Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Om nog even terug te komen op die stuurkabeltjes. In het draadje "... Bouwverslagen - Vliegen / Preccision aerobatics addiction x" zag ik onderstaand plaatje. Geniaal simpel om in te stellen ...

full


Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou ik deze lijn in een soldeerhuls (1,5 mm) kunnen lijmen met epoxy? Plastic licht insnijden op diverse plekken voor een betere hechting. Aan de soldeerhuls dan een kwiklink die aan de roerhorn wordt bevestigd. De kwiklinks geven mogelijkheid tot verstellen van de kabelspanning. Misschien een proefstukje maken en kijken hoe hard ik kan trekken voor het loslaat.
Een andere mogelijkheid voor verstelling van de kabelspanning zijn speciale kabelspannertjes (bus met 2 ogen, 1 met linkse en 1 met rechtse schroefdraad). Deze heb ik eventueel ook in bezit.
Ik sta open voor suggesties voor andere bevestigingen.

Deze draad is perfect
Je schuift een stukje krimpkous over de draad.
Dan door een draadeind met een gaatje.
Dan een stukje draaien en boven een branderde kaars houden.
De kunstof mantel smelt dan aan elkaar de krimpkous er over en het is netjes en erg sterk.
Mijn broer vliegt zijn hektor er mee met een 70 cc.
Ik heb het van Dennis bij hobbyin geleerd.

Hier even de foto's

Dus eerst de krimpkous over de draad schuiven.
Het draaid einde met gaatje even de gaatjes verzinken dan is het scherpe randje weg.
bij de onderstaande foto deed ik het voor aan de servo kant.
Foto-VGNEXPXY.jpg


Dan boven een kaars of waxinelichtje.
Je ziet dan het kunststof mooi samen smelten.
Foto-HJMXXZCD.jpg


Dan de krimpkous er over schuiven, en fohnen.
Foto-AFPUGASB.jpg


Je heb dan een mooi dus en erg sterk resultaat.
Foto-AH63BBLC.jpg


Foto-V6MWFE3E.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bertus, dank voor je verhaal. Zoiets zou het wel eens kunnen worden.
Dirk, de methode van jouw post wordt het denk ik niet. Bij het roer komt al een kwiklink, dat lijkt met genoeg verstelmogelijkheid.

De beplanking van de neus is op maat gemaakt en geschuurd. Tjonge, wat wordt hij mooi...... :D
full


full


Ik had vanavond het plexiglas op de canopy willen lijmen, maar bedacht me op tijd dat het frame van de kap nog grijs geschilderd moeten worden. Maandag eerst grijze verf halen.

Morgen ga ik maar eens flink opruimen (is nodig!) en dan de voorbereidingen treffen om aan de vleugels te kunnen beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat het neuskapje er nog los op hangt, want anders loopt de as aan... :-)
 
Kapje hangt nog los. Ik moet me nog bezinnen op de bevestigingsmethode; magneetjes of schroefjes.
 
Ja dat zal afhangen van hoe vaak je het denkt los te willen nemen... als je die motor toch laat zitten ook als je sleept zou je de kap kunnen lijmen met iets dat je eventueel ook los kan trekken, zoals hotglue.
 
Kapje hangt nog los. Ik moet me nog bezinnen op de bevestigingsmethode; magneetjes of schroefjes.
Schroefjes! Zou ik zeggen.
Je gaat dat ding niet elke vliegdag loshalen, maar door trillingen en landingsklappen gat hij gegarandeerd een keer scheef zitten en aanlopen.

Dirk.
 
Dirk, jouw redenatie had ik ook al zo ongeveer gevolgd. Als het magneetjes zouden worden zou er wel iets komen om de kap op de juiste positie te dwingen. De hot glue van Bart vind ik ook niet eens zo gek, maar ik denk dat ik liever voor schroefjes ga.

De romp is tijdelijk aan de muur gehangen. Ik ga eerst eens aan de vleugels beginnen.
full


Voor het uitzoeken van de ribben zit bij de bouwhandleiding een tekening met de plankjes hout, waarop is ingetekend welke rib waar in welk plankje zit. Helaas heeft de maker van de kit de boel ondertussen anders ingedeeld, dus aan de afbeeldingen heb je niets.
Je begint met dit:
full


En na wat uitzoekwerk liggen er enkele stapels met keurig gesorteerde en genummerde onderdelen voor je op tafel.
full


Het is nog moeilijk voor te stellen dat uit deze kleine stapeltjes hout straks een enorme vleugel van 4 meter spanwijdte te voorschijn komt. Maar dat is nou net de magie van het zelf bouwen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, zo'n rek als jij aan de wand hebt moet ik ook nodig maken op mijn bouwzolder, op het enige stukje verticale wand dat ik daar heb...
 
Nog een laatste duit in het zakje voor je cockpitsluiting, 2 andere ideeen:

1- voorzijde met pen gat, achterzijde met 1 of 2 cockpitkapsluitingen. Zo'n staafje in een buisje met veer. Je weet hoop ik wat ik bedoel
2- de multiplex vleugelsluitingen gebruiken, heb ik ook bij de Countryman gedaan, en je krijgt daarmee een stevige verbinding die onzichtbaar is. Voordeel is dat je nooit wat kwijtraakt. Je zult altijd zien dat je op het veld een schroefje moet verwijderen en laat vallen... Uiteraard heb je reserve bij je... #not

Groet,

Jacob Bos
 
Jacob, we hebben het nog helemaal niet over cockpitsluitingen gehad..... Het ging hiervoor over bevestiging van de GFK neuskap. Die neuskap blijft in principe semi-permanent zitten, dan is schroefjes niet zo'n probleem.
Voor de cockpitsluiting heb ik al zo mijn ideeen, ik neem grotendeels het idee van de ontwerper over. Komt allemaal later nog wel.
 
De liggers van de vleugels zijn bijna 2 meter lang. Die moeten dus gemaakt worden uit 1m lange 4x10 latten. 2 van de 8 latten waren niet bruikbaar omdat ze te krom waren. Eén daarvan was zelfs net naast een knoest afgezaagd, ook verre van ideaal voor een ligger. Deze 2 latten worden dus niet gebruikt. Later deze week worden nieuwe gehaald.
Eerst de latten mooi schuin schuren. De afschuining is ruim 1:10.
full


Daarna lijmen en inklemmen. De eerste ligger heb ik in een bankschroef geklemd.
full


Hierbij zijn de uiteinden wat naar beneden gezakt, wat resulteerde in een lichte knik ter plaatse van de lijmverbinding. Het verloop was 1 cm op 1 meter lengte. Dit is met slechts zeer weinig spanning recht te buigen, maar het is toch niet naar mijn zin. Deze wordt dus ook niet meer gebruikt.

Daarna maar lijmklemmen gebruikt om de verbinding te klemmen. Die naam hebben ze tenslotte niet voor niets. In het midden zitten 2 klemmen over de lijmverbinding.
full


Dit resulteert in een mooie rechte ligger van bijna 2 meter lang. De las:
full


Voor het frezen van enkele triplex ribben is een wat botte frees gebruikt, wat heeft geresulteerd in veel franje aan de randen. Het nabewerken van de ribben kost nog best wat tijd.
full


2 ribben zijn krom, waarschijnlijk omdat ze verkeerd in de doos hebben gelegen. Ik zal proberen met Johannes' strijkboutmethode de ribben weer recht te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Hierbij zijn de uiteinden wat naar beneden gezakt, wat resulteerde in een lichte knik ter plaatse van de lijmverbinding. Het verloop was 1 cm op 1 meter lengte. Dit is met slechts zeer weinig spanning recht te buigen, maar het is toch niet naar mijn zin. Deze wordt dus ook niet meer gebruikt.

Ik ga vanuit dat je de las schuin (parallel aan de las) hebt doorgezaagd en opnieuw geslepen en gelijmd?!
Toch niet weggegooid, of waren ze anders te kort?

Johannes
 
Laatst bewerkt:
[Ik ga vanuit dat je de las schuin (parallel aan de las) hebt doorgezaagd en opnieuw geslepen en gelijmd?!
Toch niet weggegooid, of waren ze anders te kort?
Aan schuin de las wegzagen had ik nog niet eens gedacht :oops:. Voor het wegzagen van de hele las (dus 4,5 cm er tussenuit zagen en dan nieuw afschuinen) was niet genoeg lengte aanwezig, voor jouw optie denk ik wel. Gaan we doen! Thanks.
Grappig hoe je soms totaal over een logische oplossing heen kan denken.
 
Vleugelvergrendeling

Even tussendoor een plaatje van de vleugelvergrendeling.
full


De linkse unit komt in de vleugel. De rechtse pen zit straks in de romp. Als de pen in het linkse systeem schuift kan hij niet meer naar buiten, het is een één-richting systeem. In de unit zit een soort krans met tandjes die de pen vasthouden. Als je de blauwe ring een klein stukje naar links drukt verdwijnt de ring met tandjes en kan de pen weer uit de unit getrokken worden. Hoe het van binnen exact werkt zie ik niet, maar ik vind het een ingenieus systeem.

Straks ziet het er zo uit:
full


Rechts de wortelrib, links de rib er net achter. De vleugel kan worden losgemaakt door het zwarte ding uit de eerste afbeelding tussen de wortelrib en de blauwe ring te steken. De pen kan dan naar buiten worden getrokken (lees: de vleugel kan van de romp worden getrokken). Per vleugel zijn er 2 van deze vergrendelingen, één net voor de vleugelverbinder en één richting de achterlijst. In de onderbeplanking van de vleugel komen wel 2 gaten om de zwarte ontgrendelaar doorheen te kunnen steken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top