Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Hei Nick ,

Ja heb al een paar opzoekingen gedaan en dit gaat zeker ,
Met een PLETTENBERG motor HP370/40/A2 heli kom ik er ,
Lipos , tja , daar zit ik met een klein dilemma , ik wou eigenlijk alles op electro vliegen , maar voor dit schaalmodel zal ik het nog eens moeten overwegen om toch als nog op een benzine motor te vliegen , maar ik ben nog aan het info verzamelen en zal na de zoektocht beslissen als ik al dan niet electro ga vliegen of niet ...
wordt vervolgd ...

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die Electro Cobra met 2 x 6S 5000 mAh vliegt....

Volgens mij kost één setje accu's al meer dan alle benzine die je er in de levensduur van die heli doorheen krijgt.... (benzineversie verbruikt ongeveer 1 tot 1.2 L/uur)

Laat staan twee of drie setjes LiPo en een dure veldlader....
Daarna is het ook nog eens de vraag of zo'n set LiPo's evenveel vluchten (cyclussen) meegaat....

Economisch niet echt rendabel volgens mij....

Groet, Bert

Ik vlieg nu zelf met een 12S lipo , 2 pakkets van 6S5100 mAh 45C van VOLTZ lipo ..
Deze prijzen van deze lipos vallen best mee , kostprijs van een pakket is 132 euro , dus voor een setje kost dat 264 euro , ik heb deze lipo's al dus dat is al een pluspunt ...
Echt duur zijn ze niet meer vindt ik persoonlijk ...
Ik vlieg met deze cellen 6 minuten , op 1950 toeren vol continue op mijn RAVE 700 ENV ..
In het slechtste geval kosten me deze lipos als ik 3 sets of 3 vluchten wil maken met deze heli 792 euro ... ik kan ze dan op beide helis gebruiken wat een pluspunt is ..
Normaal zou ik een 200 cyclussen moeten maken met deze cellen ...
Maar dit moet de praktijk nog uitwijzen ...
Dus al bij al valt het nog mee ...
Ik heb ook nog TURNIGY NANO TECH 5000 6S 45-90 C in bestelling , en deze lipos kosten 70 euro per stuk ..
140 euro voor een 12S pakket x3 = 500 inclusief verzending ..

Laatst bewerkt:
't Is natuurlijk hoe je heb bekijkt hé, dat elektro vliegen.
792 euro voor 3 vluchtjes van elk 6 minuten...
Op een mooie vliegdag maak ik al rap een vlucht of 6 van om en bij de 15 minuten per vlucht.
Om dit elektrisch te evenaren lig je aan een fortuin batterijen en/of veldladers en traktiebatterijen...
Persoonlijk hou ik het dus nog wel eventjes bij benzinemotoren tot er een betaalbare oplossing komt om met zware schaalkisten elektrisch te vliegen.

Heligroeten,

Nick

Ja het is zeker een duurdere bedoening ,
Laden doe ik niet op het plein , dus het zal ophouden met 3 vluchten op het vliegplein .
Deze kosten ga ik zeker niet doen om een veldlader en eventueel een traktiebatterij aan te kopen ...
Dus het wordt sowieso thuis laden ...
Dit is wel het grootste issue voor de electro keuze , 3 vluchten is te weinig ..
Dus ik geef U gelijk Nick , even wachten op een electro ( goedkopere ) evolutie ..
Laten we het maar houden op de benzinemotor , :-)
En nu wachten op de volgende fotos en verslagen van U he nick ... :-)

Grtz

Ronny

Ik vlieg nu zelf met een 12S lipo , 2 pakkets van 6S5100 mAh 45C van VOLTZ lipo ..
Deze prijzen van deze lipos vallen best mee , kostprijs van een pakket is 132 euro , dus voor een setje kost dat 264 euro , ik heb deze lipo's al dus dat is al een pluspunt ...
Echt duur zijn ze niet meer vindt ik persoonlijk ...
Ik vlieg met deze cellen 6 minuten , op 1950 toeren vol continue op mijn RAVE 700 ENV ..
In het slechtste geval kosten me deze lipos als ik 3 sets of 3 vluchten wil maken met deze heli 792 euro ... ik kan ze dan op beide helis gebruiken wat een pluspunt is ..
Normaal zou ik een 200 cyclussen moeten maken met deze cellen ...
Maar dit moet de praktijk nog uitwijzen ...
Dus al bij al valt het nog mee ...
Ik heb ook nog TURNIGY NANO TECH 5000 6S 45-90 C in bestelling , en deze lipos kosten 70 euro per stuk ..
140 euro voor een 12S pakket x3 = 500 inclusief verzending ..

Voor 132 Euro heb je momenteel om en nabij de 75 liter benzine, inclusief olie en met 0.5 liter vlieg ik moeiteloos 20 minuten.... ofwel ((150 x 20)/60)= 50 uur. Dat zijn voor electro dus 500 cyclussen. Daar ga je dan die 3 pakketten wel voor nodig hebben, maar die zijn dan drie keer zo duur....
Dan nog de lader, en vermoedelijk zijn E-motor en ESC bij de benodigde afmetingen ook wel MINSTENS even duur als een benzinemotor, zelfs als je de dure Vario-Zenoah koopt....

Gewoon, om aan te geven....

Groet, Bert

Hei Bert ,

Ja benzine is en blijft beter koop , daar is geen discussie over mogelijk ..
Een electromotor kost voor deze heli 472 euro , een regelaar 380 euro
Een benzinemotor kost 495 euro , uitlaat , bocht , ook een 250 euro zoiets ..
Dus dit ligt dicht bij elkaar ...
Mechaniek benzine kost 794 euro
Mechaniek electro kost 749 euro
Ligt ook dicht bij elkaar ..
Nu weet ik niet wat het onderhoud is van zo een benzine motor , dat zal niet zo veel zijn denk ik ... of is er een soort onderhoud nodig per zoveel liter brandstof of is dit niet zo ?
Maar benzine is de winnaar voor de portefeuille , dat is zeker ...

Grtz

Ronny

Hallo Nick ,

Weer lekker bezig zie ik , gaat goed hé .
Maar met die ervaren mannen rond u gaat het waarschijnlijk wel iets beter denk ik . :)

In de loop van volgende weeek ergens plaats ik enkele pics bij in mijn fotoalbum ivm de huey.

Groeten
David

@ Ronny,

als je een correcte olie en benzine in een goeie mengverhouding gebruikt, dan heeft een benzinemotor volgens mij weinig of geen onderhoud nodig...
De motor in de Alouette heeft er momenteel 650 runs opzitten en ik heb de indruk dat hij nog elke keer beter loopt...

@ Ronny en David,

Er wordt naarstig verder gewerkt aan het doghouse...
Laagje per laagje ben ik de kleurtjes aan het opbouwen en ook aan het experimenteren om zelf decals te maken.
Prentjes over het verder verloop van dit bouwavontuur komen er eind volgende week...
Ik kijk al uit naar je pics in je fotoalbum. Zo te zien ben je ook meer dan aardig bezig...

Heligroeten,

Nick

@ Nick

Ja , ik ben er aardig mee bezig , ik denk toch een avond of 4 per week en dan werk ik toch een uur of 3 , soms 4 uur. Het probleem is dat de tijd zo vlug gaat.
Ik neem de laptop mee , zoek foto's op , teken een schets op het af te werken stuk en daarna afplakken , revetten aftekenen , boren enz... Daar ben je toch al vlug 2 avonden aan kwijt.
Tijd vliegt als je u amuseert.

Groeten
David

@Nick
Klopt wat je zegt over je motor. Een Zenoah is een industrie motor. Deze worden gebruikt in bosmaiers en andere toepassingen die continu draaien. Een Zenoah , maar dit geld voor de meeste bezine motoren, zijn pas pas ingelopen na 50 uur. Slijtage is pas te merken na 1600 uur. Daar komen wij als modelbouwers nooit aan.
De voorzitter van onze club vliegt het liefst met benzine motoren, vliegtuigen dan wel. Hij werkt ook met zenoah en andere benzine motoren op bladblazers, bosmaaiers etc. Deze worden pas vervangen na +/- 2000 draai uren, twee a drie jaar.

Dus als je iets wilt wat zekerheid heeft en niet duur is (wel iets duurde is in aanschaf dan methanol) neem dan benzine.

Groetjes Rob.

Amai ,

@Rob
Merci voor de perfecte uitleg , dan staat mijn keuze vast , dan ga ik voor een benzine motor ... met de STIHL HP olie en meng dit met Shell V Power van 200 ml op 8 liter benzine .. zoals Nick het me gezegd heeft ...

Prima , merci voor de info ...

Grtz

Ronny

Toen ik jaren geleden een Benzine trainer bouwde, met in het achterhoofd het idee er een Alouette van te maken, was dit een spreekwoordelijke - sprong in het duister -.
Ondertussen bleek in de praktijk dat die keuze perfect was om betaalbaar te kunnen vliegen met een groot schaalmodel. Blijkbaar delen heel wat schaalliefhebbers ondertussen die gedachte.
Hou er echter rekening mee dat een benzinemotor ook één groot nadeel heeft!!!
De trillingen. Hou daar bij het bouwen dus rekening me hé jongens... Gebruik bijvoorbeeld voor steunelementen geen aluminium, maar messing. Vergeet geen vijzen, bouten, moeren enz. te locken. Als je er eentje vergeet trilt ze los. Probeer ook om alle lijmverbindingen met een gelockte schroef te borgen.
Aan de Alouette is tijdens de eerste 20 vluchten zowat alles losgekomen wat los kon komen. Tot de deuren toe dwarelden naar beneden omdat de pennetjes in de deurscharnieren er uit trilden. Locken die handel...
Nog een laatste tip voor ik verder ga bouwen... indien je geen (dure) Zenoah hebt gekocht bij Vario, maar er eentje hebt via een ander invoerkanaal, zet er dan zeker en vast de carburator op die Vario levert voor deze motor. Gebruik je in een heli een carburator die geschikt is voor RC-auto's, dan krijg je gegarandeerd een vastloper!

Heligroeten,

Nick

inderdaad , trillingen , zelfs de trillingen die je niet ziet of voelt , ze zijn er , en dat zorgt er inderdaad voor dat de hele handel los trilt , LOCTITE is hier zeker een goede uitvinding voor ...
Ivm de motoren , tja wat is hier het beste , je kan ze bekomen via een ander kanaal , maar is dit een goede optie , ik heb ook vernomen dat VARIO deze nog onder handen neemt , zoals assen uitbalanceren enzoverder , dus mij lijkt het een goed idee om deze rechtstreeks bij VARIO aan te kopen ...

Grtz

Ron

Doet Vario iets met de Zenoahmotoren of doen ze er niks mee?

Een veel gestelde vraag waar we op meetings al eindeloos over gediscuteerd hebben.
Bij Vario zelf is mij al meerdere keren gezegd dat er iets mee wordt gedaan, maar ze vertellen totaal niet wat ze ermee doen (als ze er al iets mee doen).

Wat ik wel weet is dat mijn eerste twee Zenoah's geen Vario-uitvoering waren en ik deze in de prak heb gedraaid! Vastlopers. Sinds ik " dure Vario-Zenoah's" gebruik heb ik nooit meer problemen gehad! En... ik ken er nog die problemen hebben met hun "niet-Vario-Zenoah-motoren.

Besluit: men trekke zelf zijn conclusie, maar benzine-helimodellen, made by Blue Bird, vliegen met de dure Vario!

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
Doet Vario iets met de Zenoahmotoren of doen ze er niks mee?

Een veel gestelde vraag waar we op meetings al eindeloos over gediscuteerd hebben.
Bij Vario zelf is mij al meerdere keren gezegd dat er iets mee wordt gedaan, maar ze vertellen totaal niet wat ze ermee doen (als ze er al iets mee doen).

Wat ik wel weet is dat mijn eerste twee Zenoah's geen Vario-uitvoering waren en ik deze in de prak heb gedraaid! Vastlopers. Sinds ik " dure Vario-Zenoah's" gebruik heb ik nooit meer problemen gehad! En... ik ken er nog die problemen hebben met hun "niet-Vario-Zenoah-motoren.

Besluit: men trekke zelf zijn conclusie, maar benzine-helimodellen, made by Blue Bird, vliegen met de dure Vario!

Heligroeten,

Nick

Vario begint met de motoren "netjes" te maken (ontbramen en schoonmaken, want er schijnt vanaf Zenoah nogal wat vuil en stof mee te komen). Verder wordt de pistonpen uitgeboord tot een bepaald gewicht, de drijfstang word lichter gemaakt, en de carburateur word vervangen voor eentje met een andere venturi-vorm: Diameter van de gasklep is hetzelfde, maar de luchtsnelheid is anders, waardoor de motor beter met wisselende belasting met vast toerental overweg kan. De originele carburateur wil eigenlijk alleen maar goed afgesteld worden bij stationair en volgas, daartussen moet het veranderende toerental de fouten in de carburatie opvangen, maar bij een heli verandert het toerental niet, als het goed is.
Het is mij niet bekend of ze wat aan de krukas, timing of compressie doen. Dat wist "mijn bron" ook niet meer helemaal precies. Het lijkt er wel op, want Vario claimt dat de motor geoptimaliseerd word voor 10.000 RPM

Tony Clark levert ook verbeterde Zenoah's, maar die maakt ze alleen maar schoon en netjes zonder verdere bewerking, en rekent daar ongeveer 125 Euro extra voor. Dan is het redelijk te noemen dat voor een nieuwe carburateur en genoemde bewerkingen nog eens 200 Euro erbij, niet te duur is, gezien het feit dat het handwerk is en in een Europese werkplaats gebeurt.

Overigens, pas op met het kopen van een carburateur via Vario!
Vario heeft ze niet in het normale programma, maar verkoopt wel Walbro's via de achterdeur voor 75 Euro. Echter: dit zijn de overgebleven carburateurs van de ombouw!!!! Die moet je dus niet hebben voor je schaalheli! (vermeld vario er overigens ook keurig bij, dat dat een aanbieding is voor vleugelvliegers of autorijders)

Ook mijn schaalheli's niks anders dan Vario-Zenoah's! Ik heb mensen met "gewone" Zenoahs úúren aan sproeiers zien draaien, met een Vario-Zenoah is het monteren, en gaan! Na een uurtje looptijd nog eens netjes finetunen, en nooit meer aan de naalden komen. Die dingen zijn m.i. hun geld méér dan waard!
Ik moet zeggen, dat ik wat trillingen betreft weinig last heb, maar ja, ik detailleer niet zo heftig, dus er is weinig wat er af kan vallen..... Volgens Vario is overigens dit trillen heel deftig te beperken door de motor gewoon een tikje vetter af te stellen, en vooral NIET vetter dan 1:40 te smeren.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nogmaals een bevestiging of een meerwaarde aan info om de originele VARIO Zenoah motor aan te schaffen ...

Merci Bert ,

Grtz

Ronny

Ronny, moet ikzelf eens aan Vario vragen wat 'hun' motoren juist meer kunnen voor dat geld ?

dat verhaal van Butus klinkt zéér geloofwaardig, ik ken zelf ook wat van Zenoah en de tuning daarvan en een heli word idd anders belast.

Ronny, moet ikzelf eens aan Vario vragen wat 'hun' motoren juist meer kunnen voor dat geld ?

dat verhaal van Butus klinkt zéér geloofwaardig, ik ken zelf ook wat van Zenoah en de tuning daarvan en een heli word idd anders belast.

Die vraag is al wel vaker aan Vario gesteld, maar daar zullen ze niet echt antwoord op geven, hooguit: "de motoren zijn door ons speciaal aangepast voor het gebruik in helicopters". En dat is ook wel logisch: het is werk wat een beetje motortuner ook uit kan voeren.... dan verziek je je eigen markt als je precies gaat vertellen hoe en wat je doet, nietwaar?

Ik heb mijn info van iemand die niet bij Vario werkt maar wel in vergelijkbare positie zit (levert ook aangepaste Zenoah's voor de modelbouw).

Ik denk dat die persoon niet liegt, gezien de ervaring die ik met Vario-Zenoah's heb, en de ellende die ik bij "gewone" Zenoahs in heli's van anderen zie/hoor/lees...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back