Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Ik ben toch wel gecharmeerd van deze vleugelbevestiging. Ik heb het nog nooit eerder gezien, en het lijkt me prima werken. Ik hou het voorlopig zo. Mogelijk worden het wel kunststof pennen ipv metaal (als ik die kan vinden).

Het perspex is op de voorste kap gelijmd. Goed klemmen tijdens het lijmen:
full


Tijdens het losknippen van de overstekende resten kwam de lijmlaag hier en daar weer los, het is niet de allerstevigste verbinding. Later zal ik de kap hier en daar nog wat nalijmen.
Het resultaat zo ver (verdere afwerking is nog nodig bij de randen)
full


De bouw van de vleugels is inmiddels onderweg en verloopt voorspoedig.
full


De achterlijst bestaat uit 0,4mm triplex, dat tijdens de bouw wordt ondersteund door 15 mm balsa. Vanaf het rolroer (begint op ca 1m vanaf de wortel) zal de 15 mm ondersteuning verdikken naar 20 mm aan de tip.
full


De uitlijning van de ribben is prachtig. Mooi hoor, dat cnc spul.
full


full


In onderstaande rib zit een stuk dat er later uitgebroken wordt, daar komt de kast met de remkleppen. Deze kast met kleppen wordt apart van de vleugel opgebouwd en later in zijn geheel tussen de ribben geplaatst.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren heb ik de Ka-7 toch maar niet meegenomen naar de vintage wintermeeting, maar diverse mensen hebben terloops wel opgemerkt dat men geniet van mijn bouwverslag en dat men het een mooi ding vindt worden. Altijd leuk om te horen! Volgende vintage meeting komt hij hopelijk vliegend voorbij.
 
Van beide vleugels liggen ribben 1-19 op de ligger. Meer past even niet op de bouwplank. Ik ga de vleugel nu eerst verder versterken met webbings voor ik hem ga verplaatsen om de laatste ribben te plaatsen.
full


Het maken van de webbings is verschrikkelijk veel werk. Tussen de grote ribben komen aan de voorkant nog eens hulpribben, wat het aantal te maken webbings aan de voorkant verdubbelt. Gelukkig heb ik komende week alleen maar standby diensten. Als ik weinig wordt opgeroepen zal het 'langzaam opschieten', anders duurt het even voor alle webbings staan.
De webbings zijn volgens tekening 1,5 mm triplex, in de kit zit echter 1,0 mm triplex voor de webbings, met ook nog eens de nerf verkeerd om. Ik put nu uit eigen voorraad om de webbings toch van goed 1,5 mm triplex te maken. Na rib 16 wordt het 1,5 mm balsa.
full


full


full


Ik zit nog een beetje met de ruimte tussen rib 1a en 2 in mijn maag. Daar kan ik niet goed webbings plaatsen. Aan de voorzijde steekt de moer van de vleugelvergrendeling deels tussen de liggers, aan de achterzijde loopt een stukje van de GFK vleugelverbinder-houder tussen de liggers door.
full


Ik wil deze ruimte niet open laten. Wat zal ik doen? Ik zie 2 opties:
- stuk 10 mm balsa tussen de liggers met uitsparingen voor de genoemde obstakels. Evt nog 1,5 mm triplex aan de voorkant met een kleine uitsparing voor de moer.
- stuk 3 mm triplex tussen de liggers ipv 1x 1,5mm aan de uiteinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hieronder een klein beeldverslag van het maken van de webbings tussen 2 ribben. Voor de beginners wellicht leerzaam, voor de rotten misschien leuk om eens te zien hoe een ander het doet.

Je begint met een plaat triplex waar je een strook uit zaagt, net iets breder dan de boogde hoogte van de webbings.
Webbings01.JPG


Dan zaag je een stukje af op de breedte tussen de 2 ribben. Ook dit wordt net iets overmaats gezaagd. Aftekenen doe je uiteraard met een schrijfhaak.
Webbings02.JPG


Je gaat passen tussen de ribben. Als de ribben net een haartje scheef staan kijk je welke kant afgeschuind moet worden.
Webbings03.JPG


Met de schuurschijf maak ik de zijkanten op de juiste maat. Schuren, passen, nog een keer schuren, weer passen, net zolang tot het stukje strak tussen de ribben past. Kleine stukjes tegelijk, niet een grote afwijking in één keer weg willen schuren. Het streepje op het hout geeft aan wat de onderkant en de binnenkant is.
Webbings04.JPG


De achterste webbing past. Voor de voorkant wordt een nieuw stukje afgetekend met behulp van de oude. Dan heb je meteen de juiste hoeken op de zijkanten te pakken. Aftekenen gebeurt met het bovenste plankje omgekeerd, de streepjes staan nl voor beide plankjes op de binnenzijde.
Webbings05.JPG


Met het zagen moet je rekening houden met de dikte van het zaagblad. De zaagsnede moet aan de juiste kant van de lijn lopen, anders wordt het houtje te smal.
Webbings06.JPG


Aan de bovenzijde wordt de ligger afgetekend, de webbing wordt daarna aan de bovenzijde op maat geschuurd.
Webbings07.JPG


Als een kant goed op maat is moet de geschuurde kant ontdaan worden van 'bramen', ik doe dat met een grove sleutelvijl. Deze snede dwars op de nerf heeft erge rafels, een geschuurde kant parallel aan de nerf heeft bijna geen rafels.
Webbings08.JPG


Aan de voorzijde komt een hulprib tussen de liggers te staan. Ook deze moet nog worden ontdaan van rafels van het frezen. Deze rib is van balsa, hier gebruik ik een fijne sleutelvijl.
Webbings09.JPG


De achterzijde van de hulprib wordt een haartje afgeschuind, de ribben staan nl niet loodrecht op de liggers. Zo krijg ik straks een betere lijmverbinding.
Webbings10.JPG


Zo komt de hulprib er straks tussen
Webbings11.JPG


In de bouwplank worden 2 spijkertjes gezet zodat de hulprib straks niet opzij kan weglopen.
Webbings12.JPG


Op de voorste webbing wordt afgetekend waar de hulprib moet komen. Het houtje wordt middendoor gezaagd en de zijkanten geschuurd tot een spleet ontstaat ter dikte van de hulprib.

Op de plankjes worden de grenzen van de liggers afgetekend zodat ik weet tot waar lijm aangebracht moet worden.
Webbings13.JPG


Ik breng lijm aan op 3 zijden van de achterste webbing.
Webbings14.JPG


De 4e zijde wordt niet ingesmeerd met lijm, anders smeer je de lijm eraf tijdens het op zijn plek zetten van het plankje. De laatste lijmnaad wordt gezet op de rib.
Webbings15.JPG


De voorste plankjes worden ook aan 3 kanten ingesmeerd met lijm en geplaatst.
Webbings16.JPG


De hulprib wordt ingesmeerd met lijm en geplaatst.
Webbings17.JPG


Eventuele lijm die uit de naden komt wordt weggehaald met een sateprikker. Ik gebruik vaak sateprikkers, voor mengen van epoxy, aanbrengen van lijm op fijne of moeilijke plaatsen, weghalen van teveel lijm etcetera. Ze zijn goedkoop en liggen in grote getale in een la.
Webbings18.JPG


Als laatste de lijmklemmen erop.
Webbings19.JPG


Je bent al snel een tijdje bezig met het maken en plaatsen van zo'n stukje webbing. Dit hele verhaal moet totaal zo'n 52 keer gedaan worden.......
 
Zou het niet makkelijker zijn om een ribbenkam te gebruiken om die hulpribben in het gareel te houden? In plaats van spelden aan weerszijden. Zoiets, maar dan (bij jou) een beetje anders:

full
[/IMG]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koverall

Op diverse fora zie ik grote modellen nog wel eens bespannen worden met Koverall. Dit is een soort doek dat met spanlak opgebracht wordt. Het schijnt ook te krimpen bij verhitting (kreukels eruit fohnen, net als Oracover). Maar verder is er nog wat onduidelijkheid over de methode en manier van afwerken. Heeft iemand ervaring met Koverall en antwoord op de volgende vragen?
- Is Koverall (incl afwerking met G4?? en verf) lichter of zwaarder dan Oracover?
- Hoeveel sterker is Koverall dan Oracover (indien merkbaar)?
- Hoeveel meer werk is de totale afwerking?

Nogmaals: de keuze voor Koverall zou niet zijn voor uiterlijk. De structuur zie je niet heel erg na het verven, en bij het origineel is het linnen ook aardig dichtgesmeerd met verf. Oracover is wat betreft uiterlijk voor mij prima. Maar als Koverall bijvoorbeeld veel sterker is bij gelijk gewicht of als het veel lichter zou zijn moet ik het overwegen.

Ik heb net de staarstukken van mijn Monterey bespannen met zijde.
Voor de hoofdvleugel zit ik nog met twijfels.
Ik heb oratex gekocht maar denk dat dit produkt te zwaar is voor een kist van 2.5m. Ik leg dit opzij voor een later project.
Ik denk in de richting van zijde of Koverall.
Maar ik heb net als jou geen ervaring met koverall.
Ik zit zo een beetje al de voor en nadelen van de diverse producten af te wegen.
 
Aurectar, ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze en de argumenten. Mocht je Koverall gaan gebruiken, laat ons dan vooral je ervaringen weten.
 
Aurectar, ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze en de argumenten. Mocht je Koverall gaan gebruiken, laat ons dan vooral je ervaringen weten.

Ik heb al één ander kunnen distilleren
op internet

finish

Ik Bestel binnenkort het product bij CONRAD en hoop er na enkele testen zo vlug mogelijk mijn MONTEREY-vleugel mee aan te pakken.

Je hoort nog van mijn bevindingen.
 
KA 7

hey Luitjes,

het vliegtuig in de bovenstaande link, steekt die ´onze schapen´ " D-KNUT"?
 
Even off-topic, maar ik zie hier veel verschillende gereedschappen voorbij komen. Hier zitten dus de kenners!

Weet iemand hier waar ik een 'profielkam' kan kopen? Ik geloof in ieder geval dat dat zo heet. Een metalen staaf waar heeeeeeel veel pinnetjes in zitten, waarmee je een vorm kan overnemen. Ik zoek er een met een relatief hoge resolutie!

On-topic.

Bedankt voor je bouw berichten Raymond! Ik leer er mega-veel van! Super! Succes met de verdere bouw.


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Hmm, alles afgezocht, niet gevonden. Nouja, we zoeken verder! mocht er iemand nog een tip hebben, graag een PB'tje.

Snel weer on-topic! Ik snak naar nieuwe foto's :)
 
Voor mijn gevoel gaat het nu langzaam. Doordat het maken van de webbings zo arbeidsintensief is schiet het voor je gevoel niet op. Daarbij heb ik het na slechts enkele webbings wel weer gezien, en werk ik dus minder lang door dan dat ik anders zou doen. De webbings voor de ribben die nu staan zijn echter bijna allemaal geplaatst, binnenkort kan ik de boel opschuiven en de rest van de ribben plaatsen. Tussendoor ook enkele andere dingen gedaan.

De bovenste hulpliggers zijn geplaatst
full


Ter ondersteuning van de beplanking achter de remkleppen wordt een dun latje geplaatst
full


Ik heb al eerder aangestipt dat de webbings bij de wortelribben niet aan de buitenkant geplaatst kunnen worden zoals bij de rest van de ribben. Ik heb besloten tussen rib 1a en 2 een massief stuk 10 mm balsa te plaatsen. Hier moeten wat uitsparingen in worden gemaakt. Eerst een stukje met een scalpel uitgesneden
full


Daarna met een ronde metaalvijl wat materiaal weggehaald
full


En dat komt dan zo tussen de liggers
full


Aan de voorzijde is nog wel een 'normale' webbing van triplex kops tegen de liggers gelijmd
full


Morgen in de andere vleugel hetzelfde massieve stuk maken, en dan nog de opvulling tussen ribben 2 en 3 fabrieken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Raymond,
Ik zit al een tijdje naar de 1e ribben te kijken en naar het gat voor de vleugelbuis. Als ik het zo zie lijkt me de krachtinleiding van de vleugelverbinder richting ligger niet echt optimaal.
De wortelrib heeft geen webbing, dus nauwelijks weerstand tegen het omhoogbreken van de bovenste ligger (buiten het lijmvlakje van de ligger in de wortelrib).
Bij rib 2 moet de kracht door een klein stukje rib ingeleid worden, waar de buis vlak langs de ligger loopt, dat is 2x3mm ofzo? Dat stukje hout moet de krachten van de vleugelverbinder in de ligger inleiden, lijkt me nogal dun.
Pas vanaf rib 3 ziet het iets beter uit, wellicht zou je die nog kunnen "dubbelen" om de krachten op de buis beter op te vangen. Is dit alles volgens tekening of was origineel vierkantstaal voorzien?

Gerben
 
Dit is geheel volgens tekening, ik heb in dit deel geen eigen componenten gebruikt. De gaten voor de vleugelverbinder waren reeds gefreesd, en de vleugelverbinder (24 mm hard aluminium) en glazen huls zitten ook allemaal in de kit.

Ik ben eigenlijk niet zo heel bang voor deze constructie. Bij de Elefant lag de vleugelverbinder ook een stuk voor de liggers, en daar is de ligger net buiten de vleugelverbinder gebroken. De buigkrachten wordt over een lengte van 5 (dikke triplex) ribben van de liggers overgebracht naar de vleugelverbinder, aan de wortel worden de buigkrachten volgens mij grotendeels gedragen door de verbinder, en weinig meer door de liggers. De schuine hulpligger neemt ook nog een klein deel voor zijn rekening.
Ik zal wel kijken of ik de verbinding tussen de wortelrib en de liggers wat kan versterken door en nog wat hout tussen te zetten.
 
full


Zoals je op de grafiek kunt merken is het meest belaste deel op één derde van de vleugel vanaf de koorde.
Deze regel geldt voor bijna alle vleugels.
Ik heb eens gekeken naar het plan van je KA 7 en het ziet er goed uit.
Een beetje aandacht voor het lijmen van de buizen kan geen kwaad, maar je moet er precies geen beton in gieten begrijp je.
Je webbingblokjes tussen de eerst twee ribben zullen zeker volstaan.
Wel voor de indekking en webbing het harste hout (balsa of multyplex) gebruiken.
Zeker in de zone tot aan helft van vleugel.


Ik heb eens gekeken naar het plan van je KA 7 en het ziet er goed uit.
Ik zou de zaak vertrouwen.
Geen nacht van wakker liggen.

Fotor
Slaap zacht.

Mvg,
Aurectar



Ik ben eigenlijk niet zo heel bang voor deze constructie. Bij de Elefant lag de vleugelverbinder ook een stuk voor de liggers, en daar is de ligger net buiten de vleugelverbinder gebroken. De buigkrachten wordt over een lengte van 5 (dikke triplex) ribben van de liggers overgebracht naar de vleugelverbinder, aan de wortel worden de buigkrachten volgens mij grotendeels gedragen door de verbinder, en weinig meer door de liggers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi grafiekje, maar de 'stress' die genoemd is, waar zit die? Is dat de spanning in de liggers of in de beplanking?
 
Back
Top