Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ik vind de vlaggen wel een leuk idee, ziet er mooi uit. Ik denk dat ik je idee overneem Bocdan. Gr. Piet.

Fokkemast compleet

Het laatste en tevens bovendste zeil van de fokkemast is ook gezet, het voorbramzeil. Dit maakt de fokkemast compleet. Ik moet alleen de schoten en halzen van de fok zelf nog aanslaan, dat gebeurd
full

later wanneer alle zeilen zijn gezet. Ik heb voor de gordings, geien en de brassen
full
0,25 mm takelgaren van Amati gebruikt, is mooi soepel en pluisvrij garen. Pietsan.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
brassen

De brassen van de fok en het voormarszeil lopen middels de benodigde blokken via het grootstag naar de bolders voor de kuil. Let wel op dat je de brassen niet te veel aanspant zodat het stag een knik krijgt. De lijnen mogen echter niet slap hangen. Het stag goed aanspannen en de brassen net genoeg aanspannen zodat ze niet doorhangen.
full

brassen voorbramzeil

Hier lopen de brassen via het grootbramstag naar de bolders voor de kuil. (brassen voorbramzeil)
Ik heb net onder blokken een dun touwtje gemaakt (wat niet opvalt) en de bijde stagen met elkaar verbind. Zo voorkom je ook dat er een knik in het stag komt wanneer je de brassen aanspant.
full

totaalplaatje verloop brassen

Het blijft moeilijk om een goeie foto te maken die een totaal overzicht geeft. Mijn huiskamer is nu eenmaal géén studio en de boot is vrij groot, maar hier toch weer een poging. Groet Pietsan
full

grootzeil

full
Grootzeil zit er ook op!

full

nagelbanken

Het word uiteraard steeds lastiger om het tuigwerk te beleggen op de nagelbanken. Een handig stukje gereedschap is een pincet (lang) waarvan de bek een hoek maakt. Hier een foto van de volle nagelbanken waarvan de moeilijks bereikbare de gene zijn aan bak- en stuurboord op het halfdek. (rechts op de foto nog net zichtbaar)
full

geschutpoort-luiken

Ik heb het een beetje uitgesteld, omdat ik dit één van de minder leuke klusjes vind. Maar uiteindelijk ontkom je er niet aan en dus begonnen met het maken van de luiken. Drie luiken bij de boeg en éen bij de zijgallerij blijven dicht omdat de kanonnen er op die plaatsen niet goed ingaan.
full

geschutpoort-luiken

full
full
kabeltjes maken voor de luiken.

luikjes

Ik haal het touwtje door de gaatjes, en laat het heel! Veel mensen gebruiken hier twee kabeltjes en lijmen ze in de gaatjes, of leggen er een knoopje in. Ik doe aan de onderkant een druppeltje lijm zodat het touwtje strak tegen het luikje ligt en verf dan de onderkant nogmaals rood. Op deze manier is het onmogelijk dat het touwwerk ooit nog uit het luikje komt (los raakt). Pietsan.
full

luiken geschutpoorten

De onderste rij geschutpoorten zijn gereed. Ik had de kabeltjes van blank touwwerk (naturel) gemaakt, maar ze sprongen er nogal uit, dus heb ik ze donkerder gemaakt met
full
transparante beits (kleur ebben). Nu vind ik het beter passen bij de rest. Pietsan.
full

kleur kabels luikjes

Ik heb in feite al beslist wat de kleur van de kabeltjes voor de luikjes moet worden (donker). maar ben toch wel nieuwsgierig wat anderen hier van denken. vandaar deze foto waar de kabeltjes van het 2e batterijdek nog niet gekleurd zijn. Ikzelf vind het te opzichtig al ik ze blank laat.
full

Het blanke touw stoort me niet, Piet. In werkelijkheid zal men daar ook geen teer voor gebruikt hebben. Blank hebben ze dezelfde tint als de talies van de juffers.
Maar als het er eenmaal uniform op zit valt het niemand op.

Groet,

Ad

Hoi Pietsan,

ik ben van mening dat jou eerste ingeving de enige juiste is, dus gewoon donker.
het blanke touw trekt in jou geval nogal wat aandacht.

A3

Back