Bouwverslag Prins Willen van Corel

Ik zie 2 soorten ornamenten in de kit : gegoten vergulde ornamenten en foto-etch.
De gegoten vergulde ornamenten van Corel zijn geen messing maar vergulde zamak, Dit kan je niet buigen naar de vorm van de romp, het breekt direct. Waar nodig bijvijlen is wel mogelijk, maar dan verwijder je ook de mooie kleurlaag. Deze laag behoudt na jaren nog zijn glans en behoeft dus niet geschilderd te worden. (zie het verslag van mijn Amphion, die ik meer dan 25 jaar geleden gebouwd heb.)
Het foto-etch zou ik met heel fijn schuurpapier (1000) of met een glasvezelpen opwrijven, goed ontvetten en behandelen met een speciale primer voor metalen. Deze etsen zich als het ware in het metaal, zodat het niet loskomt. Een voorbeeld daarvan is Metal prep 4K van VMS (bekijk een demo hier: How to paint photo-etched parts - VMS METAL PREP 4K metal primer - Bing video )

Ik heb de bouwbeschrijving nog een doorgenomen met de stuklijst. Er zijn inderdaad verschillende soorten ornamenten. O.a. verguld gegoten metaal, foto etses messing en puur messing.
Bedankt voor de tip. Duidelijk is dat ik moet ontvetten, primer erop en verven. Dat alles natuurlijk na het pasmaken.

Voor het bovenstaande item heb ik wat spullen gekocht zodat, indien het aan de beurt is, het goed kan schilderen. Tegelijk ben ik bezig geweest om de binnen beplanking erop te zetten. Eerst wat lijmresten wegschuren om vervolgens het notenhout 0,6 x 3 mm er tegenaan te zetten.
DSC_0067.JPG

Laatst bewerkt:
Er is een hele discussie gevoerd oven de scharnieren van Corel. Deze zijn wat aan de grote kant zodat ze de volle breedte van de deur beslaan. Zelf heb ik ervoor gekozen om de krul waarop de deur als het waren draait weg te knippen zodat de sierlijke vorm van het scharier op de deur behouden blijft. Voor mij was dat de beste oplossing. Later zal ik laten zien hoe dit uitpakt.
DSC_0066.JPG

Laatst bewerkt:
Corel heeft op zijn model veel meer geschutspoorten en dus kanonnen dan er in werkelijkheid op zaten. Volgens Herman Ketting had de Prins Willen, in oorlogstijd, nooit meer dan 42 kanonnen gevoerd en ga hij ervan uit dat de overigen poorten, licht/ventilatieluiken waren. Op zijn tekening heeft hij deze luiken voorzien van nummer 17, zie de rode pijlen. Ook in de spiegel zaten maar twee geschutspoorten die voorzien waren met een kanon. Deze zaten aan weerszijde van het roer. Dat wil zeggen dat de luiken in het hekkeboord dus ook licht en of ventilatie luiken waren.
DSC_0068.JPG

Laatst bewerkt:
Het aanbrengen van de balkjes waar de uiteindelijke reling aan komt is in volle gang. In de tussen tijd ben ik begonnen aan een leuk klusje en dat is het verven van de rolpaarden. Ook de wielen alvast een kleurtje gegeven. In zijn verslag schreef Andy Brouwer ooit, dat in zijn Corel pakket te weinig wielen zaten. Het is dat er zoveel jaar tussen zit, anders zou ik zeggen dat ze bij mij in de doos zaten. Ik heb namelijk wielen teveel. Om precies te zijn 16 stuks. Corel is dus niet zo nauwkeurig als het om tellen gaat. Wat bij mij wel schaars was dat was het messing staf voor de assen. Een aantal stukjes van 6 cm lengte. Daar kon ik maar drie assen per lengte uithalen gezien de breedte van een rolpaard intensief de wielen. Gelukkig had ik zelf nog wat messing liggen dus probleem was snel opgelost.
Een ander punt is het geleverde touw. Vijf diktes zijn geleverd, echter in de bouwbeschrijving en tekening kom je zes diktes tegen. Nu is het verschil tussen 0,20 en 0,25 voor het oog niet zichtbaar dus maak ik daar geen probleem van en vervang ik 0,20 voor 0,25. Aannemende dat er genoeg geleverd is.
Daarnaast ben ik begonnen met het verven van enkele ornamenten. Op advies van Herby63 heb ik een glasvezel pen aangeschaft en dat werkt prima.Na het borstelen, ontvetten en afspoelen de primer aangebracht, toppie. Nogmaals dank voor het advies.
DSC_0075.JPG

Laatst bewerkt:
De balken aan de binnen fortuining zitten erop waarna ik de reling kon plaatsen. Een geduldg werkje waar veel tijd in gaat zitten. Ik verf het eerst zwart om daarna te monteren. Als alles dan gemonteerd is verf ik het nog een keer in de hoop dat ik het niet meer beschadigd. In de tussentijd heb ik ook de gaten voor de kanonnen die op het Verdek staan netjes uitgemeten en geboord.
DSC_0087.JPG

Oproepje
Nu heb ik nog een vraagje aan de forumleden. Ik ben op zoek naar een afbeelding dat op het holle wulf is geschilderd. "Zicht op Middelburg". Kan iemand mij helpen met bijvoorbeeld een foto of iets dergelijks. Ik zou dat dan eventueel kunnen bewerken en afdrukken. Het schilderen van het holle wulf is iets waar ik maar niet aan ga beginnen. Het zou dit mooie model geen eer aandoen.

Oproepje
Nu heb ik nog een vraagje aan de forumleden. Ik ben op zoek naar een afbeelding dat op het holle wulf is geschilderd. "Zicht op Middelburg". Kan iemand mij helpen met bijvoorbeeld een foto of iets dergelijks. Ik zou dat dan eventueel kunnen bewerken en afdrukken. Het schilderen van het holle wulf is iets waar ik maar niet aan ga beginnen. Het zou dit mooie model geen eer aandoen.
Die kon ik ook niet vinden. Wilde hem ook gaan schilderen, maar bij mij was de schaal erg groot om het schip te hanteren en ook ik dacht dat wordt niks. dus heb ik gezocht naar iets anders wat er min of meer op leek. Zie bijlage

Bijlagen

De afwatering komt er op Stephan. Echter bij Corel zijn het kleine messing plaatjes van ca 2 x 3 mm, op de huid geplakt. ( zie tekening Corel) Zoals in jou voorbeeld is dat natuurlijk veel realistiser. Zo ga ik dat dan ook doen, een afvoerblokje.
DSC_0091.JPG

Oproepje
Zou een afbeelding printen op juiste afmetingen en dan op stukje hout lijmen en in blanke lak zetten

Zou een afbeelding printen op juiste afmetingen en dan op stukje hout lijmen en in blanke lak zetten

Dat is natuurlijk de bedoeling om een mooi resultaat te krijgen. Het is alleen het vinden van een juiste afbeelding uit die tijd (ca 1650) die ervoor geschikt is. Met Photoshop is veel te doen

Op de verschillende dekken zitten een aantal stolpluiken. Tien stuks in totaal. Op een schaal van 1:100 betekent dat er luiken bijzitten van 9 x 9 mm. Notenhout van 5 x 5 met een lijst erom van 2 mm. Een heel priegelwerk dus. Ook zitten aan de voet van elke mast een kleine verhoging. Bij de tekeningen in het boek van Herman Ketting wordt geschreven bij de basaanmast dat het "Basaanmastvisser" heet. Die naam ben ik ook op een Duitse tekening tegengekomen, dus zal dat wel kloppen. Als deze klaar zijn ga ik ze lijmen, samen met de roosters op de daarvoor bestemde plekken.
DSC_0090.JPG

Back