Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Nog even een klusje gedaan wat was blijven liggen, het verwijderen van de BillingBoats zinkanodes op de straalbuizen. Dit had ik natuurlijk moeten doen voordat ik de straalbuizen op de romp zette, maar ja, even vergeten. Nu was het dus voorzichtig klusje om de straalbuis verlijming niet te beschadigen. Kostte nogal wat tijd, maar het is gelukt.
Als de boel tzt gespoten is komen er redelijk overeenkomende zinkanodes op de boot.
Inmiddels liggen de pikhaken te drogen met hopelijk een wat meer peervormige vorm.

DSC02104_small.jpg

Wat ik op 1800 foto's heb gezien zijn deze 2 loosgaten in de verschansing achterkant er in het begin niet geweest.
De SMIT BELGIE, IERLAND, DENEMARKEN, FRANKRIJK en ZWEDEN hebben wat ik ook op latere foto's ervan gezien heb deze loosgaten niet gehad, de andere 1800's wel, ook de SMIT NEDERLAND.
Ik heb deze loosgaten op mijn model in de "oude" uitvoering er ook niet ingemaakt omdat ik dit toen nog niet wist en het later ook niet meer wilde veranderen....
27=SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg
63= ex SMIT NEDERLAND - HERCULES  I  2011-11-8.jpg
SMIT FINLAND 01 (oud).jpg
SMIT FINLAND.jpg
SMIT IERLAND 2007-01-29.jpg
Bekijk bijlage 617415Bekijk bijlage 617416

Laatst bewerkt:
Bouw controle
Goed nieuws!
Kapitein Iglo is komen kijken vanuit zijn opleidings instituut in Kaapstad of de bouw van zijn toekomstig schip een beetje voorspoedig verloopt. Hij is nog wel een beetje een kleurloos figuur, en duidelijk is te zien dat het een Italiaantje is, hij zou nog wat mogen groeien.
Gelukkig was hij redelijk tevreden en erg blij met de mensen die veel tips en info verlenen om e.e.a. goed te laten verlopen.
Na een uitgebreide lunch heb ik hem weer gauw terug gestuurd naar Kaapstad.
Zie: Bemanning aangekomen

DSC02106_small.jpg

Laatst bewerkt:
Was even zoeken wanneer de opmerking over de loosgaten is gemaakt. Maar met Google is dat goed te doen. Dat was op het binnenvaartforum, waar Jan Walpot de sleephaak van zijn sleepboot Maarten toonde. Was in 2010 toen ik nog druk aan de Smit Finland aan het knutselen was. Altijd leuk als er een reactie komt. Iemand zag aan de details dat het om de Smit Nederland ging. Zelf viel me bij die foto op dat de beting achterstevoren stond. Hieronder in de link is de discussie te volgen. Gr. Klaas.

Wat ik op 1800 foto's heb gezien zijn deze 2 loosgaten in de verschansing achterkant er in het begin niet geweest.
Als ik dit eerder had geweten ten tijde van de verschansing maken dan had ik die twee gaatjes er wel in gemaakt. Ga dit nu niet meer doen, de verschansing zit er mooi op, en geen behoefte om dit te verknallen.

Je moet het gewoon jouw model maken Bert! Plezier aan het bouwen en om erna naar te kijken. En soms kom je op een foto iets tegen dat nog iets toevoegt. Pas bij de discussie over bordesje 68 viel me op waarop die steunt aan het bordes tussen de schoorstenen. En dat is in een "verloren ogenblik" zo gemaakt. Paar stukjes draad, beetje CA-lijm en een kwastje verf. En de remote bediende sleephaak vond ik ook een leuke uitdaging. Gr. Klaas.

Bouw controle
Goed nieuws!
Kapitein Iglo is komen kijken vanuit zijn opleidings instituut in Kaapstad of de bouw van zijn toekomstig schip een beetje voorspoedig verloopt. Hij is nog wel een beetje een kleurloos figuur, en duidelijk is te zien dat het een Italiaantje is, hij zou nog wat mogen groeien.
Gelukkig was hij redelijk tevreden en erg blij met de mensen die veel tips en info verlenen om e.e.a. goed te laten verlopen.
Na een uitgebreide lunch heb ik hem weer gauw terug gestuurd naar Kaapstad.
Zie: Bemanning aangekomen
Ehh... Ik lees nu net in die link dat je bemanning in Januari is aangekomen... (Had ik om een of andere reden overgeslagen) maarre... Jij spreekt van Italianen (Spaghettivreters) maar het scheepje waar ze voor bedoeld zijn is een PT-boat. En da's toch écht Amerikaans!
Nu weet ik wel dat met Donald T. te W. aan de macht je van alles kunt verwachten (met name het absoluut krankzinnige) maar Italianen die een PT-boat bemannen? Nee.
Zie:

Oh, enne... by the way: PT-109 was de boot van ene John F. Kennedy. Jawel de latere President.

Ja, die boot was Amerikaans, maar dit was een speciale bemanning uit Italië, opgeleid door Italeri :).
Boot is door Trump geconfisqueerd, dus nu hebben ze maar aangemonsterd op een sleepboot.

Nu echt de laatste dingetjes afgemaakt op het vaste deel van de boot. Er ontbraken nog wat gaten voor de autobanden in de verschansing aan de achterkant. Deze erin gemaakt.
De pikhaak einden hebben nu een meer peervormige vorm.
Hierbij stoppen de werkzaamheden aan de boot tot midden september als we weer terug zijn uit Nederland.

DSC02108_small.jpg

DSC02107_small.jpg

Zender en andere attributen
Ik loop er toch serieus over na te denken om de boot vaarbaar te maken. Dit zou betekenen dat ik de komende maanden als ik in Nederland ben, hiervoor de onderdelen bijeen moet garen.
Laat ik beginnen met de zender:
Nu heb een E-Sky helicopter staan met waterschade aan de beweegbare onderdelen door lekkage in huis, waarvan ik denk dat de zender het nog doet.
Is deze zender bruikbaar (te maken) voor een boot?

DSC02109_small.jpg

1746706875017.png

In principe is elke zender geschikt voor een modelschip. Zelfs een 2-kanaals pistoolzender. Maar...

Als jij wat extra functies op je boot wil hebben, is een iets uitgebreidere zender wel zo prettig.
Bijvoorbeeld: Een paar mix-functies. Op mijn Smit Salland had ik de motoren en het roer gekoppeld met een V-tail-mixer. Daardoor kon ik de 2 motoren onafhankelijk van elkaar, én het roer met één knuppel besturen.
En die mixer kon ik ook uitzetten.
In de haven is die functie makkelijk; je kunt op een dubbeltje manoeuvreren.
Als je 'buitengaats' aan het slepen bent heb je de kracht van beide motoren hard nodig.
Als je de motoren dus apart wil kunnen regelen, heb je minimaal 3 kanalen nodig: roer, bak- en stuurboordmotor.
Wil je daarnaast nog werkende verlichting, heb je minimaal een extra kanaal nodig.

Het korte antwoord op je vraag is dus:
ja, deze 6-kanaals zender zou geschikt kunnen zijn (mits hij nog steeds goed werkt, maar dat kun je testen) maar met deze nogal 'basic' zender beperk je jezelf wel.
Voor niet al te veel geld kun je in het 'te koop-deel' van het forum prima 2e hands zenders van iemand overnemen. (Wel testen voor je koopt, maar dat lijkt me logisch)

Voorbeeld:
Een uitstekende 8-kanaals zender, voorzien van de nodige mix-functies, proportionele- en schakelkanalen.
Ik gebruik 'm zelf ook voor mijn Tito Neri, mijn S38 Schnellboot en de Norderney.

Toen hij nieuws was, kostte hij een aantal honderden euro's.
Nu dus te koop voor 99,00 bij een bekend forumlid.
En zo komen er regelmatig best wel mooie zenders voorbij...

Is het testen van de zender een kwestie van aanzetten en iets verbinden (motor of zoiets) met de ontvanger en dan kijken of het werkt.
Ik heb echt NUL verstand van electronica, behalve dat het batterijen of oplader nodig heeft.

Nou, daar komt het wel op neer, ja.
Maar als iets het dan niet doet begint het uitzoeken.
Waarom doet iets het niet?

Dan zijn er opeens veel mogelijkheden.

Is het testen van de zender een kwestie van aanzetten en iets verbinden (motor of zoiets) met de ontvanger en dan kijken of het werkt.
Ik heb echt NUL verstand van electronica, behalve dat het batterijen of oplader nodig heeft.
Nou... Het is wel een kwestie van uitproberen. Zeker als je functies wilt gaan mixen.
Maar dat is meer:
Goed lezen en doen wat in de manual staat.
Servostekkers in de ontvanger drukken, de handel aanzetten en kijken wat er gebeurt.
Het is geen rocketscience, er komt geen 'elektronica' bij te pas in de zin van draden solderen of zo.
Deze zender kan veel, maar je hoeft niet alle functies te gebruiken.
Maar dat geldt voor elke redelijk moderne computerzender...

Met de zender die je liet zien, die E-Sky hobby, kun je, als hij nog in orde is, je schip waarschijnlijk prima besturen.
Bakboordmotor via de linkerknuppel vooruit/achteruit
Stuurboordmotor via de rechterknuppel vooruit/achteruit
Roeren naar keuze op de linker of rechterknuppel
Verlichting en een eventuele hoorn via een van je schakelkanalen bovenop...
Geen probleem.

Denk het niet Bert, want ze zijn niet meer te koop (discontinued). Je kunt beter buitenlopers nemen zoals deze met ZMR 30 A regelaars. Als je dan op 6 Volt gaat varen draaien ze zo tegen de 5.000 omw. min. 800 KV betekent dat ze onbelast 800 toeren per Volt maken. Bij 4.000 toeren legt een 55 mm schroef theoretisch per uur 13,2 km af. Bij 50% slip is dat nog 6,6 km. De theoretische rompsnelheid van je model is ongeveer 4 km/uur. Dus dat haal je zat en is er voldoende power om te slepen. Mijn ervaring met de ZMR regelaars is zeer goed. Prima regeling in het lage toerenbereik. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back