Bouwverslag modelbouwkit "Dwarsdoorsnede van een 17e-eeuwse koopvaarder"

@Stephan Kertész Ik heb besloten inderdaad die takels toe te voegen. Ziet er mooi uit. Maar de vraag is eigenlijk waar ze voor zijn. Het lijkt erop dat ze gebruikt worden bij het op spanning krijgen van de hoofdtouwen. En ik kan me voorstellen dat je ze losmaakt om voor takelwerkzaamheden te gebruiken. Maar ik zie dat nergens beschreven...

@Stephan Kertész Ik heb besloten inderdaad die takels toe te voegen. Ziet er mooi uit. Maar de vraag is eigenlijk waar ze voor zijn. Het lijkt erop dat ze gebruikt worden bij het op spanning krijgen van de hoofdtouwen. En ik kan me voorstellen dat je ze losmaakt om voor takelwerkzaamheden te gebruiken. Maar ik zie dat nergens beschreven...
Ze werden gebruikt om zware lasten te tillen. De bijboten werden ermee getakeld samen met de ratakels. Voornamelijk het zware werk. Er waren meer takels zoals de stagtakels die je vaak op modellen ziet, zoals ook op mijn Spaan galjoen. Bij mij hangt de bijboot eraan. Maar dat is dus niet correct. Die takel werd gebruikt om last het ruim in of uit te takelen. De zijtakels voor het zware werk, maar ook bij zware storm als extra ondersteuning voor de masten.

Harland J. Seamanship in the age of sail, 1985-283.jpg

uit het boek Harland J. Seamanship in the age of sail, 1985-283 Aanrader om te lezen

Leuk @Stephan Kertész en bedankt voor deze info. Heb inderdaad dat boek ook liggen van Harland, mooi spul. Ook heb ik inmiddels de takels erop zitten, dat voegt echt iets toe, en de hoofdtouwen. De zwichting twijfel ik nog over. Anderson noemt dat deze pas echt tegen het einde van de 17e eeuw in gebruik raakten. De pinas is van voor 1670 dus tja.
Hoe dan ook komt er wel nog het puttingwant op. En de spreeworst zit er al op. Dan ben in er echt bijna. De bedoeling is dat hij 30 september klaar is natuurlijk!

Ik denk dat de zwichtingen erop zaten, de grootste omslag in tuigage was rond 1650. Het model van de Prins Willem in het rijksmuseum heeft ze er ook op zitten. En dat model is van 1651 ergens. Maar het is jouw beslissing. Je moet het ook niet te moeilijk maken voor toekomstige bouwers van dit model. Iemand die meer detail wil kan dit natuurlijk zelf toevoegen.

Ik ben uiteindelijk toch gezwicht voor het aanbrengen van... de zwichting (oei oei). Er zijn geen ra's, zeilen, en overige gerelateerde tuigage op dit model dus voor het beeld zijn de takels en zwichting een hele leuke toevoeging. Er komen overigens voor 30 september geen nieuwe plaatjes, het afgeronde model is te zien in het Scheepvaartmuseum :koud:

Helaas gemist, veel te druk met kletsen bij iedereen. Wel jouw pakket mogen bewonderen. Proficiat met dit pakket, en ook je snel doorpakken is bewonderenswaardig.

Na de presentatie van dit model tijdens de expositie in het Scheepvaartmuseum plaats ik hier ook even wat plaatjes van de huidige staat van het model, voor de mensen die er niet bij waren. Er zijn nog wat laatste toevoegingen/aanpassingen die ik wil doen, maar dit geeft een aardig beeld. Zonder verdere toelichting:

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.27.jpeg

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.26 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.27 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.25.jpeg

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.26.jpeg

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.24 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-09-28 at 15.25.24.jpeg

Ziet er prachtig uit Mathias :thumbsup:. Misschien nog wat ballast en een paar tonnen/vaten, of ben ik nu wat voorbarig en was dat al het plan...?

Back