Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

frame100averdunnenenmen.jpg

frame100verdunnenenmeng.jpg

frame101gegrondverfdeca.jpg

Hallo ,
Ben nieuw hier , heb de meeste bouwstrips over de heli's gelezen.
Zelf vlieg ik momenteel een raptor 30 v2 omgebouwd tot een 50 size.
3 weken geleden heb ik de knoop doorgehakt om te starten met een vario.
Ik heb gekozen voor de Bell 204 UH-1B. De Huey in feite.
Dus tips zijn best welkom , dit is mijn allereerste schaalmodel.
Groeten David

Prachtig allemaal Nick, ziet er prachtig uit.
Maar hoe doe jij dat met het spuiten? Heb je daar een apparte ruimte voor?
Spuiten is bij mij altijd een struikelblok, in mijn hobby kamer kan niet want dat geeft te veel rommel dus ik ga dan naar de berging, daar dek ik het meeste af met plastic.
Nu gaat dat niet meer ivm de lage temperaturen buiten.

Gr.
Ruud.

@ Cesar,

Ik spuit gewoon in mijn hobbykamer op mijn bouwtafel. Meestal met acrylverven, uitzonderlijk met enamels.
Voor grotere werken plaats ik op mijn hobbytafel een airbrushafzuiging. Dit heb je al wel gemerkt in mijn bouwstripprentjes.

Zoals je ook al wel zal gezien hebben spuit ik met een infinity van Harder & Steenbeck en dat lukt binnen aardig zonder al te veel rommel te bekomen. In de zomer werk ik natuurlijk met het raam open. In de winter stop ik om het kwartier om te luchten. Ik spuit ook nooit grote oppervlakken in één keer, maar kleur paneel per paneel in. Op die manier hou ik de spuitnevel in de hand en bekom ik een realistisch rezultaat. Na het luchtschilderen laat ik alles drogen in een andere ruimte. Dit om te voorkomen dat rondzwevende verfpartiekels zich gaan nestelen in de natte verf!
Natuurlijk, met bijvoorbeeld een retouchepistool kan je zo niet werken (de Cobra rotorbladen zijn hiermee gespoten). Dan moet je echt naar buiten (in mijn geval een hoekje op het balkon)of naar een aangepaste ruimte.

Heligroeten,

Nick

@ dafke 695,

welkom in de wereld van de schaalhelibouwers en -vliegers.
Schitterend, die knoop die je hebt doorgehakt. Opnieuw een Vario-vlieger erbij...
Het groeit... het groeit...

Een Vario-Huey bouwen als eerste schaalmodel. Dat wordt een mooie uitdaging. 'k Wens je alvast heel veel succes en nog meer bouwgoesting en geduld toe. Maak er iets moois van en post hier véél prentjes over je bouwvorderingen.

Je vraagt enkele tips...

Tip 1 - Zoek en lees veel bouwverslagen
Tip 2 - Informeer je over alle mogelijke modelbouwtechnieken en -materialen die je zou kunnen toepassen en probeer ze uit.
Tip 3 - Verzamel massa's foto's en tekeningen, bekijk ze en droom ervan...
Tip 4 - Koop een plastic kit (liefst schaal 1/32 of 1/achtenveertigste). Dit vind ik de bron bij uitstek voor het bepalen van de verhoudingen tussen de details.
Tip 5 - Laat telkens voor je bouwt een vat "geduld" leveren...

Dit waren niet direct technische tips (die vind je genoeg in de bouwverslagen hier), maar ik hoop dat jij en alle anderen hier er toch iets mee zijn...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
@Nick

Dank u voor de verwelkoming.
Ik doe mijn best om die zo mooi mogelijk te maken maar het blijft zoeken naar bepaalde beste oplossingen.
dat vat geduld is niet echt een probleem , als ik iets graag doe dan vormt het geen probleem.
Ik heb al een droom qua uitvoering enzo alleen nog zoeken wat ik eerst moet spuiten voor het monteren en wat daarna enz...
Kan al meedelen dat het geen legerversie word maar een burgerversie van de Huey.
Meer laat ik niet los , misschien binnen enkele maanden :D we zien wel.

groeten
David

Hey David,

via een teamgenoot van het Belgian Vario Heliteam heb ik vernomen dat onze gemeenten naast mekaar liggen. Als je nog ne keer in Waregem voorbijkomt, dan moet je maar ne keer binnenwippen. Maar activeer dan eerst je rechten om PB's te ontvangen en te versturen en stuur er eerst eentje...

Heligroeten,

Nick

Hallo Nick ,
onze gemeenten liggen idd naast elkaar , ik ben van anzegem.
Is het van Guy dat je dat vernomen hebt ?
Ik zal eens kijken om die pb te activeren , ben nog redelijk veel in waregem maar dan in de rand en niet in stad zelf .
Woon je in stad zelf?
Als ik zo uw foto's zie blijkt alles toch mooi te lukken en afgewerkt te zijn , bij mij is dat niet zo , veel goesting maar de afwerking blijft wat uit. Wat is het geheim ?
Ik zeg niet dat het op niets trekt maar als je dicht gaat kijken zie je toch minpuntjes .

Groeten David

Hey David,

't Is idd. via Guy da'k vernam dat je Huye van bij hem komt.
Ik woon niet in 't stad zelf, maar op één van de toegangswegen, niet zo ver van de kliniek.
Je vraagt naar het geheim achter mooi afgewerkte en goed vliegende modellen...
Ik heb daar een recept voor dat uit een aantal ingredienten bestaat. 'k Zal proberen om er enkele op te lijsten.

1- je moet graag modelbouwen! Een afgewerkte heli mag niet je hoofdoel zijn, maar wel het beleven van plezier aan het bouwen.
2- jezelf zeker geen deadlines stellen. Anders ga je overhaast tewerk, mislukt er vanalles en verlies je het modelbouwplezier.
3- veel geduld hebben.
4- modelbouwtechnieken bekijken en ze uitproberen. Zelf gebruik ik alle truuken die bouwers van plastiek modellen gebruiken. Hiertoe ben ik lid van ipms, lees en bekijk heel wat modelbouwtechnische informatie en schuim bijna alle beurzen af.
De technieken waarbij kleuren worden opgebouwd in 10-tallen filterdunne lagen, pré- en postshaden, pinwashen, drybrushen, chippen, blenden, enz. geven meestal mooie rezultaten.

De volgende bouwstrippostings die er over enkele dagen aankomen zullen (toevallig) hierover gaan.

Lukt het niet om via PB contact op te nemen, vraag dan aan Guy mijn GSM-nummer en bel gerust om ne keer af te spreken.

Heligroeten en tot gauw ne keer,

Nick

Laatst bewerkt:
Dit is geen modelbouw meer maar vakmansschap. Dat ziet er echt super gaaf uit Nick.
Bedankt voor de uitleg.

Groetjes Rob.

4-blads

Dat gaat de goede kant op met die Cobra:D

Heb net een 4-blads besteld voor mijn benzintrainer. Wil er toch een bell 412 van maken in de toekomst. Kan ik vast een beetje oefenen.

Ook maar gelijk een HC3-Xbase van Robbe.

Heb jij nog tips aan deze beginnend 4-blads knuppelrukker??

Veel succes verder met de bouw.;)

Bonkie.

Thx voor de reacties en de complimenten mannen. Ook al bouw ik graag, die aanmoedigingen blijven een stimulans om de lat hoog te houden...

@ Volunteer,

awel Bert, 'k ben content dat de uitleg je inspireert om je spuitwerk ne keer zelf te proberen. Schaf je degelijk gereedschap aan en dan oefenen, oefenen, oefenen, ...

@ bonkie,

je vraagt naar tips. 'k Geef je mijn 5 modelbouwgeboden:

- bestel containers vol geduld en volharding;
- lees en herlees bouwverslagen, die staan bol van de artistiek en technisch advies;
- dokumenteer je op alle mogelijke terreinen, die onze passie rijk is.
- durf te experimenteren met technieken en materialen;
- en ten slotte, eer de modelbouwfilosofie: "Plezier hebben in het bouwen is het hoofddoel, niet de heli zo vlug mogelijk afgewerkt krijgen".

Heligroeten,

Nick

Back