Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Pietsan

Toch een vraag voor je, Ik ga nu beginnen met het woongedeelte, de raampjes zijn op maat geknipt, maar nu wat voor lijm???? ik zelf dacht aan tweezijdig plakband, ik heb hier heel dunne liggen.
Graag een idee, of oplossing, voordat ik de zaak verprutst.

Bocdan, ik had wat dat betreft het zelfde probleem en heb na beraad met een deskundige wat lijm betreft gekozen voor Pattex extreem repair. dat kun je kopen in een kleine tube van 20 gram. Het is een transparante lijm die vrij snel droogt, maar niet te snel en geen vlekken geeft. Ik heb het ook gebruikt voor de gallerijen (ramen). resultaat is goed.

brassen begijnra

De brassen van de begijnra horen kruislings te lopen. Dus de bakboord bras moet aan het stuurboord want van de grote mast, en de BB-bras aan het SB-want. De vlieger zit echter dusdanig in de weg dat dat eigenlijk niet netjes kan, dus heb ik de brassen aan de zelfde kant gehouden. Ziet er goed uit, dus laat ik het zo. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om de vlieger wat naar achteren te zetten, maar buiten dat dat een hoop gepruts word,zit ie dan weer in de weg voor het kruiszeil. Dus kniesoor die hier over valt, ik laat het zo. Op de foto zit het geleideblok van de bras net onder de spreeworst van het want van de grote mast en is beneden belegd op het laatste hoofdtouw van het want.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
rak

Een blik op het rak van de begijnra
full

begijnra

En het totaal plaatje van de vanmiddag gezette begijnra. Gr. Piet
full

Namen

Hallo Piet

Je gooit ons dood met namen, daar ga je van duizelen.
Is het voor jouw niet mogelijk om op de foto een pijltje te zetten, dan kan ik ( wij ) zien welk deel je nu weer bedoelt.

Hallo Piet

Je gooit ons dood met namen, daar ga je van duizelen.
Is het voor jouw niet mogelijk om op de foto een pijltje te zetten, dan kan ik ( wij ) zien welk deel je nu weer bedoelt.

Ik zal hier voortaan rekening mee houden. Maar ook al ken je niet alles bij naam, in de loop van je eigen bouwproces kom je daar spelenderwijs achter. gr. piet

Ik worstel ook nog met de benamingen, maar hoe je het ook noemt. Het ziet er strak uit.
Even een off topic vraagje. Zijn er in Zeeuws Vlaanderen nog modelbouwwinkels? Ik kom regelmatig aan die kant (Ik kom oorspronkelijk uit Koewacht) Ik ben in Goes geweest, maar qua houtkeuze viel dat me tegen.

modelbouwwinkels

Ik worstel ook nog met de benamingen, maar hoe je het ook noemt. Het ziet er strak uit.
Even een off topic vraagje. Zijn er in Zeeuws Vlaanderen nog modelbouwwinkels? Ik kom regelmatig aan die kant (Ik kom oorspronkelijk uit Koewacht) Ik ben in Goes geweest, maar qua houtkeuze viel dat me tegen.

Erik, in Zeeuws-Vlaanderen is geen enkele modelbouwwinkel. De winkel die het dichtsbij zit is in Antwerpen op de Turnhoutsebaan, de naam is baliens, en daar hebben ze nagenoeg alles.
Wat de benamingen betreft, ik ging er van uit bouwers van historische zeischepen wel op de hoogte waren. Maar als dat niet zo is, dan kom je daar al bouwend vanzelf achter (neem ik aan). Groet Piet.

ps, als je in vlaanderen bent, dan ben je van harte welkom bij mij in Hulst, laat maar weten indien intresse in een PB, dan krijg je mijn adres en tel. nr.

kruiszeil

Het gisteren gezette kruiszeil. Ter verduidelijking, het Kruiszeil is het op één na onderste zeil van de bezaan-of kruismast. En is vernoemd naar de mast die we tegenwoordig bezaanmast noemen, maar vroeger dus kruismast. In principe is het kruiszeil het eerste zeil aan die mast omdat aan de begijnra die er onder zit bijna nooit een zeil word gevoerd.
full

ankers katten

het katten van de ankers, betekend het zeeklaarmaken (borgen) van de ankers. Op de 1e foto een lus maken van touw aan de ankerschacht.
Op de 2e foto een tweeschijfs blok voorzien van een haakje, indien je geen haakjes hebt, kun je die makkelijk maken van een stukje messingdraad.
Op de 3e foto een ringetje onder aan de kraanbalk voor het vaste part van het takel.
Op de 4e foto het gekatte anker en de laatste foto laat een bovenaanzicht zien van de kraanbalk met het verloop van het halende part van het takel.
full
full
full
full
full

Zeer mooi gedaan, vond ik persoonlijk 1van de fijnere dingen om te doen.

Ps: het lijkt gezichtsbedrog maar is het hout van het anker niet ondersteboven.

Zeer mooi gedaan, vond ik persoonlijk 1van de fijnere dingen om te doen.

Ps: het lijkt gezichtsbedrog maar is het hout van het anker niet ondersteboven.

Klopt, je bent de 1e die dit ziet. Hoe dat komt weet ik niet precies, dat zijn van die missteekjes die je gedachteloos maakt. Maar het stoort me niet en daarom laat ik het maar zo. Ik zag het pas toen ik er twee had gemaakt. Piet

dit is een foto van de opening tussen huidgang 1 en 2:

DSC04552.jpg

dit is een foto van dezelfde plaats, als ik het bovenste plankje naar beneden buig:

DSC04553.jpg

dit is een foto van de bewuste zeeg:

DSC04550.jpg

onmogelijk om het eerste plankje over de gehele lengte gelijk met het onderdek te laten lopen, het onderdek loopt zelf licht gebogen en de lat is recht. hoe kan ik dit probleem oplossen? of kan dit geen kwaad?

Wat je op de tweede foto doet lijkt me geen probleem. De vorm van het dek en de lijn van de spanten zullen het plankje een bepaalde kant op sturen. Bij de boeg wil hij waarschijnlijk omhoog. En dat is voor zover ik weet ook gebruikelijk. Je zal er wel rekening moeten houden dat de plakjes die eronder komen aan de boeg verjongd moeten worden. Ik ben zelf ook net aan de beplanking begonnen en ben mijn werkwijze aan het beschrijven.

Erik

Wat je op de tweede foto doet lijkt me geen probleem. De vorm van het dek en de lijn van de spanten zullen het plankje een bepaalde kant op sturen. Bij de boeg wil hij waarschijnlijk omhoog. En dat is voor zover ik weet ook gebruikelijk. Je zal er wel rekening moeten houden dat de plakjes die eronder komen aan de boeg verjongd moeten worden. Ik ben zelf ook net aan de beplanking begonnen en ben mijn werkwijze aan het beschrijven.

Erik

ok bedankt :proost:

ik redeneer dat ik hoe dan ook plankjes op die manier zou moeten buigen, als ik de eerste plank gelijk met de zeeg wou hebben over de VOLLEDIGE lengte, moest ik hetzelfde doen

dit is een foto van de opening tussen huidgang 1 en 2:

dit is een foto van dezelfde plaats, als ik het bovenste plankje naar beneden buig:

dit is een foto van de bewuste zeeg:

onmogelijk om het eerste plankje over de gehele lengte gelijk met het onderdek te laten lopen, het onderdek loopt zelf licht gebogen en de lat is recht. hoe kan ik dit probleem oplossen? of kan dit geen kwaad?

De eerste plank moet precies gelijk met het dek aangebracht worden, het lijkt op jou foto dat er een lichte kromming in zit (dit kan ook gezichtsbedrog zijn). Maar nu komt het probleem, je moet de tweede plank niet onder de eerste aanbrengen, maar er boven. Je moet nl. eerst naar boven beplanken en pas later naar beneden. Als je toch eerst naar beneden gaat beplanken, dan moet je inderdaad gaan verjongen bij de boeg. Als je je eigen aan de bouwbeschrijving houdt, dan kom je het verjongen van je planken in een later stadium vanzelf tegen.
Dus ik adviseer om de bouwbeschrijving te volgen en vanaf je eerste plank naar boven te werken, dan zul je zien dat de plankjes er zonder verjongen gemakkelijk aangebracht kunnen worden. Pietsan

Action, nog even een aanvulling op bovenstaand bericht. Indien je de planken niet precies aanbrengt zoals in de beschrijving beschreven staat, dus bijv. de 1e plank precies gelijk met het dek, dan kom je later in de problemen met het uitsnijden van de geschutpoorten en andere details. Dus nogmaals, als je niet echt ervaring hebt met dit soort modelbouw, hou je dan aan de beschrijving want anders komt het niet goed in een later stadium en komt de stand van je kanonnen ook niet uit! Groet Piet

Back