Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Beste mensen het loop rek of hoe het ook wil noemen dan moet eerst weer goed nadenken
1 deze zijn weg gehaald toen de slaapboten geen loods meer behoede te varen bij binnenkomers en weg varende zeeboten dat de roeiers hebben in die tijd over genomen van de slaapboten
2 hoe zat dit in elkaar op het boven dek zat het aan de buitenzijde vast met een draaipunt je deed het hekje open en klapte het ik zal het maar loopdekje naar buiten de hekjes klapte we ook naar het dekje dan kon de overstromingen er op en af stappen het dekje stak uit tot de dek verschansing dat hat je nog de ruimte van de banden die over bord scharnieren er stond altijd een persoon boven bij de overstromingen en een beneden aan dek om de loods ladder in de te houden dat deze niet klem kwam te zitten

De hekjes klapte je een voor een naar buiten en dat ging bij het en kon je vast zetten met een pen dat ze vast bleven staan

Waarom ik de vraag stelde was niet alleen omdat ik die plankjes een keer moet gaan maken, maar omdat aan plankje nr. 68 twee messing plaatjes met een gaatje (nr. F537) moeten komen. Dit zijn dezelfde plaatjes als waarmee de reddingboeien aan de verschansing en kajuit moeten komen. 3 stuks per boei, 4 boeien.
Je hebt er 12 meegeleverd gekregen, maar als ik er dus ook nog nodig heb voor plankje 68, dan kom ik er tekort.
Dus gaat plankje 68 hoogstwaarschijnlijk niet gemaakt worden na de boeiende uitleg van dit bootonderdeel.
Bij het draaihekje ga ik het me niet moeilijker maken als het al is; één hekje komt er, en hoogstwaarschijnlijk alleen aan BB kant met één plankje.
Bedankt voor alle info.

Na nog een keer de boven aanzicht tekening van BB minitieus bekeken te hebben, heb ik plankje 68 gevonden.
Dit zit zo te zien op/aan het dak van de stuurhut richting de schoorstenen.
Dat gaat me dus een dillemma geven met F537 tegen die tijd. Zelf maar iets maken dan.

Plankje 68.jpg

Hierbij foto's van dit "plankje" waarmee je vanaf het dak van de stuurhut op het het verbindingsstuk tussen de schoorstenen kon komen waar ook de mast opstaat.
AZ146.JPG
IMG_0246.JPG

Laatst bewerkt:
Waarom ik de vraag stelde was niet alleen omdat ik die plankjes een keer moet gaan maken, maar omdat aan plankje nr. 68 twee messing plaatjes met een gaatje (nr. F537) moeten komen. Dit zijn dezelfde plaatjes als waarmee de reddingboeien aan de verschansing en kajuit moeten komen. 3 stuks per boei, 4 boeien.
Je hebt er 12 meegeleverd gekregen, maar als ik er dus ook nog nodig heb voor plankje 68, dan kom ik er tekort.
Dus gaat plankje 68 hoogstwaarschijnlijk niet gemaakt worden na de boeiende uitleg van dit bootonderdeel.
Bij het draaihekje ga ik het me niet moeilijker maken als het al is; één hekje komt er, en hoogstwaarschijnlijk alleen aan BB kant met één plankje.
Bedankt voor alle info.
Hallo Bert,

Je hebt 12x F537 messing stripjes met gaatje erin, dit had ik ook in de beslag set....
De tekening van BB is hiermee niet erg duidelijk met de 6 reddingsboeien F24 en het aantal F537 wat ermee gebruikt wordt.
De 2 reddingsboeien F24 tegen de opbouw daar zijn 2x 3 F537 met 6 kleine spijkertje voor gebruikt wat ook aangegeven staat op de BB tekening.
De andere 2 reddingsboeien vooraan tegen de verschansing daar heb ikzelf 6 messing stripjes voor gemaakt.
Deze 2 zouden volgens de BB tekening er anders zo tegen aan gezet worden (gelijmd) zonder de 6x F537.

Dezelfde 6 messing stripjes als van de voorkant tegen de verschansing wil ik ook gaan maken voor de messing railing op het dekhuis waarop de resterende 2 reddingsboeien komen te hangen.
Hierdoor heb je dus nog de benodigde 6x F537 over en van deze gebruik je er 4 voor 2x plankjes 76, de uitklap "bruggetjes" en 2 voor 68, de overloopplank naar het verbindingsstuk tussen de schoorstenen voor op de stuurhut bij de schoorstenen.
Dan klopt het aantal hiermee met 12x F537.....

groetjes: Hans

Laatst bewerkt:
Hallo Hans,
Ja ik was er dus vanuit gegaan dat die boeien op de verschansing ook met die stripjes moesten.
Gaan we die zelf maken.
Gr.
Bert

Laatst bewerkt:
Hier heb ik de beugels om de reddingsboeien op te hangen gemaakt van 0,7 mm plastic strip. Bij gebrek aan een beslagset een hoop onderdelen zelf moeten maken. Ook de zijkanten van no 68 van dit materiaal gemaakt. Gr. Klaas.

Even kort naar Zimbabwe geweest, nu weer verder met de boot voordat we half mei naar Nederland gaan.
Beugeltjes gemaakt voor de reddingsboeien aan de verschansing.

DSC02094_small.jpg

Daarnaast nog wat onderdeeltjes gemaakt:
- de ladders opnieuw gedaan, de andere vond ik bij nader inzien te groot, dus nu kleinere gemaakt
- twee pikhaken gemaakt die bij de ladders komen
- beugels gemaakt voor de ladders en pikhaken aan de railing
- reddingsboeien bijgewerkt en geschilderd.

DSC02096_small.jpg

Dit zijn de laatste onderdelen die nog gemaakt moesten worden. We gaan het nu alle onderdelen van de afgelopen weken monteren en een plaatsje geven, al dan niet met pennetjes zodat het nog te verwijderen valt.
Daarna stop ik ermee tot september, in de tussentijd wil ik een Sketchup tekening maken van het bemanningsverblijf en stuurhut met alle details die ik erin wil hebben.

Stuurhutten hebben ze op de binnenvaart.
Dit schip heeft een brug. ;-)
Ja, dat krijg je als je niks van boten weet. Volgende keer de juiste benaming :)

Bert, Dat bovenste beugeltje tegen de verschansing, zit dat niet verkeerdom? In wezen hangt de reddingsboei
Je hebt gelijk Klaas, foto gezocht en dan zit het haakje naar beneden.
Ik ga hem er andersom op plakken.

Laatst bewerkt:
De haakjes eraf gehaald en op de juiste manier geplaatst. Snap nog steeds niet hoe ik die verkeerd om heb kunnen lijmen. Brainwave zullen we maar denken. Daarna geverfd en de boeien geplaatst.
DSC02099_small.jpg

Daarna de steunen voor de ladders aangepast, want de dubbele opstaande pennen zorgde ervoor dat de boel teveel naar voren stak. Ook hier zie je weer boot verschillen, ik had een foto met de dubbele opstaande pennen gevonden, maar er zijn ook met 1 opstaande pen. Ladders en pikhaken erin gezet, ziet er leuk uit.

DSC02098_small.jpg

Bakboord kant

DSC02097_small.jpg

Stuurboord kant

Tenslotte de kabel geleiders bij de midden bolders erop gezet en de reefpen bussen op het achter verschansing.

DSC02100_small.jpg

Kabelgeleiders

DSC02101_small.jpg

Reefpen bussen aan de achter verschansing.

Nu nog even nadenken wat ik niet defintief vast wil zetten. Ik denk aan:
Ankerwinch en kabelkist met pennetjes vast zetten.
De bolders bij de ankerwinch en de ankergeleiders voorop wel vastzetten, net zoals alle onderdelen onder de sleepboog.
Graag hoor ik van de ervarings deskundigen of dit het beste is, of dat ik meer onderdelen met pennetjes moet vastzetten zodat ze verwijderd kunnen worden indien nodig.

De haakjes eraf gehaald en op de juiste manier geplaatst. Snap nog steeds niet hoe ik die verkeerd om heb kunnen lijmen. Brainwave zullen we maar denken. Daarna geverfd en de boeien geplaatst.
Bekijk bijlage 617097
Daarna de steunen voor de ladders aangepast, want de dubbele opstaande pennen zorgde ervoor dat de boel teveel naar voren stak. Ook hier zie je weer boot verschillen, ik had een foto met de dubbele opstaande pennen gevonden, maar er zijn ook met 1 opstaande pen. Ladders en pikhaken erin gezet, ziet er leuk uit.

Bekijk bijlage 617098
Bakboord kant

Bekijk bijlage 617099
Stuurboord kant

Tenslotte de kabel geleiders bij de midden bolders erop gezet en de reefpen bussen op het achter verschansing.

Bekijk bijlage 617100
Kabelgeleiders

Bekijk bijlage 617101
Reefpen bussen aan de achter verschansing.

Nu nog even nadenken wat ik niet defintief vast wil zetten. Ik denk aan:
Ankerwinch en kabelkist met pennetjes vast zetten.
De bolders bij de ankerwinch en de ankergeleiders voorop wel vastzetten, net zoals alle onderdelen onder de sleepboog.
Graag hoor ik van de ervarings deskundigen of dit het beste is, of dat ik meer onderdelen met pennetjes moet vastzetten zodat ze verwijderd kunnen worden indien nodig.
Goed bezig, ziet er steeds beter gedetailleerd uit, de 2 pik haken en ladders heb je heel goed gemaakt, m'n complimenten...:yes:
Bij m'n SMIT NEDERLAND hangt de lange ladder aan de BB kant tegen de verschansing evenals op de echte SMIT ZWEDEN en SMIT DENEMARKEN.
Vermoed dat dit op alle 1800's zo geweest is, kan dit niet helaas niet goed op foto's van de andere 1800's zien....

Laatst bewerkt:
Back