BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Jij weet hoe het moet. Er is ook inkt in kleur, geloof het merk Amsterdam en dat is kleurvaster dan de Ecoline. Had daar op een blog iets over gelezen. Maar ik heb zelf nu een aantal dingetjes voorzien hiermee en ik moet zeggen, ik ga geen beits of zo meer aanschaffen. Hier kan je veel meer mee. Je kan het verdunnen met water om de dekking te controleren. Zo heb ik bruin gebruikt om hout te kleuren. Verdund of puur is al een wereld van verschil op hout.

Met deze werkwijze geen stekelvarken maar een wrattenzwijn:
577 Treenails.jpg

Met als voordeel dat ik ook de randjes lijm gelijk kan wegvegen.
Kunnen deze weer een nachtje drogen voordat ik weer mag schuren.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ab Hoving gebruik van Dijks Bruin met uitstekende resultate - indien jij een meer bruiner kleur zoek.
Dank voor de input, Heinrich.
Ondertussen mijn proefplankje weer blank geschuurd en een nieuw testje.
578 Oil.jpg

Links: Wat lijnolie met een paar druppeltjes zwarte Ecoline. De treenails hebben van de eerste test met zwarte/blauwe Ecoline wel een randje overgehouden.
Midden: Een nieuw stukje hout met direct de gezwarte lijnolie.
Rechts: Met water verdunde zwarte Ecoline.

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Een nieuw plankje gemaakt met treenails. En daar 2 laagjes lijnolie met een doek opgebracht. Al vrijvend wordt het gelijk gepolijst.
Tijdens het drogen de planken en treenails aan stuurboord zijde geschuurd:
579 Starboard.jpg

Met schuin invallend daglicht. Dan zie je ook de veranderende kleuring van het hout afhankelijk van de hoek van inval van het licht.

Met de nieuwe test:
580 Oil.jpg

Met de lichtinval recht van voor en van opzij. De treenails komen wat mij betreft hier mooi tot uiting. Lichter dan het hout en met een kleine donkere rand. En qua grootte vallen ze ook niet tegen.
I denk dat ik weet wat het gaat worden. :)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Het besluit maar genomen om de stuurboord zijde in de lijnolie te zetten. De frames met alle hoekjes en gaatjes met het kwastje, maar de beplanking met een doek. Al vrijvend, draaiend, met tussentijds even laten drogen, kwam dit tevoorschijn:
581 Starboard 2022-01-19.jpg

582 Starboard 2022-01-19.jpg

Het deel onder de waterlijn ook nog even opgevreven met de lijnolie doek.

Met een stukje inzoomen:
583 Starboard 2022-01-19.jpg

De olie kan nu verder in het hout trekken. Waarschijnlijk wordt de tekening nog mooier.
Gr. Peter

In ben ook wel blij dat ik niet de hele latten heb gebruikt om te beplanken. Waarbij ze ook weer niet zo lang waren dat ze over de hele lengte van de romp liepen. De tekening van de houtnerf veranderd nu bij de plank overgangen. Ik heb stukken van rond de 12 cm gesneden. Dat valt dan over +/- 12 frames. Dat komt aardig overeen met de originele 25 tot 30 voet.
Ik heb een wildverband gebruikt, want op de bovenste 2 samengestelde delen van YQ zaten de imitatie plank lassen over verschillende oveelheden frames verspreid. Daarom op een paar plekken wat kortere gebruikt.
Gr. Peter

Back