Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Beschilderen Bemanningsleden 'open versie"

full
full

Afgelopen 2 dagen de “open versie” kanonniers even “in de kleren gezet”. Ik ben als volgt te werk gegaan :
Eerst de 20 kanonniers uit de wel druk bezette kroeg (64 figuren) gehaald, let hierbij op!! alleen de gebukte figuren
gebruiken vanwege de beperkte ruimte tussen de onderdekken (zie: voltooiing v/d opengewerkte versie (3)).
en deze in slagorde op mijn schuimblok gezet.
Ik heb hierbij gelijk een onderscheid gemaakt in figuren met ontbloot bovenlijf 8 stuks en volledig gekleed (12).
Dit onderscheid heb ik gemaakt omdat de figuren met ontblote bovenlijven betrekkelijk eenvoudig te beschilderen zijn
en dienden om een beetje gevoel te krijgen om te schilderen onder een vergrootglas.
Als eerste heb ik de figuren voorzien van de huidskleur, omdat de huidskleur een mengkleur is heb ik als volgt gehandeld: eerst heb ik 4 houten satéprikkers klaargelegd daarna met de eerste prikker op de achterkant 4 x tot op de bodem in het potje mat wit gestoken (eerst goed schudden) en deze 4 x afgetikt op een glazen theezakjesschoteltje
(met het kwastje even afschrapen) daarna iedere keer met een nieuwe satéprikker dit 1 x herhaald voor de kleuren
rood, geel oker en walnootbruin en daarna goed met het kwastje gemengd. (genoeg voor de 20 kanoniers)
Gebruik absoluut een goede, dus iets duurder kwastje, ik gebruikte merk: Rembrandt; size 0; serie 110; round-extra fine pointed, let hierbij op dat je de waterverf uitvoering neemt.
Om te oefenen ben ik op de rugzijde van ieder ontbloot bovenlijf figuur begonnen ( is later minder goed te zien.)
Niet te veel aan de kwast en de eerste streek op het grote ruggedeelte en daarna uitverven naar de kanten, armen, gezicht en vergeet niet dat alle kanonniers op blote voeten staan.
Mijn ervaring is dat je na 3 lijven geverfd te hebben de kwast opnieuw moet uitspoelen onder de kraan, omdat de kwast
dan geheel is volgelopen.
Zuig er daarna op je tong er meteen met een draaiende beweging even een puntje aan.
De ogen; mond en broekriem zijn zo minimaal dat ik de kwast na ieder figuur heb schoongemaakt.
Daarna zijn de broeken en de hoofddoekjes aan de beurt, gebruik hierbij ook mengkleuren, Frans blauw; Zwart mat; Olijfgroen vermengd met Wit mat anders wordt het zo’n triest geheel, voor rood heb ik zelf een nieuw potje Signaalrood gekocht om het geheel een beetje op te fleuren.
Bij de geklede bovenlijven zul je ongetwijfeld onbewust met een hemdkleur de al eerder geverfde armen en gezichten
aanraken, begin niet te poetsen maar wacht totdat de verf opgedroogd is en loop helemaal aan het eind ieder figuur nog even na met de huidskleurverf deze dekt het “foutje” daarna geheel af.
Na de 8 figuren met ontblote bovenlijven heb je ervaring genoeg om de rest (12) te schilderen.

succes A3

nb. tijdens het schilderen wordt het een stuk gemakkelijker om de figuren op de twee pootjes onder de voeten vast
te zetten met een wasknijper waarvan je schuine stukjes vooraan even hebt afgezaagd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er verdraaid netjes uit hoor:cool:
Tevens een interessante schildercursus;)

Germt

Mooi A3!!
Ik ben bezig met de vlaggen en dus de laatste details aan mijn victory. De bemanning moet ik nog even over nadenken, omdat ik niet de open versie bouw weet ik nog niet zeker of ik er bemanning opzet.
De boot zal medio volgende week gereed zijn. ik kan helaas nog geen foto's plaatsen omdat alle moderators niet thuis geven??? Ik heb al 14 dagen geleden mijn contributie betaald maar daar word tot nog toe niet op gereageerd. Dus ff afwachten nog, maar ik baal er wel van dat het zo lang duurd!

Het is trouwens wel een mooi gezicht met de gehesen vlaggen, ze zijn ook van goede kwaliteit en geven wat kleur aan het gehele plaatje.
Foto's zodra ik weer vriend van het forum ben en dus weer kan uploaden.

Foto's zodra ik weer vriend van het forum ben en dus weer kan uploaden.

Ik ben nu ook lid van de club, Piet. Ik zag het vanochtend en gelijk betaald.

Ik zag dat Robert sinds 1 augustus niet op het forum is geweest, dus je mag hopen dat hij vrij snel weer terug is.

Groet,

Ad

Ik heb de tuigage van de Victory afgerond met de schoten en halzen van Fok en grootzeil. Alle gordings, buik- en nokgordings heb ik helemaal aangehaald, zodat het grootzeil en de fok gereduseerd zijn tot als het ware de helft van het zeiloppervlak. Zodoende creëer ik een mooi zicht op het dek. Hierdoor is het ook mogelijk geworden om de schoten en halzen wat beter aan te spannen zodat één en ander er niet zo slapjes bijhangt. De boelijns (die DeA. ook aanbrengt op deze twee zeilen) komen hierdoor te vervallen.
Ik heb het zo direct niet kunnen vinden, maar ik geloof dat de Victory géén boelijns voer aan fok en grootzeil. (maar weet ik dus niet 100% zeker).
Alle vlaggen zijn aangebracht, behalve de 3 seinvlaggen omdat ik die in verhouding te groot vind en na proef ziet het er niet uit, dus die gebruik ik niet.
Ook de lijzeilspieren hangen aan de grootrusten, wat rest is de pinas afbouwen (detailering) en op de kuil plaatsen.
Tot slot heb ik besloten om enkele bemanningsleden op het dek te plaatsen omdat dat er toch wel aardig uitziet.
Foto's volgen zodra de in slaap gevallen of vakantie vierende moderators weer present zijn!

ik zag dat deagostini geld heb afgehaald voor de volgende onderdelen.

zal wel 122,123,en 124 zyn.

dus misschien van de week in de bus.

grt timberwolf

Hoi Pietsan,

Wat frustrerend, misschien kun je eens proberen om je allereerste foto die je geplaatst hebt (iedereen is dit stadium al gepasseerd denk ik) of een foto die niet zo belangrijk is uit je fotoalbum te halen.
Dan zou je theoretisch je limiet minus 1 foto beschikbaar hebben en kun je ons laten genieten van
het pracht stukje werk van jou waar menigeen nog heel wat uurtjes aan besteden moet.

gr. A3

geheel

Piet

Ik ben erg benieuwd hoe het geheel er uit ziet, volgens mij is het een juweeltje geworden, ik vind dat je dan ook een groot compliment verdient,
niet alleen voor de prestatie van je model, maar ook waarop je een ieder op Ron z'n draadje terzijden hebt gestaan en geholpen, ik vroeg je om de namen bij de onderdelen te zetten, zodat ik weet waarover je het hebt, het was geen moeite voor je, en op de volgende foto's stond netjes aangegeven waar je het over had, ook andere bouwers konden altijd bij je aankloppen.
Dat dit nu afgelopen is, is wel jammer, maar je gaat ook de doorsnede bouwen, zei je.
Ik zou het een eer vinden, als je voor uitleg en tips mijn draadje zou gebruiken, voor mij is dit bouwen, van deze schepen ook de eerste keer,
en dan word je graag geholpen, je moet zo precies werken, zeker met blank hout, je kan niet effen iets dicht plamuren.

Ik wacht in spanning op je foto,s.

Dan zou je theoretisch je limiet minus 1 foto beschikbaar hebben

Nee dat werkt niet, want voor een "vriend" ligt de limiet op 750, en voor een normaal lid op 60.
Ik zit nu in het zelfde schuitje. Afwachten maar. De forumleiding (Robert) heeft ook recht op vakantie. En vergeet niet, het hele forum draait op vrijwilligers. Het is geen commerciële organisatie.

Groet,

Ad

In mijn albums staan al enkele honderden foto's, dus eentje weghalen heeft geen zin (A3). Zelfs als ik het hele album van de Victory verwijder dan is dat nog niet voldoende. Dus afwachten tot er iemand wakker word. Ik heb 6 dagen geleden een bericht gehad van Robert uit Spanje dat het binnen enkele dagen geregeld zou zijn. Enkele is natuurlijk een rekbaar begrip en in ieder geval langer dan 6 dagen!!

De forumleiding (Robert) heeft ook recht op vakantie. En vergeet niet, het hele forum draait op vrijwilligers. Het is geen commerciële organisatie.

Hoi Ad,

Ik wens een ieder en zeker de forumleiding (Robert) en alle vrijwilligers een welverdiende vakantie toe
Wat zouden we zijn zonder hun, toch?
Maar als modelbouwer moet je proberen creatieve oplossingen zoeken voor iets wat je frustraties oplevert.
En met een afwachtende houding kom je niet veel verder en wordt er geen model meer afgebouwd.

Groet, A3

Piet

Ik ben erg benieuwd hoe het geheel er uit ziet, volgens mij is het een juweeltje geworden, ik vind dat je dan ook een groot compliment verdient,
niet alleen voor de prestatie van je model, maar ook waarop je een ieder op Ron z'n draadje terzijden hebt gestaan en geholpen, ik vroeg je om de namen bij de onderdelen te zetten, zodat ik weet waarover je het hebt, het was geen moeite voor je, en op de volgende foto's stond netjes aangegeven waar je het over had, ook andere bouwers konden altijd bij je aankloppen.
Dat dit nu afgelopen is, is wel jammer, maar je gaat ook de doorsnede bouwen, zei je.
Ik zou het een eer vinden, als je voor uitleg en tips mijn draadje zou gebruiken, voor mij is dit bouwen, van deze schepen ook de eerste keer,
en dan word je graag geholpen, je moet zo precies werken, zeker met blank hout, je kan niet effen iets dicht plamuren.

Ik wacht in spanning op je foto,s.

Jan, ik wil graag gebruik maken van jou draadje over de cross-section van de Victory. Het kan nog wel even duren voor ik er aan begin, want ik ben bezig met de Bounty en wil haar eerst afbouwen alvorens ik weer een nieuw project begin.
De Victory is inderdaad erg mooi geworden, ik heb er ook veel werk van gemaakt en heb haar zo origineel mogelijk opgetuigd. Zoals ik al liet weten heb ik de fok en het grootzeil gehalveerd door de gordings volledig aan te halen zodat je een goed zicht hebt op het dek. (vaak een reden voor modelbouwers om de zeilen weg te laten, voor het zicht op dek en tuigage) Maar alles is goed te zien hoor. Ik bouw meestal ook zonder zeil, maar hier heb ik geen spijt van.

En met een afwachtende houding kom je niet veel verder en wordt er geen model meer afgebouwd.

Op het beeldscherm niet, Adrie. Maar in werkelijkheid toch wel??:D

Groet,

Ad

PS
Ik heb Pascal (broer van Robert en ook beheerder, zij het meer op afstand) een PB gestuurd. Misschien kan hij er wat aan doen. Ik zit er nu ook mee, en heb voornamelijk hinder doordat m'n PB box nu vol zit (als vriend kan je er 1000 bewaren).

lelek draad

Wat een waardeloos touw leverd deA, voor het staande want, en dan is het nog dikker dan 0,8 wat hun opgeven.

Ik heb gelijk maar nieuw touw besteld, zelfde dikte, dan kom ik uit op 1,2 mm. ik bestel het in Duitsland.
dat adres had ik jullie al eens gegeven.

Ik heb ook niet het touw van DeA. gebruikt om de zelfde reden als bocdan. het enige bezwaar dat ik heb tegen het touw uit Duitsland heb, het is kunststof en alhoewel het erg mooi geslagen is vind ik het wat onnatuurlijk overkomen. Ik heb al mijn tuigage voor de Victory van Amati gebruikt. Pluist bijna niet, maar je kunt zien dat het touw is en geen kunst! (hadden ze nog niet in de 18e eeuw).
Uiteraard is dit een persoonlijk standpunt en is er niets mis met het touw uit Duitsland.

Gisterenavond de naam van de VICTORY op de wulf gezet, waarmee dit project is afgerond. m.a.w, de boot is gereed! Ik heb er ong. 3800 uur aan gewerkt in 28 maanden.
Misschien komen er nog enkele bemanningsleden op, maar dat is nog niet zeker moet ik nog ff over denken.
Ik heb zojuist mijn 9e e-mail gestuurd naar beheerders van dit forum om wederom vriend van het forum te worden zodat ik de foto's kan up-loaden waar veel mensen nieuwsgierig naar zijn (begrijpelijk). Dus nog even geduld vrees ik.

Piet,
Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie!
We kijken allen uit naar de foto's, jammer dat je deze mijlpaal niet kunt tonen, maar we hebben uiteraard al heel veel moois gezien tot heden. Neemt niet weg dat je met recht trots mag zijn en de beelden komen heus nog tzt. Bedankt dat we hebben mogen 'meegenieten' met jouw bloed, zweet en tranen, en vooral het resultaat!
Grt
Diederik

Back