Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Het gaat toch om dat stuk touw wat gewikkeld is.
Ik heb toen een stuk touw geklemd tussen 2 punten en strak getrokken. Toen aan 1 kant een knopje om het touw en ge fixeert. Daarna wikkelen, en vastzetten met houtlijm. Bij de Endeavour heb ik het zelfs op de boot gedaan. Na 1 touw heb je handigheid.

Het gaat toch om dat stuk touw wat gewikkeld is.
Ik heb toen een stuk touw geklemd tussen 2 punten en strak getrokken. Toen aan 1 kant een knopje om het touw en ge fixeert. Daarna wikkelen, en vastzetten met houtlijm. Bij de Endeavour heb ik het zelfs op de boot gedaan. Na 1 touw heb je handigheid.
Het is eigenlijk een strop zodat het hoofdtouw om het blok vast komt te zitten. Je kan het zeker op de manier doen zoals je omschrijft uiteraard.
De manier van Piet zorgt er voor dat de bindingen netjes naast elkaar komen te vallen. Bewerkelijk? Dat wel inderdaad.
Maar de beschrijving zoals je zegt laten de afbeeldingen dus ook zien hier.
Dan weet ik dus eigenlijk ook niet waarom de vraag wordt gesteld;)

De blokken die op de ra komen schuiven alle kanten op ondanks ik de touwen zo strak mogelijk knoop. Moeten de touwen aan de ra gelijmd worden of blijft het straks goed zitten door de tuigage?

213.jpg

Allemaal hele fijne kerstdagen toegewenst.

@Joriën heb je misschien een goede foto van deze ra? Ik kan niet zien hoe de blokken aan de ra bevestigd worden.
Is er een manier om de blokken op de 15mm te krijgen zoals op de afbeelding?
0098.jpg

Als je de touwtjes vastzet met een mastworpje, die kun je nog manipuleren voor je de knoop aantrekt tot je de 15 mm hebt, een mastworp schuift ook niet meer nadat je hem hebt aangetrokken. (is de zelfde knoop als die waarmee de weeflijnen aan de hoofdtouwen worden bevestigd.) Aan het ene eind knoop je je blokje en het andere eindje snij je af net op de knoop, een druppie lijm kan nooit geen kwaad om het knoopje te borgen.
JPG_8597_4467_bewerkt-1.jpg

Dankjewel @pietsan Dat ga ik proberen zo te doen zoals je zegt.
Al de knopen zijn nieuw voor me en heb de nodige knopen op YouTube/ google gevonden. Waar ze toegepast worden en wat er precies mogelijk is, is me nog niet helemaal duidelijk.

Eigenlijk heb je maar een paar knoopjes nodig om bijna alles te kunnen maken. Maar dat is mooi gemaakt.

Ja misschien dat ik me er op heb verkeken. Ik dacht dat het vol zou komen met allerlei ingewikkelde scheepsknopen.
Tot nu toe gebruik ik: woeling, mastworp, paalsteek en de halve knoop. Mochten er meer (handige) knopen nodig zijn dan hoor ik dat graag natuurlijk :)

Back