BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na een nachtje bij een graad of 18, is de lijnolie glad in een mooie zijde matte glans opgedroogd.
Om te laten zien wat het met een doek opbrengen en steeds weer uitvrijven met lijnolie kan doen, nog 2 foto's.

De romp heb ik schuin op het invallende daglicht gezet zodat je een beeld krijgt van het verloop van de kleurschakeringen bij verschillende kijkhoeken:
584 Starboard 2022-01-19.jpg


Vanuit deze hoek is ook het mooie verloop van de rondingen van de romp te zien:
585 Starboard 2022-01-19.jpg

De volledig te beplanken bakboord zijde wordt een grotere uitdaging met nog meer rondingen en welvingen.
Gr. Peter
 
De houtwerk lijk prachtig Peter.
Dankjewel, Heinrich. Ik ben wel blij dat ik deze zijde in de olie heb gezet en niet zwart.
In schat zo in dat de puttingsijzers en belijning ook mooi combineren. Want, jawel, daar ook al over nagedacht. ;) Ik heb nog goud-folie van The Lee. Komt dat even mooi uit. :)
Gr. Peter
 
Na een nachtje bij een graad of 18, is de lijnolie glad in een mooie zijde matte glans opgedroogd.
Om te laten zien wat het met een doek opbrengen en steeds weer uitvrijven met lijnolie kan doen, nog 2 foto's.

De romp heb ik schuin op het invallende daglicht gezet zodat je een beeld krijgt van het verloop van de kleurschakeringen bij verschillende kijkhoeken:
Bekijk bijlage 477267

Vanuit deze hoek is ook het mooie verloop van de rondingen van de romp te zien:
Bekijk bijlage 477268
De volledig te beplanken bakboord zijde wordt een grotere uitdaging met nog meer rondingen en welvingen.
Gr. Peter

Museumkwaliteit Peter [emoji1360]
 
De volledige beplanking van de bakboordzijde is nu aan de beurt..
Dit is de tekening van YQ:
586 PostPlanks.jpg


Jenson heeft van de originele BN maar een deel van de mogelijke beplanking getekend:
587 PostPlanks.jpg


Van de BN-II heeft hij dit getekend:
588 PostPlanks.jpg


In 'Witch in the Wind' schrijft De Villiers op pag. 62:
"The longest plank on the Bluenose's 143-foot frame was about 30 feet. They tapered, somewhere around 12 inches amidships, down to 7 inches at the bow and stern. They were bent in the steam box before fastening."
Hij schrijft dus niets over 'instekers' of 'stealers' etc.

Misschien komt hier weer een stukje eigenwijsheid om de hoek kijken, maar voor de zandstrook / garboard plank en de 2e plank gebruik ik een hele planken die ik in een punt uit laat lopen in de sponning / rabbet:
589 PostPlanks.jpg

Gewoon een visueel aspect.
Nu ga ik op mijn gemak meten, uitrekenen en tekenen hoe ik de romp verder ga beplanken. Waarbij het visuele aspect op de voorgrond staat.
Jullie horen nog van mij .....
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Leuke uitdaging Peter! Wordt wel wat! zouden ze in Groningen zeggen. Gr. Klaas.
 
Er is altijd een 1e stap in een volgend hoofdstuk.
Hier het 1e stuk van de zandstrook in de klemmen:
590 PostPlanks.jpg

De stukjes krant zijn opvulling bij de ballast. Dat scheelde weer steentjes.;)

Bij het beplanken van de bakboordzijde hanteer ik dezelfde uitgangspunten als aan stuurboord: planken van 'max. 30 voet' - max. 12,6 cm. Die vallen max. over 12 spanten vallen. Maar er zijn ook korteren, want ik plank in wild-verband.
Ik knip de latten uit de kit op lengte en mix deze door elkaar heen.
Met 'opvul' planken die ik uit een willekeurige plank knip.

Het enige dat mij een beetje tegen staat zijn de 2 grote delen van de verschansing. Het bovenste - voorste deel loopt over 34 spanten. Met wel wat imitatie plank aansluitingen, maar de tekening van het hout met de houtnerf loopt wel door. Ik had nog overwogen om stuur- en bakboord delen door elkaar te gebruiken, maar daar toch vanaf gezien.

De zandstrook en de 2e rij zijn aangebracht:
591 PostPlanks.jpg

Ik heb gelijk de plaats van de treenails gemarkeerd. Want nu heb ik de spanten naast de plank in beeld. Misschien ga ik ook wel tussentijds enkele panken voorzien van de treenails. Dan hoef ik niet alles tegelijk te doen. Dan kunnen de gevoelige vinger tussentijds weer herstellen.

Op 5 spanten heb ik stroken mm-papiers geplakt in de ruimte die nog beplankt moet worden. Nu kan ik op 5 posities uitrekenen hoeveel planken ik nodig heb. En of het haalbaar is om alleen te planken met afgeschuide planken zonder instekers.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Op het SoS viel iemand over dit deel:
EF2A15FA-1E3A-4F1D-858E-D16C7D8C0412.jpeg

Dat is de aansluiting van de 2 genoemde delen van YQ. Met imitatie plank naden en plank aansluitingen. En dan moet je het daar weer opvullen met een losse plank.
Maar het was hem dus aan de andere zijde niet opgevallen.
Daar was het ook zo, aansluiting iets opgehaald en vlak geschuurd.
Een Bossche Bol voor degene die mij daar later op wijst als de BN klaar is. (En deze post niet heeft gelezen.)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top