(Bouw)Verslag van de HMS Victory ,De Eendracht ,Titanic, Americo Vespucci

een idee is al gelukt , een vierkant blokje hout , een gat in boren , grooter dan de dikte van de loop.

een gaatje aan de zijkant boren , de loop er in een asje er door aan de zykant voorkant zwart maken van het blokje en je heb een houten houder, voor de loop, en de loop kan evengoed op en neer bewegen.

zeker een van de beste idee tot nu toe.

het idee b\van de kanonnen gaat niet door die blijven wat ze zijn . de laaste 2 dekken worden ook vervangen, dus blijft er een leege boot over.

de kanon houder kon ik niet uniform genoeg krijgen om bruikbaar te zijn.

onderste deck was lelijk geworden van al die veranderingen., het was ook niet mooi gemaakt , het was het originele deck niet , die sneuvelde al 4 jaar geleden. en het deck erboven was hetzelfde verhaal.

de resten van het onderste deck op papier gelegt en afgetekend en daar mee kunnen we een mal maken om op hout te leggen en een nieuw deck te maken , wat er beter uit komt te zien.

de romp is nu leeg , nu alle lijm restten weg schuren , met de boormachine.

en dan verder met nieuwe decken.

alleen de spanten en de onderkant van de romp en de voor, en achterkant zyn van de eerste bouw uit 2011/12

de dekken en het hout waar de kanonnen zitten zyn in 2013 vervangen. om dat het te dun was geworden door de donkere bijts laag af te schuren

en de dekken omdat ik geen steek maar volledige kannonen nam

alle kanonnen zijn schoon aan de onderkant, een paar moeten herbouwd worden.

Picture 248.jpg

de boot is binnen in voor 90 % schoon en glad geschuurd, de schuur hulzen en houders zyn op en versleten, dus morgen nieuw kopen.

Had het niet makkelijker geweest met 0,6 mm dikke plankjes het dek opnieuw te beplanken? Je hebt je nu best wel een hoop sloopwerk op de hals gehaald...

dan had ik evengoed een hoop moeten vlakschuren.

gewoon vers opnieuw beginnen is veel beter.

wat zal beter zyn voor de deken 1 of 2 mm triplex

enorm verschil in prijs tussen 1,5 en 2 mm

kan zo 7 tot 20 euro zyn.

en de voordeligste is de 50x100mm bij 1,5 mm dan ben je 23 euro kwijt , dat is goedkoper dan 4 x 25 bij 50 mm

Grote Goden!!!
Dat zijn wat je noemt renovaties.......
Wat betreft de dikte van het triplex "valse dek" zou ik de originele dikte aanhouden de DeA aangeeft, daar komen dan de planken op volgens de bouwbeschrijving.
De vraag of je 1 of 2 mm dikte moet gebruiken is afhankelijk van hoe hoog je uiteindelijk komt.
Deze hoogte is namelijk van invloed op de hoogte hoe je geschut straks uit de poorten komt.
Dus 1 mm verschil kan er maar zo voor zorgen dat je kanonnen te hoog staan.
Je hoeft niet te reageren hoor, is slechts een goedbedoeld advies;)

deagostini vermeldt niet wat de dikte is van het dek , mijn eigen originele dek is al verwijderd 3 jaar geleden bij andere renovatie.

ik heb bij modelbouwzaak heerhugowaard 4x 1,5 mm triplex gekocht en wat ander hout , dus kunnen we weer verder het de dekken

Back