BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Dankjewel Hans,
Krijg je gelijk een inkijkje in de kit van Chinese collegae. YQ zal je wel niet onbekend zijn ;). Maar wat ik zie uit diverse bouwverslagen: jij/Kolderstok maken ook voortreffelijke bouwpakken. Ik heb geen idee hoe lang ik met de BN bezig zal zijn. Met wat ik allemaal nog in gedachte heb. Maar een volgende bouw zou best wel eens een pakket van jou kunnen zijn.
Gr. Peter
Je weet dat Heinrich uit China de motor is achter de pakketten van de Bluenose, maar ik heb in het begin wel nauw contact met hem gehad of deze pakketten via Kolderstok zouden kunnen gaan lopen.
Uiteindelijk om diverse redenen niet gedaan.
Ik ben ook met verschillende zaken bezig momenteel, maar het vraagt allemaal een hoop tijd!

Je weet dat Heinrich uit China de motor is achter de pakketten van de Bluenose, maar ik heb in het begin wel nauw contact met hem gehad of deze pakketten via Kolderstok zouden kunnen gaan lopen.
Uiteindelijk om diverse redenen niet gedaan.
Ik ben ook met verschillende zaken bezig momenteel, maar het vraagt allemaal een hoop tijd!
Klopt. Ik heb mijn BN via het SoS en de bemiddeling van Heinrich gekocht.
Interessant wat er via jou gaat lopen.
Gr. Peter

Dit word een geweldig verslag zeg, mooie foto’s van een heel mooi schip, complimenten en drie diepe :wave
Dankjewel Koos,
Ik probeer aan alle aspecten een beetje aandacht te schenken. Het moet voor de bezoeker(s) ook een beetje aantrekkelijk zijn om terug te komen ;).
Gr. Peter

Tijdens het plaatsen van de spanten brak er een stukje ‘neus af’. Niet vreemd als de nerf van het hout dwars loopt. Een nieuwe gezet:
104 Neus.jpg

(Helaas niet helemaal scherp)
Met de spanten ben ik nu op de helft:
105 Halfweg.jpg

De neuzen sluiten mooi aan op de afschuining:
106 Uitlijnen.jpg

En ben alvast wat vooruit aan het kijken naar de volgende stappen: het zaadhout en binnen balken. Met name de nagels die erin gaan.
In de handleiding zelf vond ik niet veel info, maar op de tekeningen wel:
107 Nails.jpg

Met de vertaalde tekst:
“Gebruik koperdraad D186 om koperen spijkers te simuleren. Boor gaten met een boor van 0.6 mm, spijker ze dan, zaag ze af en slijp ze vlak.”

Het gebruik van dit koperdraad stond mij op deze manier niet erg aan:
1: te bling-bling;
2: elke keer na het knippen van een stukje draad moet je het weer een beetje punten voordat je het in een volgend gaatje kunt steken;
3: geplaatst in de naad van het voor en achter spant.

Ben ik in mijn voorraad gedoken en kwam er 0.7 mm ijzeren spijkertjes tegen.
Ik ben nogal gecharmeerd van het gebruiken van de holfreesjes. Daarom:
108 Nails.jpg

1: kopje er af knippen (net zoveel handeling als het koperdraad afknippen)
2: afronden met de grote holfrees;
3: kopje maken met de kleinere holfrees;
4: het nageltje bewaard zijn punt.
Testje gedaan:
109 Nails.jpg

Het echter zaadhout is massief, dus niet gelamineerd.
2 nagels per frame gebruikt, in het voor en in het achter spant. Een soort draadeindjes met moer en ring.
Geheel onder, eentje gemaakt van een koperen nagel. Dat oogt (volgens mij) niet. En zie je ook waarom ik niet wil nagelen in een naad.
Kan er verder mee door. Wel nette gaatjes gaan boren.

Tijdens de droog pauzes van de frames kan ik nu een kleine 200 spijkertjes bewerken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Weet je ook nog waar je die spijkertjes heb gehaald?
Hoi Ronk,
Phoe ....... die zal ik gekocht hebben toen ik met de Mirage bezig was, dik 35 jaar geleden ;). In mijn voorraadbak zie ik nog wat blister verpakkingen van Authentic Shipmodels Amsterdam, destijds is de Bloemstraat. Ik denk dat de spijkertjes daar ook vandaan kwamen.
Gr. Peter

@Ronk lang geleden, kocht ik bij de Hubo een doosje van zulke messing nageltjes. Was een behoorlijk doosje. Weinig gebruikt meer kwijtgeraakt dan gebruikt. Tot nu, nu gebruik ik ze vaak sinds deze hobby. Maar dat soort winkels willen dit nog wel eens verkopen kijk er eens rond, vraag naar messing spijkertjes 0,7 x 10 mm. bijv.. De hobbyzaak verkoopt dit ook, maar dan weet je de prijs. Amati heeft bijv. Verschillende maten in hun aanbod.

Zo ........... het hoofdstuk spanten is klaar. Het verstand moest van tijd tot tijd even op nul, maar uiteindelijk:
110 AllFrames.jpg

111 AllFrames.jpg

Met het traditionele Cathedral-shot:
112 AllFrames.jpg

Op het SoS had in een bouwverslag iemand gewezen op het silhouet aan het einde ......
Even later werd er een film vertoond. Enkele screen-shots:
113 Movie.jpg

Misschien past Darth Vader beter. Maar ik ben meer van het 'positieve'.
Op naar de onderdelen voor de voor- en achtersteven.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De voor- en achter steven .....
..... ook bij deze bezoeker ;):
114 Help.jpg

De handleiding en tekeningen geven hier een duidelijke uitleg:
115 Stern.jpg

De dry fit van de achtersteven had ik al laten zien, dus hier gelijk maar aangebracht:
116 Stern.jpg

117 Stern.jpg

De macro is hier ook weer onvergeeflijk ;). De definitieve vorm schuur ik er in als de beplanking van de romp aan de beurt is.

Ook de handleiding en tekeningen voor de 2 vuldelen voor de boeg zijn best duidelijk:
118 Bow.jpg

De 6x2 kleine onderdeeltjes aan elkaar gelijmd met ook hier een dry fit:
119 Bow.jpg

Met verschillende stadia van het schuren aan de binnen- en buitenzijde:
120 Bow.jpg

Op de kiel aangebracht:
121 Bow.jpg

Ook hier, de definitieve afwerken als het bewerken van de buitenzijde aan de beurt is.

En de binnenzijde:
122 Bow.jpg

En idem hier, de afwerking als ik zaadhout en binnen frame balken aan ga brengen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ik ben niet helemaal 100% tevreden over met name de verbindingen van de achter steven. Het is toch lastig om die met de hand netjes en strak te maken. Het grootste gedeelte wordt straks beplankt, maar toch ……
Daarom maar van Proxxon de kruistafel KT150 met wat verschillende klemmen en bevestigingsmateriaal besteld.
Kruistafel.jpg

Voor een niet al te gekke prijs om wat meer te experimenteren.
Dan kan ik de balken met de bovenfrees mogelijk wat strakker maken.
Hopelijk komt alles nog deze week binnen.
Gr. Peter

Back