Bouwverslag HMS-victory Deagostini

full

Laatst bewerkt door een moderator:
zo ziet myn victory er uit aan de linkerkant , ik ben nu bezig de rechterkant aan kaal schuren.

grt timberwolf

Timberwolf, ik wil je niet verontrusten, maar op de foto van je boot is duidelijk te zien dat de verschansing van de bak (voorschip) een aardig stukje te kort is. Daar past de fokkerust straks niet op! Het lijkt ook alsof de bovendste rij geschutpoorten te hoog zitten. Dit kan ook een vertekening zijn van de foto. Er moeten twee lat breedtes tussen het dek en de bovenkant poorten zitten.
Toch adviseer ik je om alles nog eens goed na te meten, want als ik gelijk heb dan kom je in een later stadium van de bouw in de problemen om dat één en ander niet gaat passen.
De verschansing moet eindigen tussen de derde en de vierde poort, aan stuurboord is dit praktisch goed, maar aan bakboord is ie veel te kort? Daar eindigt de verschansing al bij de tweede poort.

Laatst bewerkt:
anker ring

Vroeger werden de ankerringen bekleed met teerband, touw en tot slot met schiemansgaren. Om dit zo reälistisch mogelijk te benaderen heb ik een garen om de ringen geknoopt i.p.v. simpel zwart schilderen wat natuurlijk ook een goede optie is op Uw model. (dit is het 4e en laatste anker)

full

pietsan, links was ik een stukje vergeten te herplaatsen na de verbouwing .

de rest is gewoon op maat .

wat vind je van de kleuren , jouw boot is zeeer mooi.

grt timberwolf

kleur

pietsan, links was ik een stukje vergeten te herplaatsen na de verbouwing .

de rest is gewoon op maat .

wat vind je van de kleuren , jouw boot is zeeer mooi.

grt timberwolf

Je bent de 2e die een mening vraagd over de kleur en dat vind ik altijd erg moeilijk, omdat dit vaak persoonlijk word bepaalt. De Victory is natuurlijk origineel geel met zwart. Ik ben hier ook wat van afgeweken en de meeste vinden het mooi. Maar om werkelijk een mening te vormen zou ik het in perspectief moeten zien als de berghouten en andere kleuren er op zitten.

boelijns

Ik ben een beetje afgeweken van het tuigplan van DeA. wat de boelijns betreft. Volgens de bouwbeschrijving lopen de halende parten van de boelijns door oogbouten en klampen aan de ezelshoofden. Echter bij het aanspannen trek je dan het zeil naar binnen hetgeen toch een beetje onnatuurlijk overkomt.
Ik heb wat extra blokken aan de ra's geknoopt zodat na aanspannen van de boelijns het zeil mooi bol komt te staan en gewoon recht naar voren loopt. Of dit helemaal historisch correct is heb ik niet kunnen vinden, feit is dat mijn zeilen er mooi bijstaan! (op de foto de BB-boelijn van de grietje)

full

boelijns grootmarszeil

full

Nog een voorbeeld.
full

lege plek

Op het achterschip een meertros gelegd om de ietwat kale en lege ruimte op te vullen.
full

Pinas

Gisteren en vandaag de pinas in elkaar gezet. Op de kuil komen twee sloepen, de barkas en de pinas. Sommige zetten 4 bootjes op de kuil, maar ik wil nog een beetje zicht hebben op de kuil vandaar maar 2 bootjes'.

ook hier verjongen en voorbuigen.
full

pinas

buitenkant pinas is gereed.

full

Waren deze bootjes niet overnaads gemaakt,huidbeplanking, ipv zo vlak.

De Pinas in ieder geval niet:

pinnace_trimmed.jpg

De barkas is een twijfelgeval

barge_trimmed.jpg

De "launch" ook weer niet:

launch.jpg

De "cutter" overduidelijk wel:

cutters_trimmed.jpg

Piet maakt de pinas en de barkas, dus ik denk de juiste keuze om ze niet overnaads te doen. Als je naar de contour van de barkas kijkt zie je geen enkel reliëf.

Groet,

Ad

overnaads?

Waren deze bootjes niet overnaads gemaakt,huidbeplanking, ipv zo vlak.

Ad heeft de vraag al beantwoord, en volgens mijn info was inderdaad alleen de cutter overnaads beplankt. De pinas zou eigenlijk wit moeten aan de buitenkant, maar dat vind ik niet mooi op mijn Vic. dus vandaar de notenkleur. Ik heb de barkas in donker eiken gebeitst, zodat het gehele plaatje qua kleur er niet zo uitspringt.

vandaag de laaste 4 delen gekregen , ook deel 121.

pas op er zit een acceptgiro in , ik had de myne byna weggegooid.

ik heb ook een lading beeldjes gekregen.en die gaan naar A3

ik heb ook een lading zwarte kanonen over .

deel 121 ziet er mooi uit.

grt timberwolf

Laatst bewerkt:
.....ik heb ook een lading beeldjes gekregen. ik heb geen intresse, wie wil ze hebben. gewoone zachte envelop gratis verzending , eigen risico. klein pakje post kost 6, 75 E. ik heb ook een lading zwarte kanonen over ....
grt timberwolf

Ik heb altijd interesse in restantjes, ik heb verschillende plannen lopen, wie weet waar het van pas komt.... laat maar weten hoe je het wil afspreken,
groet,
Diederik

1. wat de boelijns betreft.
2.Of dit helemaal historisch correct is heb ik niet kunnen vinden,
3.feit is dat mijn zeilen er mooi bijstaan!
1. weet je waarvoor die lijnen dienen?
2. Het blijft vreselijk lastig als je niet net iemand treft die op "je" schip gevaren heeft en er alles van weet. Zit hier met hetzelfde, ik heb alleen een enkel zwart wit "zijaanzicht", dan zijn de kleuren die werden gebruikt één grote gok.
3. Als dat het belangrijkste is, ben je geslaagd want het ziet er mooi "door de wind volgeblazen" uit. :D

weet je waarvoor die lijnen dienen?

Ze dienen om de staande lijken aan loefzijde naar voren te trekken om klapperen tegen te gaan en waardoor je scherper aan de wind kan varen. Dezelfde functie van de hals dus, maar die trekt alleen de schoothoorn in de onderhoek naar voren.
Bij een model waarbij de zeilen niet zo staan dat ze scherp aan de wind vaart hoeven de boelijns eigenlijk niet strak te staan.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Back