Tussen de treenail-sessies, om even een andere mind-set te hebben tijdens het eentonig werk, ook nog weer even vooruit gekeken.
Voordat ik de bakboord zijde van de romp kan verven, moet ook de achtersteven beplankt zijn. Anders blijft ik delen bijwerkende schuren en in de olie zetten.
Doordat aan stuurboord de bovenzijde maar 5 rijen planken heeft, ontstaat er bij de beplankte achtersteven een onregelmatig uitsparing:
De pijl geeft tussen de planken op de romp de uitsparing weer. Deze heb ik tot uiting laten komen in de sheet die YQ bij de kit levert. Omdat ik die toch niet gebruik, de uitsparing daarin ook gemaakt. Om ook zichtbaar te hebben dat dit in mijn ogen niet kan.
Het maakt daarbij niet uit hoe de planken aangebracht zijn: eerst de zijkant en dan de achterzijde danwel andersom. Het blijft een uitsparing geven.
Daarom maar besloten om de achterzijde met knabbelende plankjes op te vullen. Eerst met papier een malletje gemaakt voor het beeld:
Wat nu ook goed is te zien, is dat de kopse kanten van de treenails aardig ingedroogd zijn en lichtere accenten geven. Met de verf testjes voor de bakboord zijde, geven ze juist donkerdere accenten. Een mooie extra tegenstelling tussen beide zijden.
De plankjes op maat gemaakt, dicht gelegd, iets in de ronding geschuurd en de gaatjes geboord voor de treenails:
En dan gaat de oude olie laag er aan.
Treenails geplaatst, in de ronding geschuurd, gepolijst en in de lijnolie:
Straks nog een laagje en dan toont het weer als 1 geheel.
Omdat ik op de 2 plaatsen waar de puttingsijzers komen ook extra plankjes heb aangebracht, storen de extra plankjes aan de achterzijde niet:
In mijn ogen versterken ze mijn thema dat ik ook bij de inrichting van de binnen zijde heb gehanteerd en straks ook tot uiting zal gaan komen bij de dek beplanking: ondersteuning van extra stukjes plank waar dit qua constructie en visueel nodig is.
Gr. Peter