Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Ik vraag me af of ik de woeling zo goed doe.
Als ik de lus aantrek ligt het knoopje er op en zal de 2 uiteinden dan af moeten knippen en lijmen of onder de woeling drukken?
Het lijkt er op dat je het goed hebt gedaan, als de eindjes zo kort mogelijk afsnijd en dan de woeling fixeren met wat verdunde houtlijm komt het nooit meer los.

Nog 1 mast te gaan.
20191212_225715.jpg

Hey Maarten

Ik heb me er niet mee bemoeid omdat Hans je al de correcte knoop heeft laten zien
Maar nu ik zie dat je de knoop niet mooi vind kan ik je zeggen hoe ik het heb gedaan

Sowieso heb ik van tevoren besloten wat de zicht kant is van de boot en wat de andere (oefen) kant is :hammer:

De kant waar je begint en eindigd is iets minder mooi, dus bij mij zitten alle knopen aan de oefen kant

Ik heb een klein stukje touw opzij vast gezet met "zap-a-gap" lijm.
Als dit droog is kun je gewoon strak over het eerste stukje draad heen draaien en vast zetten aan de "oefen kant"
Dan kun je met scherp mesje hem strak afsnijden en zie je er bijna niks van

20191213_055946.jpg

De masten zitten in elkaar maar nu de knoopjes voor de dubbele jufferblokken.
Het filmpje van Artesania laat alleen een enkele zien.
0097.jpg

Dank,

Wat voor knoop heb ik nodig om de jufferblokken in de mast te knopen met een stukje lengte tussen de knoop en het jufferblok?
Van het filmpje met uit leg van Artesania wordt ik inmiddels knettergek omdat het niet te zien is door een verkeerde camerapositie.
0097.jpg

Als je die bedoeld, die heb ik met een dubbele knoop gedaan en daarna beide uiteinde gedraaid totdat ze in elkaar draaien (net zoals bij een ropewalk) en dan een knoopje.

@groenenberg inderdaad de touwtjes aan 134 en de mast. De strop om het jufferblok is geen probleem maar de knoop aan de mast zonder dat ik het jufferblok tegen de mast aan trek maar gewoon netjes een stukje touw tussen het jufferblok en de mast houdt.

Je zou het als volgt kunnen doen. Eerst het blok knopen aan een einde draad. Ik zet altijd een klemmetje op het blok. Vervolgens aan het ander eind een blok. Je moet dan wel schatten hoe lang de tussenruimte van de draad moet worden. Vervolgens een halve steek maken om je mast. En aantrekken . Hierna een druppie lijm er op en klaar is prutsertje?
20191215_223946.jpg
20191215_224339.jpg
20191215_224424.jpg

Dat is een mooie oplossing! Dat is een stuk eenvoudiger dan ieder jufferblok apart te gaan knopen en op gelijke lengte te krijgen :thumbsup:

Back