Bouwverslag HMS-victory Deagostini

AD, kijk hier maar eens rond

Bedankt Piet. Ik heb al redelijk veel uitgezocht, en heb ook een mooi Vlaams boek uit 1912 van Jules de Jonghe gevonden. Het bijzondere is dat die leraar Engels was van een "Scheepsjongensschool", en van een groot aantal scheepsonderdelen en tuigage de Engelse vertaling geeft. Heel apart, want het hele boek (79 pagina's) is handgeschreven!!!
De VOC site geeft ook aardig wat informatie, zeker de woordenlijsten. Maar er blijven toch ook nog wel termen over die moeilijk te vertalen zijn, ook door detail verschillen tussen de Hollandse en Engelse schepen.

Maar het is een project van de lange adem, eerst maak ik de Rotterdam af. Tussendoor werk ik voor de afwisseling hieraan. Ook aan de tekeningen van het tuigwerk (totaal 7 van 130 x 80 cm). Die had ik tijdens de bouw behoorlijk verpest door ze op karton te plakken, waardoor ze na het noodzakelijke vouwen om ze op te slaan vrijwel onhandelbaar zijn geworden. Daarom ben ik zo langzamerhand alles aan het inscannen en in m'n tekenprogramma ze weer tot tekeningen samen te stellen, die ik dan weer als pdf kan opslaan en wellicht weer uit kan laten printen.

Groet,

Ad

woordenlijst

Pietsan.

Bedankt van deze kant, hier kunnen we wat mee, maar ik moet er niet aan denken dat je dat uit je hoofd moet leren..
gelukkig gaat het op de moderne scheepvaart iets makkelijker.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik vind alles er allemaal wel verzorgd uit zien wat ik krijg toe gestuurd, maar er moet mij toch iets van het hart, ben nu bij de kanontuigage bezig en ik heb moeten uitkijken om met de touwtjes uit te komen.
misschien zouden er iets meer touw/oogbouten /ringen bij kunnen zitten als reserve.
Of ben ik de enige die dat probleem heeft.
Hopelijk, als ik aan het echte tuigage begin zit er dan voldoende touw etc. bij, zo dat ik niet te kort kom als ik per ongeluk een touwtje verknip.
Wat mij opvalt dat er bouwers zijn die de romp aan het schilderen zijn,ik ben bij nr. 49 en heb tot nog toe niets gelezen over het schilderen van de romp, of heb ik iets over het hoofd gezien en komt dat nog. graag jullie reaktie.

Met vriendelijke groet Henk va der Drift. (Reeuwijk)

Wat mij opvalt dat er bouwers zijn die de romp aan het schilderen zijn

De volgorde die Deagostini aanhoudt is niet heilig hoor, Henk. Maar als je ervan afwijkt moet je wel wat vooruit kunnen kijken. Dat is bij zo'n abonnement natuurlijk altijd wat lastiger dan wanneer je een compleet bouwpakket koopt met de gehele handleiding. Wel is het zo dat als je aan de masten en het tuig toebent, de romp (wellicht op wat details na) afgewerkt moet zijn. Met masten en tuig erop wordt ze erg moeilijk hanteerbaar en sommige dingen zijn dat compleet niet meer bereikbaar.

Groet,

Ad

Hallo Henk, wat de "touwtjes" betreft heb je gelijk, is wat aan de krappe kant. Ik gebruik vaak mijn eigen touwwerk, dus maak ik er niet zo'n probleem van. Dat neemt niet weg dat ze er wel wat meer bij hadden kunnen doen, mede gezien de prijs van de boot.

Het schilderen komt later, ik geloof pas na deel 60, maar dat weet ik niet zeker. Ik gebruik mijn eigen ideeën op dit gebied. En gebruik diverse soorten beits op waterbasis. Als ik een onderdeel klaar heb dan beits ik het. Zo ook de romp. Het voordeel van beits is dat je er eventueel nog iets met houtlijm op kan bevestigen.
Groet piet.

De volgorde die Deagostini aanhoudt is niet heilig hoor, Henk. Maar als je ervan afwijkt moet je wel wat vooruit kunnen kijken. Dat is bij zo'n abonnement natuurlijk altijd wat lastiger dan wanneer je een compleet bouwpakket koopt met de gehele handleiding. Wel is het zo dat als je aan de masten en het tuig toebent, de romp (wellicht op wat details na) afgewerkt moet zijn. Met masten en tuig erop wordt ze erg moeilijk hanteerbaar en sommige dingen zijn dat compleet niet meer bereikbaar.

Groet,

Ad
Hallo Ad,

bedankt voor je snelle reaktie,ik heb er wel wat aan.

M.vr.groet Henk.

Hallo Henk, wat de "touwtjes" betreft heb je gelijk, is wat aan de krappe kant. Ik gebruik vaak mijn eigen touwwerk, dus maak ik er niet zo'n probleem van. Dat neemt niet weg dat ze er wel wat meer bij hadden kunnen doen, mede gezien de prijs van de boot.

Het schilderen komt later, ik geloof pas na deel 60, maar dat weet ik niet zeker. Ik gebruik mijn eigen ideeën op dit gebied. En gebruik diverse soorten beits op waterbasis. Als ik een onderdeel klaar heb dan beits ik het. Zo ook de romp. Het voordeel van beits is dat je er eventueel nog iets met houtlijm op kan bevestigen.
Groet piet.
Hallo Piet, bedankt voor je snelle reaktie.
Mooie foto's trouwens in je album.

Groetjes Henk.

verf

Henk.

Piet heeft gelijk, bij aflevering 60, zal de verf worden aangeboden.
Het is wel wat aan de late kant.

Wat het touwwerk betreft, zou je dat ook zelf kunnen slaan,
Amati levert zins kort een touwbaantje, om zelf touw te slaan.
De kosten zijn redelijk, ik dacht rond de 35 euro's.

a7390-alrg.jpg

Laatst bewerkt:
hallo Bocdan,

bedankt voor je reaktie,het gaat mij er om, als het bij de prijs is inbegrepen(want er wordt touw bij geleverd)vind ik het erg krap allemaal,zeker voor de prijs die je betaald.Verf heb ik inmiddels al in huis,speciaal doosje met de kleuren voor de H.M.S Victory.

Groet Henk.

Barkas

Het nadeel van dit abonnement van de Victory is, dat ik vaak moet wachten op nieuw materiaal. Ik werk niet meer dus dan heb je gewoon meer tijd om te bouwen. Ik heb mijn sloepen wat aangepast naar eigen smaak. Stukje zeil en wat talies, ziet er wel leuk uit.
groet pietsan.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tweede laag

Ik ben toch blij dat ik voor een tweede laag plankjes heb besloten, gisteren kreeg ik de delen 21-24, en daar zaten de latjes bij voor de romp.
Nu bleek bij het na meten, dat sommige latjes niet de dikte van 2 mm hadden, maar 1,87 mm, krijg je allemaal ribbeltjes in de huid.
Nu moet je weer flink gaan schuren, wil je alles glad krijgen.
Als ik nu de zaak glad heb, plak ik er een tweede laag met Teak over,
Wat betreft de dikte maakt het niet uit, ze zijn maar 0,6 mm dik, ik plak ze tot de waterlijn, verder naar onder wordt er gekoperd.

hoi, vandaag eindelyk myn hout ontvangen.
ik heb noten hout voor de 2 de laag 5mm breed en 0,6 mm dik.

en voor de uss missouri heb ik berken triplex 25x 50 cm en 1 mm dik, voor de boven bouw.
myn multifuncionele bankschroef en andere onderdelen voor de hms victory komen eind volgende week.

ik kan de boot dus een tweede romplaag geven .

ik begin gauw , eerst nog een paar computers afbouwen.

oogbout

Ik heb nu 5 konnons kunnen maken op het dek nu nog 5 kannons aan de andere kant maar ik heb geen oogboutjes meer die in de kannons moeten zitten. Het kan zijn dat die later komen maar als ik kijk op de site van deagostinie zie ik die voorlopig nog niet komen. Eigenlijk kan ik dus nu niet veel verder met het bouwen van het volgende dek.

mijn vraag ?

Kan je die oogboutjes ook los kopen bij een modelbouw winkel ??

gr, Frenk :help:

Kan je die oogboutjes ook los kopen bij een modelbouw winkel ??

Normaal heeft elke modelbouwwinkel die wel hoor, Frenk. Om te voorkomen dat je voor niets gaat kan je eens naar Toemen in den Bosch bellen, maar ik weet het bijna wel zeker dat die dat soort dingen heeft.
Hoe groot zijn ze (bijvoorbeeld buitendiameter van het oogje) en hoeveel heb je er nodig, want misschien heb ik er nog wel wat liggen.

Groet,

Ad

Dag Ad

Zo ik tel heb ik er zeker 20 nodig en het zijn de oogbooutjes van 2mm lang die in de kannons en aan de binnen zijde van het schip geplaatst worden als jij er genoeg op vorraad hebt mag je ze opsturen uiteraard tegen vergoeding van het kleinnood en evtuele postzegels.

Laat maar horen gr Frenk.

oogboutjes van 2mm lang

Dan hebben we het misschien over andere dingen. Wat ik heb liggen zijn deze, gemaakt van 0,5 mm draad:

full

Bij mijn Victory zaten inderdaad nog kleinere oogboutjes, maar die waren geëtst uit 0,3 mm dik messing, en daarvan was de kop 1,2 mm in diameter, en de steel was 0,3 mm dik (ooggat ø 0,6 mm). Die werden dacht ik ook voor de kanons gebruikt.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn oogboutjes, nadat ik het dek leeg geraapt had, allemaal vervangen door de roodkoperen exemplaren die ik bij de kombuis had besteld (lijken sprekend op die van Ad). De stelen zijn langer als die van de bouten van Deagostini, maar de meeste moet je toch inkorten.

Even over dat inkorten en afknippen. Ik gebruik de zijsnijder, vorig jaar noemde ik dat nog een kniptang, van Deagostini. Maar of de kwaliteit van die tang is erg slecht of ik heb hem te zware soorten messing gevoerd. Wie heeft ervaring met die tangen van andere merken misschien?

Ik heb nu 5 konnons kunnen maken op het dek nu nog 5 kannons aan de andere kant maar ik heb geen oogboutjes meer die in de kannons moeten zitten.....

De naam is eigenlijk gewoon "pin", een oogboutje is iets anders, dat is een pin met schroefdraad. Ik heb er 100 gekocht bij de kombuis, omdat DeAgostini ze wel erg krap levert. bij de kombuis zitten er 100 in een zakje en kosten €2,75 Je hebt ze in twee maten, maar je moet ze zowiezo op maat knippen. Als je op www.modelbouwdekombuis.nl kijkt bij scheepsbeslag en dan op pin klikt, dan vind je wat je zoekt. Hopenlijk ben je hiermee geholpen Groet pietsan.

Wie heeft ervaring met die tangen van andere merken misschien?[/QUOTE]

Theo, ik heb een kleine zijkniptang van SKANDIA gekocht met een hardstalen bek. Gaat nooit stuk. te koop bij praktisch elke bouwmarkt.
gr. Pietsan

Misschien een tip. Ik heb een briefje gemaakt met een schema van de nummers van de spanten. In deel 53 verwijst Deagostini weer naar de spant nummers en ik raakte toch wel wat in de war toen ik constateerde dat spant 29 ergens verdwenen is, en wat nu spant 7 is. Natuurlijk kun je zoiets makkelijk uitzoeken, maar met mijn schema bij de hand, hoef ik niets meer uit te zoeken.

Noch bedankt voor de tang tip Pietsan.:p

In deel 53 gaat er iets toch wel wat vreemd. Voor de verdere bouw is spant 30 volgens mij op dit nieuwe dek eigenlijk niet belangrijk. Maar als je zoals voorgeschreven de dekbalk op spant 30 maakt, zit die dekbalk minstens 3 mm hoger dan de dekbalk op spant 28, de spant er naast. Deagostini lost dat simpel op. de beplanking van het dek gaat tot spant 29 en 30 doet dus niet mee. Maar spant 29 bestaat alleen nog maar in een deel ergens buiten het zicht en daar gaat de beplanking nu naar toe. Ik los het op, maar vreemd blijft het.:confused:

Back