BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

En beplanken kan hij ook afvinken bij "dat hoeven we niet meer te leren"
heel mooi gedaan
Dankjewel, Stephan. Het was nog even puzzelen om het patroon van de naden tussen de planken netjes te houden.
Lengte over 12 spanten, in de lengte richting: om de 3 spanten, dwars: om de 4 rijen.
Met met de 2 ingelaten planken is dat dan niet meer door te voeren. Daarom op het kielvlak minimaal 1 doorlopende plank tussen 2 boven elkaar gelegen naden. Op de zandstrook en de strook daar boven verspringen de naden een spant.
Op de foto’s en video’s van de restauratie van de BN-II is te zien dat ze bij het beplanken van de romp van beneden naar boven werken. Logisch met de in de sponning ingelaten zandstrook. Dan is het patroon goed door te voeren.
Door de bouwwijze van YQ ging het nu van boven naar beneden. Uiteindelijk toch netjes vol gekregen.
Gr. Peter

Tussen de treenail-sessies, om even een andere mind-set te hebben tijdens het eentonig werk, ook nog weer even vooruit gekeken.
Voordat ik de bakboord zijde van de romp kan verven, moet ook de achtersteven beplankt zijn. Anders blijft ik delen bijwerkende schuren en in de olie zetten.
Doordat aan stuurboord de bovenzijde maar 5 rijen planken heeft, ontstaat er bij de beplankte achtersteven een onregelmatig uitsparing:
617 Stern.jpg

De pijl geeft tussen de planken op de romp de uitsparing weer. Deze heb ik tot uiting laten komen in de sheet die YQ bij de kit levert. Omdat ik die toch niet gebruik, de uitsparing daarin ook gemaakt. Om ook zichtbaar te hebben dat dit in mijn ogen niet kan.
Het maakt daarbij niet uit hoe de planken aangebracht zijn: eerst de zijkant en dan de achterzijde danwel andersom. Het blijft een uitsparing geven.

Daarom maar besloten om de achterzijde met knabbelende plankjes op te vullen. Eerst met papier een malletje gemaakt voor het beeld:
618 Stern.jpg

Wat nu ook goed is te zien, is dat de kopse kanten van de treenails aardig ingedroogd zijn en lichtere accenten geven. Met de verf testjes voor de bakboord zijde, geven ze juist donkerdere accenten. Een mooie extra tegenstelling tussen beide zijden.

De plankjes op maat gemaakt, dicht gelegd, iets in de ronding geschuurd en de gaatjes geboord voor de treenails:
619 Stern.jpg

En dan gaat de oude olie laag er aan. :eek:

Treenails geplaatst, in de ronding geschuurd, gepolijst en in de lijnolie:
620 Stern.jpg

Straks nog een laagje en dan toont het weer als 1 geheel.:)

Omdat ik op de 2 plaatsen waar de puttingsijzers komen ook extra plankjes heb aangebracht, storen de extra plankjes aan de achterzijde niet:
621 Stern.jpg

In mijn ogen versterken ze mijn thema dat ik ook bij de inrichting van de binnen zijde heb gehanteerd en straks ook tot uiting zal gaan komen bij de dek beplanking: ondersteuning van extra stukjes plank waar dit qua constructie en visueel nodig is.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Weer een bundeltje treenails weggewerkt met wederom een klusje tussendoor:
622 Stern.jpg

De achtersteven beplankt. Gelijk maar helemaal afgewerkt met de treenails. Daar gingen er ook een kleine 130 in.
Om het symmetrisch te krijgen moest ik een klein beetje restaureren. Aan stuurboord moest ik iets te ver schuren en ging ik door een puntje van een plank einde.

Dan krijgt haar achterzijde toch wat meer vorm:
623 Stern.jpg

Met de pukkeltjes en nog heel wat open gaatjes in het onderste deel van de romp. Gewoon stug doorgaan met de gepunte tandenstokers.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Kundig en gemotiveerd personeel daar op die werf in Woerkum! Kan me voorstellen dat je af en toe geen pennen meer kan zien en even wat anders doet. Petje af voor het resultaat! Gr. Klaas.

Kundig en gemotiveerd personeel daar op die werf in Woerkum! Kan me voorstellen dat je af en toe geen pennen meer kan zien en even wat anders doet. Petje af voor het resultaat! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaar. Kost soms moeite om het personeel gemotiveerd te houden .....
Prachtig. Vooral op die schaal indrukwekkend
Dankjewel Stephan. Het is soms even zoeken om een oplossing zoeken.
Dit is een prachtige BlueNose aan het worden hoor:wave
Thanxs, Peter. Maar soms zit het een beetje tegen .......,
Tim, jij ook bedankt voor het trouwe volgen.

Maar, het schemert al een beetje door in de antwoorden ........,

Als je tijdens het bouwen al je wenkbrauwen hebt gefronst over iets, en het na een nachtje slapen je nog steeds niet aan staat, dan zit er maar 1 ding op: je lidmaatschap aan de club 'restaureren tijdens nieuwbouw' eer aan doen:
624 Stern.jpg

Wordt vervolgt ........

Af en toe moet je een stap(je) terug Peter. Maar beter nu afdoende gerepareerd dan later de ergernis. Nadeel van zelf bouwen is dat je geen ander de "schuld" kan geven. Voordeel is dat je in staat bent om het te corrigeren. Bij een echt schip zal er ook wel eens een plank verzaagd zijn. Was gelijk een behoorlijke kostenpost. Wat was de achterliggende oorzaak? Een uit het lood liggende spant? Gr. Klaas.

Af en toe moet je een stap(je) terug Peter. Maar beter nu afdoende gerepareerd dan later de ergernis. Nadeel van zelf bouwen is dat je geen ander de "schuld" kan geven. Voordeel is dat je in staat bent om het te corrigeren. Bij een echt schip zal er ook wel eens een plank verzaagd zijn. Was gelijk een behoorlijke kostenpost. Wat was de achterliggende oorzaak? Een uit het lood liggende spant? Gr. Klaas.
Och jee nog eens aan toe, maar beter nu aangepast dan eerst afmaken en dan jarenlange ergernis:(:(
Dank voor de ondersteuning. Ben er al voor gaan zitten en ze is alweer bijna dicht.
Oorzaak: het achter frame was al op een punt waarvan ik dacht, dat zit niet helemaal lekker. Dat bleek.
Nu even niet verder want storm Eunice heeft gezorgd voor een omgevallen boom op het huis van mijn buren.
Het wordt nog spannend want er staan nog een paar zelfde bomen om buigen of barsten.
Gr. Peter

En het is weer naar tevredenheid hersteld:
625 Stern.jpg

Nu op de rest de olie wat langer heeft ingewerkt, krijgen daar de treenails in de ronde naadjes een kleine donkerdere rand. Wordt de tekening nog mooier.
Kan ik weer verder met het plaatsen van de treenails en andere 'tussendoor' werkzaamheden.
Gr. Peter

Back