BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Door de stroken mm-papier de spanten te laten volgen, kon ik aan de slag om een geprojecteerd te beplanken oppervlak te maken.
Daarvoor eerst een 1:1 tekening van YQ in delen gescand en in Photoshop weer aan elkaar geplakt.
Daarna de boven en onderzijde van elkaar gehaald. En op de 5 plaatsen waar ik de mm-stroken had geplakt, op de juiste afstand geschoven. Ook papieren mallen gemaakt op de voor- en achterzijde. Deze ook ingescand en in de tekening geplakt.
Dan krijg je dit voor het oog vervormde beeld, met dus uit elkaar en recht getrokken rondingen:
592 PortPlanks.jpg

Maar is wel het geprojecteerde oppervalk dat beplankt moet worden.

Na het nodige rekenen en tekenen zou ik 20 planken van 4.1 mm nodig hebben om het breedste deel te vullen. De planken van YQ zijn 4.2 mm.
Als ik dan doorlopende stroken wilde krijgen, zou ik deze richting de voorzijde moeten afschuinen naar 2.8 mm. Al met al veel werk met toch een vreemd beeld.

Daarom besloten om het plank schema van YQ te gaan volgen. Met aan de achter- onderzijde 2 ingelaten planken om de verlopende breedte op te vullen:
593 PortPlanks.jpg

Want het klopt dat ik dan aan de achterzijde +/- 8,0 mm te kort kom. Die komen op de 2 stroken die ik al op mijn BN heb aangebracht.

Dan nog wat rekenwerk gedaan. Want ik wil wel een plank in het midden hebben van de zaagsneden op de plek waar deze over meerdere spanten loopt. Om niet over meerdere spanten uiteindelijk een strookje hout van een mm te krijgen. Dan moet ik de eerste 4 stroken op 4,0 mm zagen.
10 latten in 2 fasen op 4.0 mm gezaagd. Waarbij ik de zaagkanten een kleine afschuining heb meegegeven. Zodat ik overdreven dieze vorm heb: /___\. Want dan kan ik die in de ronding van de romp mooi strak tegen elkaar krijgen. Hou ik de planken |___|, dan krijg ik aan de buitenzijde kieren. De gelaserde planken van YG hebben door de laser al een kleine afschuining. Die afschuinig wel als uitgangspunt genomen.

Van boven en voor begonnen met de stroken die over 12 spanten / frames vallen:
594 PortPlanks.jpg

En heb ik toch ook (tot nu toe) een regelmatig patroon aan kunnen houden van een om de 3 spanten verspringen plank aansluiting, die dus om de 4 stroken terug komt.
Plank ik eerst verder tot aan de naad, om dan het verdere zaag-experiment weer aan te gaan. Maar dat doe ik dan wel plankje voor plankje.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Een probleem om over na te denken. Ik denk dat je moet gaan beplanken met de invoering achter en doorbeplanken alsof de zaagsnede er niet zit. En de planken die over de zaagsnedekomen, plaatsen volgens de gang en na hechting die plank langs de zaaglijn door zagen. Daarna pas de volgende plaatsen.
Maarten had die zijde inderdaad al beplankt voordat de zaag erin ging bij zijn Allert.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. SUCCES

Een probleem om over na te denken. Ik denk dat je moet gaan beplanken met de invoering achter en doorbeplanken alsof de zaagsnede er niet zit. En de planken die over de zaagsnedekomen, plaatsen volgens de gang en na hechting die plank langs de zaaglijn door zagen. Daarna pas de volgende plaatsen.
Maarten had die zijde inderdaad al beplankt voordat de zaag erin ging bij zijn Allert.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. SUCCES
Hoi Stephan. Na het doorzagen van de romp, zat het beplanken en dat weer doorzagen van die planken al in mijn achterhoofd. Dus tijd genoeg gehad om over na te denken.;)
Zoals ik schreef, plankje voor plankje. Want dan blijf ik de doorlopende zaagsnede in beeld houden. Dan hoef ik ook steeds maar +/- 12 cm te overbruggen. De zaag kan ik dan ook laten geleiden vanuit die naast gelegen zaagsnede. Dan het volgende stukje lijmen en weer verder zagen.
Gr. Peter

Hoi Stephan. Na het doorzagen van de romp, zat het beplanken en dat weer doorzagen van die planken al in mijn achterhoofd. Dus tijd genoeg gehad om over na te denken.;)
Zoals ik schreef, plankje voor plankje. Want dan blijf ik de doorlopende zaagsnede in beeld houden. Dan hoef ik ook steeds maar +/- 12 cm te overbruggen. De zaag kan ik dan ook laten geleiden vanuit die naast gelegen zaagsnede. Dan het volgende stukje lijmen en weer verder zagen.
Gr. Peter
Ja zo bedoelde en omschreef ik het ook. Word een hele klus.

Dit wordt ook al weer een hele onderneming Peter, veel succes.
Dankjewel, Peter. Ik moet nog het nodige uitproberen, zoals wel of niet eerst de treenails aanbrengen en meenemen met de doorzagen. Want er zullen stroken zijn die ik na het zagen niet niet meer kan voorzien.
Eerst maar alvast wat gaatjes boren en treenails plaatsen in de planken die er nu op zitten.
Gr. Peter

Niets is zo veranderlijk als de mens!
En als je de tijd neemt voor ingrijpende stappen, dan is het soms nodig om je plan te wijzigen.
Ik was van plan om steeds een plank van 12-spanten te plaatsen en dan door te zagen met zicht op de naad. Maar dat is de kans op splinters best wel groot. Ook op de plaatsen waar de plank de zaagnaad nadert.
Daarom besloten om per helft te gaan zagen. Daarbij ook elke plank die over de zaagnaad loopt, met nog een naastliggende plank af te schermen.

Als eerste de afstandblokjes en pennen in het voorste deel verwijderd. Daar voor in de plaats de plastic strip tijdelijk aangebracht, die later dient als zaagnaad opvulling en waterlijn:
595 PortPlanks.jpg

Laag voor laag over de zaagnaad geplankt.

De strip steeds verder naar voor getrokken en uiteinde in de opening in de kiel gestoken om ook de plankjes te plaatsen om heel de zaagnaad dicht te maken:
596 PortPlanks.jpg

Verschillend licht, verschillende houtkleuren!
Ik heb de boorgaatjes gemarkeerd. Want de 'naadplanken' krijgen voor het zagen eerst iets langere treenails zodat ze echter stevig op de spanten / frames komen te zitten.
Links en rechts van de planken kan ik de zaag eerst aanzetten. Zodat ik weer richting krijg. En met een proefplaatsing van de zaag in de huidige zaagsnijde, kan ik die zaagsnede mooi gebruiken om de zaag uit te lijnen. Gaat goed komen!

Dus eerst weer boren, tandenstokers punten, en treenails plaatsen.
Maar dat pas weer over een weekje. Even lekker naar de sneeuw.
Gr. Peter

Het blijft toch een bijzonder model zo Peter, mooi hoor :thumbsup::thumbsup:

En een prettige vakantie in de sneeuw, misschien doe je nog ideeën op.;)

De draad weer opgepakt. Niet al te veel tekst, de beelden spreken denk ik voor zichzelf.

Boren:
597 Drilling.jpg

Treenailing:
598 Nailing.jpg

Schuren:
599 Sanding.jpg

De 1e zaag aanzet om de richting te bepalen:
600 Sawing.jpg

Op 1 plek nog een extra plank aangebracht. Omdat de zaagsnede wel heel erg strak langs een open zijkant gaat.

In de bankschroef, haaks op de waterlijn:
601 Sawing.jpg

Er doorheen:
602 Sawing.jpg

Opluchting:
603 Top.jpg

604 Bottom.jpg

Door bij het beplanken ook de zijkanten van lijm te voorzien, blijven alle punten mooi op hun plek.

Zoals gehoopt, zelfs de treenails zijn doormidden:
605 Treenails.jpg

Met de macro-lens, dus alles is te zien. Het afwerken komt als deel 2 ook gezaagd is en de rest van de beplanking aangebracht.

Dan zal er best iemand denken, waarom niet eerst beplankt, dan alles in 1 keer gezaagd en het binnenwerk aangebracht?
Als ik alles van te voren had geweten hoe ik de binnen en buitenzijde uit zou gaan voeren, dan had ik dat inderdaad beter in die volgorde kunnen doen. Maar er zijn nog zat vervolg items die ik nog niet precies weet of uitgewerkt heb. Ik heb nu pas besloten hoe ik de beplankte romp zwart en rood ga maken.
Dus laat ik het er maar op houden dat het nu vooral uitdagend is.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Als je alles van te voren weet Peter, dan is slapend rijk worden ook geen kunst meer.
Heel mooi dat dit weer gelukt is hoor.:worship::worship:

Back