Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

De boegspriet is ook bevestigd en de knoop is uiteindelijk ook gelukt van de boegspriet naar de kiel. Dat stond niet aangegeven in de bouwbeschrijving en de site van @pietsan was net offline toen ik daar hulp wilde zoeken. Uiteindelijk vond ik een filmpje van Artesania Latina waardoor het toch lukte:

20191227_153937.jpg
20191227_153932.jpg

Netjes hoor:thumbsup: (de 'knoop' is een woeling en die gaat niet naar de kiel, maar naar de galjoenscheg dit vind je hier ook allemaal in de bouwverslagen)

Dankjullie. Het is op het filmpje geen woeling. Het is meer een lus wikkelen en dan dwars een paar keer (niet netjes) wikkelen en afsluiten met een halve knoop.
Heb wat afbeeldingen van het filmpje gemaakt:
0099.jpg
0100.jpg
0101.jpg

Laatst bewerkt:
Het lijkt misschien niet op een woeling die je inmiddels al kent, maar het word toch de woeling van de boegspriet genoemd. De woeling is er in vele varianten.

Laatst bewerkt:
Het lijkt misschien op een woeling die je inmiddels al kent, maar het word toch de woeling van de boegspriet genoemd. De woeling is er in vele varianten.

Dat wist ik niet evenals de benaming "galjoenscheg" die ik niet kende. Het is als leek ook wel even flink veel leerwerk qua benamingen en technieken.
Heb nooit echte interesse gehad in schepen en stap door een zeil ongeluk ook niet snel op een schip. Toch is de interesse in historische zeilschepen enorm gegroeid door het forum en de voortgang van de San Francisco. Het is dan ook niet het eerste en laatste historische schip wat ik zal gaan bouwen.
Ik kom alleen tijd te kort voor wat ik allemaal wil bouwen. Heb nog een Lemsteraak liggen en het diorama van Burg Falkenstein die ook de nodige maanden/ jaren in beslag zal gaan nemen.

Maarten, hier is een tekening van de fokkestag naar de boegspriet, voor de bevestiging kun je hetzelfde knoopje gebruiken als voor de weeflijntjes.
Het spannen van de stagen gebeurt met de talie die tussen de openhartblokken zit. ( of welke blokken je daar ook gebruikt)

Fokkestag.jpg

Hier nog een plaatje en een stukje tekst over de grootstag, want ik geloof dat je die nu niet helemaal goed hebt zitten.
Mocht iemand anders een andere mening hebben, dan wordt ik vast nog wel gecorrigeerd

grootstag.jpg

Deze plaatjes komen trouwens uit het boek van Zu Mondveld

Maarten, volgens mij moet de grote stag lager zitten en aan beide kanten naast de fokke mast lopen, ik heb er even een foto bij gezocht van mijn Batavia voor de duidelijkheid:
d46e30e1-1f33-45cc-949b-ffc2da8ab855-jpeg.340009

Hier loopt de stag onder de railing door, daar zit zoals ik het kan zien bij jou een dichte wand waar je hem over kunt laten lopen of er door heen, zoals Piet dit gedaan heeft bij zijn SotS.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes verder Koos.

@Pingu57 en @Jaques De fokkestag heb ik dan op z'n Spaans gedaan zie ik.

De grote stag is maar 1 touw. Ik zie wel dat de grote mast iets krom trekt door de stag van de "bramsteng?" naar de fokkemast. Trekt dit bij met de overige tuigage?

Dank voor de uitgebreide uitlegt. Die ga ik even goed doorlezen.

Ik ben niet tevreden over de afwerking van het touw van de stagen en zoek me een ongeluk op Google naar geschikt mooi touw dat niet pluist.
Het bijgeleverde touw is donkerbruin 0.5mm. Iemand enig idee wat voor soort touw mooi/ geschikt is en waar te halen?
Ik heb hier alleen maar een Hema/ Action in de buurt zitten en kan daar morgen ook even kijken

Maarten, als je grote mast naar voren buigt, dan heb je de stag van de steng wat al te strak gezet, zo strak zetten dat je stag strak staat zonder de grote mast te verbuigen.
En als je touw pluist, dan kun je dat met een stukje bijenwas behandelen, dan is het pluizen weg. ( in de reformwinkel kun je ook een kaars kopen die van bijenwas gemaakt is)

Dank, dat zal ik morgen even halen. De stagen wil ik wel opnieuw maken omdat ik ze niet mooi vind door het experimenteren met lak en pluisjes verbranden.
Ik vertrouw er niet op dat ik dan genoeg gevlochten touw heb en haal dan liever een nieuwe rol. Wat voor soort/ waar is dit te halen?

Back