Bouwverslag modelbouwkit "Dwarsdoorsnede van een 17e-eeuwse koopvaarder"

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Matthias Noback, 3 jul 2023.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is een knap stukje werk wat je daar even uit je computer geschud hebt Matthias, :rofl::rofl:

Matthias Noback en Herby63 vinden dit leuk.
  2. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Bedankt, Peter!

3. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    3 hobby's , tekenen, lazeren , bouwen:thumbsup::worship:

Matthias Noback vindt dit leuk.
  4. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Het is een veelzijdig project inderdaad, @ISOLA2 ! Leuk en leerzaam tegelijk :)

Hierbij weer een update van de voortgang. Na plaatsing van de dekbalken moesten de knieën in het ruim nog geplaatst worden. In de uiteindelijke versie van het model worden de balken en de knieën steeds tegelijk geplaatst, omdat ze ook tegen elkaar aan moeten komen en je er later toch moeilijker bij kan. Keer op keer blijkt: al doende leert men! En, alles voor een aangename bouwervaring straks. De bouwbeschrijving groeit gestaag mee (inmiddels 35 pagina's) en gaat gelijk op met het project.

5fa69938-6e98-4045-abfa-fb6e05b282ca.jpg

De spanten worden nu aan de bovenkant aangevuld met de ontbrekende stutten. Tijdens dit werk worden op diverse plaatsen de stutten aan de onderkant ingekort om ruimte te maken voor de geschutspoorten. De onder- en bovenkant van deze poorten worden gemarkeerd door klossen die met een schuine las zijn ingelaten in de omringende stutten.

ce62a6be-00e4-49f9-afdf-41ff43711a63.jpg

Nu is de dekinrichting van het overloopdek aan de beurt, en daarbij moet ook rekening gehouden worden met de dekinrichting van het verdek daarboven. Als voorbeeld: de spil die op het verdek komt steunt op een spoor dat op het overloopdek komt. Ook met de plaats en helling van de mast moet rekening worden gehouden:

b4b8e004-bbb6-4434-a203-abd25590a2fa.jpg

Midden op het overloopdek, tussen de schaarstokken, wordt een eenvoudig luikje gemaakt met een deksel.

35bc991a-ccd6-4c54-a19d-d73daca12e9a.jpg

Het luik is een doorgang naar het ruim, dat je middels een handige klimpaal kan bereiken:

12391a69-373d-4cdd-b02a-32346dc214a9.jpg

Het ontwerpen en maken van de kombuis was wel flink wat puzzelwerk, maar uiteindelijk lenen twee verdeksbalken zich goed als hulp bij het bepalen van de plaats van het kader voor de kombuis.

4f02b7a1-648f-49f8-8d8c-72252178c48b.jpg

Achter de visser voor de grote mast komen twee kleine knechten met een betingbalkje:

48aaae63-dcdd-4494-aefd-c7bcae7c4214.jpg

Aan de buitenkant worden de berghouten geplaatst, de poorten rood, en het gedeelte onder water in wit/harpuis geschilderd. Tussendoor heb ik diverse delen alvast in midden-eiken gebeitst, en dat levert dan het volgende beeld op:

cc0dbe68-da78-4ea9-8b88-c888b5f45864.jpg

Heel hartelijk bedankt voor het meekijken/lezen, en ook voor jullie berichten en likes!

De komende tijd werk ik richting het verdek. Er komt nog een grotere knecht die achter de grote mast komt te staan, een volledig functionele spil die daar weer achter staat en die t.z.t. gebuikt kan worden om de ra te hijsen. Er is nog wat uitzoekwerk rondom de kanonnen (hoe groot precies, en is alles goed qua positie van de geschutspoorten in combinatie met de hoogte van de rolpaarden en de wendbaarheid van het kanon. Als jullie hiervoor nog input hebben, dan hoor ik het graag!

walter10, Pingu57, Velasque en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik vind het nog steeds knap wat je doet.
    Ik zou wel nadenken over je laser als je er een pakket van gaat maken. De roet aanslag is minder op het hout en dan voornamelijk de balken. Ik zou dan toch gaan nadenken om de onderdelen te frezen. Zoals je ook ziet bij de Allert of bij de Bluenose pakketten.

6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Heel mooi werk Matthias. Ook erg goed gefotografeerd, dat laatste maakt het plaatje compleet.
    De rompvorm van een Hollands schip is overduidelijk te zien. :wavede kleurstelling midden eiken is perfect! :thumbsup:

7. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Bedankt, Stephan!
    Over de roetaanslag: inderdaad is dat niet altijd even fraai, vooral als je het deels laat zitten zoals ik... dat is om tijd te besparen, maar ik vind het resultaat op de zichtbare onderdelen lang niet slecht or onrealistisch. Ik ben wel aan het zoeken naar een manier om het hout schoon te maken zonder te schuren, want het bekende probleem is wel dat je de korrels in het hout schuurt soms, en het nooit echt goed schoon krijgt.
    Frezen zou zeker een schoon alternatief zijn. Ik had daar nog niet aan gedacht en het is sowieso de moeite van het onderzoeken waard. Ik wist niet dat andere bouwers dat deden trouwens.
    De handigheid van lasersnijden is momenteel wel dat ik het zelf vrij snel hier thuis kan doen. Zoals altijd: keuzes, keuzes!

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Hartelijk dank voor je bericht, Peter! De kleur midden-eiken komt zo extra mooi uit met het licht erop. De opstelling is een eenvoudig rolgordijn van de Gamma met een lamp op het gordijn en een lamp op het te fotograferen detail. Ik maak de foto's met de telefoon (zit wel een goede camera op), veelal met 2x zoom, dat geeft een mooie soft focus en een beter kader dan de standaard 1x zoom, waarbij hij denk ik de groothoeklens van de camera gebruikt.

9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Kijk hier eens
    Post in thread 'Hms Alert by Maarten [COMPLETED BUILD]' https://shipsofscale.com/sosforums/threads/hms-alert-by-maarten-completed-build.6097/post-129933
    Het principe van frezen gaat hetzelfde als lasercut. Alleen dan met een extra z as en een motortje. Die zwarte roet is inderdaad het probleem dat het overal in kruipt. En de look van het hout aantast, vooral als het zichtbaar moet blijven.

10. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dit beloofd echt een mooi pakketje te worden!

Ik heb wel een vraagje/suggestie: De kombuis was in het algemeen aan de binnenzijde volledig bemetseld, omdat vuur en een houten schip niet altijd een gelukkige combinatie waren. Wil je hiervoor ook materiaal bijleveren zodat er een gemetseld muurtje ontstaat?
    En wanneer je een kombuis plaatst zou je bovenop het dek ook de bijbehorende schoorsteen kunnen maken en plaatsen.

Laatst bewerkt: 27 jul 2023
  11. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Je ziet in andere kitjes nog wel eens houten plaatjes met een baksteenpatroon. Ik vermoed ook gewoon met de lasermachine een patroon, lees de voegen erin gemaakt. Je moet dan wel met verf in de weer om het eruit te laten zien als bakstenen met voegen.

12. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  13. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Alle keren als ik het forum bezoek kijk ik eerst op deze pagina of ik dat kalende koppie bovenin zie staan, dat zijn de verslagen die gelezen worden door mij... :D

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Haha bij mij tzelfde moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat het zo mooi zou worden!

15. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Dank je, Hans!

Ik ben er op sommige punten nog niet over uit wat bij dit pakket valt onder standaard aankleding en inrichting en wat door een creatieve bouwer kan worden toegevoegd. Qua stenen in de kombuis is dit misschien wel essentieel om toe te voegen...
    Wat er sowieso op komt op het verdek erboven is inderdaad de schoorsteen!

16. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    En als aanvulling op bovenstaande vind ik dit inderdaad een leuk idee!

17. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Haha wat leuk om te horen mensen!

18. Velasque

Velasque

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Naast kunnen laseren, ontwerpen en bouwen wil ik ook wel het fotograferen benoemen.

Alles is haarfijn in beeld gebracht met interessante hoeken en perspectieven.

Matthias Noback en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    eens

20. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    bij de bouwmarkt hier in belgié tenminste kan je een rol kurk kopen van 2 mm dik daar kan je zelf steentjes uit snijden en de rol is groot genoeg voor honderden schepen af tewerken

Matthias Noback en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina