Doet Vario iets met de Zenoahmotoren of doen ze er niks mee?
Een veel gestelde vraag waar we op meetings al eindeloos over gediscuteerd hebben.
Bij Vario zelf is mij al meerdere keren gezegd dat er iets mee wordt gedaan, maar ze vertellen totaal niet wat ze ermee doen (als ze er al iets mee doen).
Wat ik wel weet is dat mijn eerste twee Zenoah's geen Vario-uitvoering waren en ik deze in de prak heb gedraaid! Vastlopers. Sinds ik " dure Vario-Zenoah's" gebruik heb ik nooit meer problemen gehad! En... ik ken er nog die problemen hebben met hun "niet-Vario-Zenoah-motoren.
Besluit: men trekke zelf zijn conclusie, maar benzine-helimodellen, made by Blue Bird, vliegen met de dure Vario!
Heligroeten,
Nick
Vario begint met de motoren "netjes" te maken (ontbramen en schoonmaken, want er schijnt vanaf Zenoah nogal wat vuil en stof mee te komen). Verder wordt de pistonpen uitgeboord tot een bepaald gewicht, de drijfstang word lichter gemaakt, en de carburateur word vervangen voor eentje met een andere venturi-vorm: Diameter van de gasklep is hetzelfde, maar de luchtsnelheid is anders, waardoor de motor beter met wisselende belasting met vast toerental overweg kan. De originele carburateur wil eigenlijk alleen maar goed afgesteld worden bij stationair en volgas, daartussen moet het veranderende toerental de fouten in de carburatie opvangen, maar bij een heli verandert het toerental niet, als het goed is.
Het is mij niet bekend of ze wat aan de krukas, timing of compressie doen. Dat wist "mijn bron" ook niet meer helemaal precies. Het lijkt er wel op, want Vario claimt dat de motor geoptimaliseerd word voor 10.000 RPM
Tony Clark levert ook verbeterde Zenoah's, maar die maakt ze alleen maar schoon en netjes zonder verdere bewerking, en rekent daar ongeveer 125 Euro extra voor. Dan is het redelijk te noemen dat voor een nieuwe carburateur en genoemde bewerkingen nog eens 200 Euro erbij, niet te duur is, gezien het feit dat het handwerk is en in een Europese werkplaats gebeurt.
Overigens, pas op met het kopen van een carburateur via Vario!
Vario heeft ze niet in het normale programma, maar verkoopt wel Walbro's via de achterdeur voor 75 Euro. Echter:
dit zijn de overgebleven carburateurs van de ombouw!!!! Die moet je dus niet hebben voor je schaalheli! (vermeld vario er overigens ook keurig bij, dat dat een aanbieding is voor vleugelvliegers of autorijders)
Ook mijn schaalheli's niks anders dan Vario-Zenoah's! Ik heb mensen met "gewone" Zenoahs úúren aan sproeiers zien draaien, met een Vario-Zenoah is het monteren, en gaan! Na een uurtje looptijd nog eens netjes finetunen, en nooit meer aan de naalden komen. Die dingen zijn m.i. hun geld méér dan waard!
Ik moet zeggen, dat ik wat trillingen betreft weinig last heb, maar ja, ik detailleer niet zo heftig, dus er is weinig wat er af kan vallen..... Volgens Vario is overigens dit trillen heel deftig te beperken door de motor gewoon een tikje vetter af te stellen, en vooral NIET vetter dan 1:40 te smeren.
Groet, Bert