BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

ik denk dat je beter naar die onderarm kan kijken. Daar heb je een duidelijkere maat inschatting. De plankbreedte loopt ongeveer van net boven het elleboog gewricht tot net op de pols. Ik schat dan dat de planken 28 cm zijn en dan komt die 4 mm dicht in de buurt.
 
ik denk dat je beter naar die onderarm kan kijken. Daar heb je een duidelijkere maat inschatting. De plankbreedte loopt ongeveer van net boven het elleboog gewricht tot net op de pols. Ik schat dan dat de planken 28 cm zijn en dan komt die 4 mm dicht in de buurt.
Stephan, dankjewel voor het meekijken en meedenken.
Dan komt ‘de menselijke maat’ ook tot zijn recht bij de modelbouw.;)
Gr. Peter
 
Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking Peter, en dat is dat je een handlengte of een onderarm lengte natuurlijk nooit als lengte referentie kunt gebruiken, want je weet de maten van de bouwer niet.
De bouw van de mens is tegenwoordig heel verschillend, en dat zal tijdens de bouw van de Bluenose niet heel anders zijn geweest.
Dus in mijn ogen, als je authentiek wilt bouwen, zal je naar mijn mening uit moeten gaan van bouwplannen en /of andersoortige specificaties.
 
Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking Peter, en dat is dat je een handlengte of een onderarm lengte natuurlijk nooit als lengte referentie kunt gebruiken, want je weet de maten van de bouwer niet.
De bouw van de mens is tegenwoordig heel verschillend, en dat zal tijdens de bouw van de Bluenose niet heel anders zijn geweest.
Dus in mijn ogen, als je authentiek wilt bouwen, zal je naar mijn mening uit moeten gaan van bouwplannen en /of andersoortige specificaties.
Helemaal mee eens, Peter.
Maar van de originele BN is er niet veel meer dan foto’s. De BN-II is beter gedocumenteerd, maar van veel later.
Maar tussen een scheepsbouwer van 1.70 of 1.85 zal de volle hand of een 3/4 onderarm geen 10 cm verschillen. ;)
Dus iets van een refetentie is mooi meegenomen voor een indicatie.
Want Gissen=Missen.
Gr. Peter
 
Hallo Peter en @Henk Liebre en Henk. Werk het reeds weer begint zo net eers bietje van die backlog daar weggewerkt. Ik zou eers al die spanten op die kiel plaast om een geheelbeeld te krij, Ik zou uiiteraard al die laser char aan die binnekant van die notch verwijder om zodoende die spant natuurlik te pas op de kiel. As alde spanten geplaast is, is dit veel makliker om te zien waar daar individuekle aanpassings gemaak moet word. Deur elke spant individueel aan te pas zou ik bang wees dat ik dalk n groter issue later veroorzaak.
Die fabriek is nouw not gesluit - hulle heropen Maandag en dan zal ik bij die test builders uitvind wat hulle oplossing is.
Hoi @Heinrich Heinrich,
Ik weet niet wat de oorzaak van het probleem van de passing bij de eerste 4 spanten precies was, maar vanaf spant 5 is de passing op de kiel goed.
Gr. Peter
 
Het was al een poosje stil in mijn verslag. Ik had even wat andere dingen te doen.
Maar voor de fotoclub waar ik lid van ben, hadden we de opdracht: "Abstracte fotografie".
En omdat ik heel graag mijn 'Cathedral-view' van de BN wil zien, besloten om maar alvast het 'voorportaal' te gebruiken.
Alles op mijn werkspiegel gezet. Alsof het aan de waterkant staat.
Alleen de spiegel heeft, net als water, een andere brekingsindexen, dus extra onscherpte.
067 Portaal.jpg


En gelijk maar even een foto van de frames tot nu toe met de deuvels/treenails:
068 Portaal1.jpg


Zo, nu weer tijd om te bouwen.
Gr. Peter
 
Nou toe nou!!! Hogere kuns met Bluenose, Peter! :rofl:
Dankjewel Heinrich.
Ik was nog niet helemaal tevreden over de scherptediepte.
2 plaatjes met de kiel geplaatst.
En nog wat andere probleempjes:
-wat je ogen in 3D zien, ziet je lens dus niet...... Focus je met je ogen op de ondergrond, dan vervaagd de kiel tot een waas. Je beide ogen kijken er als het ware omheen. En zie je de spiegelbeeld kiel scherp. Door de lens dus niet .......
-moeilijk om alles ook nog symmetrisch en recht te krijgen ......
069 Portaal2.jpg

Voor de fotoclub moet ik nog wat plaatjes schieten om het perfect te krijgen.
Al met al wel leuk om mee te expirimenteren.
Nog eentje met een normaal beeld:
070 Portaal3.jpg

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je twee mooie hobby's uitgezocht Peter.:):):)
Dat zijn ze (helaas) nog niet allemaal:
-veel sporten (hardlopen, schaatsen/skeeleren, MTB/wegfiets, skiën/langlaufen, bergen beklimmen ....);
-vorig jaar sept. een BMW K1 uit ‘90 gekocht en nu aan het opknappen voor taxatie;
-een witte herder die veel energie heeft .....;
-ook nog 41 jaar gelukkig getrouwd.
En dan lekker per 01-04 mijn 1e volledige pensioen (na 2 jaar mijn levenslooppot te hebben opgemaakt)
Mij hoor je niet klagen ... ;)
Waar haalde ik toen toch die tijd vandaan om ook nog te werken?
Gr. Peter
 
Hallo allemaal,
Om te laten weten dat ik ook nog wel wat bouw aan de BN .......
Druk bezig geweest met 2 weken vakantie en mijn vorig jaar gekochte '90 BMW K1 eens flink onder handen genomen. De gehele kuip verwijderd, alles onderhuids eens goed schoon gemaakt en 4 kuildelen opnieuw laten spuiten. Alles zit er weer op en hij staat er weer fris bij.

De afgelopen week het samenstellen van de spanten weer opgepakt.
In de bouwverslagen, voornamelijk op het SoS, ben ik sommige onderwerpen nog niet duidelijk op de foto voorbij zien komen. Daarom nog wat extra plaatjes met toelichting.

De spanten kan je eigenlijk best wel makkelijk in de bouwmal plaatsen.
071 Frames plaatsen.jpg

Van links boven naar rechts beneden:
-Til de mal een beetje op en steek het spant schuin van boven met 1 uiteinde in de betreffende uitsparing.
-Schuif het iets meer naar beneden en kantel het spant onder de kiel en het andere uiteinde in de uitsparing steken.
-Het spant iets laten zakken zodat het onder de kiel komt.
-Het spant omhoog schuiven in de uitsparing en over de kiel en de mal weer laten zakken.

Bij het plaatsen van de spanten merkte ik dat de mal wilde torderen en ondanks de opstaande randen toch wat slap was. Daarom de randen verwijderd en een plank met uitsparing op de bodem van de mal bevestigd.

Zoals jullie al wel gemerkt zullen hebben, heb ik soms een wat andere kijk op de bouw van deze kit.
Ik had tot nu toe 7 spanten droog geplaatst in de mal met daarop de kiel.

Om alles mooi recht en haaks te krijgen heb ik eerst de spanten 23, 36 en 49 gemaakt.
Deze heb ik samen met de spanten 1 t/m 7 in de mal gezet met daar overheen de kiel.
072 JIG.jpg

Voor de stabiliteit heb ik de spanten 23, 36 en 49 bij de uiteinden in mal geklemd.
Daarna heb ik de gereed zijnde frames 8 t/m 13 geplaatst.

Zoals jullie kunnen zien heb ik gelijk bij het klaar maken van een spant, het later op de spanten komende zaadhout passend gemaakt.
073 Frame 1-13.jpg

Als ik nu een paar spanten klaar heb, pas ik dit alles steeds in zijn geheel.
Met als voordeel dat ik nu een heel stabiel geheel krijg.
Nu wat extra werk, maar straks scheelt het weer gepriegel in de romp.
Op dit beeld zijn ook de deuvels weer zichtbaar. Best wel subtiel, als ik het zelf mag zeggen.

Met nog een beeld vanaf de zijkant.
074 Keelson.jpg

Het klopt dat er een uitsparing is tussen de kiel en het zaadhout. Volgens de "Saga beschrijving" van de BN-II werd dit vol gestort met ‘cement’ als ballast.
Bij de punt is nu nog een smalle spleet zichtbaar. Bij het definitief plaatsen, lijmen en klemmen zal die wel opvullen.

Zo, hopelijk kan ik nu weer wat meters gaan maken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Met die deuvel zag ik op SOS ook. Geeft inderdaad een mooi resultaat. En eenvoudig. Ik zag er die echte deuvels maakten. Wat een werk. En resultaat hetzelfde. :)
Strak werk.
 
Back
Top