Dank je Pietsan,
Ik heb inmiddels mijn “dekzwabber” hangen en voor de Newbies (Adelborsten) waaronder ik me zelf ook een beetje reken (zie foto links) heb ik nog een paar tips om het nog een beetje gemakkelijker te maken.
Na het openmaken van de ringen sprongen ze mij bij het aanknijpen weg, het wordt al een stuk gemakkelijker als je de open ringen met een pincet met de open zijde naar buiten aan de linkerkant van een mini-combinatietang zet (in de rillen) dan het zeil er tussen brengen en aanknijpen.
Dan nog even een tip voor het spannen en uitrichten van alle stagzeilen en de jager en buitenkluiver dus daar waar zowel aan bakboord als aan stuurboord gespannen/uitgericht moet worden, sla de strekkers/schoten 1 x om de bolder/nagel en zet het uiteinde eerst even tijdelijk vast met zo’n miniwasknijper (denk aan kerstkaartjes ophangen)ergens aan de “Victory”
Doe dit totdat het zeil “strak”staat en gecorrigeerd is (uitlijnen) en dan pas 1 voor 1 vastleggen met een aantal slagen
Als laatste nog een tip: Elk blok die ik monteer wordt door mij van tevoren doorgeboord met een 1 mm boortje (meestal een zakje vol) lijkt veel werk maar bespaard een hoop ellende met het lijndoorvoeren als het blok eenmaal op zijn plaats zit.(wel even met een tangetje vasthouden, dus niet in de hand)
Het heeft als bijkomend voordeel dat als ik een lijn aan het blok moet aanbrengen, ik een 1 mm boortje in de bankschroef zet, hier het blok op zet en twee handen vrij heb om de lijn er aan te knopen.
Succes A3
nb.
Aanvulling: vergeet niet ieder zeil even licht te strijken vanwege de verzendvouwen !!!!