Bouwverslag HMS-victory Deagostini

tuigage bezaan

full
Inmiddels de bezaan voorzien van het nodige tuigwerk.
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
pardoens

Alle masten hebben nu pardoens, en aan de grote stagzeilen heb ik gordings aangebracht. Het is niet makkelijk om in een foto vast te leggen hoe dat er uitziet, maar hier toch een poging.
full

ra zeilen

Ik ga nu beginnen met het zetten van de razeilen. Ik begin met de Fok, net zoals DeA. dat ook doet. en werk dus van beneden naar boven, dan heb je ook het minst last van in de weg zittende tuigage. Het zal niet meevallen om de rakken te plaatsen, want het word wel erg druk met het nodige touwwerk.
full

hoi pietsan,

snel even een berichtje uit Bilbao (Spanje), als ik zo je foto's zie dan beginnen de handen mij al te jeuken, tjonge het wordt toch echt een mooie Victory.
Als je hem zelf kunt beoordelen op welke plaats zou hij komen van al de boten die je gebouwd hebt.
gr. uit een zonnig Spanje

A3

.
In aflevering 108 (ja daar ben ik al) worden speciaal voor de slag bij Trafalgar twee twaalfponders op het voordek geplaatst. Hebben ze daar in die tijd ook wat houtlijm onder gesmeerd? Voor wat ik weet waren de meeste kapiteins niet zo blij met los rondrijdende kanonnen. Iemand suggesties?

Dat is juist, kanonnen werden gesjord op de Bak meegenomen, maar stonden dan wel tegen de verschansing gesjord, vermoedelijk omdat dat de ringen van de broeking al in de verschansing zaten, en dus ook voor het vastsjorren gebruikt konden worden.

Germt

hoi pietsan,

snel even een berichtje uit Bilbao (Spanje), als ik zo je foto's zie dan beginnen de handen mij al te jeuken, tjonge het wordt toch echt een mooie Victory.
Als je hem zelf kunt beoordelen op welke plaats zou hij komen van al de boten die je gebouwd hebt.
gr. uit een zonnig Spanje

A3

Hoi A3, het is inderdaad een prachtig schip. En ze staat zeker boven aan de lijst van de schepen die ik al heb gebouwd. Normaal bouw ik eigenlijk nooit met zeil, omdat het erg moeilijk is om de zeilen realistisch weer te geven want er is géén wind in huis! Maar deze keer vind ik het wel wat hebben, ziet er goed uit.
Veel plezier nog in Spanje en de groeten uit (een niet zo zonnig) Hulst.

Piet

tuigage

Pietsan

Toch maar weer een compliment van deze kant, voor je mooi en leerzaam werk.
Ik moet je wel mededelen dat ik alle foto's download, ik maak er een album van, om een naaslagwerk te hebben.
Zelf ben ik pas bij de rusten, maar ben ik met de tuigage bezig, kan ik in je foto's kijken , hoe jij dat hebt gedaan.
Een soort spionage.

Bocdan, geen probleem hoor, de foto's die ik plaats zijn er voor iedereen en kun je dus gewoon gebruiken naar eigen goeddunken. Dank voor het compliment, geld ook voor Hans. Gr. Piet.

de Fok

full
Gisteren de Fok gezet, va
full

ndaag ga ik het zeil verder optuigen. Alvast een paar plaatjes o.a. van het rak.
full

fok

Nog één plaatje, de Fok van voren gezien. Ondanks dat de zeilen die DeA levert van fijn katoen zijn, zijn ze toch vrij makkelijk te manipuleren en redelijk in de juiste stand te zetten. Er is uiteraard géén wind aanwezig, dan zou het perfect zijn. Piet
full

zeilen

Piet

Je hebt het over de zeilen in de juiste stand zetten.

Maar je hebt de zeilen gekleurd, dus die zijn nat geweest, zou het dan mogenlijk zijn, een beetje stijfsel in het water te doen.
Of is dat ondenkbaar, voor mij is dat een open vraag, het lijkt mij dat je dan de zeilen bol kan laten staan.

Als ik het mis heb, zeg het dan ? voordat ik dadelijk deze verknal.

Verder zijn het weer mooie foto's, en ziet het er mooi heel mooi uit.

stijfsel

Piet

Je hebt het over de zeilen in de juiste stand zetten.

Maar je hebt de zeilen gekleurd, dus die zijn nat geweest, zou het dan mogenlijk zijn, een beetje stijfsel in het water te doen.
Of is dat ondenkbaar, voor mij is dat een open vraag, het lijkt mij dat je dan de zeilen bol kan laten staan.

Als ik het mis heb, zeg het dan ? voordat ik dadelijk deze verknal.

Verder zijn het weer mooie foto's, en ziet het er mooi heel mooi uit.

Ik was van plan om de zeilen te kleuren, maar heb er achteraf van afgezien. De huidige kleur past wel bij het geheel.
Het voordeel van stijfsel weegt niet op tegen het nadeel. Als je stijfsel gebruikt, kom je later in de problemen als je je zeil van geien en gordings gaat voorzien. Ook het vastmarlen aan de ra is met een gestijfd zeil veel moeilijker zoniet onmogelijk, dus ik vind stijfsel niet zo'n goed idee.
Maar wellicht hebben andere mensen wel positieve ervaringen met stijfsel.

Groet Piet.

voormarszeil

full
Gisteren het voormarszeil gezet en de nodige tuigage.
full

bolders voor de kuil

Gordings, geien en brassen worden belegd op de bolders voor de kuil. Rechtstreeks beleggen op deze bolders is verre van eenvoudig. Indien je echter eerst je lijn onder de bolder doorhaalt, dan word het een stuk eenvoudiger. Er zitten nog losse eindjes aan het touwwerk wat later nog verwijderd word, maar de foto laat wel zien wat ik bedoel. Gr. Piet
full

voortgang

Ik ben dan wel niet zo ver als Pietsan, maar toch even een paar foto's
full

full

full

full

De vlaggen kast tegen het hakkebort, is nog niet helemaal af.

Back