invullen "open versie"
Eindelijk het “gat” in de romp gevuld met 3 x 32-ponders op het onderste batterijdek en de kleinere op het middelste Batterijdek.
Het schilderen van de 20 Kanonniers koste mij aanmerkelijk meer tijd dan dit klusje.
Nog even een opmerking over het schilderen van de figuren onder het vergrootglas, haal tijdens het schilderen af en toe het figuur even er onder vandaan en bekijk het met je blote oog.
Ik heb gemerkt dat je af en toe met details bezig was die met het blote oog niet te zien waren.
Nog even een paar tips voor diegene die er nog aan moeten beginnen:
- Als je de Kanonniers uit het plastic zakje pakt zitten daar ook 4 “stokken” bij en ……4 onderdeeltjes zo groot als muizenkeutels, gooi deze laatste niet weg dit zijn de uiteinden (proppen) van de wisstok en visiteerstok (zie kleurtabel matrozen, ik heb ze uit de prullenbak moeten vissen omdat ik dacht dat dit gietresten waren)
-Het aanbrengen van het “breeuwsel” gaat het gemakkelijkst als je de stift iets schuin naar voren in een bankschroef vastzet en de latjes er onderdoortrekt, je houdt dan goed zicht op je werk en je hebt 2 handen beschikbaar voor de dunne dekplanken (dit geldt ook voor diegene die de dekplanken op de bovenliggende dekken nog moeten plaatsen)
-Let goed op je hebt grote en kleine affuiten !
-Als je de 3 proppen voor de vuurmonden zoekt(nog rood verven) dan zitten deze in het zakje met affuitwielen.
-het fixeren van de onderste 32-ponders heb ik als volgt gedaan, ik heb de hartafstanden van de bovenste kannonen met de schuifmaat gemeten vanaf het linkerspant (bij mij resp. 6; 48 en 88 mm) en deze uitgezet op het onderste vloerdeel voor mij op de tafel.(vloerdeel schuift alle kanten op en markering blijft zichtbaar).
Het midden van de voorste grote affuitwielen (32-ponders) staat midden op de 3e plank, het midden van de bovenliggende kleinere kanonnen ligt net op de overgang van de 2e en 3e vloerplank.
- De tappen onder de voeten van de figuren heb ik verwijderd door een minislijpschijf in mijn hobbykolom boormachine te zetten, je hebt dan twee handen vrij om het figuur goed vast te houden (let op werkhandschoenen aan !!!) je kunt ze natuurlijk ook veilig met de tap inspannen in je bankschroef en afzagen.
Tenslotte heb ik Admiraal Nelson geplaatst op het bovendek en Captain Hardy met stuurman Thomas Atkinson op het Campagne dek, dit geeft de verhoudingen van het schip goed weer, de rest van de Bemanningsleden bewaar ik voor een ander project: een 17e eeuws scheepshelling uit scrat's.
Gr. A3