Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Je hebt helemaal gelijk. De tijd drinkt... Wel zijn de gebruikte motorjes redelijk low budget. Da's weer een voordeel. Bij de gevleugelde voorwerpen worden de budgetten veel al anders ingecalculeerd.

Ik zelf ook naar deze motoren zitten gluren. Ik denk zelf nog in rendementen en reductiekasten van 72%. Speed 400 7.2 V op 7 cellen. Op 8 cellen zit het rendement op 74% De brushless gaan tot iets van 85% en up?

Ik had (HMBC-oude stijl) doorgerekend dat om minimaal schaalsnelheid (3,48 m/s) te varen ik iets van maximaal 18-20 watt per motor nodig te hebben.
Schroeven met een spoed van 1,6 daarbij een schroeftoerental 5557,5 rpm en assen met een diameter van 2 mm (NB: schaaldiameter) Schroeven met een diameter van 34 mm. Reductiekasten met 1:2.5/2.7...
Per motor een verbruik van 3.3 Amp, 7 cellen 1.2v

Nu zegt met dat men voor brushless geen reductiekasten nodig heeft?
Verder ben ik onbekend met het stroomverbruik... bijvoorbeeld half gas... Want wij willen midzomernachtsvaarduurrecords breken.
De kleinste AXI is meen ik al overpowered... zou je met 1 toekunnen om 3 schoeven aan te drijven... ook dat is weer efficienter...
Je vaart immers niet constant vol gas... een vooruit/neutraal/achteruit regelaar.

Laatst bewerkt:
Moet ik nu mijn afweergeschut op de boot ook werkend krijgen...mmmmmm!

Ja ik als draadjes freak ben al over op lipo, brushles heeft.....JAAAAAA veel voordelen.
maar nog veel nadelen......prijs....ook in hongkong en je kunt niet 3 motoren op een regelaar aansluiten.....dus drie regelaars.........! Zolang ze niet qua prijs verder dalen en er een regelaar komt voor multiple motors........nee nog niet.....heb me er wel in verdiept. De motoren met meer torque en minder rpm zijn zeldzaam ook in brushles land. met drie schroeven........lekker ouderwets! Tenzij iemand een adres heeft voor 3 brushles en 3 regelaars voor een aangename (lees weinig) euri........!! Een leuke brushles motor heb je al vvor 2o euri, maar de regelaars zijn dik 50 en meer!!

Als iemand een goede brushles oplossing heeft en betaalbaar, zet ik m'n geschut weer direct op safe!

Heb net maar eens op mijn doosje zitten kijken wat ik nu ook al weer voor motoren heb gekocht.
82% rendament zonder gearbox
Het zal allemaal wel goed zijn, als i maar vaart straks! :-)

Net het een en ander zitten passen wat de brug betreft.
En nog even wat extra metaal lijm hier en daar aangebracht om de boel te verstevigen.
Morgen hoop ik wat tijd te hebben om langs de hobby zaak te gaan en een extra motor te kopen en wat ontstoorders.
Gelijk maar wat elektrische draden mee nemen om de motoren aan te sluiten.
Kan ik test varen in mijn U-boot-test-bak buiten hier :-)

Maarten F :

zie mijn vorige post.. ondertussen bijgewerkt

Typisch de Luftwaffe.. altijd het grote woord, nooit enige betekeningswaardige luchtdekking kunnen voorzien. :D

Ondertussen varen we verder.

Groeten,
Maarten C

Maarten F :

zie mijn vorige post.. ondertussen bijgewerkt

Typisch de Luftwaffe.. altijd het grote woord, nooit enige betekeningswaardige luchtdekking kunnen voorzien. :D

Ondertussen varen we verder.

Groeten,
Maarten C

Hahaha :-)
Doorgaans reageer ik niet zo op dit soort dingen, maar moest wel even lachen! Net even nodig zo aan het einde van de avond.

We bouwen verder heren, A.K. met de bouw!!!

Iemand trouwens al een mening over die reddingsbootjes die ik voorgesteld heb (zie vorige blz)? Kwestie dat ik er geen hele hoop tijd ga insteken als ze het niet waar zijn.

Bedankt!

Groetjes

Joris,

Heb jij een u boot bassin in je tuin??? Woon jij in Lorient? :D

Gewoon volledig wat ik bedoel!

Groeten,

Maarten C

7972498db815e0336.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand trouwens al een mening over die reddingsbootjes die ik voorgesteld heb (zie vorige blz)? Kwestie dat ik er geen hele hoop tijd ga insteken als ze het niet waar zijn.

Bedankt!

Groetjes

Geen idee, wat zat er in het echt op zo'n boot?
Morgen krijg ik mijn eerste boek binnen via Bol over de S-boot.

Ik ben van mening dat je moet doen wat je zelf mooi vindt.
Zelf vind ik de vlotten wel passen voor die tijd.
Maar da's smaak denk ik.

Zelf ben ik nog niet uit de kleur schnellbootweis.
Heb zitten mixen met grijs 76 en wit maar vind het nog te grijs.
De kleur die ik nu heb is precies de kleur van het gietwerk uit de doos...
Niet echt wit dus...
Maar goed, nog even verder testen maar dan...

De vlotten (die vierkante) waren inderdaad standaard in die tijd.

veel bemanningen verwisselden ze echter met de rubberen bootjes omdat die beter waren op ruwe zee. Daarom dat ik één van de vlottten (ben er nog niet uit welk) daar ook door wou vervangen. Heb ik meteen beide opties ;)
Ik zal ze dan maar beginnen bijwerken (morgen)

Ik weet dat de kleur misschien niet helemaal perfect te krijgen is.
Misschien wat meer wit bij de 76?
Italeri heeft de verf blijkbaar uit, maar ik vind ze hier niet bij de lokale shops..
Revell 76 is het lichtste grijs dat ik kan vinden, en dan lichter maken met wit.. zit niets anders op vrees ik.
Ik dacht vond overigens dat jouw kleur, die ik op het schild van de flak zag, er erg dicht bijkwam, als je de foto's ziet.. Ik denk niet dat je veel verder moet zoeken. Voglens mij zit je er bijne, zoniet helemaal op.

Nu ga ik onder de douche met SWMBO, dan slapen.. :sleepy:

Een goeienacht!

Maarten C

Werf gaat weer op slot, morgen weer een dag.

Verder met de krachtbronnen en bekabeling, verf meng gebeuren en nog veel meer.

Ja, mooi,

Ik heb echter voor dit jaar al een weekje Barcelona gepland, en in de Zomer twee weken St. petersburg en een week Murmansk...

Daarbuiten zou ik ook nog graag eten, mijn huis afbetalen, benzine kopen, etc...

Als ik dat geld dan toch gewoon over heb, zou ik de grote 1/100 bismarck kopen, en daar uit koppigheid gewone brushed motoren, op een gewone accu inleggen :cool:

maar dit is :offtopic:

Ik waardeer nog altijd enige input over de vlotjes (zie vorige pg) van de collega schnellbootkapiteins... Ik twijfel er nog over (ben een weegschaal he)

Groetjes en slaapwel,

Maarten C

Laatst bewerkt:
Maarten: gewoon die vlotjes "vlotjes" bouwen.
Als het leuk lijkt: plaats ze erop. Lijkt het niet: prima, terug naar de standaard reddingsvlotten.

Op de foto's van HaJü in Felixtowe zie je ook een rubberen dinghy op het achterdek liggen. Historisch verantwoord, toch?
Bovendien moeten we uiteindelijk iéts hebben waaraan we onze boten kunnen onderscheiden.

Gisteravond de 37mm op het dek gemonteerd en alle (messing!!) beschermbeugels om het geschut. Nagemaakt van de plastic (erg fragiele!!) dingen en volgens mij aardig gelukt. Ook de antennes in de masten gespannen. Foto's volgen vanavond.

Negatief... Zo'n electro-wonder ben ik niet.
Bovendien:
electrische torpedo's zou je met een veer (systeem Verkuijl) af moeten vuren; het achterdeksel van de torpedobuis is daarvoor te fragiel.

Gas-aangedreven torpedo's is mij persoonlijk te link. Niet dat ik het systeem niet vertrouw, maar ik weet wat mijn beperkingen zijn, zowel in kunnen als in gereedschap.

Ik ben tevreden met een Schnellboot die goed en "schnell" vaart, zonder overige tierenlantijnen.
Wellicht dat ik in de toekomst een tweede ga bouwen, die wél opgeleukt wordt met alle zaken zoals ze in dit topic omschreven staan, maar dat is toekomstmuziek... :sleepy:

hallo joris

man das de oplossing voor de boten bouwers onder ons
een tuin bank met een testbasin er onder
das echt de max
voor in de tuin een bank kussentjes er op en de madam kontent
voor de boten bouwer
de kussen flikker je in het tuinhuis doet de deksel omhoog en je hebt een test basin

das handig om de vrede in huis te behouden

wat die vliegtuig bouwers betreft die hebben tegen over ons nooit gedaan
die zitten altijd met een bouwdoos hun leven lang maar dat hebben ze nog steeds niet door

want na elke crash wordt een vliegtuig terug een bouwpaket en onze modellen blijven gewoon een boot

groetjes raf

797249ad0bbd0a6ea.jpg

797249ad0bbcdd58d.jpg

797249ad0bbd258a5.jpg

797249ad0bd183705.jpg

Hier wat plaatjes die ik van nacht nog tegen kwam op een site of wat.
Misschien al bekende er tussen voor sommige onder ons, maar dit geeft wat kleur op deze grouwe dag. Hier regen en dus ideal bouw weer, maar ja, mijn werk kan niet zoonder mij dus zo maar aan de slag.

De mijn komt van een bouwverslag van een S-100
De bouwer van die S-100 had als Schnellbootweiss 90% wit met 10% zwart genomen
Zijn zelf bouw mijn was van een houte bolletje met cocktailprikkers...

Op de bovenste foto's duidelijk geen vierkant vlot maar een "bootje".

Laatst bewerkt door een moderator:
Back