Druk bezig met het samenstellen van de spanten 23 t/m 48, moest ik even wat afleiding hebben.
Aan het begin van dit bouwverslag had ik al verteld dat ik later van dit verslag een fotoboek wil maken. Om geïnteresseerden te laten zien hoe de bouw verliep, zonder internet bij de hand te hebben.
Ik had al een paar foto’s gepost van de eerste kleine spanten, maar die bestonden maar uit 2 delen: een combinatie van de voor- en achterzijde van de wrang, 1e en 2e oplang.
Ik had al een fotocompilatie gemaakt van de stappen voor het maken van de afschuiningen.
Daarom nu tussen de spantenfabricage door een compilatie van de stappen die ik daarbij zet.
Geadviseerd wordt het voor- en achter spant afzonderlijk op de spantentekeningen te bouwen. Daar ben ik vanaf geweken omdat je dan in 1e aanleg maar kleine vlakjes aan elkaar lijmt. Ik heb de spanten stap voor stap opgebouwd vanaf de wrangen, met steeds een stukje oplang erbij.
De eerste 9 stappen:
1: Afhankelijk van de grootte van het te maken spant, dus samengesteld uit een voor- en een achter spant, zitten de delen in 1 of 2 plankjes. De delen zijn gelaserd. De grootste spanten bestaan uit 7 delen. In mijn post #86 heb ik het maken van de afschuining m.b.v. de laserlijntjes al uitgelegd.
2: De delen worden aan de achterzijde gemerkt, want deze zijden worden op elkaar gelijmd. Lijm je de verkeerde zijde, dan verwissel je de laserafschuiningslijntjes (scabble 2x ww = 36 punten). De laser uitsnijding is niet volledig. De onderdelen zitten nog met bruggetjes vast in het plankje.
3: Soms moet je de bruggetjes doorsnijden, maar meestal zijn de deeltjes er makkelijk uit te drukken. Alle randen zijn verkoold van het laseren. Dat moet er uiteindelijk allemaal vanaf, samen met de bruggetjes.
4: Als eerste de bruggetjes en de kool verwijderen op de zijden die tegen elkaar gelijmd worden. Anders hecht de lijm niet. Ik doe dat bovenop mijn tafelbankschroef en met een zoet vijltje. Dan werk ik recht en haaks.
Want het zal mogelijk bekend zijn: de laser snijdt onder een kleine schuine hoek! En meestal heb je geen gelukt dat de beide te lijmen vlakken met corresponderende schuine vlakken precies tegen elkaar vallen. Dus alles haaks uitvlakken.
5: Alle 7 delen bewerkt en klaar voor het samenstellen. Al met al 30 vlakjes bewerkt.
6: Eerst de voor- en achter stukjes van de ‘wrang’ aan elkaar. Met een tandenstoker zorg ik dat er een filmpje lijm over het hele vlak komt te liggen. Dit is de ‘wrang’ van het ‘achter spant’.
7: De ‘wrang’ van het voor spant bestaat uit 2 delen. Met een pasblokje ter breedte van de kiel in de daarvoor bestemde uitsparing, deze op hun plaats gelegd, licht aangedrukt en gezorgd dat de (later) naar boven gekeerde zijden op elkaar aansluiten.
8: Aan de hand van de overtollige lijm die tussen de delen uit komt, kan ik gelijk zien om de delen mooi op elkaar aansluiten. Anders gewoon even los, schoonmaken, vijlen en weer lijmen.
9: Is de passing goed, dan de delen op de tekening om je juiste vorm te controleren en vastklemmen.
De tweede 9 stappen:
10: Omdat ik nu nog makkelijk onder de kiel kan manoeuvreren, gebruik ik de wrang om de corresponderende uitsparing in de kiel op breedte te vijlen. En gelijk recht kanten, want ook hier is de laser snede schuin!
11: Nu maak ik de uitsparing tussen de neuzen van de wrang op de juiste breedte zodat die later bij het plaatsen van het spant, met een klein beetje weerstand, over de kiel zal schuiven. Op het SoS-forum zijn al diverse voorbeelden van gebroken stutten. Die zijn dun. En als die dan ook nog eens niet lekker in de uitsparingen in de mal schuiven, dan klemt en wringt het dus boven en onder. Ga dan alles maar eens mooi pas vijlen en schuren.
12: En omdat ik nu toch bezig ben, gelijk de corresponderende uitsparing in het zaadhout.
Werkt allemaal veel makkelijk dan later met het plaatsen. Waarbij het moet passen over al de spanten. Zoek dan maar eens uit welke net niet past.
13: Nu zijn de beide delen ‘1e oplang’ van het achter spant aan de beurt, de ‘buikstukken’. Lijmen, passen en klemmen. Ze liggen hier op de tekening met daar bovenop de 2 stukken voorste wrang. De lijmklemmen drukken via deze stukken op de nieuwe verbinding.
14: Eenmaal droog en omgekeerd. Met de doorlopende laserlijntjes voor de afschuining, conform de tekening.
15: Vervolgens de beide delen ‘2e oplang’ van het voor spant, de ‘stutten’.
Ook hier weer uitstulpende lijm in de passing. Verwijderen met een natte lap en ….
16: Passen op de tekening en vastklemmen om te drogen. Met de lijmklemmen op de stukken ‘1e oplang’, die dus drukken op deze nieuwe verbinding.
17: Eenmaal droog, een spant dat klaar is om de afschuiningen te maken.
18: Gemerkt met zijn nummer op de stapel en door naar de volgende.
IMNO, zo bouw ik dus stapje voor stapje een stevig spant op.
Gr. Peter