BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Indrukwekkend werk!
Dankjewel Hans. De kit heeft in ieder geval mooi materiaal om aandacht aan te schenken. En van tijd tot tijd wat (ouderwets?) vooruit kijken en lezen in de handleiding heeft soms voordelen.;)
Met die deuvel zag ik op SOS ook. Geeft inderdaad een mooi resultaat. En eenvoudig. Ik zag er die echte deuvels maakten. Wat een werk. En resultaat hetzelfde. :)
Strak werk.
Hoi Steef, De plank onder de kiel heb ik met de op maat gemaakte tandenstokers gedaan. Maar dit scheelt een hoop werk. Vanaf spant 8 zitten er al aan elke zijde 6, dus in totaal 12 door-en-door deuvels in. Nu 24x voorzichtig steken en draaien met de achterzijde van de naald.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Weer een bosje spanten klaar:
075 Spanten tm 23.jpg


Tijd voor een dry-fit in de mal en over de kiel:
076 Spanten tm 23.jpg

Spanten 1 t/m 23. Met het zaadhout (onderdeel #48) ook dry-fit er in.

Met wat fotografische artistieke vrijheid.
Verschillende belichtingen:
077 Spanten tm 23.jpg

Alles loopt schuin en rond. Moest wat meer aandacht schenken aan de verdraaiing in de foto.

En het kathedraal-portaal danwel Stupa:
078 Spanten tm 23.jpg

Niet helemaal symetrisch en recht. Maar dat is mijn (voormalige) beroepsdeformatie. ;)

Op naar het volgende bosje spanten.
Gr. Peter
 
Nou nou Peter, dat gaat allemaal zeer voortvarend, en geweldige foto’s, knap hoor :worship::worship:
Thanxs Koos.
Och, het valt nog mee. De afgelopen weken druk bezig geweest met andere dingen.
Fotografie was deels mijn werk, maar nu een hobby. Is net als modelbouw, vaak een uitdaging om het naar je zin te krijgen. ;) En zijn nu mooi te verenigen.
Gr. Peter
 
Druk bezig met het samenstellen van de spanten 23 t/m 48, moest ik even wat afleiding hebben.
Aan het begin van dit bouwverslag had ik al verteld dat ik later van dit verslag een fotoboek wil maken. Om geïnteresseerden te laten zien hoe de bouw verliep, zonder internet bij de hand te hebben.
Ik had al een paar foto’s gepost van de eerste kleine spanten, maar die bestonden maar uit 2 delen: een combinatie van de voor- en achterzijde van de wrang, 1e en 2e oplang.
Ik had al een fotocompilatie gemaakt van de stappen voor het maken van de afschuiningen.
Daarom nu tussen de spantenfabricage door een compilatie van de stappen die ik daarbij zet.
Geadviseerd wordt het voor- en achter spant afzonderlijk op de spantentekeningen te bouwen. Daar ben ik vanaf geweken omdat je dan in 1e aanleg maar kleine vlakjes aan elkaar lijmt. Ik heb de spanten stap voor stap opgebouwd vanaf de wrangen, met steeds een stukje oplang erbij.

De eerste 9 stappen:
079 Spanten Stap1.jpg

1: Afhankelijk van de grootte van het te maken spant, dus samengesteld uit een voor- en een achter spant, zitten de delen in 1 of 2 plankjes. De delen zijn gelaserd. De grootste spanten bestaan uit 7 delen. In mijn post #86 heb ik het maken van de afschuining m.b.v. de laserlijntjes al uitgelegd.
2: De delen worden aan de achterzijde gemerkt, want deze zijden worden op elkaar gelijmd. Lijm je de verkeerde zijde, dan verwissel je de laserafschuiningslijntjes (scabble 2x ww = 36 punten). De laser uitsnijding is niet volledig. De onderdelen zitten nog met bruggetjes vast in het plankje.
3: Soms moet je de bruggetjes doorsnijden, maar meestal zijn de deeltjes er makkelijk uit te drukken. Alle randen zijn verkoold van het laseren. Dat moet er uiteindelijk allemaal vanaf, samen met de bruggetjes.
4: Als eerste de bruggetjes en de kool verwijderen op de zijden die tegen elkaar gelijmd worden. Anders hecht de lijm niet. Ik doe dat bovenop mijn tafelbankschroef en met een zoet vijltje. Dan werk ik recht en haaks.
Want het zal mogelijk bekend zijn: de laser snijdt onder een kleine schuine hoek! En meestal heb je geen gelukt dat de beide te lijmen vlakken met corresponderende schuine vlakken precies tegen elkaar vallen. Dus alles haaks uitvlakken.
5: Alle 7 delen bewerkt en klaar voor het samenstellen. Al met al 30 vlakjes bewerkt.
6: Eerst de voor- en achter stukjes van de ‘wrang’ aan elkaar. Met een tandenstoker zorg ik dat er een filmpje lijm over het hele vlak komt te liggen. Dit is de ‘wrang’ van het ‘achter spant’.
7: De ‘wrang’ van het voor spant bestaat uit 2 delen. Met een pasblokje ter breedte van de kiel in de daarvoor bestemde uitsparing, deze op hun plaats gelegd, licht aangedrukt en gezorgd dat de (later) naar boven gekeerde zijden op elkaar aansluiten.
8: Aan de hand van de overtollige lijm die tussen de delen uit komt, kan ik gelijk zien om de delen mooi op elkaar aansluiten. Anders gewoon even los, schoonmaken, vijlen en weer lijmen.
9: Is de passing goed, dan de delen op de tekening om je juiste vorm te controleren en vastklemmen.

De tweede 9 stappen:
080 Spanten Stap2.jpg

10: Omdat ik nu nog makkelijk onder de kiel kan manoeuvreren, gebruik ik de wrang om de corresponderende uitsparing in de kiel op breedte te vijlen. En gelijk recht kanten, want ook hier is de laser snede schuin!
11: Nu maak ik de uitsparing tussen de neuzen van de wrang op de juiste breedte zodat die later bij het plaatsen van het spant, met een klein beetje weerstand, over de kiel zal schuiven. Op het SoS-forum zijn al diverse voorbeelden van gebroken stutten. Die zijn dun. En als die dan ook nog eens niet lekker in de uitsparingen in de mal schuiven, dan klemt en wringt het dus boven en onder. Ga dan alles maar eens mooi pas vijlen en schuren.
12: En omdat ik nu toch bezig ben, gelijk de corresponderende uitsparing in het zaadhout.
Werkt allemaal veel makkelijk dan later met het plaatsen. Waarbij het moet passen over al de spanten. Zoek dan maar eens uit welke net niet past.
13: Nu zijn de beide delen ‘1e oplang’ van het achter spant aan de beurt, de ‘buikstukken’. Lijmen, passen en klemmen. Ze liggen hier op de tekening met daar bovenop de 2 stukken voorste wrang. De lijmklemmen drukken via deze stukken op de nieuwe verbinding.
14: Eenmaal droog en omgekeerd. Met de doorlopende laserlijntjes voor de afschuining, conform de tekening.
15: Vervolgens de beide delen ‘2e oplang’ van het voor spant, de ‘stutten’.
Ook hier weer uitstulpende lijm in de passing. Verwijderen met een natte lap en ….
16: Passen op de tekening en vastklemmen om te drogen. Met de lijmklemmen op de stukken ‘1e oplang’, die dus drukken op deze nieuwe verbinding.
17: Eenmaal droog, een spant dat klaar is om de afschuiningen te maken.
18: Gemerkt met zijn nummer op de stapel en door naar de volgende.

IMNO, zo bouw ik dus stapje voor stapje een stevig spant op.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitgebreide handleiding Peter,

Erg waardevol, en ik zal heb zeker gaan gebruiken als ik aan mijn BN ga beginnen.

Dank voor het delen
 
Bij de bewerken van de spanten kwam ik bij spant 31 aan. Tijd voor een klein intermezzo.
In spant 31 moeten 2 gaatjes van 2 mm worden geboord. Daarin komen de waterpompen met hun voet in te rusten. Maar hoe krijgen zij dan hun water aangevoerd?

Hierbij wat inspiratie opgedaan uit:
16E21B46-EB74-41A2-A785-A83559D9D843.jpeg

Dat boek heb ik al eerder aangehaald.
De pompen zijn nader toegelicht in deze post in het SoS, betreffende de BN-II:
https://shipsofscale.com/sosforums/threads/yuanqing-bluenose-heinrich.6500/post-148147 <--Klik

De voeten van de beide pompen staan in 2 opvang bakken. Deze zitten in zijn geheel tussen 2 spanten en ingelegd in de cement ballast vloer.
Bij de kit zijn de beide pompen uitgelijnd in de spanten, balken en dekken, dat ze uitkomen IN spant 31. Nu kan ik dit alles best omgooien, maar heb voor een tussenoplossing gekozen.
En de originele BN had vermoedelijk niet de cementen ballast vloer, maar had ‘losse’ ballast, bestaande uit stenen en afval stukken gietijzer.

Aan beide zijden een gat geboord en koperen buisjes van 2,5 mm aangebacht. Zodat het water van voor en achter naar de voet van de pomp kan stromen.
082 Spanten31.jpg


Om het water rond de toevoer op te vangen, komen er 4 bakjes tussen de spanten. De eerste in elkaar gezet, gemaakt van koper folie:
083 Well31.jpg

BxDxH 9,5 x 4 x 4,5 mm, met een opening van 2,5 mm voor de doorvoer.
Puur koper aan de binnenzijde, met een beschermlaag aan de buitenzijde.

Tussen spant 30 en 31:
084 Well31.jpg

En gezien van buitenaf:
085 Well31.jpg

Nog 3 te gaan.

Zie je daar straks nog wat van? In ieder geval aan de zijde die straks geen huidplanken krijgt.
En aan de andere zijde? Misschien van binnenuit ……..
En vergeet niet ……. Je weet dat ze er zitten …..
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Mooi knutselwerk Peter, een leuke variatie om iets werkend te laten lijken :worship::worship:
Dankjewel Peter.
Net als bij The Lee, verdiep ik mij in het betreffende schip. Maar ik neem aan dat anderen dat ook mogelijk doen. Dan ga je steeds meer lezen en zien. Mede dankzij de 2 specifieke boeken die ik nu heb. En dat kom je toch dingen bij de kit tegen, waarvan ik denk ....... mwa, dat kan beter/anders. Maar buiten dat: het blijft een mooie kit!
Al met al heb ik al aardig wat dingen die ik anders (wil) ga(an) doen, danwel toe ga voegen. Maar dat laat ik vanzelf zien als ik bij het betreffende deel ben. Mits het binnen de schaal 1:72 mogelijk is.
Gr. Peter
 
Het zijn de details die het verschil maken. Op schaal 1/72 is best veel mogelijk. Ik zie bouwers die op 1/150 en kleiner ongelooflijke details maken. Die fragiele bakjes zijn mooi geworden.
 
Aan de hand van het demo-model, de 4 bakjes gemaakt.
In 3 stappen:
086 Well4x.jpg

-uitgesneden en voorzien van de ronde uitsparing en alvast de binnenzijde voorzien van klinknagels, waar de omslagen achter vallen;
-op de vouwlijnen gevouwen;
-de omslagen gelijmd.

Vanaf de onderzijde ingebracht, aan weerszijde van spant 31 tussen de spanten:
087 Well4x.jpg

Van bovenaf gezien:
088 Well4x.jpg

Als de spanten later op de kiel zijn gelijmd, lijm ik de bakjes aan de spanten zodat ze netjes aansluiten.
In het midden komt het zaadhout. De ruimte tussen het zaadhout en de bakjes, wordt aan beide zijden opgevuld met de bijzaadhouten en waterlopen.

Op naar de laatste serie spanten
Gr. Peter
 
Back
Top