Ik dacht dat de verhouding 1:25 was, maar het is dus minimaal 1:40. Of moet ik eerst een aantal liters op 1:25 verstoken bij een nieuwe motor?
ps. sorry van de vervuiling van deze mooie bouwstrip
Simpel: bij een nieuwe motor: één liter 1:25 aanmaken, en gewoon gaan vliegen. Normaal gesproken niet aan de naalden komen, hij staat vanuit d doos goed genoeg. Alleen afstellen als het echt niet vliegbaar blijkt. Niet al te wild vliegen, maar je hoeft ook geen afkoelpauzes in te lassen. Je model na het vliegen niet leeg tanken. Daarna 1:40 mengen, en dit er gewoon bovenop tanken....
Dan, als je een litertje 1:40 verstookt hebt, op zoek gaan naar een afstelling waarbij de motor mooi loopt. NIET op zoek gaan naar het hoogste vermogen, maar naar het mooiste loopgedrag. Alles tot aan flink klimmen, regel je met de "L"-naald. Alleen echt helemaal volle bak moet je met de "H"-naald afregelen.
Als je de naalden verstelt, nooit meer dan 1/32ste slag (1/8e van 90 graden) verdraaien. Als je een goede instelling gevonden hebt, daarna NOOIT meer aan de naalden komen. Loopt hij in de toekomst een keer niet goed, dan weet je zeker dat er vuil in de carb zit of de bougie vuil is o.i.d.
Normaal gesproken hoef je deze motoren NOOIT na te regelen, zelfs niet bij overgang van zomer naar winter en V.V....
Het kan zijn, dat je na een uur of tien a 15, nog heel lichte correcties nodig hebt
Groet, Bert