Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Dat is een mooie oplossing! Dat is een stuk eenvoudiger dan ieder jufferblok apart te gaan knopen en op gelijke lengte te krijgen :thumbsup:
Dit zijn gewoon blokken overigens. Jufferblokken vind je aan de onderzijde van de wanten. Die ronde met de drie gaatjes er in;) links op de foto een 5-2 blok. Deze is 5mm hoog met 2 gaatjes. Een 4-1 blok is 4mm hoog met 1 gat.. zo heb je dus ook 4-2 blokken. En nog kleiner en nog groter.

Bijlagen

• 20191215_231758.jpg
    20191215_231758.jpg
    180,6 KB · Weergaven: 175
Laatst bewerkt:
Zo heb ik het idd ook gedaan

Achteraf gezien had ik toch anders gedaan.....

Als je verder kijkt bij de zeilen ophangen zie je dat sommige draden om de zeilen op te hangen vaak beginnen aan de onderkant van het jufferblok

Maar omdat het draadje rondom het hele blok vast gelijmd zat lukte dat niet meer makkelijk

Daarom deed ik later in het verslag bij het knopen van het jufferblok het draadje voor het zeil al door het andere draadje (alvast de juiste lengte uitmeten) van het jufferblok knopen

Een klein draadje kan ook, zodat je die later kan verbinden aan de langere

20191216_080224.jpg

Laatst bewerkt:
Kom ik bijna 60 centimeter rondhout van 5mm tekort in het bouwpakket :(

Weet niet welke houtsoort het is maar wel belangrijk dat het dezelfde soort is die A.L. of de winkel mag na leveren:

20191217_211024.jpg

Laatst bewerkt:
Shit das balen.

En dan heb je nog eerst de juiste bij elkaar gepuzzeld?

Ik heb een blanke stok gebruikt van de orchidee. Met wat meer of minder beits kun je al redelijk goed kleuren

@Joriën Jij kwam deze ook tekort?
@*Hans* Dankje dat is het inderdaad zie ik. Ik dacht eerst Balsa.

Even contact gehad met Verspaget, waar ik het schip heb gekocht en die sturen me gelijk 2 nieuwe toe.
Erg fijne winkel met goede service en advies.

@Joriën Jij kwam deze ook tekort?
@*Hans* Dankje dat is het inderdaad zie ik. Ik dacht eerst Balsa.

Even contact gehad met Verspaget, waar ik het schip heb gekocht en die sturen me gelijk 2 nieuwe toe.
Erg fijne winkel met goede service en advies.

Dat was denk ik mijn 1e tip naar jou toe ;)

Ik had eigenlijk genoeg hout, maar ik moest van tevoren eigenlijk eerst puzzelen voordat je ze korter maakt. Dan moet als laatste een lang stuk hebben van 30cm en dan heb je alleen nog maar afvalstukjes. :stout::weetnie:

En ik heb geen verstand van balsa, maar volgens mij breekt dat al bij een te harde scheet :D:p

Ik heb tot nu toe heel veel hout over. Kwam alleen tekort voor een krat voor de kanonkogels omdat er 1 in de prullenbak viel en niet meer terug heb kunnen vinden. Daar heb ik toen nieuwe latjes voor besteld. Voor de masten komt het 5mmØ niet uit met puzzelen aangezien het allemaal stukken zijn van zo'n 200mm+

Balsa ken ik ook nog niet.

De masten, boegspriet, ra etc zijn bijna allemaal klaar. Nog 1 laagje beits is alles wat er moet gaan gebeuren.
Nu komt denk ik het moeilijkste stuk, de tuigage. Ik verwacht daar veel vragen over te hebben.
De eerste is plaatje 288: Op iedere verstaging zit een extra touw gewikkeld (93). Is het de bedoeling om die gewoon te wikkelen en te lijmen? Een woeling maken lijkt me niet mogelijk.

220.jpg

De masten, boegspriet, ra etc zijn bijna allemaal klaar. Nog 1 laagje beits is alles wat er moet gaan gebeuren.
Nu komt denk ik het moeilijkste stuk, de tuigage. Ik verwacht daar veel vragen over te hebben.
De eerste is plaatje 288: Op iedere verstaging zit een extra touw gewikkeld (93). Is het de bedoeling om die gewoon te wikkelen en te lijmen? Een woeling maken lijkt me niet mogelijk.

Bekijk bijlage 346778

Ik maakte wel een woeling, is op zich wel te doen.

P

Bekijk bijlage 346778
gewoon proberen ju zult zien dat de handigheid vanzelf komt en dat het gaat lukken.

Knoopje maken. Drupje lijm erop en d.m.v. de lijn op spanning (iets zwaars op je klosje touw zetten, je draadje (93) in de ene hand gespannen houden en met de andere hand (juffer)blok te draaien en krijg je ervanzelf een handigheidje in. :beer:

Ik doe meestal een halve steek op het blok. Deze fixeer ik met jawel een klein beetje secondenlijm. Dan snij ik het touw glad af. Hierna ga ik met een los bindseltje verder. En wel door elke keer halve steken te leggen en telkens om te draaien. Hierdoor schuift het bindsel verder naar boven. @pietsan heeft dit ergens laten zien. Maar ik weet niet meer waar.

Back