De liggers van de vleugels zijn bijna 2 meter lang. Die moeten dus gemaakt worden uit 1m lange 4x10 latten. 2 van de 8 latten waren niet bruikbaar omdat ze te krom waren. Eén daarvan was zelfs net naast een knoest afgezaagd, ook verre van ideaal voor een ligger. Deze 2 latten worden dus niet gebruikt. Later deze week worden nieuwe gehaald.
Eerst de latten mooi schuin schuren. De afschuining is ruim 1:10.
Daarna lijmen en inklemmen. De eerste ligger heb ik in een bankschroef geklemd.
Hierbij zijn de uiteinden wat naar beneden gezakt, wat resulteerde in een lichte knik ter plaatse van de lijmverbinding. Het verloop was 1 cm op 1 meter lengte. Dit is met slechts zeer weinig spanning recht te buigen, maar het is toch niet naar mijn zin. Deze wordt dus ook niet meer gebruikt.
Daarna maar lijmklemmen gebruikt om de verbinding te klemmen. Die naam hebben ze tenslotte niet voor niets. In het midden zitten 2 klemmen over de lijmverbinding.
Dit resulteert in een mooie rechte ligger van bijna 2 meter lang. De las:
Voor het frezen van enkele triplex ribben is een wat botte frees gebruikt, wat heeft geresulteerd in veel franje aan de randen. Het nabewerken van de ribben kost nog best wat tijd.
2 ribben zijn krom, waarschijnlijk omdat ze verkeerd in de doos hebben gelegen. Ik zal proberen met Johannes' strijkboutmethode de ribben weer recht te krijgen.