de hoofdtouwen in lussen om de mast gelegd. Hierna werd pas ezelshoofden geplaatst en de verdere mastonderdelen.
Het is een verschillende werkwijze hoe stagen geplaatst werden. Of eerst zoals jij dit doet. Of juist later met weer een lus over alle hoofdtouwen.
Maar mischien kan je nog een stropje plaatsen om de lus bij elkaar te houden.

Laatst bewerkt:
Dank voor de uitleg. Ik zie nu ook dat de stag in de weg zit om de hoofdtouwen naast elkaar te krijgen. De lus van de stag loopt over de zaling heen.
Misschien dat ik de stag afknip. Zoals ik eerder schreef ben ik niet tevreden over het resultaat van de stagen. Dubbelwerk maar heb het liever voor mijn doen goed zitten.
Ik zal wel even moeten wachten op nieuw touw. Durf de gok niet te nemen om te beginnen en straks verder te moeten met ander touw.

Het is ook allemaal niet eenvoudig Maarten als je dit nog niet eerder hebt gedaan. Maar ook al maak je wat foutjes, dat is helemaal niet erg, je zal zien dat het van lieverlee steeds beter gaat. Je kan ook de stagen die op de marsen uitkomen alleen om de steng leggen, dat is wel niet helemaal correct, maar dan zitten ze zeker niet meer in de weg voor de hoofdtouwen van het want en het gaat vast niet opvallen, terwijl je dan een stuk makkelijker werkt. Knopen leggen en de boel hier theoretisch uitleggen is ook niet eenvoudig gewoon je tijd ervoor nemen dan lukt het vast wel.

Maar mischien kan je nog een stropje plaatsen om de lus bij elkaar te houden.
Je kunt nog steeds de hoofdtouwen paarsgewijs aanbrengen hoor Maarten, een lusje om de top deze voorzien van een bindseltje fixeren met secondenlijm en hij laat nooit meer los.
In de diverse verslagen waaronder die van Hans en mij is dit duidelijk terug te vinden, en Hans heeft ook eerst de gehele mast geplaatst voordat hij met de wanten begon
Dus dat moet dan helemaal goed komen,
Succes

Het is inderdaad niet eenvoudig voor een leek merk ik. Fouten wil ik niet maken maar daar ontkom ik niet aan.
De bouwwijze is per persoon verschillend merk ik en ik houd me steeds aan de bouwbeschrijving.
De manier die @groenenberg uitlegt had me een stuk makkelijker geleken maar daar is het nu te laat voor.
De stagen verwijder ik en ga eerst alle wanttouwen plaatsen en bevestig ze om de mast met een lusje die ik fixeer.
Bij de Batavia van @Jaques zag ik duidelijk dat het gewoon een hoop touw op één plek wordt en probeer het dan ook zo netjes mogelijk op z'n plek te krijgen.

Vooraf zag ik erg tegen de tuigage op maar vind het tot nu toe super leuk. Het schip groeit qua bouw weer enorm en kijk er dan ook graag naar met de gedachte "wauw dit wordt echt gaaf!" :)

Nog een leuke jeugdherinnering van een toepasselijk liedje wat ik vroeger vaak met mijn vader in de auto zong:

Bij de Batavia van @Jaques zag ik duidelijk dat het gewoon een hoop touw op één plek wordt en probeer het dan ook zo netjes mogelijk op z'n plek te krijgen.
Het is inderdaad een hele hoop touw Maarten maar wat belangrijk is om de hoofdtouwen netjes langs elkaar te leggen zoals Hans al eerder schreef, dan komen je weeflijnen mooi recht uit.

Back