de blinda ra is (bijna) klaar en problemen met de tuigage
De op de geitouwen na is de blinde ra is klaar, allereerst een foto van het resultaat:
Ook hier bleek de tekening niet helemaal te kloppen. Het geitouw van de blinde ra loopt op de tekening vanaf de top van de fokkenmast naar de blinde ra en dan door naar de voorste nagelbank van de fokkenmast (zie tuigagehaakjes op de tekening). Een wat vreemde loop omdat het vlak voor het bovenste zeil van de fokkenmast langs loopt en onnodig lang lijkt.
Op geen enkel schilderij, gravure of foto van een oud model heb ik dit traject voor de geitouwen terug kunnen vinden. Ook in de diverse modelbouwboeken was dit traject niet terug te vinden.
Een ander traject voor dit touw heb ik echter wel kunnen vinden o.a. op de bouwtekening van het fluitschip (1670) van de NVM (zie potloden op de tekening):
Het touw loopt volgens de NVM tekening vanaf een klamp op de boegspriet via de blinde ra naar de achterste(!) nagelbank van de fokkenmast. Ik ga nog verder zoeken of andere bronnen dit traject ook zo weergeven.
Ik had eerder al vermeld dat een aantal touwen zo dicht voor de onderste ra van de grote mast langs lopen dat ze het zeil in de weg zouden zitten. Foutje, even niet voldoende kritisch geweest en de tekening gevolgd :sad:
De touwen die te dicht langs de ra lopen zijn de brassen van de ra's van de fokkenmast. Op de tekening van de NVM (fluitschip 1670) lopen deze touwen niet naar de voorste nagelbank van de grote mast maar naar de nagelbanken die naast/achter de fokkenmast aan de verschansing zitten. En dan is er opeens voldoende ruimte voor het zeil

. Ik ga nog zoeken of andere bronnen dit traject ook zo weergeven. De aanpassing van het traject van deze touwen lijkt me realiseerbaar zonder al te veel sloopwerk.
Voor ik verder ga met bouwen dus even puzzelen over de geitouwen van de blinde ra, de brassen van de fokkenmast en de hijstouwen van de sloepen.
Bouw ze
Andy