Nieuwe schroefjes (Dean's) gemonteerd: weinig (extra) snelheid! Viel een beetje tegen. :sad:
Nu onder alle motoren carbon speedschroeven geplaatst; wéér een proefvaart en: (uche uche...) met alleen de buitenmotoren gaat ze even snel als eerder met alle drie de motoren. Kortom: waarschijnlijk wordt dit de uiteindelijke configuratie.
Vervolgens geëxperimenteerd met een 9,6V accu op de middenmotor:
Totdat de koppeling begon te slippen (na een minuutje) wéér meer snelheid.
Ik had helaas m'n inbussetje niet bij me, anders had ik 'm aan de waterkant even kunnen aandraaien en ook daarvan foto's maken, maar helaas.
Kortom: 7,2 op de buitenmotoren en 9,6 op de binnenmotor is bij mij mogelijk.
Buitenmotoren waren handwarm, middenmotor koud. (maar die had ook maar een minuutje gedraaid, dus dat is geen betrouwbare meting)
Over de diverse opties qua aandrijving:
Ik heb in de S twee regelaars liggen: een "gewone" goedkope bootregelaar van Conrad, en een (ook goedkope) vliegregelaar van een of ander chinees merk. de reden van die laatste is dat hij niet achteruit regelt, en dus goedkoper is. (ik blijf tenslotte 'Ollander hé?)
Ik heb er over zitten denken om één regelaar er in te leggen en de middenmotor bij te schakelen als ik bijv vol gas vaar en de trim erbij zet.
Bij nader inzien heb ik dat niét gedaan, omdat de koppeling dat niet zo leuk zou vinden: er staat tenslotte een speedschroef op, en de motor zou dan in één keer max voltage voor de kiezen krijgen... Een bijna zekere oorzaak van een boel herrie in je boot, oftewel een losgeslagen koppeling.
Oké, er zijn soft-start schakelaars te koop, maar voor dat geld koop je ook een vliegregelaar zoals ik er in heb liggen.
De weerstand van de schroeven: Ja, de ene middenschroef levert (mechanische) weerstand op (en dus snelheids- en ampereverlies) als hij uitgeschakeld is. Merk ik dat? Ik weet het niet. Ik zou die middenschroef eens kunnen verwijderen en dan gaan varen, maar ik denk niet dat het veel scheelt. De middenschroef draait in ieder geval niét mee, want het magnetisch veld van die middenmotor is vrij groot: je voelt het als je de motor met de hand rond wilt draaien. Daarbij zit de schroefas ook vol vaseline, wat ook weer weerstand geeft als het koud is. Het zal dus ook wel wat milli-amperes schelen tijdens het varen, maar ik denk dat ik genoeg aan boord heb

.
Qua gewicht hoef je niet persé LiPo's er in te leggen. Ik heb er twee 7,2 NiMH accu's in liggen (en soms dus 1 x 7,2 en 1 x 9,6) en mijn S-je ligt prima op het water. De voorrand van de accu's ligt ter hoogte van de achterrand van de Kalotte, de 9,6 Accu steekt iets verder naar voren.
Als ik lees wat Maarten F. allemaal voor toestanden moet uithalen om z'n LiPo's betrouwbaar te laten functioneren... Laat mij dan maar lekker op NiMH varen! Ik wacht wel even tot de LiPo's "Foolproof" geworden zijn... Die "Fool" ben ik namelijk!
Nog wat plaatjes van vanmiddag:
Waterlijn stilliggend:
Waterlijn bij "Langzam voraus":
Even het zog bij "Vol Gas" geven, vanuit stilstand (alleen buitenmotoren):
Halve kracht
Volle kracht (buitenmotoren)
Nu kan je meteen het effect van die sprayrail onder de boeg zien)