bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

ziet er heel netjes uit andy.
tog voor volgende keer probeer je blokken om te draaien want je hebt de gaten aan de verkeerde kant zitten.
bij de bovenste katrollen zouden de gaten van boven moeten zitten en bij de onderste van onder
full

dit wou ik maar als tip mee geven .
maar het ziet er sprakeloos mooi uit

Laatst bewerkt door een moderator:
.....volgende keer probeer je blokken om te draaien want je hebt de gaten aan de verkeerde kant zitten.

Je hebt gelijk amazone :oops:.
Ik heb het op deze manier gebruiken van blokken overgenomen van foto's uit de bouwbeschrijving van de HMS Endeavour (mijn vorige model).
Ik laat dit nu maar zo want die blokken zitten met UHU plast lijm vast en zijn dus niet meer los te halen. Voor de rest van het model heb ik uitsluitend nog enkelschijfsblokken nodig en daar valt het niet zo bij en om consequent te blijven bouw ik het model toch maar op deze manier af. Maar ik zal het op het volgende model inderdaad anders doen.

Bedankt voor de tip

Andy

Laatst bewerkt:
Andy,
ik dacht dat ik op de belgische bouwforumwebsite (bij de hollandse 2-dekker van Ron) een foto van je luiken zag waarbij je het touwtje met een oogje aan de scheepswand had bevestigd, maar er is niets meer van terug te vinden. Mogelijke oplossing: gaatje in scheepswand, touwtje opstijven met lijm en als een "stokje" door de wand schuiven en weer vastzetten met een droppie lijm. Vergeet niet dat die touwen van binnenuit werden bediend.;)
Geheel ziet er goed uit
gr
Peter

update boegspriet aanpassing

@ amazone
Ik heb de blokken van de boegspriet toch maar gelijk op de door je aangeraden wijze gemonteerd.

@ Peter
Bedankt voor de tip met betrekking tot de kanonsluiken, met houtlijm is die werkwijze inderdaad mogelijk met de eerder door mij gebruikte lijm lukte dat niet. Dus heb ik het aanpassen van de kanonsluiken maar aan mijn "nog te doen lijst" toegevoegd.

De aanpassing van de boegspriet:
full

De verstaging van de fokkenmast en de sprietmast en de brassen van de ra van de sprietmast zijn aangebracht. De aan het model toegevoegde sprietmast met alle daarbij behorende tuigage zijn geheel in de stijl 1670/1680. Het was even stug doorwerken :wink: maar ik ben best tevreden met dit resultaat.

Op planning staat nu:
Blinde ra afmaken
Masttoppen schilderen :confused:. Ik heb nog eens uitgebreid de kleuren van de masttoppen op de schilderijen bekeken en op een schilderij na zijn ze niet zwart geschilderd dus dit punt vervalt waarschijnlijk.
Kanonsluiken modificeren
Sloepen hijsen
Ankers hijsen
Vlaggen schilderen (walvis op het wit van de vlag) en hijsen
Bemanning aan boord nemen
Uitvaren naar ankerplaats

de blinda ra is (bijna) klaar en problemen met de tuigage

De op de geitouwen na is de blinde ra is klaar, allereerst een foto van het resultaat:

full

Ook hier bleek de tekening niet helemaal te kloppen. Het geitouw van de blinde ra loopt op de tekening vanaf de top van de fokkenmast naar de blinde ra en dan door naar de voorste nagelbank van de fokkenmast (zie tuigagehaakjes op de tekening). Een wat vreemde loop omdat het vlak voor het bovenste zeil van de fokkenmast langs loopt en onnodig lang lijkt.

full

Op geen enkel schilderij, gravure of foto van een oud model heb ik dit traject voor de geitouwen terug kunnen vinden. Ook in de diverse modelbouwboeken was dit traject niet terug te vinden.
Een ander traject voor dit touw heb ik echter wel kunnen vinden o.a. op de bouwtekening van het fluitschip (1670) van de NVM (zie potloden op de tekening):

full

Het touw loopt volgens de NVM tekening vanaf een klamp op de boegspriet via de blinde ra naar de achterste(!) nagelbank van de fokkenmast. Ik ga nog verder zoeken of andere bronnen dit traject ook zo weergeven.

Ik had eerder al vermeld dat een aantal touwen zo dicht voor de onderste ra van de grote mast langs lopen dat ze het zeil in de weg zouden zitten. Foutje, even niet voldoende kritisch geweest en de tekening gevolgd :sad:

full

De touwen die te dicht langs de ra lopen zijn de brassen van de ra's van de fokkenmast. Op de tekening van de NVM (fluitschip 1670) lopen deze touwen niet naar de voorste nagelbank van de grote mast maar naar de nagelbanken die naast/achter de fokkenmast aan de verschansing zitten. En dan is er opeens voldoende ruimte voor het zeil :D. Ik ga nog zoeken of andere bronnen dit traject ook zo weergeven. De aanpassing van het traject van deze touwen lijkt me realiseerbaar zonder al te veel sloopwerk.

Voor ik verder ga met bouwen dus even puzzelen over de geitouwen van de blinde ra, de brassen van de fokkenmast en de hijstouwen van de sloepen.:rolleyes:

Bouw ze
Andy

Andy,
dit model leent zich uitstekend om ontbrekende of onlogische Italiaanse oplossingen te verhelpen. De voorhaler van de de blinde ra en de touwrak worden nergens vermeld; ik heb ergens in een van de vele boeken een schets gezien van nagelbanken aan weerszijden van de (binnenzijde :wink:) van de boeg. Mijn model heeft de geitouwen thuis laten liggen, maar de boegspriet is wel aangepast ;).
Je moet ergens een grens gaan trekken aan de details die je wilt toevoegen, anders wordt het een giga probleem en je maakt het er beslist niet gemakkelijker op:help:. Soms is minder ook mooier en je model is nu al een bijzonderheid. Bewaar het tot in het kleinste detail bouwen van een schip voor je scratchwerk van de Prins Willem en dan op schaal 1:50:yes:.
Succes
Peter

@ Peter,

Het aanpassen kent inderdaad zijn grenzen en je kunt natuurlijk nooit alle touwwerk van een echt schip op je model kwijt en de nagelbanken bij de masten zitten nu al wel erg vol!
Voorhaler en touwrak van de blinde ra zitten er inderdaad ook al op. De geitouwen van de blinde ra lopen nu vanaf een oog in de boeg via de blinde ra naar de voorste nagelbank van de fokkenmast. Voor een nagelbank aan de binnenzijde van de boeg is mijn verschansing te laag dus heb ik dat maar achterwege gelaten en heb alle touwen aan de voorste nagelbank van de fokkenmast vastgemaakt
Ik ga nog 2 paar touwen (brassen van de fokkenmast) verplaatsen omdat die verkeerd lopen en dan is de tuigage klaar!:banana:
Dan sloepen en ankers hijsen.

Succes met het groot onderhoud van de Royal Albert
Andy

bijna klaar

De 17de eeuwse walvisvaarder "Het Paradijs" van de Noorder Compagnie is bijna klaar. De kiellegging was op 8 november 2002 en eindelijk heeft het schip nu bijna zijn definitieve vorm.

De roeiboten en de ankers zijn aan boord gehesen:

full

full

Nu de vlaggen nog schilderen (de walvis in de witte baan van de vlag) en de standaard maken en het is tijd voor de tewaterlating :proost:en de afsluitende fotoserie.

Andy

Daar mag je dan idd wel een glaasje :proost: op heffen.

Als je hem ook echt te water laat zou helemaal TOP zijn, de meeste blijven op het droge. Succes met de laatste loodjes.

Freek

Hallo Andy,

Nou Andy, het eind is in zicht! Het is een mooi fraai scheepje geworden. Ga je nog een bepaalde "oudheid" erin brengen of laat je het model zo. In ieder geval een pronkstuk voor in de kamer.

Groeten, Paul

Heren dank voor alle lof,

@ Freekt

"Te water laten" was eigenlijk niet letterlijk bedoeld want dat zit er helaas niet in. De romp zal wel waterdicht zijn maar ik heb indertijd geen ballast in de romp geplaatst ( en nu kan ik daar niet meer bij) en als ik het schip zo te water zou laten dan gaat het vast en zeker op de proefvaart van de Wasa lijken: kapseizen in het zicht van de haven.

@Paul

Ik wel aan "verouderen" gedacht. Metalen schepen kun je prachtig verouderen (kijk maar naar je eigen schepen ;)) maar ik kan me eigenlijk geen mooie voorbeelden van verouderen van houten schepen herinneren. Ik heb in de literatuur specifiek gezocht naar het verouderen van fluitschepen. Daar vond ik dat de extreme bolling van met name het achterschip problemen gaf, het bovenste deel van de spanten zakte naar binnen / beneden in waardoor de romp in horizontale richting scheurde. Dit probleem trad met name in de tropen (VOC fluitschepen in Indonesië) veel op. De Walvisvaarders gingen langer mee als gewone fluitschepen waarschijnlijk door al het vet wat in het hout trok. De zoektocht naar bruikbare fluitschip specifieke sporen van veroudering leverde dus niets op. Daarom heb ik bij een bezoek aan de Batavia in Lelystad ook gekeken naar (voor mij) bruikbare tekenen van veroudering op dat schip en vond daar slechts oppervlakkig houtrot dat hersteld werd. Ik laat het verouderen van mijn model daarom maar over aan "vadertje tijd".

Groeten,
Andy

De vlaggen

De beschilderde vlaggen zijn klaar!

full

Ik heb eerst een proef walvis op papier getekend en deze vervolgens overgetrokken op een stukje afval stof van de vlaggen met een watervast fineliner (CD Marker) en deze vervolgens ingeschilderd met matte donkergrijze verf (Humbrol Enamel 79).
Omdat het resultaat mij beviel heb ik vervolgens 2 walvissen van verschillende grootte getekend (omdat de valggen verschillende maten hebben) overgetrokken en ingekleurd en zie hier het resultaat: echte walvissen op de vlaggen :D .
Op de wimpels en de vlag van de sprietmast komen geen walvissen omdat deze op de schilderijen van A. Storck ook ook geen walvis hadden.

Nu moet de verf eerst aan dagje drogen voor ik weer verder kan.

Andy

kleine update

Ik moet nog enkele kleine klussen doen zoals rollen touw opschieten voor op de nagelbanken en de walvisvaarder kan uitvaren :bye:
Hier alvast enkele foto's.
full

De kapitein is aan boord gegaan

full

De vlag aan de vlaggenmast bevestigd (ze werden in die tijd aan de mast geknoopt en niet via een touw gehesen).

Meer foto's volgen later als alles klaar is:)

Andy

@ JanZMC

Inderdaad het wordt weer een 17de eeuws Nederlands schip :
de "Prins Willem" een VOC schip waarvan een model in het Amsterdams Maritiem museum staat (althans voor de verbouwing).
Het uitgangspunt wordt het model van Corel schaal 1:100 en zo nodig ga ik het weer aanpassen (als dat nodig mocht zijn).

Maar eerst nog even dit model afmaken.

Groeten
Andy

Hi Andy,
ziet er gelikt uit :yes: Zo je nog geen naam had voor deze dame: wat dacht je van "De lachende Potvisch" ? Kun je meteen een afbeelding scratchen:D
Drukkerij Wever van Wijnen heeft een boek over de walvisvaart in de aanbieding; Het modelschip als voorbeeld. Gaat over de fluit De Paerel.
Zet uw goede werk voort
Groet
Peter

de Lachende Potvis

Hi Andy,
ziet er gelikt uit :yes: Zo je nog geen naam had voor deze dame: wat dacht je van "De lachende Potvisch" ? Kun je meteen een afbeelding scratchen:D
Drukkerij Wever van Wijnen heeft een boek over de walvisvaart in de aanbieding; Het modelschip als voorbeeld. Gaat over de fluit De Paerel.
Zet uw goede werk voort
Groet
Peter

Hoi Peter,

"De Lachende Potvis" ? :rolleyes: Die naam past wel goed bij de afbeelding van de walvis op de vlaggen (dus de afbeelding hoef ik niet meer te scratchen) en ook past het bij de letter P die op de sloepen geschilderd is :-), maar helaas past het niet bij de spiegelafbeelding:( daar staan namelijk Adam en Eva. Dat bracht me op de naam "Het Paradijs". De naam komt niet voor op de nog bestaande lijsten van de Noordse Compagnie, maar de afbeelding op de spiegel pastte altijd bij de naam van het schip vandaar deze zelfbedachte naam.
Nu "Het Paradijs" voltooid is ga ik eerst wat andere klussen afmaken en dan op naar het volgende project de "Prins Willem" Uitgangspunt is het model van Corel schaal 1:100.

Bedankt voor je tip over het boek over de fluit De Paerel was helaas al uitverkocht.

Schiet je al op met het groot onderhoud?

Groeten
Andy

Afgemeerd!

De Baleinera Olandese is "te water gelaten" dus :music:en:celebrate: en is in de haven afgemeerd
Het schip heeft de passende naam "Het Paradijs" gekregen, de naam is afgeleid van de spiegelafbeelding waar Adam en Eva op staan.

De Foto's:

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

De eerste ijsbeer is al gesignaleerd! Dus dat beloofd nog wat :D !

Meer foto's zijn in het fotoalbum te vinden.

De Baleinera Olandese is een erg leerzaam model en vooral geschikt voor de ervaren modelbouwer die wel van een uitdaging houdt.
Als ik het model opnieuw zou bouwen dan zou ik de bouwbeschrijving veel minder volgen en daardoor onder andere de romp- en dekbeplanking anders aanpakken. Maar veel van geleerd en genoten van alle reactie op het forum :D

En nu op naar de volgende: De Prins Willem (van Corel schaal 1:100) weer 17de eeuws Nederlands schip, maar nu geen fluitschip maar een VOC spiegel retourschip. En ook weer een schip dat momenteel door weinig mensen gebouwd lijkt te worden.
Ik zal er zeker ook een verslag van gaan maken en hoop dan weer van jullie te horen.

Andy

Back