Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Écht een juweel van een model Piet.
Al die bouwuren hebben hun vruchten afgeworpen.
Super mooi:worship:

Germt

Piet,
:shock: hier heb ik niets aan toe te voegen. Alle reden om inderdaad trots op te zijn, nogmaals gefeliciteerd met deze buitengewone prestatie.
Groet
Diederik

Dank je Pietsan,

Ik heb inmiddels mijn “dekzwabber” hangen en voor de Newbies (Adelborsten) waaronder ik me zelf ook een beetje reken (zie foto links) heb ik nog een paar tips om het nog een beetje gemakkelijker te maken.
Na het openmaken van de ringen sprongen ze mij bij het aanknijpen weg, het wordt al een stuk gemakkelijker als je de open ringen met een pincet met de open zijde naar buiten aan de linkerkant van een mini-combinatietang zet (in de rillen) dan het zeil er tussen brengen en aanknijpen.
Dan nog even een tip voor het spannen en uitrichten van alle stagzeilen en de jager en buitenkluiver dus daar waar zowel aan bakboord als aan stuurboord gespannen/uitgericht moet worden, sla de strekkers/schoten 1 x om de bolder/nagel en zet het uiteinde eerst even tijdelijk vast met zo’n miniwasknijper (denk aan kerstkaartjes ophangen)ergens aan de “Victory”
Doe dit totdat het zeil “strak”staat en gecorrigeerd is (uitlijnen) en dan pas 1 voor 1 vastleggen met een aantal slagen
Als laatste nog een tip: Elk blok die ik monteer wordt door mij van tevoren doorgeboord met een 1 mm boortje (meestal een zakje vol) lijkt veel werk maar bespaard een hoop ellende met het lijndoorvoeren als het blok eenmaal op zijn plaats zit.(wel even met een tangetje vasthouden, dus niet in de hand)
Het heeft als bijkomend voordeel dat als ik een lijn aan het blok moet aanbrengen, ik een 1 mm boortje in de bankschroef zet, hier het blok op zet en twee handen vrij heb om de lijn er aan te knopen.

Succes A3

nb.
Aanvulling: vergeet niet ieder zeil even licht te strijken vanwege de verzendvouwen !!!!

Laatst bewerkt:
Pietsan, je boot is echt een plaatje. Wat een vakwerk! Mag hopen dat ik ooit dit niveau kan benaderen. Hoewel ik ook trots ben op mijn resultaat tot nu toe.
Heb misschien nog een tip voor degenen die de figuren willen verven. Heb ze allemaal vastgezet met de buisjes die in kroonsteentjes zitten. Erg goedkoop bij de Action.
Als je er nog een kleine sateprikker in vastschroeft, heb je prima houvast voor de schilderklus. Balkje met gaatjes erin (2,2 mm) en je kan je mooi erin zetten en laten drogen. Zie ook het fotoalbum.
Gr. Wim

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik óók zo leuk vindt aan het forum is dat je vaak oplossingen en trucjes ziet; de één nog inovatiever als de andere:cool:

Germt

Iedereen bedankt voor de mooie reakties, ik word er bijna emotioneel van. Maar ik kijk dagelijks op dit forum en zie héél veel talent en prachtig werk voorbij komen! Ook heb ik al vaak gebruik gemaakt van allerlei handige tips. Bijv. de laatste van Wim met zijn kroonsteentjes vind ik ook een goeie. En A3 die ook altijd tekst en uitleg geeft hoe het één en ander makkelijker kan (ik boor ook altijd mijn blokjes voor zodat ik niet hoef te pielen met lijm of andere dingen om het touw in het gaatje te krijgen).
Mijn specialiteit is toch wel het optuigen van een schip, maar qua houtbouw sta ik zeker niet vooraan, de meeste hier op het forum doen dat zeker beter dan ik en ik leer dagelijks bij. Respect en dank voor al mijn collega-bouwers!!

aanspannen strekkers en schoten

Dank je Pietsan,
Dan nog even een tip voor het spannen en uitrichten van alle stagzeilen en de jager en buitenkluiver dus daar waar zowel aan bakboord als aan stuurboord gespannen/uitgericht moet worden, sla de strekkers/schoten 1 x om de bolder/nagel en zet het uiteinde eerst even tijdelijk vast met zo’n miniwasknijper (denk aan kerstkaartjes ophangen)ergens aan de “Victory”
Doe dit totdat het zeil “strak”staat en gecorrigeerd is (uitlijnen) en dan pas 1 voor 1 vastleggen met een aantal slagen

Succes A3

Je bent goed bezig Adri, maar misschien is een kleine waarschuwing hier op zijn plaats. Wees er attent op dat je de strekkers en schoten niet te veel aanspant, want dan krijg je een knik in de stagen of je trekt ze naar beneden. Dus eigenlijk alleen de slek (slapte) uit je touwwerk halen en zodanig aanspannen dat het stag zijn positie houdt.

Bedankt voor je aanwijzing Pietsan,
je bent inderdaad zo geconcentreerd onder bij de nagels bezig dat je de gevolgen van het te hard aantrekken boven even vergeet.
dankzij jou waarschuwing ben ik nu goed bezig met het bovenliggende grootstengestagzeil.

A3

Laatst bewerkt:
Back