Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

BB SMIT ZWEDEN.JPG
BB SMIT NEDERLAND.JPG
SB SMIT ZWEDEN.JPG
SB SMIT NEDERLAND.JPG

Goed bezig, ziet er steeds beter gedetailleerd uit, m'n complimenten...:yes:
Bij m'n SMIT NEDERLAND hangt de lange ladder aan de BB kant tegen de verschansing evenals op de echte SMIT ZWEDEN en SMIT DENEMARKEN.
Hallo Hans,
Ik denk dat je verkeerd het onderschrift van de foto hebt gelezen, want ook bij mij hangt de lange ladder op BB en de korte op SB.
Foto van bovenaf:

DSC02102_small.jpg

Ben ik weer eigenwijs met maar één ladder aan BB achter. Mis nog een druif achter aan je pikhaak Bert. Heb je er weer een nieuw woord bij! Zie link hieronder. Schip begint met die details tot leven te komen. Prettige modelbouwvakantie gewenst! Gr. Klaas.

Ja, daarin heeft Pieter Klein een hoop tijd in gestoken Bert! Het leuke eraan is dat hij daaraan is begonnen als een soort service aan modelbouwers. Zelf haal ik er ook wel info uit. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Zo kwam ik in een post van jou het woord Dogbone tegen. Dit zou iets moeten zijn bij de straal buizen en om dit vast te zetten moet je een gaatje in de straal buizen maken.
Ik kom niet verder als hondenbot, en zie niets waar daar op lijkt.
In de lijsten van Pieter Kleijn komt het ook niet voor, dus blijft voor mij de vraag wat het is.

Heb me verschreven Bert! Het goede woord is drivedog. Deze zet je voor de schroef op de as. De drivedog heeft twee "vingers" die in de uitsparingen in de schroef vallen en neemt zo de schroef mee. Zie link hoe ze er uitzien. Gr. Klaas.

De Chinese schroeven die ik eerst had waren voorzien van een 4 mm gat, waarin ik M5-draad heb getapt. Die kon ik borgen met een M5-moertje, net bereikbaar met een sleuteltje langs de voorkant van de straalbuis. Met de dogdrive komen de schroeven 8 mm verder naar achteren en kom je moeilijk bij de madenschroefjes om die dingen op de as te borgen. Gelukkig kunnen in mijn geval de schroeven door de straalbuizen naar achteren. Maar dan moeten eerst de roeren eraf. Kan gelukkig allemaal wel. Jumo wil in zijn geval een gaatje in de straalbuizen boren voor het inbussleuteltje. Wat mij het meest stoort is dat de schroeven nu helemaal achter in de buizen zitten. Is eventueel op te lossen met een paar M5-helicoils in de schroeven te zetten en weer op de oude manier te borgen. Gr. Klaas.
20220807_161425.jpg

Laatst bewerkt:
De BB schroeven hebben dit niet. Ik moet een moer op de as zetten, dan de schroef erop en vastzetten door de moer terug te draaien tegen de schroef.
Is dit dan een "Micky Mouse" oplossing met een goedkope (niet goede) schroef?

Bert, Je ziet deze dogdrives wel meer in de speedbootjes. Voordeel is dat de draaiende kracht niet via de schroefdraad wordt overgebracht en je niet zo gauw een schroef verliest. Zelf ben ik er niet zo'n fan van. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
De BB schroeven hebben dit niet. Ik moet een moer op de as zetten, dan de schroef erop en vastzetten door de moer terug te draaien tegen de schroef.
Is dit dan een "Micky Mouse" oplossing met een goedkope (niet goede) schroef?
Beide systemen hebben hun pro's en contra's.
Dogbone zie je vaker bij speedbootjes. Nadeel kan zijn dat het koppelstuk tussen beide delen snel slijt (bij minder goed materiaal)

Een schroef die met een contramoer wordt vastgezet voldoet bij een werkschip over het algemeen prima. Aanhalen met een (klein) steeksleuteltje terwijl je de schroef met een doekje vasthoudt, is voldoende om te voorkomen dat je de schroef verliest. (Dat doekje is om te voorkomen dat de (scherpe) schroefbladen in je vingers snijden) Borgmiddel is dan niet nodig.

Hallo Klaas,

Je hebt het over een "druif" achterop de pikhaak, wist tot nu toe nog niet dat dit de benaming ervan was, weer wat geleerd.... ;)
Wat ik voor zover gezien heb op foto's is het bij een pikhaak met houten stok een houten "bal" geweest.
Op latere pikhaken die van aluminium waren soms ook een houten of een lichtblauwe kunststof bal of dop erop maar ook meerdere zonder zo'n "druif" gezien.
Ik heb ze nog niet erop gemaakt, komt nog wel t.z.t..

De afvalbak tegen de verschansing die later erop is gekomen maak ik niet op m'n SMIT NEDERLAND.

Gr. Hans
1.jpg

P1041694 2024-03-26 12.24.JPG

Laatst bewerkt:
Houten druiven lagen vroeger in verschillende maten bij de victualiënhandel in het schap. Het wilde wel eens gebeuren dat wanneer je de haakstok plat aan dek liet vallen dat de houten druif kapot scheurde. Vroeger werden op kleinere schepen de pikhaken heel anders gebruikt als nu. Toen kon je met een pikhaak het scheepje van 68 ton waarop in mijn jeugd woonde met de pikhaak naar de kant trekken, of een stukje verhalen. En er iets mee uit het water vissen. Nu is alles zo groot dat het met een pikhaak haast niet meer hanteerbaar is. Op deze sleepboten werden ze gebruikt om een tros binnenboord te trekken. Voor mijn 20 voets zeilboot maakte ikzelf een pikhaak van een lange bezemsteel. De haak en kunststof druif haalde ik in de watersportwinkel. Later scoorde ik een alu telescopische haakstok. Allemaal herinneringen nu. Gr. Klaas.

Deze bollen op de pikhaak of ook wel vaarhaak genoemd zaten in het begin op het einde vooral als je er mee werkte en je stootte hem tegen de opbouw dan opgebouwd je de verf niet
Later kwamen we er een houten prop in het staal
Ik zag ook autobanden overboord zitten later weg verwijderd op het achterste gedeelte van het schip voorkant wel tot de midden bolder vooral de laatste band ging wel eens omhoog als de sleepdraad daar achter bleef steken
Ik heb het wel eens met Klaas en Hans er over gehad dat er zoveel is veranderlijk aan dit type boten van het begin tot het einde dat ze gevaren hebben in Rotterdam
Ook de manier van werken met deze boten
Gr Tom

Erg nuttig dat we jou hebben als expert Tom. Jij hebt er zelf op gevaren en hoeft niet te gissen zoals wij. En door de jaren heen is er behoorlijk wat aan deze boten veranderd. Toen ik met mijn Smit Finland bezig was kwam er ook commentaar dat er geen loosgaten in de achterboeiing zaten. Dacht dat die boot bij Smit-VOS heeft gevaren en daar ballastten ze de boot anders, waardoor ze verder achterover lag, waardoor er water op het achterdek bleef staan. Zulke info is leuk, helemaal als je zelf ook hebt gevaren. Gr. Klaas.

Back