Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Aanbrengen poorttalies : Afl. 97; Blz. 13; Afb. 3

Bij het aanbrengen van de poorttalies ging ik als volgt te werk en heb ik in 1 foto getracht te “vangen” :
Van links naar rechts:

* knip van 0,25 mm ecru garen een stuk van circa 60 mm (niet korter)
* verhard beide uiteinden met lijm
* steek ieder uiteind van onderen door de gaten in de geschutspoort
* lijm ieder uiteinde in de romp (trek onderzijde van de lus licht aan, na uitharden neemt de talie de laatste stand aan)
* breng lijm aan op de talies en trek deze door de gaten
* corrigeer direkt eventueel talies aan de bovenzijde van de deksels (strak trekken)
* verzwaar het ondereind van de lus met bv. lijm-tiptang of wasknijper.
* snij het teveel aan lus onder de poort af.
Ik deed iedere handeling voor de gehele bak- of stuurboordzijde
op de allerbovenste poort (4 maanden geleden geplaatst) te zien hoe het niet moet, poorttalies zitten niet strak!!,
deze wordt nog gecorrigeerd.

Succes, A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Timberwolf,

Ik moet zeggen dat ik er deze winter heel wat plezierige uurtjes mee heb doorgebracht, ik heb met moeite vanmiddag aflevering 97 afgemaakt en de “Victory” staat per 1 mei 2013 even een 3 á 4 maanden op de 3e plaats want hij moet even plaats maken voor mijn andere hobby’s.
Eerst even aanstaande donderdag, 10 dagen naar onze zoon, die in Bilbao studeert, dan komt eind Mei, als alles goed gaat, ons
2e kleinkind, het wordt altijd wel gezegd maar ik kan het nu bevestigen, kleinkinderen hebben en krijgen is toch de mooiste hobby die er bestaat.
En in de zomermaanden maakt de modelbouw even plaats voor mijn 3e grote hobby Genealogie, ik ben in 2008 begonnen met mijn Grootouders en heb nu al 1763 voorvaderen met hun familie uitgezocht, terug in de tijd naar het jaar 1602.
Ik heb deze winter zo tussendoor een voor 80% zekere bron gevonden dat kan leiden naar een oerstamvader die in 1296 geboren is in Zwitserland, dus ik zal de komende 4 maanden veel in Zwitserse/Duitse/Franse archieven aan het spitten zijn om dit spoor te volgen en bronnen vastleggen tot ik de aansluiting vind naar 1602.
Zo zie maar weer een VUT’er hoeft zich geen uur te vervelen, ik in ieder geval niet.

Na mijn terugkomst op 12 mei verwacht ik nog het verlossende bericht van Deagostini-NL over:

* Een gedegen handleiding hoe de ontstane opening afgewerkt en gevuld moet worden
* Een 6-tal compleet af te bouwen “12-ponders” voor in de ontstane opening, die zijn of worden namelijk nooit geleverd !!!
* Materiaal nodig om de beplanking van beide zichtbare vloerdekken en spanten af te werken.
* Een 60-tal tinnen figuren (crew-members) zoals belooft bij de introductie in April 2011 !!!

Ik zal, zodra ik hier bericht over heb, medio Mei hun antwoord en standpunt op dit Forum zetten verder zal ik als tijdelijk
niet-actief Forumlid de komende maanden, passief jullie “Posting” volgen en pak de “Victory” weer op zo begin sept. 2013

Gr. A3
 
Laatst bewerkt:
en pak de “Victory” weer op zo begin sept. 2013

Prettige zomer, Adrie.
Ik heb zelf 6 jaar mogen "VUT-ten", en er geen moment spijt van gehad, ondanks het feit dat ik een fantastische baan had waarin ik me volledig kon uitleven, en altijd fluitend naartoe ging.

Groet,

Ad
 
zomer

@ Adrie

Je hebt een druk progamma zie ik, maar wel heel intresant.
Maak er iets mooi's van en een fijne zomer, sucses met je zoeken en tot na de zomer.
 
Ha bouwers,
Op het ogenblik ben ik bezig met het aanbrengen va de rusten. Ja, ik loop wat achter.
Daarbij zijn me twee dingen opgevallen.


1. Het lukte niet goed om de puttingijzers zo aan te brengen dat ze niet voor de geschutspoorten zitten en toch de goede hoek maken richting de mars, dus de richting van de wanttouwen. Bij vergelijken van de rusten met de schema's in het boek van McKay bleek dat de afmetingen van de rusten niet erg correct waren.
In volgorde van Bezaanrust, grootrust en fokkerust zijn de lengtes in mm als volgt:
DeAgostini: 56 117 114
McKay: 73 128 118
Ook de breedte zou 3 mm groter moeten zijn.
Ik heb dus nieuwe rusten gemaakt en het lijkt nu veel beter uit te komen. (Ik ben nog niet klaar).


2. Op de grootrust worden twee steunen aangebracht voor de lijzeilspieren. Te monteren in aflevering 117. Het ene eind van de spier zit met een haak in de steun met het gat en het andere eind rust in de andere steun. Op de manier van DeAgostini wijst de spier dan naar voren. In het echt wijst de spier naar achteren. De twee steunen, die met het gat en de haak worden dus verkeerd om gemonteerd.

Als er mensen die hier meer over willen weten kan ik nog wel wat schema's plaatsen.
Groeten
Jan Zwart.
 
rusten

Janzwart

Ik vind het goed van je, dat je dat hebt opgezocht, ben tenslotte net zo ver als jij, dus ook met de rusten bezig.
Uit 1 van de rusten was bij mij een stukje uitgebroken, moest ze toch opnieuw maken, en hou mij eigen gelijk aan jouw maten, ( waarom ook niet), alleen de dikte daar zit ik toch wel mee Caldercraft houd 2 mm aan.
deAgostini daarintegen 4 mm.
Verder kom je nergens iets tegen over de dikte van de rusten.
En hoe heb jij de inkepingen verdeelt, nu je met een langere rust zit.
 
Geachte medebouwers van de HMS Victoy, zoals ik het lees over de opengewerkte versie, wordt ik ook een van de gedupeerden. Vind dit wel verschrikkelijk om als oude leek hiermee geconfronteerd te moeten worden! En daar ze ook niet van plan zijn hun beloftes wat aantal bemannings figuurtjes betreft, en de 6 kanonnen ook nog nalaten om deze te leveren! Mocht het zich voordoen dat ze echt in gebreke blijven, sta ik ook paraat om mede de klacht te ondertekenen. Bij deze J.A.Loomans.
 
Bocdan en andere geinteresseerden,
Hierbij de volgende scans uit het boek van McKay.
1. De fokkerust van boven en van opzij.
2. De Grootrust van boven en opzij
3. De Bezaanrust van boven en opzij.
4. Het resultaat van de stuurboord grootrust.
Ik heb een touwtje gespannen van de rust naar de mars om de helling van de puttingijzers te bepalen.

Ik heb de scans van de rusten gecopieerd naar MS-Visio. Die heeft een schaal in mm. Maar elk programma met een schaalverdeling (bijv. OpenOffice) gaat ook. Je kan dan de scan zoveel uitrekken totdat de lengte (en breedte) de juiste maat heeft. Na printen heb je iets om vanaf te werken.

1: Fokkerust van boven (alles van stuurboord)
Fokkerust-boven_zpsce9cb12c.jpg


Fokkerust van opzij:
Fokkerust-Zij_zps2dee1dc9.jpg


2. Grootrust
mainbakrust-Boven_zps98d0f719.jpg


Mainrust-zij_zpsf884d8c9.jpg

3. Bezaanrust:
rustBezaanBak-boven_zps6d8b2732.jpg


Bezaanrust-zij_zpsf7354d6a.jpg


En mijn resultaat:
GemonteerdeMainrustStuurboord-500_zps71bd528a.jpg


Veel succes
Jan Zwart
 
rusten

@ Jan

Jan bedankt, het is me duidelijk, ik heb er een copie van gemaakt, eigenlijk om precies te weten hoe ze zitten.
 
want fokkemast

Het want van de fokkemast is ook voorzien van weeflijntjes. Ik kan nu met mijn ogen dicht weeflijntjes aan hoofdtouwen knopen....? Het was een hele klus en ik heb er twee weken over gedaan, maar het resultaat mag er zijn!
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen help me eens even want ik begrijp helemaal niks meer van dit verslag (ben er ook pas veel later in gekomen). Het verslag is van Ron Scheepbouwer maar die zie ik nooit reageren. De ene keer dacht ik dat het verslag nu van A3 is maar dan zie ik weer dat Pietsan aangeeft dat er weer aanpassingen zijn en nu zie ik ook dat Jan Zwart hiermee bezig is. Is dit een groepsproject of zo ?
 
Nou jouw verhaal is duidelijk Ad, maar betreft het hier dan verschillende Victory's ? Of werken al deze mensen aan dezelfde victory ?
 
12 ponders bakdek

.
In aflevering 108 (ja daar ben ik al) worden speciaal voor de slag bij Trafalgar twee twaalfponders op het voordek geplaatst. Hebben ze daar in die tijd ook wat houtlijm onder gesmeerd? Voor wat ik weet waren de meeste kapiteins niet zo blij met los rondrijdende kanonnen. Iemand suggesties?

Hier een voorbeeld om de 12 ponders vast te zetten op het bakdek. Ik heb ringetjes in het dek geboord en daar een touwtje aan geknoopt, om de kanonnen aan vast te sjorren. Groet Piet
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pietsan,
Ik heb eens een foto gezien waarop "losse" kanonnen waren vastgesjord tegen, en parallel aan de buitenwand. Met behulp van de ringen die daar overal inzitten.
Jan Zwart
 
Pietsan,
Ik heb eens een foto gezien waarop "losse" kanonnen waren vastgesjord tegen, en parallel aan de buitenwand. Met behulp van de ringen die daar overal inzitten.
Jan Zwart

Lijkt mij ook logischer Jan. Er word vermeld dat tijdens de slag om Trafalgar de Victory twee reserve kanons op het bakdek had staan. maar waar precies kan ik niet vinden? En op mijn model vind ik het er zo wel aardig uitzien. Gr. Piet.
 
Back
Top