Hoi Pietsan,
Als je zover bent om een nieuwe boot uit te kiezen dan kan ik je de “Kanonneerboot Nr. 2 van van Speijk”
Van Mantua aanbevelen. (gewoonweg even wat anders)
4 jaar geleden was ik op vakantie aan het Gardameer en heb de stoute schoenen aangetrokken om naar de fabriek van Mantua-models in Mantova te gaan(20 km), omdat ze dachten dat ik helemaal van Nederland naar hun gereden was
werd ik op Italiaanse wijze ontvangen en heb ik een 3 uur durende rondleiding door de fabriek gehad.( YES !!!)
Aan het eind kwam ik in een expositie ruimte waar ALLE !!! modellen (± 160 stuks) afgebouwd in vitrine kasten stonden !!! Piet……ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel.
Uit al die modellen viel mij 1 model extra op omdat hij zo afweek van alle andere modellen (met reguliere 2-3 masten)
En ze vertelden mij dat het een model van MANTUA was Art. nr.797, de Nederlandse Kanonneerboot Nr. 2 bekend door van Speijk. schaal 1:43 lengte 760 mm. Vanmiddag nog even na gekeken in NL te krijgen voor € 173,95 met alle benodigde onderdelen,en met Nederlandse bouwbeschrijving. (vanwege de schaal gedetailleerd, niet veel zeil, en je kunt hem bij wijze van spreken op je nachtkastje zetten.)
Gelijk even op het internet het verhaal erachter opgezocht en Piet het verhaal speelt zich af in je voortuin, op 25 km van je woonplaats Hulst. Op de Schelde bij “Blokkersdijk” in België.:
Het verhaal gaat als volgt:
Tijdens de Belgische opstand was Van Speijk commandant van 's lands kanonneerboot Nr. 2 met de taak alle schepen van en naar Antwerpen te controleren, sinds die stad zich vanaf begin oktober 1830 zich bij de opstand had aangesloten.
Op 5 februari 1831 woei het hard op de Schelde toch kreeg Van Speijk de opdracht om naar Oosterweel te varen om scheepsladingen te controleren, zoals al vele malen eerder die winter. Maar toen zijn schip af dreef op de Schelde, door de harde noordwestenwind en een slecht houdend anker, naar de kant waar een woedende menigte van Antwerpse arbeiders op zijn schip sprongen en de vlag bemachtigden.Hierop zou Van Speijk de historische woorden hebben gesproken:
".... en een infame Brabander worden? dan liever de lucht in” en gooide zijn sigaar in de aanwezige kruitvaten
waardoor 28 van de 31 bemanningsleden, en Van Speijk zelf, en een onbekend aantal Antwerpenaars het leven lieten.
Zie ook het uitgebreide verhaal:
http://www.charybdis.nl/van_speijk.htm
op mijn profielpagina heb ik een fotoalbum aangelegd met wat meer detailfoto’s (kijk eens naar het scharnier op dekdetail 4)
zie ook voor een bouwbeschrijving en heel veel foto's (wel even doorklikken pagina 1 t/m 7)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=14085&sid=dfc15d8da4ed76e415556dec3e08d806
gr. A3
( ik ga je geen verdere complimenten van jouw “Victory” geven want “goede wijn behoeft geen krans”, toch Piet?? )