Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Amen....!

ene gaat henen en vermenigvuldig u liefst niet..............

(uit ervaring....... gaat van de hobby tijd af)

Zo Bill Gates blij, ik blij,

En nu kan de bouw beginnen:

1236009374_resized.jpg

1236009400_resized.jpg

1236009415_resized.jpg

1236009431_resized.jpg

Nu heb ik het volgende spulletje gehaald, om de boot bij de as waterdicht te maken. Weet iemand hoe ik dit het beste kan gebruiken, het is voor mij de eerste keer namelijk. De schroef-as zit nog los.

1236009443_resized.jpg

Lagopus

Lagopus,

Ken het spul niet, maar pas op het word HEET als je het te dik gebruikt! wees voorzichtig. Maak de boot super vetvrij, dit spul is hard, het plastic niet (flexibel), als het niet goed hecht, dan laat het zo los (ervaring). een doekje met een VLEUGJE thinnner maakt het plastic iets week en zeker schoon de epoxy hecht dan goed. Dit luisterd erg nauw!!!!

Dus eerst ergens met wat rommel een test doen en niet te veel aanmaken.

Wat ik inmiddels heb geleerd met dit soort spul is het volgende:

Ik neem een dunne glasvezelmat (heel dun en licht) en maak het plastic week met thinner en duw de vezels er in (blijft gelijk mooi zitten) en als dat half droog is strijk ik twee componeten lijm of epoxy lak (dat is anders als wat jij hebt - droogt langer en wordt minder heet). Wat gebeurt is dat de glasvezel in het plastic hecht aan een kant en de vezel zelf versterkt word met de lak. LET OP bij de juiste hoeveelheid thinner en dat is WEINIG wordt het plastic ook iets harder dan daarvoor wat de combi met de epoxy ook beter maakt. Inmiddels door schade en schande heb ik dit aardig onder de knie. MAAR ik kan het niet genoeg herhalen....eerst ergens TESTEN! niks is zo erg als je boot smelt!

Lagopus,

Ik gebruik exact hetzelfde 'spul'. Bij normaal gebruik gebeurt er niets. Gewoon een asje inlijmen, of twee delen op elkaar lijmen, blijft gewoon kamertemperatuur. Doe je bijvoorbeeld een fotorolletjespotje vol ermee en laat je dat uitharden, of je giet zo'n hoeveelheid in je model, wordt het inderdaad warm. Heet vind ik wat overdreven. Maar om jou as in te lijmen zal geen enkel probleem geven. Grotere hoeveelheden (50 of 100 cc tegelijk) kunnen wel heet worden, maar wanneer gebruik je dat nou?

Van Harte met de start Lagopus!
Wat voor maat heb je gebruikt voor de midden as?
Ik heb van daag toch maar een as gemaakt in het midden.
Hoop gedoe en was makkelijker geweest als ik het gelijk had gedaan...
Maar goed, 3x m4 assen en drie motoren.
Boel staat nu te drogen.
Misschien straks nog wat klein werk doen.

Maarten, jij had toch de deuren op gemaakt bij de brug?
Hoe heb je dat gedaan? Lijkt me een hele klus om het netjes te doen...

hallo

wat die hars betreft
de romp met een grof schuurpapier aan de binnen kant een beetje ruw maken
zal zeker er voor zorgen dat de epoxy wat beter gaat pakken
thinner zou ik niet gebruiken want dat kan de plastiek broos maken op de lange duur
wasbenzine is beter geschikt en niet zo agressief als thinner

eventueel het asje met het zelfde schuurpapier ook op de lijm plaats wat opruwen
dat chroom blinkt mooi maar het kan loskomen want het is supper glad

voor de rest is er zoals lex reeds gepost hebt geen probleem als je niet met de hoeveelheid overdrijft
bij het ingieten van de as er eventjes mee rond draaien zodat er zeker overal epoxy lijm rond zit

groetjes raf

Welkom bij de club Lagopus!

Zoals al gezegd : een beetje oppassen met dit spul, maar ik heb mijn assen met iets soortgelijks verlijmd en het gaf geen problemen. Gewoon even geduld om het te laten uitharden.

Goeie tip inderdaad om de buitenkast van de asdoorvoer ruw te schuren en te draaien in de lijm : zeker een aanrader!

De 'matjes' zoals Maarten F gebruikt zijn zeker ook een aanrader voor de stevigheid, maar vereisen een zekere expertise en feeling die ik niet bezit.
:oops:

Ik kijk uit naar je verdere vorderingen.

Vandaag ben ik naar de modelbouwboer geweest, en ik denk dat ik de oplossing voor het rubberbootprobleem gevonden heb : zie hier :
02mrt_002.jpg

Deze zijn van robbe, (etiketje ligt erbij voor wie wil bestellen) Ze zijn eigenlijk 1/40, maar heb wat omgerekend, en valt wel mee qua schaal. Bovendien, en zoals daarstraks besproken, ben ik er ook niet meer helemal zeker van dat onze boten 1/35 zijn. Zal eerder iets van een 1/37 zijn. Zouden we Italeri niet aanklagen wegens valse reclame!!!! :bad-words:

Deze zijn zéér basic, zonder detailing, dus daar ga ik een avondje plezier mee hebben, voornamelijk afschuren, putty, en een houten bodempje inleggen. Ze hebben wel mooie messing stukjes om de beugeltjes en touwtjes aan te bevestigen. Ik heb al proefgepast, zowel vooraan als achteraan (waar normaal de vlotten zitten), en ze zien er mooi in verhouding uit!

Nadeel : ze zijn nogal duur : 12€ voor twee, met nog een hoooop werk aan. Maar dit maar voor wie zich geroepen voelt...

Leuk! Ze hebben het titeltje van het draadje veranderd. Ik geloof dat we de eersten zijn die een flotielje aan het bouwen zijn!

De post staakt voor drie dagen in België, dus ik kan nog even wachten op mijn schroefjes uit Engeland, en de logo's uit Nederland... luie postbodes! :mad:

Vanavond bouw ik verder niet veel meer. Ik ga rustig een filmpje kijken met de vriendin.

Groetjes,
Maarten C

@Mustang64,

Ik heb als midden as: Graupner 260 X 4 mm M4. Het was wel even passen en meten want de as-koker heeft een diameter van 6 mm. Ik denk dat ik deze ook voor de andere 2 assen ga gebruiken, volgens de modelbouwwinkel kom je niet aan minder dan 6 mm. Wordt dus ook nog een hele klus.

@Roel,

Ik heb even terug gekeken in dit forum, en heb voor het dek jouw idee toegepast:

achterdekopenfp5.jpg
.

Dit gaat erg goed. Zo zie je maar eens waar dit forum niet goed voor is.

Heb ik ook nog even een vraag, Die twee buitenste roeren, zijn die allen voor het Lürssen effect, of worden ze ook gebruikt om te sturen??

@all,

Morgen ga ik denk ik de midden as definitief bevestigen en dicht maken. Ik ben benieuwd of ik met dat spul goed uit de voeten kan :).

We zullen wel zien.

Hier nog een paar foto's van mijn voortgang:

Mijn rommelhok:
1236029891_resized.jpg

1236029902_resized.jpg

1236029916_resized.jpg

Lagopus

Laatst bewerkt:
Lagopus,

als je de as steunen gaat maken voor de buitenste assen, eerst de as steun uithollen en dan steeds passen.
Als de as er goed in gaat, dan de boel verlijmen.
De eertse as heb ik eerst geplakt en toen uitgeboord. Was geen succes.

Ik ben zo aan het denken.. wat misschien een tussenoplossing kan zijn is het bovenste deksel, de 'opbouw' door te zagen zoals we dat allemaal gedaan hebben, zodat die frutselige trapjes en railings naar de achteropbouw van de kalotte vast bevestigd kunnen worden. Voorste stuk hiervan vast op dek bevestigen, rest los....

Het dek zelf kan je daarnaast echter, volgens onderstaande originele foto copyright Roel, wel heel laten, zodat dit toch, mét binnenkant brug semi- afschuifbaar blijft voor groot onderhoud? Het enige dat je dan wat los moet bevestigen zijn twee kleine trapjes ide je volgens het bouwplan ook gewoon op het dek kan laten liggen..

Het was maar een idee?

Groetjes,
Maarten C

Hallo Joris.

Ik heb het achterdek alleen vast zitten met schroefjes.
Doorgesneden vlak achter de voorste reserve-torpedosteunen.
Het verhoogde achterdekje iets verder naar voren doorgesneden, meteen voor het rooster.
Op die manier kunnen alle (fragiele) uitkijksteunen vast komen te zitten, en kan je tóch zonder problemen je verhoogde achterdek en eventueel je complete dek loshalen.
dekintweenuy8.jpg

Evenwijdig aan de randen van de romp heb ik L-profiel gelijmd; hier komt straks vaseline op. Dat houdt het water buiten.
Op mijn foto van de roerservo's (een blz terug) kan je dat zien.

Hier het nieuwe idee van Roel.
Ik heb het ook toe gepast alleen ik heb aan de andere kant de boel los gesneden. Net boven de voet van de torpedosteun.

Kunnen we dit draadje niet in boekvorm of PDF uitbrengen, op wat uitspattingen hier en daar is toch al 41 pagina's doorspitten voor de beginnende bouwer, ik zoek soms ook wat, blader je suf!

Lago Roel heeft gelijk...iets verder doorlezen tot de frustratie van Roel en je weet wat je moet doen met het dek........iets met trappetjes achter de brug!!!!!!

De camo werd zeer beperkt (lees : bijna niet) gebruikt.

Voornamelijk wanneer boten in transit waren, of wanneer er daglichtacties in 'hete' wateren waren.

Van de s boot met gepansterde koepel is slechts één foto bekend.. die tot hiertoe nogal illusief gebleken is, en dat was blijkbaar bij een daglichtoperatie tegen de normandische invasievloot.

Normaal waren de boten schnellbootweiss (wit-witgrijs) met een donkergrijs dek. Eerdere klasses hadden in de baltische zee en in de middelandse zee wel een vorm van camo, die werd aangebracht door bemanningen zelf, of op flotieljeniveau.

Ik persoonlijk zet hem er gewoon op omdat het zo mooi is :D

@ allen Ik blijf erbij dat het strikt gezien niet nodig is om ook het grote dek door te zagen. De gevoeligste delen zijn beschermd als je dat 'dekskel' doorzaagt achter de eerste machinekamerverluchtingen en het vastlijmt op het dek. Zo hou je het torpedobuis-borgpen systeem, verbeter je de waterdichting, etc. Het enige wat je moet doen is de twee trapjes na de kalotte liggend op dek aan te brengen, zoals als alternatief beschreven in de handleiding bij de kit...

Groetjes,
Maarten

Heren

De tijd dringt, voor dat jullie het weten is de oorlog voorbij: lipo's en brusless motoren, binnenlopers/buitenlopers kosten niets in Hong Kong en jassen met die boten, jullie zitten al op blz 43!. Kijk eens bij de vliegtuigen, jullie zijn ouderwets!
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
De tijd dringt, voor dat jullie het weten is de oorlog voorbij: lipo's en brusless motoren, binnenlopers/buitenlopers kosten niets in Hong Kong en jassen met die boten, jullie zitten al op blz 43!. Kijk eens bij de vliegtuigen, jullie zijn ouderwets!
grt
Hawser

Welke conclusie hieruit te trekken....

Ik snap het niet goed...

"De tijd dringt" is een zin die ik al teveel op mijn werk hoor, en waar ik liever niet mee te maken heb in mijn hobby.

Of je nu cutting edge Lipo's met hightech electronica en bedrading gebruikt, of ouderwetse accu's met traditionele brushed motoren en een eenvoudige vaartregeling, wat maakt het uit? Evenveel respect aan beide bouwers!

Of je nu een gewone tweekanaals zender hebt, of een volledige laptop met onbeperkte kanalen.... Evenveel respect aan beide bouwers!

Wat doet het ertoe??

Het plezier zit 'em er in om een mooi model te bouwen, gedetailleerd en een beetje historisch onderbouwd, of zoals wij, een heel flotielje, dat nog een beetje leuk vaart ook. Dit liefst nog met een aantal mensen samen in een leuke sfeer, met nuttige en pittige disscusies op het forum.

Het moet daarom niet allemaal cutting edge zijn he....ieder zijn ding, naar zijn vermogen.

Wat je ook gebruikt, en aan welk budget. het moet leuk blijven. Daarvoor is het een hobby. Daarvoor trekt het ook mensen aan, zonder dat ze al aan hun faillissement moeten denken vooraleer ze nog maar alle electronica gekocht hebben. Hong Kong is de benelux niet, als je de prijzen bij de modelbouwboer ziet.

En of we nu ouderwets zijn of niet.. Het wérkt wel. We varen.. en hard...

Zahne zeigen, und angreifen!

Laat ons maar gewoon schnellboote bouwen.

Leve het 8ste!

Gutenacht
Maarten C

Laatst bewerkt:
Back