BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

En zo ziet het er vanaf stuurboord uit, wat zichtbaar zal zijn op het display:
257 Balast.jpg

Sommige steentjes hadden net niet genoeg lijm. Met de hand worden er nog enkele bij geplaatst.

Voordat ik de dekbalken van de midden ondervloer kan plaatsen, met de lijnolie aan de slag gegaan:
258 Lijnolie.jpg

Ik moet wel opletten waar er nog delen gelijmd moeten worden. Want anders hecht het niet op de geoliede delen.

Met de eerste dekbalkjes begonnen. Lijmen, eerste hechting laten drogen en dan de nageltjes zodat deze nog wat lijm meenemen het onderliggende hout in:
259 Lijnolie.jpg

Als deze laag is aangebracht, kan ik weer wat verder met de lijnolie. Vanaf de buitenzijde doe ik de voor- en achterzijde van de spanten. Maar ik ben nog wel even bezig met deze balkjes. Kan ik mooi over een poosje zien hoe de olie er is ingetrokken. Ik denk dat het behandelde hout nog wel ietsje lichter wordt.
Het wordt nu constant beredeneren wat de volgende kleine stap is. Want er moeten nog steeds wat delen aan de binnenzijde van de spanten aangebracht worden.
Maar nu met de eerste balken aangebracht, denk ik dat ik er nog aardig tussendoor kan met mijn kwastje met olie. Die ervaring kan ik weer meenemen naar de voor- en achter vloeren.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Die spijkerkopjes tussen de spanten, zagen er mooi uit Peter, maar dit oogt een stuk beter moet ik toegeven, Ik vind de spijkers er nu wel flink uitspringen moet ik zeggen, nu er lijnolie op gezet is. ( het kan natuurlijk dat dit een grapje van de camera is}
 
Die spijkerkopjes tussen de spanten, zagen er mooi uit Peter, maar dit oogt een stuk beter moet ik toegeven, Ik vind de spijkers er nu wel flink uitspringen moet ik zeggen, nu er lijnolie op gezet is. ( het kan natuurlijk dat dit een grapje van de camera is}
Hoi Peter. Het is een beetje hoe de licht val is. Dit was bij scherp daglicht, nagenoeg recht er op.
Dat is ook zo met de ‘stenen’. Ik zal eens wat foto’s maken met een ‘grijskaart’. Dan kan ik daar de witbalans eens goed op afstemmen.
Gr. Peter
 
Al de beneden vloerbalken zijn aangebracht en extra vastgezet met de nageltjes:
260 LBeams.jpg

Wat onder die balken zit is voorzien van lijnolie. Nu die droog is en in het hout gedrongen is, geeft het een mooie matte tint aan het hout. De rest van de delen wordt later in verschillende stappen in de olie gezet.

Door de balken heb je nog zicht op de wandbekleding en ballast:
261 LBeams.jpg

De nageltjes geven nu duidelijke accenten. Dat komt omdat de afgeronde bovenkant altijd wel licht reflecteert, van welke zijde dat licht ook komt.
Hier mooi te zien:
263 Nails.jpg


En nog een plaatje van de doorzicht zijkant met aangevulde ballast:
262 LBeams.jpg


Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Een paar leden van het SoS wisten van mijn plannen:
Een BN als open-waterlijn-werf-model.
Dat betekend dat de romp doorgezaagd wordt op de waterlijn.
Hier in beeld wat ik bedoel:
264 Cut.jpg

Met het voordeel dat je straks ook zicht blijft houden op al het werk dat ik nu aan de binnenzijde van de romp heb gedaan. :) En de indeling van de cabines en visopslag die ik nog wil maken.
Op de romp heb ik de waterlijn al uitgezet. Een kwestie van de romp in de standaard vastzetten en rondom aftekenen.

Nu was ik van plan om pas hier wat over te posten als alles achter de rug was. :koud: Maar ik wil jullie graag mee laten genieten van de opwinding en spanning die dit met zich mee brengt.
Daarom nu al wat foto’s van het begin.
Ik wist tot voor kort nog niet wanneer ik dit zou doen. Als heel de romp klaar was, voor nde stevigheid?
Ervoor gekozen het nu te doen. Want nu kan ik er aan de binnenzijde nog bij om bij te sturen als dat nodig is.

Eerst heb ik een mal gemaakt waarin ik het model exact uit kon lijnen op de waterlijn:
265 Cut.jpg

De mal van YQ had ik al bevestigd aan die boven plaat, om een stevigere ondergrond te krijgen.
Die heb ik nu met draadeinden vastgezet op een stevige onder plaat.
Daar tussenin heb ik 2 aluminium profielen bevestigd. Het voordeel van deze profielen is dat ze kaarsrecht en stevig zijn.
Alles met ringen en vleugelmoeren zodat ik de romp op de waterlijn waterpas kon zetten. Zowel in de lengte als de breedte.

Daarna kon ik de beide profielen omhoog schroeven zodat deze op zaagdikte op de waterlijn kwam:
266 Cut.jpg

Aan de voorzijde begint de waterlijn net onder het laagste punt van het 5e spant.
En aan de achterzijde begint deze ook net onder het 5e spant van achteren:
267 Cut.jpg

Wat qua waterlijn allemaal op de tekeningen van YQ is te vinden.

Op de romp staan boven en onder de waterlijn nog wat lijnen. Ik was van plan op de spanten aan de binnen en/of buitenzijde onderling met een latjes vast te zetten. Maar door de verschillende afschuining van de spanten was het haast niet doenlijk om die lat netjes op de waterlijn te krijgen en zou het door zagen van die lat op verschillende diktes uitkomen. En zou ik op de lat ook weer de waterlijn moeten gaan uitzetten. Veel werk dat geen succes verzekerde. Ervoor gekozen op rechtstreeks te gaan zagen.

Toen alles voor de 3e maal gecheckt was, de zaag klaargezet:
268 Cut.jpg

Hier had ik een poos geleden dus de Japanse Kataba zaag voor gekocht. Met voldoende ruimte om nog ondersteunde trekken te kunnen maken. Want de tanden van een Japanse zaag staan ‘op trek”.
De uitlijning ook nog eens controleren:
269 Cut.jpg


En geen weg meer terug:
270 Cut.jpg

Voor de foto de zaag even los laten hangen waardoor de flexibiliteit van het blad te zien is. Bij het zagen laat ik het blad leiden door de beide profielen.

Door de eerste 3 spanten:
271 Cut.jpg


Phoe phoe ….. spannend ……..
Ik zaag nu nog door de spanten en de kiel. Zodra de zaag ook aan de binnenzijde zichtbaar is, kom ik met een update.
Gr. Peter
 
Aangekomen aan de binnen zijde:
272 Cut.jpg

Gelukkig alles evenwijdig en recht .......... eerste opluchting ......;)
Ik kwam wat van de nageltjes tegen. Daar even een dunne blad van een ijzerzaagje gebruikt. En enkel nageltjes kwamen vanzelf naar boven. Die worden later weer terug gezet.
Voor de zekerheid wel een paar van de balkjes op de springers weggehaald.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn hele snode plannen Peter:eek::eek:, heel spannend ook, om te zien of alles gaat zoals je het in je hoofd hebt.
Heel veel succes, en we zien de volgende update graag tegemoet.
Succes
 
Een gewaagt plan Peter en om dan ook nog daadwerkelijk de zaag er in te zetten vergt volgens mij toch wel de nodige moed. Maar gezien al je vorige werk heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.
 
Dit zijn hele snode plannen Peter:eek::eek:, heel spannend ook, om te zien of alles gaat zoals je het in je hoofd hebt.
Heel veel succes, en we zien de volgende update graag tegemoet.
Succes
Spannend ! ! !
Een gewaagt plan Peter en om dan ook nog daadwerkelijk de zaag er in te zetten vergt volgens mij toch wel de nodige moed. Maar gezien al je vorige werk heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Peter, Herby en Piet. Dank voor de reacties.
In theorie heb ik het op een rijtje. ;) En het begin van de praktijk gaat goed.
En inderdaad, Piet, de eerste halen met de zaag gaf wel wat kippenvel.
Maar als je eens wat anders wilt ….. Op het SoS zag ik Maarten de zaag in zijn model zetten en dacht ik ‘Yes, dat wordt het’. Ik zal zijn post opzoeken en de link plaatsen.
Gr. Peter
 
Hmmm. Hollandse schepen werden wel overdwars doorgezaagd en verlengd, maar dat ging toch een beetje anders…
 
Back
Top