Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Piet.

Natuurlijk hadden ze dat niet in de 19e eeuw, maar er zullen wel meer zaken zijn, die wij gebruiken, en die ze toen niet hadden, ik denk dat NELSON best blij zou wezen, met nylon touw.
Maar goed, het ziet er mooi en echt uit, dat vind ik wel belangrijk.
Je moet alleen opletten, dat als je het inkort, eventjes met een beetje seconde lijm borgen, anders draaid het helemaal uit elkaar.
 
mijn vorderingen

H
full
ier een paar foto's

full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd Pietsan,

Je bent geloof ik de eerste die achterover in je stoel er van kan genieten, wat mij betreft mag jij je nu melden
bij de scheepschirurgijn voor een flinke “oorlam” en ik weet zeker bij de tweede “oorlam”zing je dit uit volle borst mee:
full


Ik heb altijd genoten van je passie, inzet, kundigheid en je bereidheid om anderen met raad en daad bij te staan onder het motto "Al die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn"

Praktisch vraagje:
Blijf je nu op dit draadje voor de Dwarsdoorsnede van de Victory" of switch je over naar het draadje van Bocdan ?

Chapeau, pietsan groet A3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed werk Bocdan !!,

Als ik die foto's zo zie dan begin ik altijd te twijfelen of ik beter niet de beschilderde versie met de koperen romp had moeten maken.
Maar als ik dan naar die van mij kijk dan ben ik ook best wel heel tevreden en als ik dan zo'n kwartiertje naar mijn Victory kijk dan heeft elke vierkante mm wel een verhaal hoe ik toen gezweet heb om de romp goed en strak te krijgen en hoeveel uurtje werk de masten waren.

gr. A3
 
Laatst bewerkt:
Prachtig werk Jan, je maakt er echt iets moois van, vooral de spiegel is bijzonder mooi aan het worden!!
A3 ik heb al laten weten dat ik de dwarsdoorsnede ga plaatsen op het draadje van Bocdan (op verzoek), maar kan nog wel even duren want ik bouw eerst de Bounty af.
Bijde bedankt voor de mooie woorden en Diederik natuurlijk ook bedankt.

Wat mij speciaal opvalt aan al de Victory's die ik hier heb gezien, is dat iedereen een eigen karakter geeft met name aan de spiegel en zij-gallerijen. Mooi om te zien.
 
Piet.

Natuurlijk hadden ze dat niet in de 19e eeuw, maar er zullen wel meer zaken zijn, die wij gebruiken, en die ze toen niet hadden, ik denk dat NELSON best blij zou wezen, met nylon touw.
Maar goed, het ziet er mooi en echt uit, dat vind ik wel belangrijk.
Je moet alleen opletten, dat als je het inkort, eventjes met een beetje seconde lijm borgen, anders draaid het helemaal uit elkaar.

Wat handig is als je met kunststof touw werkt, is een kaars of theelichtje bij je werk zetten. Even het puntje van je draad in het vlammetje en het is dicht en rafelt niet meer. Werkt waarschijnlijk een stuk sneller als secondelijm.
 
invullen "open versie"

full
full
full
full

Eindelijk het “gat” in de romp gevuld met 3 x 32-ponders op het onderste batterijdek en de kleinere op het middelste Batterijdek.
Het schilderen van de 20 Kanonniers koste mij aanmerkelijk meer tijd dan dit klusje.
Nog even een opmerking over het schilderen van de figuren onder het vergrootglas, haal tijdens het schilderen af en toe het figuur even er onder vandaan en bekijk het met je blote oog.
Ik heb gemerkt dat je af en toe met details bezig was die met het blote oog niet te zien waren.
Nog even een paar tips voor diegene die er nog aan moeten beginnen:

- Als je de Kanonniers uit het plastic zakje pakt zitten daar ook 4 “stokken” bij en ……4 onderdeeltjes zo groot als muizenkeutels, gooi deze laatste niet weg dit zijn de uiteinden (proppen) van de wisstok en visiteerstok (zie kleurtabel matrozen, ik heb ze uit de prullenbak moeten vissen omdat ik dacht dat dit gietresten waren)

-Het aanbrengen van het “breeuwsel” gaat het gemakkelijkst als je de stift iets schuin naar voren in een bankschroef vastzet en de latjes er onderdoortrekt, je houdt dan goed zicht op je werk en je hebt 2 handen beschikbaar voor de dunne dekplanken (dit geldt ook voor diegene die de dekplanken op de bovenliggende dekken nog moeten plaatsen)

-Let goed op je hebt grote en kleine affuiten !

-Als je de 3 proppen voor de vuurmonden zoekt(nog rood verven) dan zitten deze in het zakje met affuitwielen.

-het fixeren van de onderste 32-ponders heb ik als volgt gedaan, ik heb de hartafstanden van de bovenste kannonen met de schuifmaat gemeten vanaf het linkerspant (bij mij resp. 6; 48 en 88 mm) en deze uitgezet op het onderste vloerdeel voor mij op de tafel.(vloerdeel schuift alle kanten op en markering blijft zichtbaar).
Het midden van de voorste grote affuitwielen (32-ponders) staat midden op de 3e plank, het midden van de bovenliggende kleinere kanonnen ligt net op de overgang van de 2e en 3e vloerplank.

- De tappen onder de voeten van de figuren heb ik verwijderd door een minislijpschijf in mijn hobbykolom boormachine te zetten, je hebt dan twee handen vrij om het figuur goed vast te houden (let op werkhandschoenen aan !!!) je kunt ze natuurlijk ook veilig met de tap inspannen in je bankschroef en afzagen.

Tenslotte heb ik Admiraal Nelson geplaatst op het bovendek en Captain Hardy met stuurman Thomas Atkinson op het Campagne dek, dit geeft de verhoudingen van het schip goed weer, de rest van de Bemanningsleden bewaar ik voor een ander project: een 17e eeuws scheepshelling uit scrat's.

Gr. A3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi

Adrie

Heel mooi Adrie, vooral dat open gedeelte, met al die figuurtjes vind ik gaaf.
Dat je hem niet hebt geverft heeft ook z'n charme, maar je moet dan wel heel netjes werken, plamuur is uit de boze.
Nu nog de zeilen, lijkt me een hele hoop werk.

Heb ik een vraagje aan Piet.
De naamplaat op de spiegel, is die van messing??
 
Adrie

Heel mooi Adrie, vooral dat open gedeelte, met al die figuurtjes vind ik gaaf.
Dat je hem niet hebt geverft heeft ook z'n charme, maar je moet dan wel heel netjes werken, plamuur is uit de boze.
Nu nog de zeilen, lijkt me een hele hoop werk.

Heb ik een vraagje aan Piet.
De naamplaat op de spiegel, is die van messing??
Jan,
De naamplaat is een plakplaatje, zo een die in water doet een 20 tot 30 seconden tot het lost komt van het papier en dan plak je het geheel op de boot. Nu je het er toch over hebt, ondanks dat de letters best wel mooi gevormt zijn , blijf ik zien dat er transparant folie tussen zit, dus ik denk dat ik dat ga veranderen terzijnertijd. Waarschijlijk is het bij mij niet helemaal gelukt en zit er wat lucht tussen. Het is ook best een moeilijke plek om het goed te doen. Eigenlijk had dat al gemoeten voor je de boot optuigd zodat je haar nog op de kant kan laten rusten, hetgeen nu niet meer mogelijk is.
 
Contact gehad met Robert, beheerder van dit forum, hij heeft beloofd om op zeer korte termijn te regelen dat ik verder kan met mijn verslag en de foto,s. Hij is overigens nog wel op vakantie. Maar zou proberen het te regelen.
 
Ringen aan zeil

Hoi Pietsan,

Nauwelijks begonnen of ik wordt al geconfronteerd met een wel heel erg lastig klusje.
Afl.98; blz 12; foto 1 : het aanbrengen van 10 ringen aan de "Dekzwabber".
Ongetwijfeld zul jij ook in het begin er mee hebben lopen stoeien, maar heb je daar
uiteindelijk een handig foefje op gevonden of is het een "verstand op nul" montage?

A3
 
hallo,wie heeft de eerste 4 delen van de crosssection al binnen.

heel mooi geworden , de boot en de figuren A3.

grt timberwolf
 
naamplaat

Jammer dat ze voor de naamplaat weer een plakplaatje moesten maken, waarom geen messing letters, staat mooier, en de boot is er duur genoeg voor.
Moeten we zelf maar weer iets verzinnen.
 
Hoi Pietsan,

Nauwelijks begonnen of ik wordt al geconfronteerd met een wel heel erg lastig klusje.
Afl.98; blz 12; foto 1 : het aanbrengen van 10 ringen aan de "Dekzwabber".
Ongetwijfeld zul jij ook in het begin er mee hebben lopen stoeien, maar heb je daar
uiteindelijk een handig foefje op gevonden of is het een "verstand op nul" montage?

A3

A3, alle stagzeilen en de jager en buitenkluiver hebben deze ringen. Er is geen foefje voor, je moet ze echt één voor één open maken omdat ze zowel om het lijk als de stag moeten zitten, dus rijgen gaat niet. Open maken en om het lijk en het stag weer dicht maken. Na ong. 3 a 4 zeilen krijg je er handigheid in. De neerhaler van het zeil kun je er wel doorrijgen!

PS, de dekzwabber is het enige zeil wat niet aan één van de stagen hangt, maar zijn eigen stag heeft gekregen waardoor je in dit geval je touwwerk door de ringen kunt rijgen. Om de ringen aan het zeil zelf te bevestigen moet je ze wel open en weer dicht maken om ze om het lijk te zetten. (zie foto)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robert heeft gedaan wat hij beloofd heeft en me weer vriend gemaakt.
Hieronder zet ik een 10 tal foto's van mijn Victory (zonder woorden).
het is niet eenvoudig om mooie foto's te maken in mijn kleine appartement, vooral omdat ik de flitser nodig heb, maar ik denk dat de plaatjes toch een goed beeld geven van twee en een halfjaar modelbouw waar ik persoonlijk trots op ben!
 
Back
Top