Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Ach, met die kennis valt het wel mee met mij.
Dit is pas mijn 2 echte rc project(je).

Verder is het gewoon leuk om te knutsellen en uit te doctoren hoe iets zou kunnen gaan werken.
En er is zat kennis hier op het forum. :-)
Ik zelf leer een hoop van de echte vak mannen hier en dat waardeer ik zeer.

Hoi Roel!

@Roel : Nog even over die props.. ze lijken mij wel interessant, en ik zou er ook willen monteren! Waar en hoe kan je die bestellen? Gaat dat online, of moet dat via Lex? Kan je ze zowel links- als rechtsdraaiend krijgen? En hoeveel kosten ze?
Maarten C

Hoi Maarten.
Props kan je kopen bij Deans Marine Dean's Marine Online Shop
Links- en rechtsdraaiend. Gaat online, met creditcard, als ik me niet vergis.

Prijs: Weet ik niet! Wij (Lex en ik) kregen ze voor niks van Ron Dean, omdat we ... Nou ja, wel eens iets over zijn produkten in een bepaald modelbouwblad schrijven...:oops:
Maar met het Engelse Pond zo laag, kan je je er nooit een buil aan vallen, denk ik.
Ik ga ze vanmiddag uitproberen... Verslag volgt!

Heren, even puten uit jullie kennis...

Is het mogenlijk om het volgende te kopen / maken / bouwen o.i.d:

Ik zat te denken om toch een derde motor te plaatsen in de boot.
Een zelfde dan wel groter of kleiner dan de twee die er al in gaan.
Als de midden motor groter zou worden dan dacht ik om het zo te schakelen:

Varen op de midden motor en de twee buitenste draaien in lager toerental mee om drag te vermidenderen van de props.
Pas als je meer naar vol gas gaat gaan de buiten motoren vol mee draaien.
Graag uw mening! (geen goed idee/niet te maken/niet nodig/enz,enz)

Bedankt voor de link Roel! Het ziet er een mooie webshop uit! Je kan zelfs gewoon per overscrhrijving betalen!

Jij hebt de 25mm propellor dacht ik, niet? Ik zou de 30mm willen bestellen. Ik veronderstel dat die dezelfde spoed hebben? In ieder geval zal het wel beter zijn dan de graupner modelletjes....

Joris, Ik denk dat Roel zijn systeem daar redelijk dicht bijkomt. Ik denk dat hij en Maarten F je wel op weg kunnen helpen!

Terug aan het werk voor een drukke namiddag... Straks nog even naar de modelbouwboer om rubberbootjes op te pikken ter vervanging van één van die lelijke vierkante vlotten ;)

Groetjes,
Maarten

Ben benieuwd naar de bootjes die jij er op gaat zetten!!!
Mijn schroeven die er nu onder zitten zijn Graupners.
Maar heb nog een doos vol met dieverse soorten...
Testen testen en testen straks :-)

Zat daar ook aan te denken, maar dan andersom. Varen op de twee buitenste schroeven met een lichte motor en pas bij (kijk uit waar je vaart) de middenmotor inschakkelen.

Je hebt twee opties..

Je laat de schroeven die niet mee doen gewoon mee draaien en de boel ophouden, jammer dan (mijn idee dus liever 1 dan 2 die niet mee doen)

Of je doet wat jij zegt een lagere snelheid.... mee laten lopen.... dat kan op twee manieren....

- 2 snelheidsregelaars (1 voor de ik doe het altijd) en de ander voor (ik spring wel bij)
Voordeel is dat je alles flexibel kan aansturen 1 aan 2 langzaam of andersom. Nadeel
je hebt twee regelaars en je moet een zender hebben om dat mooi en handig te doen.

- Andere optie is om doormiddel van een schakelfunctie (via de zender of mechanisch met servo e.d.) een relais te schakkelen tussen de input van de snelheidsregelaar en een ingebouwde snelheidsregelaar die je bij conrad kan kopen. Deze wordt gebruikt voor bv het regelen van een boormachientje of andere electromotoren.

Of dat laatste allemaal werkt is de vraag, die regelaar werkt op 12V of die het dus doet op 6 of 7,4 volt moet ik ook nog uitzoeken. Het idee is dus dat je die regelprint insteld
op een bepaalde snelheid en die vervangt met de snelheid van de zendergestuurde regelaar.

Kan dat alles nog mooier en meer electronisch?? vast en zeker, hoe en wat geen idee
meestal gaat de vlieger, "hoe mooier en beter.......hoe duurder!" op!

Aan de andere kant waarom (mijn twijfelpunt ook) is het om de vaartijd te verlengen??
en de batterij te sparen?? neem dan 3 gelijke iets lichtere motoren, af doe alleen de middelste uit. De vraag is hoeveel scheelt het qua vaartijd?? Hoeveel weerstand heeft een stilstaande schroef (je wilt dan toch niet hard) Een tweede regelaar o.i.d. wat voor stroom verbruikt die in het rustig laten mee lopen, misschien gaat er in warmte daardoor ook een hoop stroom de lucht in.

Als ik het ga doen, dan om kosten en moeite te besparen, zou ik de middelste uitzetten middels een relais en inschakkelen als je VET HARD wilt. Deze optie kan je ook met een simpele schakkelaar uitzetten als je het niet wilt. Alle andere opties zijn alleen nuttig als je exact kunt uitrekenen of het genoeg scheelt in verhouding tot de winst in vaartijd.............een tweede accu aan de wal en een korte pittstop.....Klaar!!

Nu heb ik over een tweede accu gesproken het volgende ingebouwd. Ik vaar met LIPO's en ik heb ruimte voor 2 stuks. Die parallel aansluiten kan, maar is niet wenselijk ivm met specifieke gebruiks richtlijnen met LIPO's (je moet ze dan als set kopen, gebruiken en laden - je kunt ze nooit los gebruiken) ARGGGGG! Dus ik heb een serie relais ingebouwd die schakkelen tussen LIPO 1 en LIPO 2, Kortom als de snelheid terugloopt
of de BEC met LIPO functie trekt het niet meer......klik verse LIPO.....aaanvallle!!
Enig nadeel, wel een aparte ontvanger accu....Anders onderbreek je de stroom voor het schakkelen. vandaar mijn spaghetti mix aan draden. Elke LIPO heeft 5 draden en vanwege de BEC moet ik dus 2x5 polen middels een relais schakkelen. Maar dan wel twee accu's in de boot totaal 5000mAh. Om het geheel nog iets ingewikkelder te maken
kan ik ook gewone cell varen zonder aparte ontvanger accu (2 schakkelaars en XX aan draadjes) zelfs een kleine loodaccu is mogelijk. Die 2 laatste is natuurlijk maar 1 ipv 2 ivm het gewicht!

Hopelijk heb je er wat aan....

Ik heb een set gekocht met die rubberboten 1/35 ga ze niet gebruiken, veel te groot. Ze zijn langer als de motoren deksels. Achter is de enige optie, met de boten over de grote munitie box heen......erg lomp! heb ze wel in de aanbieding 2 stuks!

Trouwens over lomp gesproken. wat mij opvalt als ik 1/35 figuren plaats, zij veel groter ogen dan in verhouding tot de foto's. Dit klopt als je een figuur probeert in een stoeltje, geschut e.d. te plaatsen. Ik kan alleen zeggen dat alle bemanning max 1,6 meter groot was of de schaal van de boot, figuren is niet accuraat.... ik denk de boot!!

Voorbeeld: op foto's komt de reling tot boven de riem, op het model eronder. Een figuur in het geschut kan zijn been strekken, in het model niet......???? De figuren zijn 2 tot 3 mm te groot voor mooi.....??

Schiet mij (denkbeeldig) maar lek! geen idee waar aan dat ligt.....???

Duidelijk verhaal met nog wat sterke puntjes wat betreft stroomverbruik.
Ik ga de boot straks even in de test bak buiten gooien en met de hand door het water duwen met en zonder schroeven.
Ik zelf denk dat je er bijna niets van merkt.
En als ik het zou moeten zeggen, ik denk dat een schroef die stil staat en dus drag geeft, minder stroom kost dan een snelheidsregelaar die een extra motor aan stuurt.
Maar ja, meten is weten en ik heb daar geen zin in... om dat ik denk dat het in totale vaartijd niet echt een berg gaat uit maken.

Misschien wel even tijd om zo de boel aan te sluiten en zien wat de twee schroeven doen met de motoren...
Daar uit voort vloeiend dan ook weer wat foto's...

Een schroef die stilstaat kost in theorie nooit stroom. je gaat gewoon minder hard met die andere motoren voluit. het kost eerder snelheid dan stroom... Dat de weerstand de andere motoren extra belasting geeft, lijkt me te verwaarlozen qua stroom dan! met 2 schroeven stil kon het weleens anders worden. de weerstand is zo groot dat de middelste dan ook zwaarder gaat lopen en dat kost wel stroom.

Kortom enige winst met wat dan ook is vaartijd, als ik een biertje moet inzetten
op de tijd......stel 30 minuten is op alle 3, dan denk ik met welk systeem dan ook dat je tussen de 35 hooguit 40 minuten haalt. Niet te checken, want hoe meer hard je vaart des te minder je winst.

En om dit te bezegelen een S-boot vaart altijd hard! (95% van de tijd dan)
En oh ja......als de middelste niet mee doet verlies je ook werking op het roer

Leuk hé.....RC techniek!

Wat de figuren betreft,

Ik denk dat de boot niet helemaal op schaal is i.d.d.
Als ik kijk naar de figuren die op de toren staan van de U-96 dan klopt dat veel beter.
De toren is ook 1:35 t.o.v. de rest van de boot 1:40...

Ja, dat was mijn punt!
Het roer!!!!!!!
Daarom wil ik 3 motoren laten werken.
Mede het Titanic verhaal in mijn achterhoofd...
Te klein roer en vol gas achteruit hebben bij gedragen aan de fatale aan varing.
Roer had bijna geen effect door dat de waterstroom verstoord werd door volle kracht achteruit.

Ik denk dat ik het simpel ga houden en gewoon 3 motoren van zelfde voormaat en dan hebben we genoeg power over!!!!

Dejavu

De reden van de titanic is zo-wie-zo een waarheid. Achteruit doet een roer altijd minder
dan vooruit...........!! Daar en tegen een S-boot in z'n achteruit???????????????????

Er staat mij ergens een verhaal bij (op het forum) dat achteruit varen en te dicht bij de wal komen het hele zaakje qua schroeven e.d. naar z'n filiemiesteintjes helpt.

Dus vol gas vooruit, alles aan en blazen......(bij noodstop, anker gebruiken)

hallo

ik heb een bismarck op 1/200 met maar 1 roer (ja hij hoort er twee te hebben)maar de bouwdoos 30 jaar geleden had er maar 1
ik doe het dus wat die drie schroeven betreft dus zo
de midelste is om langzaam te varen en heeft een snelheids regelaar
de buitenste hebben een relais en het is dus alles of niets
en zoals gezegd een S boot vaardt altijd hardt
maar op de manier dat ik gedaan heb heb je wel altijd stroming langs je roer
de buitenste motoren gaan aan als ik volle gas vooruit geef in achteruit doen ze niets en is het de midelste motor die alles voor zijn rekening neemt wat stoppen betreft
en een beetje vooruit kijken wat je rem weg betreft

over verbruik ga ik me niet uitlaten dan moet je meten en al de rest is gissen en klopt voor geen meter

groetjes raf

Tja dat is ook een goede methode, zit wat in, enig probleem is de rem weg.
Titanic versus S-boot, beetje schaalsnelheid, beetje kleine vijver. diverse andere gedrochten al dan niet levend of RC bestuurd........ik wil maximaal REMMEN!

Je zou het ook dubbel kunnen doen, alle motoren bij vol gas zowel vooruit, als achteruit! lijkt me in dit geval ook best aardige optie. Zou dan wel een zwaardere motor op de middelste zetten anders is het verschil tussen max 1 en max 3 wel erg groot. een aardig idee!!

FF nog wat meer fantasie in het kader van "groen" cq Co2 neutraal varen?!?!?

Je vetrekt met 1 motor, bij ±50% schakel je over op de 2 buitenste (midden uit) en zodra je het Lürssen effect aanzet doe je de middelste weer aan. Tot 50% goed te besturen (roer) daarna minder (hoge snelheid toch een draaicirkel van een F104) en bij max kun je 't een beetje binnen de bak houden...........erg leuk dit theorie gebeuren.

Zodra mijn nieuwe motoren binnen zijn ga ik eens meten en puzzelen. Het punt van effectief nut ben ik al voorbij dit is gewoon een uitdaging om te kijken of met een simpel plan dit te doen is.......een uitdaging.

Zit er aan te denken om doormiddel van een paar relais en een paar schakelaars
zo te maken dat ik al deze opties kan instellen, dat is niet veel werk. En niet onbelangrijk een schakelaar om alles uit te zetten. Middels diverse vaarten per instelling heb ik naast eenden het brood voor de neus weg te varen een ander uitdaging tijdens het varen. Denk dat je pas na heel veel vaarten en en een goede timer. een gemiddelde kan uitrekenen en kan zeggen wat het meest voordelig en/of prettig varen is. Leuke uitdaging dus!

Nieuwe schroefjes (Dean's) gemonteerd: weinig (extra) snelheid! Viel een beetje tegen. :sad:

Nu onder alle motoren carbon speedschroeven geplaatst; wéér een proefvaart en: (uche uche...) met alleen de buitenmotoren gaat ze even snel als eerder met alle drie de motoren. Kortom: waarschijnlijk wordt dit de uiteindelijke configuratie. :yes:

Vervolgens geëxperimenteerd met een 9,6V accu op de middenmotor:
Totdat de koppeling begon te slippen (na een minuutje) wéér meer snelheid.:banana:

Ik had helaas m'n inbussetje niet bij me, anders had ik 'm aan de waterkant even kunnen aandraaien en ook daarvan foto's maken, maar helaas.:oops:

Kortom: 7,2 op de buitenmotoren en 9,6 op de binnenmotor is bij mij mogelijk.
Buitenmotoren waren handwarm, middenmotor koud. (maar die had ook maar een minuutje gedraaid, dus dat is geen betrouwbare meting)

Over de diverse opties qua aandrijving:
Ik heb in de S twee regelaars liggen: een "gewone" goedkope bootregelaar van Conrad, en een (ook goedkope) vliegregelaar van een of ander chinees merk. de reden van die laatste is dat hij niet achteruit regelt, en dus goedkoper is. (ik blijf tenslotte 'Ollander hé?)
Ik heb er over zitten denken om één regelaar er in te leggen en de middenmotor bij te schakelen als ik bijv vol gas vaar en de trim erbij zet.
Bij nader inzien heb ik dat niét gedaan, omdat de koppeling dat niet zo leuk zou vinden: er staat tenslotte een speedschroef op, en de motor zou dan in één keer max voltage voor de kiezen krijgen... Een bijna zekere oorzaak van een boel herrie in je boot, oftewel een losgeslagen koppeling.
Oké, er zijn soft-start schakelaars te koop, maar voor dat geld koop je ook een vliegregelaar zoals ik er in heb liggen.

De weerstand van de schroeven: Ja, de ene middenschroef levert (mechanische) weerstand op (en dus snelheids- en ampereverlies) als hij uitgeschakeld is. Merk ik dat? Ik weet het niet. Ik zou die middenschroef eens kunnen verwijderen en dan gaan varen, maar ik denk niet dat het veel scheelt. De middenschroef draait in ieder geval niét mee, want het magnetisch veld van die middenmotor is vrij groot: je voelt het als je de motor met de hand rond wilt draaien. Daarbij zit de schroefas ook vol vaseline, wat ook weer weerstand geeft als het koud is. Het zal dus ook wel wat milli-amperes schelen tijdens het varen, maar ik denk dat ik genoeg aan boord heb:D.

Qua gewicht hoef je niet persé LiPo's er in te leggen. Ik heb er twee 7,2 NiMH accu's in liggen (en soms dus 1 x 7,2 en 1 x 9,6) en mijn S-je ligt prima op het water. De voorrand van de accu's ligt ter hoogte van de achterrand van de Kalotte, de 9,6 Accu steekt iets verder naar voren.
Als ik lees wat Maarten F. allemaal voor toestanden moet uithalen om z'n LiPo's betrouwbaar te laten functioneren... Laat mij dan maar lekker op NiMH varen! Ik wacht wel even tot de LiPo's "Foolproof" geworden zijn... Die "Fool" ben ik namelijk!

Nog wat plaatjes van vanmiddag:
Waterlijn stilliggend:
020306vj4.jpg

Waterlijn bij "Langzam voraus":
020307de2.jpg

Even het zog bij "Vol Gas" geven, vanuit stilstand (alleen buitenmotoren):
020305js0.jpg

Halve kracht
020303aw0.jpg

Volle kracht (buitenmotoren)
Nu kan je meteen het effect van die sprayrail onder de boeg zien)
020301lw6.jpg

hallo

losgekomen koppeling die is gaan mee draaien ???????
heb je dan aan de as geen platte kant gevijlt???
dit moet jezeker doen
de reden is tweeledig
de madenschroef maakt een putje in de as maar het metaal moet ergens heen dus dat krult omhoog
bij de motor is het niet belangrijk maar bij de as kan het voor een probleem zorgen bij het verwijderen want hij gaat niet meer door de asbus door dat bultje
het tweede is dat als de schroef wat looser komt te zitten dat ze dan door de platte rand niet kan mee gaan draaien

groetjes raf

Raf... Dát valt me nou tegen, dat je me verdenkt van zo'n beginnersfout...
Natuurlijk zat er een plat kantje aan de as. Met liefde en de Dremel er in geslepen.
Maar ik had 'm gewoon niet goed vastgedraaid...:sleepy:

Mooi vaarbeeld alweer Roel! Wat verlang ik naar het weekend om te gaan varen! Spijtig dat die Dean schroefjes weinig extra doen, ik heb ze nl. juist besteld. Ik ga wel voor een grotere diameter, (28mm) ik hoop dat dat het verschil gaat maken, en ik toch wat winst ga hebben tegenover de 30mm graupner schroeven. Verder kosten ze maar 2.48 euro, dus als het niets is, heb ik voor niet teveel geld een aantal reserveschoeven. Ik ga straks bij de modelbouwboer ineens kijken naar de speedschroeven!

Interessante uiteenzetting over die drie motoren! Maarten F zijn verhaal bevat inderdaad heel wat scherpe puntjes aan opmerkingen ivm stroomverbruik. Ikzelf denk dat de middelste schroef die los meedrait inderdaad minder drag, en dus stroomverbruik zal veroorzaken, dan een extra vaarregelaar.

Wat ben ik blij dat ik meteen heb gekozen voor drie even grote motoren, en het gefriemel aan draadjes heb vermeden!

Ik ga geen kitje kopen met de rubberboot van de Duitse Sturmpioniere. Bij de modelbouwzaak waar ik ga, hebben ze een serie reddingsbootjes van White Ensign en Robbe, en misschien vindt ik daar iets tussen. De vlotten zijn +/-4.5 op 5.5 cm, dus ik hoop dat ik met deze richtlijn de juiste maat vind.

De opmerking over de schaal is absoluut terecht! Ik merk dat de ventjes ook wat groot uitvallen. Zal moeten ressorteren naar beenhouwerstruuken (inkorten armpjes, beentjes, knietjes, rompjes, voetjes en vingertjes) bij de arme kriegsmarine bemanning :twisted:

Nog een half uurtje werken, en dan naar de modelbouwboer. Tot vanavond alweer!

Groetjes,
Maarten C

Laatst bewerkt:
hallo roel

mijn oprechte spijt maar die beginners foutjes worden ook nog door ervaren boten bouwers gemaakt
zie het duikboten forum
en het vergeten van het dicht draaien van de deksels in 2004
en zelfs dat gebeurde nog in 2008 en waarscheinlijk zla dat ook nog wel gebeuren in 2009
en het was algemeen gepost zodat de minder hervaren modelbouwers deze tip nog konden gebruiken voor het telaat was

groetjes raf

Back