BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na een klein weekje snijden, vijlen, schuren en polijsten, zijn de 49 hele spanten eindelijk klaar.
Dry-fit in de mal en aan de kiel:
089 Spanten 1-49.jpg

Er zijn nu her en der wat kleine verschillen in de tussenruimte tussen de spanten, voornamelijk zichtbaar op de waterlijn. Daar komen nog 'tijdelijke spacers' tussen zodra de spanten definitief vastgelijmd worden.

Nog wat spelen met de verlichting:
090 Spanten 1-49.jpg

En alle delen bij elkaar gezocht voor het samenstellen van de achtersteven:
091 Parts Achter.jpg

De 2 kam-vormige kieldelen (op de foto aan de onderzijde, links en rechts) komen achterop de kiel. Volgens de handleiding moeten die nu eerst op de kiel gelijmd worden.
Ik ga eerst voor een complete dry-fit, want er moet heel wat in, op en over elkaar passen.
Aan weerszijde van het uitsteken kiel deel komen halve spanten (50 t/m 55). Met achterop de dwarsspanten (56 en 57). Waarop de kleine spantjes (midden onder) weer tussen komen.

2 delen uit de handleiding / tekeningen:
092 Achter.jpg

Hier ook alle laser-kool verwijderen en heel veel afschuiningen maken.
Bij het samenstellen zal ik van verschillende stappen wat foto's maken.
Gr. Peter

Eerst ben ik begonnen met het samenstellen van het kieldeel van de achtersteven.
In het SoS is door een mede bouwer van een Bluenose, Dean, de term ‘Artistic Licence’ (AL) geïntroduceerd. Omdat de kit soms niet duidelijk is danwel (incidenteel) geen mooi onderdeel bevat. Het gaat om de bouw van de originele Bluenose, maar daar zijn geen tekeningen meer van, maar wel de nodige oude foto’s. Soms komt het dus aan op interpretatie. Wat misschien niet altijd ‘historische verantwoord’ zal zijn. Ik heb daar ‘Free Interpretation’ (FI) aan toegevoegd. Samen is dat: AL-FI.;)

Voor de volgende stap zei AL-FI:
De handleiding beschrijft om deze 2 langsdelen op de kiel te lijmen (stap 28).
Ik heb ervoor gekozen om ze eerst afzonderlijk samen te stellen. Samen met deel #53, dat eigenlijk pas op pag. 14 in stap 82/83 wordt toegevoegd. Maar volgens mij geeft dat deel juist gelijk meer stevigheid:
093 Kiel53.jpg

Omdat ik toch bezig was met alle onderdelen van de achtersteven, ook gelijk deze delen dry-fit gereed gemaakt:
094 KielStern.jpg

Bij het aanbrengen op de kiel wordt alles nog nabewerkt qua hoeken en afschuining.

Het kieldeel heb ik daarna, samen met de halve spanten 50 en 55, gepast op de kiel. Met de vloeiende aansluiting op het spant 49:
095 Kiel.jpg

Vervolgens de spanten 50 verwijderd en het kieldeel vastgelijmd en gefixeerd:
096 Kiel.jpg

Heel de achtersteven is afhankelijk van deze verbinding. Daarom ben ik van mening dat de verbinding van deze hoofdonderdelen niet alleen is gelijmd. Ik heb, met ingeving van AL-FI, ervoor gekozen de verbinding te verstevigen.
Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de techniek die ik in het SoS tegen kwam:
https://shipsofscale.com/sosforums/threads/hms-alert-by-maarten.6097/post-156820 <-- Klik
Een stuk draad wordt met een z.g. hol frees voorzien van een vlak met daarop een ronde kop. Een soort draadeinde met ring en moer. Het stuk draad moet dunner dan de hol frees zijn, danwel afgerond. Anders centreert de hol frees niet:
097 Burr.jpg

Van messing draad 1,2 mm, met een hol frees van 1,2 mm, heb ik 6 staven gemaakt:
098 Burr.jpg

De constructie:
099 Burr.jpg

In detail:
100 Burr.jpg

De hoek die de delen maken heb ik gecontroleerd met de tekening en komt geheel overeen. Praktijk en theorie komen weer samen.

Misschien zie je er aan het einde van de bouw niet veel meer van, maar .......je weet dat het er zit.;)

Dan ben ik nu zo ver om de spanten in de mal aan de kiel te gaan verlijmen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Voordat ik de frames ging plaatsen heb ik de tijd genomen om de kiel en 1e frames goed uit te lijnen: recht en haaks, in langs en dwars richting.
Anders dan de handleiding, heb ik het advies in deze interessante post aangehouden van het gerespecteerde lid Dave:
https://shipsofscale.com/sosforums/threads/hms-druid-p-o-f-unicorn-models-by-donnie.6616/post-163476
In het bijzonder deze regela:
“Never ever start at one end and work you way to the other end.
I will always set the midship frame up and the last whole frame forward and aft. Then set up a frame between midship and those last whole frames. Then I will fill in the rest of the frames.”

Dit werd de setup:
101 Uitlijnen.jpg

-1e: de spanten 1 en 49;
-2e: de 2 halve spanten 50 en 55, omdat deze aan de zijkant van de kiel worden geplaatst en zodoende voor een ideale verticale uitlijning zorgen;
-3e: halverwege, spant 25;
-4e: en daar weer halverwege van, de spanten 13 en 37.
Volgens de winkelhaak bij spant 25 staat alles recht.

MAAR: Zie de kleine foto linksboven. Voordat ik met het plaatsen van de spanten begon, heb ik eerst de op het SoS veel bediscussieerde afschuining in de sponning van de kiel gemaakt. Met de kiel los van alles, kon dat mooi vlak op mijn werktafel.
Nu sluiten de neuzen van de spanten aardig aan en kan de zandstrook er netjes in glijden. Als alle spanten geplaatst zijn, kan ik de afschuining definitief afwerken.

Met de verticale check van de kiel:
102 Uitlijnen.jpg

Genomen met de achtersteven naar de camera. Over zo’n lengte krijg je nooit alles scherp.
(Of je moet ze stichen met verschillende foto's uit het zelfde standpunt met verschillende focus punten).
Daarom gekozen voor de scherpte op spant 1. Het silhouet van het dubbele achterstuk tekent zich dan toch nog mooi af aan weerszijde. Om zo te checken dat alles recht en evenwijdig aan elkaar staan.

Alles bij elkaar geeft dit nu al veel stevigheid. Een goede basis voor de rest van de spanten.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dat gaat goed zo!
Dankjewel Hans,
Krijg je gelijk een inkijkje in de kit van Chinese collegae. YQ zal je wel niet onbekend zijn ;). Maar wat ik zie uit diverse bouwverslagen: jij/Kolderstok maken ook voortreffelijke bouwpakken. Ik heb geen idee hoe lang ik met de BN bezig zal zijn. Met wat ik allemaal nog in gedachte heb. Maar een volgende bouw zou best wel eens een pakket van jou kunnen zijn.
Gr. Peter

Hoi Peter,

Ik probeer zo af en toe ook wat in te lezen

Bij de laatste foto’s , zitten de frames nog in de mal?

Ik dacht dat te mal je preferente kader is, maar omdat dit alle maal nieuw voor mij is, probeer ik ook te leren van andere bouwers

Het haaks uitlijnen heb je dan buiten de mal gedaan ?

Zitten de frames nu op de foto’s nu al vast gelijmd ?

ZIet er strak uit

Hoi Peter,
Ik probeer zo af en toe ook wat in te lezen
Bij de laatste foto’s , zitten de frames nog in de mal?
Ik dacht dat te mal je preferente kader is, maar omdat dit alle maal nieuw voor mij is, probeer ik ook te leren van andere bouwers
Het haaks uitlijnen heb je dan buiten de mal gedaan ?
Zitten de frames nu op de foto’s nu al vast gelijmd ?
ZIet er strak uit
Hoi Henk,
Ja, alle frames worden in de mal geplaatst. Alleen voor de foto heb ik de uitsnede op de vloer bij de aansluiting op de mal gemaakt ;).
Dus ook de haakse uitlijning.
Een foto van hoe ik alles vast zet en uitlijn. Het lijkt op een overkill, maar......:
103 Uitlijnen.jpg

-het spant met een klem aan de kiel, om te voorkomen dat hij nog naar beneden getrokken wordt bij het verder vastzetten;
-de uiteinden van de spanten in de mal gelijmd en met een latje op spanning in de sponningen. Onder de mal een paar spanten-plankjes omdat ik de mal op 2 stukken aluminium profiel geklemd heb staan voor perfect vlak. En zo voorkom ik dat de uiteinde onder de mal uitsteken;
-tussen de spanten passen precies 2 plankjes waar de spanten uit komen. Omdat sommige spanten een heel klein beetje krom (of niet overal 90,000 haaks zijn ;)) en zo haaks naast elkaar opdrogen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back