Bouwverslag Prins Willen van Corel

Ik heb het idee dat je de positie van de geschutspoorten toch niet afmeten kunt van je planken, altijd controleren met duimstok/schuifmaat voor je gaat snijden Peter
 
Rustig verder met het beplanken van de romp. Ondertussen de eerste zes geschut openingen gemaakt. Voor het beeld lijken ze niet verticaal te staan maar het model staat hier niet helemaal horizontaal. Voor het buigen van de planken heb ik een elektrische plankenbuiger. Erg handig in gebruik maar toch zou ik mijn verfbrander (hete lucht fohn) niet willen missen. Daarmee kan ik scherpe bochten maken maar ook het verloop van de zeeg in de planken aanbrengen.
Op het achterdek heb ik wat dekplanken gemonteerd als test. De planken zijn 6 centimeter lang wat gelijk staat aan 6 meter. Deze heb ik verouderd. Wat staalwol in azijn op laten lossen werk prima. De kleur wordt bepaald door de concentratie en de houtsoort die men gebruikt. Ook het aanbrengen met kwast of doekje kan invloed op het uiteindelijke resultaat hebben. De breeuwnaden heb ik met watervaste viltstift gedaan.
DSC_0023.JPG
Mocht er andere methoden zijn, hoor ik dat graag.
DSC_0022.JPG
 
Laatst bewerkt:
Na veel puzzelen en meten zijn nu ook de laatste twee geschutpoorten uitgezaagd. Omdat ik zoveel mogelijk het boek van Herman Ketting wil volgen was dat best wel lastig omdat bij Corel de gaten vierkant zijn . Ketting beschrijft een verhouding van 5 op 6 voor breedte en hoogte van de poorten. Nu ik deze allemaal op zijn plek heb zitten kan ik beginnen met het dichtmaken van de romp. Elke dag wat plankjes omdat ik naast dit schip ook nog andere werkzaamheden heb te doen. Naast deze hobby doe ik ook nog vrijwilligers werk en hebben we een tuin die in het voorjaar ook de nodige aandacht vraagt.
DSC_0028.JPG
DSC_0029.JPG
 
Eindelijk is het zo ver. De romp is met de eerste beplanking dicht. Hier en daar nog wat kleine correcties toepassen en het schuren van de romp kan beginnen. Lekker buiten in de wind zodat het stof direct wegwaait. Met behulp van een driehoek schuurmachine gaat het snel maar de holle rondingen moet je toch met de hand doen.
DSC_0030.JPG
 
Als eerste heb ik nu beide galerijen geplaatst waarna ik de beplanking op de spiegel kon aanbrengen. Ik heb besloten om de geschutpoorten op de spiegel dicht te laten. Wel natuurlijk met luiken, scharnieren en een touw om ze open te trekken. Persoonlijk vind ik dat dan de spiegel meer tot zijn recht komt zonder de kanonnen die door de luiken uitsteken. Zie afbeelding uit het boek van Herman Ketting.
DSC_0043.JPG


DSC_0042.JPG


Nadat ik de beide galerijen had geplaatst is het eerste berghout aan de beurt. Dat was even een hele puzzel om de eerste op de juiste plaats te krijgen. Ik ben begonnen met het tweede berghout en dus niet de bouwbeschrijving gevolgd. Dit berghout loop van de luizenplecht tot net boven de galerij. Rekening gehouden moet worden met de patrijspoort gaten waar de kanonnen doorsteken die op het Verdek staan en het moet de zeeg van het dek volgen. Vandaar uit kan je naar boven en naar onderen verder beplanken. Als extra zekerheid heb ik een rolpaard met kanon samengesteld om zo de hoogte te bepalen van de vuurmond tot aan het dek. Toen ik er zeker van was dat ik het goed had afgetekend, zo nauwkeurig mogelijk voorgevormd, heb ik ze erop gelijmd. Voor de zekerheid heb ik dat ik twee delen gedaan. Eerst de ronding bij de luizenplecht met uhu hart. Toen dat goed en vast zat heb ik de rest gelijmd met sneldrogende houtlijm. Zo had ik vingers genoeg om het even vast te houden. Tot slot het ik het berghout zwart geverfd. Dit was eenvoudiger omdat er nog geen andere beplanking tegenaan zat waar ik met de verf kon uitschieten.
DSC_0037.JPG
 
Laatst bewerkt:
DSC_0044.JPG
DSC_0047.JPG
Ondertussen ben ik al weer een stukje verder. Het notenhout is goed te bewerken en te buigen. Het tweede berghout zit er op en ben ik aan de vierde plank bezig onder het tweede berghout. Kleine stukjes tussen de geschutpoorten.
Tijdens deze werkzaamheden zit ik te denken hoe ik de dek beplanking ga maken. Corel omschrijft dat ik tussen de schaarstokken het donkere notenhout moet gebruiken waar ook de romp mee beplankt word. Daar buiten zou het tanganika moeten zijn. Dat is een heel groot kleurverschil, dus heb ik besloten om het geheel van tanganika te maken en de planken te verouderen. In mijn optiek een realistischer beeld. Om te kijken hoe dat word heb ik het kampanjedek op deze wijze beplankt. De breeuwnaden zijn met watervaste viltstift aangebracht zoals ik al eerder had omschreven.
 
Laatst bewerkt:
Het is alweer een drie weken geleden dat ik iets te melden had. Al die tijd ben ik bezig geweest om de tweede beplanking te plaatsen. Het leek mij niet zo interessant om na elke drie planken een voortgangs foto te plaatsen, vandaar deze lange tussentijd. Nu ben ik zo ver dat de beplanking grotendeels klaar is. Een eentonig maar secuur werk. Ondertussen heb ik nagedacht over het vervolg. De dekplanken zijn nu aan de beurt en heb daarvoor alvast de opstaande stukjes spant afgezaagd zodat ik in een keer kan door beplanken tot aan de romphuid. Ook de plaats van de dekroosters bepalen en deze maken. Dat is een wat leuker werk om te doen. Corel zegt 37 mm tussen de schaarstokken. Dat zal niet helemaal lukken omdat ik het liefst niets van de breedte van een plank af wil halen, dus ga ik de 37 mm aanpassen. Maar daarover later in mijn verslag.
DSC_0053.JPG
 
Laatst bewerkt:
Alle dekbeplanking is nu geplaatst en met nagels voorzien. De ruimte tussen de schaarstokken heb ik 38 mm gemaakt omdat ik dat goed uitkwam met de beplanking ertussen. Ook het gat in het bakdek boven schot 5 zit erin. Daar komt laten een blok in word gemonteerd waarvan de tuigage via een gat in het rooster naar boven komt. De gaten voor de masten zijn ook op maat.
DSC_0061.JPG
 
Nu de dekbeplanking erop zit is het nu tijd om de roosters te maken. Een leuk werkje voor aan de keukentafel. Met een paar druppels seconde lijn aan de onderzijden blijft alles op zijn plaats zitten. Tegelijk met de roosters het framewerk waarin de oosters moeten passen. Ook de roosters zal ik verouderen omdat het contast nu te groot zal zijn.
DSC_0051.JPG
DSC_0058.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik nog een vraag! De ornamenten zijn van messing. Hoe moet ik deze behandelen voordat ik ze ga verven zodat de verf zich goed hecht aan het messing? Ik heb alleen maar ervaring met de gegoten resin ornamenten van Kolderstok.
 
Het ziet er netjes uit. Mooi dek geworden

Nu heb ik nog een vraag! De ornamenten zijn van messing. Hoe moet ik deze behandelen voordat ik ze ga verven zodat de verf zich goed hecht aan het messing? Ik heb alleen maar ervaring met de gegoten resin ornamenten van Kolderstok.
Ook eerst goed pas maken op het schip dan ontvetten en voorzien van een primer. Kan je de zelfde voor gebruiken als de resin. Met pas maken bedoel ik dat het gedeelte dat verlijmd wordt goed vlak tegen het schip komt. Schuren kan daarbij helpen maar ook soms buigen. Wel eerst even heet stoken en aflaten koelen voordat je buigt. (Bij messing althans)
 
De ornamenten zijn van messing. Hoe moet ik deze behandelen voordat ik ze ga verven zodat de verf zich goed hecht aan het messing?
Ik zie 2 soorten ornamenten in de kit : gegoten vergulde ornamenten en foto-etch.
De gegoten vergulde ornamenten van Corel zijn geen messing maar vergulde zamak, Dit kan je niet buigen naar de vorm van de romp, het breekt direct. Waar nodig bijvijlen is wel mogelijk, maar dan verwijder je ook de mooie kleurlaag. Deze laag behoudt na jaren nog zijn glans en behoeft dus niet geschilderd te worden. (zie het verslag van mijn Amphion, die ik meer dan 25 jaar geleden gebouwd heb.)
Het foto-etch zou ik met heel fijn schuurpapier (1000) of met een glasvezelpen opwrijven, goed ontvetten en behandelen met een speciale primer voor metalen. Deze etsen zich als het ware in het metaal, zodat het niet loskomt. Een voorbeeld daarvan is Metal prep 4K van VMS (bekijk een demo hier: How to paint photo-etched parts - VMS METAL PREP 4K metal primer - Bing video )
 
Back
Top