BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het voordeel van het schaatsen bij deze Olympische Spelen is dat ze begonnen met de 3000 voor de vrouwen en de 5000 voor de mannen. Duurt lekker lang. Ben ik voor de tv gaan zitten met mijn voorraad opnieuw gepuntte tandenstokers. En met de DrawPlate de treenail-puntjes gaan zitten draaien.
Met de nieuwe voorraad van een paar honderd, kon ik alle tot nu toe aangebrachte planken voorzien van de 'trennels':
606 Treenails.jpg

Tussen de 2 blauwe lijnen de volgende 12-frame plank die doormidden gezaagd moet gaan worden en de beoogde zaagsnede.

Maar ik zou toch nog maar 1x richting achterzijde zagen? Toch wilde ik eens proberen of het per plank zagen ook mogelijk was. Dan heb je meer zicht en richting op de reeds bestaande zaagsnede. Want bij het eerste stuk had ik toch een paar frames licht aangetikt met de zaag. Dat krijg ik wel weer vlak en netjes, maar wat niet hoeft te worden bijgewerkt is altijd meegenomen.
Van 2 kanten de plank doorgezaagd:
607 Treenails.jpg

Met het gevreesde losse puntje. Maar die bleef zitten. Dit is 'ruw' geschuurd, dus de treenails zijn nog niet netjes afgevlakt. Dat komt als de hele romp dicht is.

Met behulp van de strip die ik later aanbreng als opvulling van de zaagnaad en dan gelijk de waterlijn-lijn is, de volgende plank aangebracht:
608 Treenails.jpg

De losse punt, met lijm op de zijkanten, op zijn plek gehouden.
Het kan dus ook op deze manier.
Even boren, trennels plaatsen, schuren en op naar de volgende zaagsnede.

De lijnen op de zijkanten van de frames zijn van het steeds tussentijd berekenen of ik wel goed uit komen met de rijen volledige planken.
Gr., Peter

Laatst bewerkt:
Dapper Peter, heel dapper om je schip zo doormidden te zagen! Waar heb je mee gezaagd? Een fijngetante handzaag? Japanse zaag?

Dapper Peter, heel dapper om je schip zo doormidden te zagen! Waar heb je mee gezaagd? Een fijngetante handzaag? Japanse zaag?
De zaag is te zien op de vorige pagina (47) post 939, een Japanse. En het is inderdaad wel dapper en gewaagd om zo'n model doormidden te zagen...
(hopelijk spreek ik niet voor mijn beurt, want de vraag was eigenlijk voor peter :rolleyes:)

Hoi Ptèr.
Het eigenlijke doormidden zagen was al eerder gebeurt. Dat was op pag. 19, post 370:
Een paar leden van het SoS wisten van mijn plannen:
Een BN als open-waterlijn-werf-model.
Dat betekend dat de romp doorgezaagd wordt op de waterlijn.
Als ik alles van te voren had geweten dan had ik dat natuurlijk moeten doen na het beplanken van de romp. Nu dus extra zaaghandelingen.
De zaag is een Japanse Kataba. Die heeft aan 1 zijde tanden en heeft geen versteviging aan de bovenzijde. Ik heb voor deze zaag gekozen omdat ik dwars door de romp wilde zagen.
De zaag zoals ik hem op de pagina daarvoor heb getoond:
8985B043-7539-4E48-9A4D-33FE7CD48AA7.jpeg

De zaag is te zien op de vorige pagina (47) post 939, een Japanse. En het is inderdaad wel dapper en gewaagd om zo'n model doormidden te zagen...
(hopelijk spreek ik niet voor mijn beurt, want de vraag was eigenlijk voor peter :rolleyes:)
Geen Probleem, Piet. Dankjewel dat je alvast hebt geantwoord.
Verdulleme, dit is verrekte mooi hoor. ( en uitermate dapper ):wave
Dankjewel, Peter. Het spannendste is nu dat ik in de oude zaagsnede moet blijven zagen.

En alle anderen ook dank voor het meekijken en de likes!
Gr. Peter

Goed gereedschap is het halve werk zullen we maar zeggen, MAARRrR ik zou dit niet durven na al dat zwoegen
Hoi Fred. Soms heb je iets in de kop ......... en dat gaat er niet meer uit. En op een bepaald moment moet het gewoon gebeuren. Ik ervaar het werk aan de BN niet als 'zwoegen' hoor.:)
Ik werk er met veel plezier aan en had mij vanaf het begin voorgenomen dat ik overal de tijd voor zou nemen. Ik heb dus ook nog geen idee wanneer ze af zal zijn. Zeker niet dit jaar. ;)
Gr. Peter

Niet veel te melden. Ga gestaagd door met het planken, boren, trennels plaatsen, licht schuren en zagen:
609 Treenails.jpg

Ben nu bij de achterzijde om daar de planken netjes aan te laten sluiten.
Heb nu 11 rijen planken er op zitten. Elk met gem. 100 treenails.
Nog 12 rijen te gaan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Geweldig gezicht die treenails. Toch wel iets wat ik op mijn model ook wil aanbrengen. Ben alleen nog aan het nadenken hoe en wat

Geweldig gezicht die treenails. Toch wel iets wat ik op mijn model ook wil aanbrengen. Ben alleen nog aan het nadenken hoe en wat
Hoi Fred. Van te voren wat proefjes doen met verschillende verschijningsvormen. I.c.m. de laag die je er op wilt aanbrengen. Dan krijg je een indruk van hoeveel werk welke werkwijze vergt en hoe het toont.
Aan deze bakboordzijde moeten ze nog bewerkt worden: glad schuren en ‘polijsten’.
Binnenkort begin ik met mijn proefjes met zwart/blauwe en rode Ecoline.
Gr. Peter

Tijdens het drogen van wat planken en tremels, vanmiddag mijn proefplankje voorzien van Ecoline Karmijn Rood.
610 CarmineTreenails.jpg

De plankjes eerst gepolijst met mijn 3 polijst-blokken. Daarna met een doek de Ecoline ingewreven. Na het drogen nog nagepolijst.
Je blijft in ieder geval de houtstuctuur en de trennels zien. Afhankelijk van de lichtinval en je kijkhoek. En de naden een klein donkerder accent.
Gr. Peter

Ik besef dat het los plaatsen van een kleur triggy is. Want wat jullie zien kan anders zijn dan hoe hij bij mij toont. Ingesloten kleurprofiel, instelling van jullie scherm, enz.
Ik zal het proefje in wat foto’s van de BN-II plaatsen voor een vergelijk. Dan kan van beiden de kleur verschuiven maar is een vergelijk mogelijk.
Gr. Peter

Dat ziet er goed uit qua kleur en oogt heel mooi. Je ziet de nerf erg mooi nog. Maar het blijft wel een beetje een vraag of het juist niet dekkend werd geschilderd:)

Dat ziet er goed uit qua kleur en oogt heel mooi. Je ziet de nerf erg mooi nog. Maar het blijft wel een beetje een vraag of het juist niet dekkend werd geschilderd:)
Hoi Hans. De schooners waren natuurlijk dekkend geschilderd om als houten schepen bestand te zijn tijdens het vissen op de Grand Banks.
Maar als ik de romp dekkend schilder, had ik de moeite voor de treenails kunnen besparen. Daarom juist niet dekkend. Gekleurde olie wordt nog minder dekkend. Vandaar de Ecoline test.
Gr. Peter

Back