BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Hoi Hans. De schooners waren natuurlijk dekkend geschilderd om als houten schepen bestand te zijn tijdens het vissen op de Grand Banks.
Maar als ik de romp dekkend schilder, had ik de moeite voor de treenails kunnen besparen. Daarom juist niet dekkend. Gekleurde olie wordt nog minder dekkend. Vandaar de Ecoline test.
Gr. Peter
Absoluut houden zo hoor! Want het smoelt prachtig zo:thumbsup:

Mijn test latjes had ik eerder gebruikt voor de lijnolie test. Daarna geschuurd en de Ecolione er op. Dat kan dus iets vertekenen t.o.v. 'schoon' hout.
Daarom een rest sheet gepakt.
Zowel links als rechts 2 laagjes Ecoline met een doek, wrijvend opgebracht:
611 CarmineTreenails.jpg

De rechterzijde met mijn fijnste blok gepolijst en voorzien van een laagje lijnolie. Ook met een doek opgebracht. Dit geeft wel een heel mooi diepe kleur. En niet veel verschil met mijn 1e test.
De bovenste met schuin invallend licht. De onderste met bijna recht licht zodat het net niet gaat spiegelen.
Aan de boven zijde 3 foto's van de BN-II. Ook daar heeft de lichtinval invloed op de tint die je ziet.
In denk dat het met andere rode kleuren net zo zal gaan. De hoek van de lichtinval maakt een groot verschil.
Het zal dus naar aller waarschijnlijkheid 2x Ecoline met 1x lijnolie worden.
Op naar de zwart/blauwe testjes.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ik vind het gebruik van ecoline erg mooi. Het dekt genoeg en je blijft als het ware de nerf zien. Dit was op de schepen ook. Die waren niet helemaal strak geschuurd zodat je na het verven een glad oppervlak kreeg. Door de diepere nerven ontstonden kleine schaduwvlakken die de nerf weer benadrukten. Heel mooi met die lijnolie

Ik vind het gebruik van ecoline erg mooi. Het dekt genoeg en je blijft als het ware de nerf zien. Dit was op de schepen ook. Die waren niet helemaal strak geschuurd zodat je na het verven een glad oppervlak kreeg. Door de diepere nerven ontstonden kleine schaduwvlakken die de nerf weer benadrukten. Heel mooi met die lijnolie
Helemaal mee eens, Stephan. Moderne jachten hebben de romp strak in de lak. Ik werd hier blij van.
Gr. Peter

Mooi rood is niet lelijk zeggen ze hier altijd :rofl:
Maar het is inderdaad wel mooi zo, ook de nagels komen op deze manier heel goed naar voren, mooi hoor :thumbsup::worship::worship::thumbsup:

Aan de achterzijde de laatste zaagsnede gemaakt:
612 LastSawCut.jpg

En met de planken ben ik daar bij de overgang naar het vlak van de kiel.

Dan kan ik nu de rest gaan vullen:
613 6Planks.jpg

Van 4 planken aan de voorzijde naar 6 planken aan de achterzijde.
Aan de hand van de YQ-tekeningen, met 2 ingelaten planken.
Gr. Peter

pff, zenuw klusje zit erop. Is je goed gelukt. In de bouwverslagen tot nu toe zie je als zo'n constructie gemaakt wordt dat eerst de huid aangebracht word alvorens het geheel doorgezaagd word (Ik had het nog niet anders gezien). Jij bewijst hiermee dat het dus ook anders kan. Niks is onmogelijk blijkt weer.

pff, zenuw klusje zit erop. Is je goed gelukt. In de bouwverslagen tot nu toe zie je als zo'n constructie gemaakt wordt dat eerst de huid aangebracht word alvorens het geheel doorgezaagd word (Ik had het nog niet anders gezien). Jij bewijst hiermee dat het dus ook anders kan. Niks is onmogelijk blijkt weer.
Dankjewel, Stephan. Eerst planken en dan zagen zou een betere keuze zijn geweest. Maar ja, dat had ik allemaal nog niet op een rijtje toen het plan werkelijkheid werd. Maar heb er vertrouwen in dat als ik straks de waterlijnrand aan breng, ik het weer helemaal strak krijg.
Gr. Peter

Weer een stapje waar ik blij van wordt. Omdat het (weer) gelukt is wat ik in gedachte had.
Begonnen met het dicht leggen van het resterende deel.
Eerst aan de voorzijde 4 planken van 4.15 mm afgeschuind naar 3.5 mm zodat deze de voorzijde opvulden tot in de sponning van de kiel:
614 IngelatenPlank.jpg

Dat zijn de planken A-A t/m D-D

Daarna een uitsparing in plank B gemaakt, pijl 1.
Vervolgens de afgeschuinde plank E op maat geschuurd zodat deze in de uitsparing past en deze de overgang vormt van 4 planken naar 5 planken.
Bij pijl 2 komt plank F die ingelaten wordt in plank D en de overgang naar 6 planken gaat vormen.
Er zit nu nog een opening en wig tussen E en B, maar dat is om alles klem te zetten.
Alles is nog Dry-Fit. Want ook hier geen doorlopende lange planken, maar planken over max. 12 spanten. De potloodstreepjes zijn de plekken waar ik de planken weer door ga knippen zodat ik plank aansluitingen heb met verschillende nerven. Met de 3-spanten verspringen van de naden.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :rolleyes:
Gr. Peter

Na de laatste planken, ga je dan de romp loszagen van de werkplank?
Echt mooi werk… Heel netjes…..
Hoi Ronald.
Het afwerken van de romp doe ik nog met het geheel in de mal. Dus het boren, treenails, schuren enz. Alsmede de waterlijn strip aanbrengen en verven. Want in die mal kan ik haar stevig en vlak neerzetten en haar naar alle gewenste kanten draaien en kantelen. Maar daarna gaat het echt gebeuren.
Enne ..... bedankt voor de complimenten.
Gr. Peter

Dit is allemaal goed en mooi uitgepakt Peter, en dat kleurtje ( ecoline rood met de lijnolie ) lijkt me straks heel deftig staan op de Blue Nose :worship::worship:

Dit is allemaal goed en mooi uitgepakt Peter, en dat kleurtje ( ecoline rood met de lijnolie ) lijkt me straks heel deftig staan op de Blue Nose :worship::worship:
Dankjewel, Peter. Ik kijk er naar uit om daarmee aan de slag te gaan. Maar nu eerst de basis leggen voor een strakke 'ondergrond'.
Gr. Peter

De 2e ingelaten plank lukte ook:
615 IngelatenPlank.jpg

En gelijk maar doorgegaan om het dicht te leggen.

En het lotaal plaatje 'op de waterlijn' met de boorgaatjes alvast gemarkeerd:
616 PortFull.jpg

Nog niet veel geschuurd, dus het vuil van het aandrukken e.d. zit er nog op.
Heel wat treenailtjes te gaan!
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back